Meillä on pihan perällä 10m enemmän ja vähemmän kuollutta 30v vanhaa orapihlaja-aitaa. Maaperä on vanhaa suopohjaa, joten sateisena kesänä hyvinkin märkää.
Naapurien puoli ei silmää hivele ja olenkin saanut luvan istuttaa parhaaksi katsomaamme pensasta tilalle, jos itse teen työn (sairaita eläkeläisiä ovat naapurit), eikä pihan hoito kiinnosta/kunto ei riitä.
Joten olen ajatellut koristearoniaa, isotuomipihlajaa, tai koivuangervoa. Mikä noista kasvaa/peittää nopeimmin ja tulee edullisemmaksi? saisi olla nättikukkainen, koska tulee grillipation puolelle jossa oleskellaan paljon.
Asumme länsirannikolla ja kesät ovat hyvinkin vaihtelevia, joten kasvin pitäisi kestää hyvin säävaihtelut. Aronia on nätti, mutta tuleekohan syksyllä sitten marjat koiran tassuissa ja lasten kengissä sisälle?
mikähän pensas meille
14
3137
Vastaukset
- qwe1234
Aronia ja Isotuomipihlaja sopii hyvin. Koivuangervo on varmaan liian matalaa peittämään naapurin pihan. Unkarinsyreenikin sopisi. Aroniasta voi hyödyntää marjat omaan käyttöön --> eivät silloin ainakaan tule kenkien tai tassujen mukana sisälle.
- leikkaus?
Minä istutin tuomipihlajaa näkösuopjaksi. Muutaman taimen ryhmään.
Nyt on kasvanut muutakin, niin että tuomipihlajat eivät enää ole niin tarpeelliset siihen tarkoituksen.
Korkeutta on nyt kuitenkin jo monta metriä.
Jos leikkaan ne poikki, niin kuolevatko ne liian ankaraan katkomiseen?
Panisin ne poikki alhaalta, että alkaisivat harottua. - puutarhuri.
leikkaus? kirjoitti:
Minä istutin tuomipihlajaa näkösuopjaksi. Muutaman taimen ryhmään.
Nyt on kasvanut muutakin, niin että tuomipihlajat eivät enää ole niin tarpeelliset siihen tarkoituksen.
Korkeutta on nyt kuitenkin jo monta metriä.
Jos leikkaan ne poikki, niin kuolevatko ne liian ankaraan katkomiseen?
Panisin ne poikki alhaalta, että alkaisivat harottua.Se sietää kyllä alasleikkauksen.
- pms68
angervo ei ole korkea. Aronia sopii ja jos otat marjaversiona niin voit hyödyntää marjatkin, koristepensaankin marjat käy. Jos marjoja tule epaljon kuten tuosta määrästä yleensä tulee niin niitä on sitten kaikkialla juuri tassuissa jne ja lapsilal on taipumus niillä leikkiä. Muuttomatkallaan linnut levittävät sitten ne loput pitkin pihaa nimimerkillä kokemusta on.. Isotuomipihlaja on aika nopea ja kapea, kukkiikin.
Kuitenkin kun siellä on se orapihlaja ja sen repiminen on kamala homma senkin tiedän kun sitä olen poistanut viitisenkymmentä metriä joskus tyhmyyksissäni. Jo itseasiassa kaataminen jopa tuolta kymmeneltä metriltä on aika iso ja tuskaisa homma. Silti harkitsisin sitä, että laitan aidan nurin nyt äkkiä maan läheltä riippuen kuinka sitä on aiemmin leikottu. Kun aita kasvaa noin 50cm korkeaksi niin leikkaa sitä muotoonsa ekaa kertaa ja aina kun pituutta tämän jälkeen tulee lisää 30cm niin leikkaa puolet ainakin pois. Leikkauksia tulee tänä kesänä jo monta ja syksyllä on aidassa korkeutta jo mukavasti. Näin voit jatkaa ensi vuonnakin. Kun aletaan olla siinä toivomassasi näkösuojassa niin leikkaus enää kahdesti kesässä eli keskikesällä se kunnollinen ja syksyllä siistiminen. Ekana kesänä syyslannoitus todella ajoiss aja runsaana jotta älyää alkaa puutumaan talvea vasten. Tällä konstilal meille tuli siisti aita jo kolmessa kesässä vaikka kaikki ohikulkijat naureskeli meidän leikkausrumballe..
Toisaalta koska pensaan juuret on aika vahvat ja vankat niin on sekin mahdollisuus, että annatte sen kasvaa vapaasti. Tällöin on tehtävä kyllä jonkin verran harvennusta joko tyvestä joka vuosi tai sitten latvomalla jonkin verran ettei pensas tule kamalan leveäksi ja kaadu lumipainosta. Tuolloin orapihlajakin kukkii todella kauniisti ja siihen tulee myös marjat.
Niin ja se isoin hinta ei tule taimista vaan niistä orapihlajan juurista kun niitä raahaatte kaatsille.. Ne ei edes lähde käsivoimin pois vaan siihen melkein tarvitaan konetta avuksi. Ainakin kuokkaa sa heilutella todella ahkeraan jos tahtoo käsin selvitä. Päälle ei uutta aitaa oikein kannata istuttaa..- kamala aidaskasvi!
Samaa ajattelin, että se vanha orapihlajahan täytyy saada alta pois, ja siihen tarvitaan kaivinkone!
Minä kammoan koko aitaa, enkä olisi ikinä itse istuttanut oman tonttini rajalle, ja sitten naapuri meni ja istutti pienen pätkän. Pätkällä oli ollut jotain kurttulehtiruusua tms. joka kuihtui pois, ja kaveri meni ja istutti ne orapihlajat.
Sitten jätti koko hoidon vielä leikkaamatta, niin että sekin homma on nyt minulla.
Siitä ei tosiaan eroon pääse.
Mutta kuten edellinen kirjoittaja tuossa sanoi, sen voi myös jättää leikkaamatta ja katsoa, millaiseksi se sitten kasvaisi. Aluksi kuitenkin vetäisin kaikki alas ja katsoisin kesän ajan, mitä tapahtuu.- - pähkäilijä..
kamala aidaskasvi! kirjoitti:
Samaa ajattelin, että se vanha orapihlajahan täytyy saada alta pois, ja siihen tarvitaan kaivinkone!
Minä kammoan koko aitaa, enkä olisi ikinä itse istuttanut oman tonttini rajalle, ja sitten naapuri meni ja istutti pienen pätkän. Pätkällä oli ollut jotain kurttulehtiruusua tms. joka kuihtui pois, ja kaveri meni ja istutti ne orapihlajat.
Sitten jätti koko hoidon vielä leikkaamatta, niin että sekin homma on nyt minulla.
Siitä ei tosiaan eroon pääse.
Mutta kuten edellinen kirjoittaja tuossa sanoi, sen voi myös jättää leikkaamatta ja katsoa, millaiseksi se sitten kasvaisi. Aluksi kuitenkin vetäisin kaikki alas ja katsoisin kesän ajan, mitä tapahtuu.-Sen orapihlajan uudelleenkasvatus ei tule kysymykseen, koska joka kolmas on jo niin kuollut, että kannot saa potkia irti. Epäilen että ovat ehkä saaneet round upia, koska naapurin puolelta levisi viime kesänä iloksemme sitä vaaleanpunakukkaista 2-metristä rikkaruohoa, joka leviää kuin kulovalkea ja sitä oli sitten juuri tuossa orapihlaja-aidassakin.
Kannot ajattelin jyrsityttää pois, tulee helpommaksi ja halvemmaksi kuin lähteä niitä kiikuttelemaan ympäri pitäjää. Meillä on muitakin kantoja ja vanhaa aidan pohjaa jyrsitty viime syksynä, että kokemusta on jo.
Kovasti tekisi mieli tuo koristearonia istuttaa, mutta ne marjat.. mites äkkiä se tuomipihlaja kasvaa? onko edes liki aronian kasvuvauhtia? - pms68
pähkäilijä.. kirjoitti:
Sen orapihlajan uudelleenkasvatus ei tule kysymykseen, koska joka kolmas on jo niin kuollut, että kannot saa potkia irti. Epäilen että ovat ehkä saaneet round upia, koska naapurin puolelta levisi viime kesänä iloksemme sitä vaaleanpunakukkaista 2-metristä rikkaruohoa, joka leviää kuin kulovalkea ja sitä oli sitten juuri tuossa orapihlaja-aidassakin.
Kannot ajattelin jyrsityttää pois, tulee helpommaksi ja halvemmaksi kuin lähteä niitä kiikuttelemaan ympäri pitäjää. Meillä on muitakin kantoja ja vanhaa aidan pohjaa jyrsitty viime syksynä, että kokemusta on jo.
Kovasti tekisi mieli tuo koristearonia istuttaa, mutta ne marjat.. mites äkkiä se tuomipihlaja kasvaa? onko edes liki aronian kasvuvauhtia?elämänlankaa ilonanne! Sen hävittämiseen olen käyttänyt elämästäni liki kymmenen vuotta joten.. Kun menette nyt sitä aitaa siellä tonkimaan niin samalla kannattaa sitten istua vaikka lasten multasihti kädessä valuttamassa multaa ja etsimässä niitä kauniita valkoisia juuria. Ei nimittäin tarvita edes sentin pätkää kun se jo kasvaa! Mullassa on lisäksi siemeniä yms joten kun uusi aita on istutettu niin kannattaa käydä ainakin kerran viikossa katsomassa ne elämänlangan alut sieltä pois tai myrkyttää niitä sivelemällä myrkkyä niiden lehdille (toxan on hyvää!!).
Siis orapihlaja lähtee se on selvää. Voithan jättää sinne vaikka muutamia taimia jos ovat kunnossa ja antaa kasvaa niistä pikkupuita/pensaita. Kasvihan on alunperin pensastava pikkupuu ja vain koska kestää leikkausta ja kasvaa nopsaan niin siitä on tehty aitakasvi. Kukkiva orapihlaja on kaunis samoin marjat syksyllä. Kun nuo pensaat antavat näkösuojaa voit alle istuttaa ihan mitä vain vaikka sitä koivuangervoakin vaikka.
Istuta marja-aroniaa niin saat paremmat marjat. Kuitenkin kasvi on muuten oikeastaan ihan samanlainen. Eihän niitä lapsia tarvitse päästää siihen puskaan ja jos marjoja kerätään pois niin ei ainakaan liiskaanu sisälle kaikki. Se on kaunis pensas kyllä ei siitä mihinkään pääse.
Tuomipihlaja on nopein noista kasveistasi kasvamaan. Lisäksi se kasvaa kapeana eli on sikäli hyvä aitana. Itse en siitä kamalasti pidä kun on muutenkin antipatiaa tuomia kohtaan..
Mutta siis jos rajalle jää joitakin isoja puskia jotka siis nyt leikkaat alas ja annat sitten kasvaa kuin minkä tahansa pensaan niin voit laittaa aidaksi ihan mitä vaan tahdot ja se suoja on olemassa.. - pähkäilijä
pms68 kirjoitti:
elämänlankaa ilonanne! Sen hävittämiseen olen käyttänyt elämästäni liki kymmenen vuotta joten.. Kun menette nyt sitä aitaa siellä tonkimaan niin samalla kannattaa sitten istua vaikka lasten multasihti kädessä valuttamassa multaa ja etsimässä niitä kauniita valkoisia juuria. Ei nimittäin tarvita edes sentin pätkää kun se jo kasvaa! Mullassa on lisäksi siemeniä yms joten kun uusi aita on istutettu niin kannattaa käydä ainakin kerran viikossa katsomassa ne elämänlangan alut sieltä pois tai myrkyttää niitä sivelemällä myrkkyä niiden lehdille (toxan on hyvää!!).
Siis orapihlaja lähtee se on selvää. Voithan jättää sinne vaikka muutamia taimia jos ovat kunnossa ja antaa kasvaa niistä pikkupuita/pensaita. Kasvihan on alunperin pensastava pikkupuu ja vain koska kestää leikkausta ja kasvaa nopsaan niin siitä on tehty aitakasvi. Kukkiva orapihlaja on kaunis samoin marjat syksyllä. Kun nuo pensaat antavat näkösuojaa voit alle istuttaa ihan mitä vain vaikka sitä koivuangervoakin vaikka.
Istuta marja-aroniaa niin saat paremmat marjat. Kuitenkin kasvi on muuten oikeastaan ihan samanlainen. Eihän niitä lapsia tarvitse päästää siihen puskaan ja jos marjoja kerätään pois niin ei ainakaan liiskaanu sisälle kaikki. Se on kaunis pensas kyllä ei siitä mihinkään pääse.
Tuomipihlaja on nopein noista kasveistasi kasvamaan. Lisäksi se kasvaa kapeana eli on sikäli hyvä aitana. Itse en siitä kamalasti pidä kun on muutenkin antipatiaa tuomia kohtaan..
Mutta siis jos rajalle jää joitakin isoja puskia jotka siis nyt leikkaat alas ja annat sitten kasvaa kuin minkä tahansa pensaan niin voit laittaa aidaksi ihan mitä vaan tahdot ja se suoja on olemassa....elämänlankaa, kun malvaa!! siis kasvaa 2-metrisenä ylöspäin. Nyt on orapihlaja alhaalla ja maa käännetty, nyt pitää myrkyttää ja sitten ne aronian taimet paikalleen. Mutta kyllä on pirullista nokkonenkin kun toosi pitkiä juuria tuli ylös, en tiedä kasvaako siellä ikänä enää mikkään muu kun rikkaruohot ja se p...leen malva!
kiva sitten kattella grillikatoksesta miten käy?
ja jos nyt myrkytän, ja kun taimet istutetaan, niin mikäs sitten takaa ettei se myrkky leviä niihin uusiin taimiin? tapan vielä nekin vahinkos.. itku tulee tämän projektin kans. kiitos mun kanssa pähkänneille, kun jaksatte auttaa :) - pähkäilijä
pähkäilijä kirjoitti:
..elämänlankaa, kun malvaa!! siis kasvaa 2-metrisenä ylöspäin. Nyt on orapihlaja alhaalla ja maa käännetty, nyt pitää myrkyttää ja sitten ne aronian taimet paikalleen. Mutta kyllä on pirullista nokkonenkin kun toosi pitkiä juuria tuli ylös, en tiedä kasvaako siellä ikänä enää mikkään muu kun rikkaruohot ja se p...leen malva!
ja jos nyt myrkytän, ja kun taimet istutetaan, niin mikäs sitten takaa ettei se myrkky leviä niihin uusiin taimiin? tapan vielä nekin vahinkos.. itku tulee tämän projektin kans. kiitos mun kanssa pähkänneille, kun jaksatte auttaa :)että tuleeko isotuomipihlajaankin niitä tuomenkehrääjän toukkia, jotka kaluavat puut paljaaksi? täällä on nimittäin kaikki tuomet keväisin kamalia luurankopuita, yäk, pihalleni en niitä halua.
- Malva?
pähkäilijä kirjoitti:
..elämänlankaa, kun malvaa!! siis kasvaa 2-metrisenä ylöspäin. Nyt on orapihlaja alhaalla ja maa käännetty, nyt pitää myrkyttää ja sitten ne aronian taimet paikalleen. Mutta kyllä on pirullista nokkonenkin kun toosi pitkiä juuria tuli ylös, en tiedä kasvaako siellä ikänä enää mikkään muu kun rikkaruohot ja se p...leen malva!
ja jos nyt myrkytän, ja kun taimet istutetaan, niin mikäs sitten takaa ettei se myrkky leviä niihin uusiin taimiin? tapan vielä nekin vahinkos.. itku tulee tämän projektin kans. kiitos mun kanssa pähkänneille, kun jaksatte auttaa :)Ettei olisi paukkupalsami, joka leviää kuin kulovalkea, siemenet ampaisevat paloista metrien päähän.
Ei malva ainakaan meidän penkistä minnekään ole rynnännyt, vaan se kasvaa ja kukkii hienosti viimeiseen asti syksyllä. - puutarhuri.
pähkäilijä kirjoitti:
että tuleeko isotuomipihlajaankin niitä tuomenkehrääjän toukkia, jotka kaluavat puut paljaaksi? täällä on nimittäin kaikki tuomet keväisin kamalia luurankopuita, yäk, pihalleni en niitä halua.
tuomenkehrääjäkoit tuomipihlajiin. Tuomipihlaja on hyvin terve kasvi, jolla ei juuri tauteja ja tuholaisia ole. Niin on muuten aroniakin.
- pähkäilijä
Malva? kirjoitti:
Ettei olisi paukkupalsami, joka leviää kuin kulovalkea, siemenet ampaisevat paloista metrien päähän.
Ei malva ainakaan meidän penkistä minnekään ole rynnännyt, vaan se kasvaa ja kukkii hienosti viimeiseen asti syksyllä.On se paukkupalsami. Tonttimme rajoittuu metsään ja se tosiaankin leviää kuin kulovalkea, 3 vuoden takaa en edes muista nähneeni koko kasvia ja nyt sitä on joka paikas :(
Aroniaa on tilattu uudeksi pensaaksi, mutta jos puutarhuri vakuuttaa eettei toukat iske, niin kyllä sen tuomipihlajankin vielä hankin. - pms68
pähkäilijä kirjoitti:
On se paukkupalsami. Tonttimme rajoittuu metsään ja se tosiaankin leviää kuin kulovalkea, 3 vuoden takaa en edes muista nähneeni koko kasvia ja nyt sitä on joka paikas :(
Aroniaa on tilattu uudeksi pensaaksi, mutta jos puutarhuri vakuuttaa eettei toukat iske, niin kyllä sen tuomipihlajankin vielä hankin.elämänlanka on kyllä se vihonviimeinen vaikka ei toi teidänkään palko kivalta kuulosta..
Muuhun kuin oikeaan tuomeen ei kehrääjät iske. Ne on niin rajoittuneita. Tosin onhan jo alueita joissa toukkia on ollut muissakin puissa joten tuomi ei aina ole ainoa joka kelpaa jos tilasta on pulaa.. - pähkäilijä
pms68 kirjoitti:
elämänlanka on kyllä se vihonviimeinen vaikka ei toi teidänkään palko kivalta kuulosta..
Muuhun kuin oikeaan tuomeen ei kehrääjät iske. Ne on niin rajoittuneita. Tosin onhan jo alueita joissa toukkia on ollut muissakin puissa joten tuomi ei aina ole ainoa joka kelpaa jos tilasta on pulaa..Tunnen naisen jonka kaveri asuu jokirannassa, ja heidän rannassaan on tuomia. Viime kesänä olivat kehrääjät popsineet tuomen lehdet, jonka jälkeen siirtyivät puutarhavattuihin ja siitä edelleen kaikki koristepensaat ja kukkamaat. Koko talon takapiha rantaan asti oli aivan syöty, mitään eivät kuulemma säästäneet! Minäkin olin siinä uskossa, että vaan tuomet menee, mutta nälkä ei näemmä sammu enää..
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
YLE Äänekosken kaupunginjohtaja saa ankaraa arvostelua
Kaupungin johtaja saa ankaraa kritiikkiä äkkiväärästä henkilöstöjohtamisestaan. Uusin häirintäilmoitus päivätty 15 kesä751410Euroopan lämpöennätys, 48,8, astetta, on mitattu Italian Sisiliassa
Joko hitaampikin ymmärtää. Se on aivan liikaa. Ilmastonmuutos on totta Euroopassakin.2481312Martina lähdössä Ibizalle
Eikä Eskokaan tiennyt matkasta. Nyt ollaan jännän äärellä.1521096Asiakas iski kaupassa varastelua tehneen kanveesiin.
https://www.iltalehti.fi/kotimaa/a/33a85463-e4d5-45ed-8014-db51fe8079ec Oikein. Näin sitä pitää. Kyllä kaupoissa valtava2551078- 51785
- 65774
Jos ei tiedä mitä toisesta haluaa
Älä missään nimessä anna mitään merkkejä kiinnostuksesta. Ole haluamatta mitään. Täytyy ajatella toistakin. Ei kukaan em62747Miksi mies tuntee näin?
Eli olen mies ja ihastuin naiseen. Tykkään hänestä ja koskaan hän ei ole ollut minulle ilkeä. Silti ajoittain tunnen kui39718Se nainen näyttää hyvältä vaikka painaisi 150kg
parempi vaan jos on vähän muhkeammassa kunnossa 🤤44701- 30647