Yhteiskunnan tuki

kaksosperheelle

Heippa!
Onko jotain erityisiä tukia kaksosperheille/kaksoslapsille verrattuna yhteen lapseen?
Varmasti kuntakohtaisia eroja. Tietääkö kukaan Turun seudun kuntien etuuksista kaksosperheille? Muutto sinne mielessä.

7

2835

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • -äiti-

      No eipä noille taida olla mitään erityisiä tukia. Toisen äitiyspakkauksen sai, kun lapset olivat syntyneet. Ja kotihoidontukeen tuli ainoastaan sisarkorotus, toisesta lapsesta ja vanhempainrahakausi oli hieman pidempi.

    • tiedetään!!

      Vastaus tuohon on että mene TÖIHIN niinkuin me kaikki muutkin. =) hyvää päivän jatkoa vaan sinnekkin!!

    • kaksosista

      Kaksosista saa kolme äitiyspakkausta. Voi itse valita ottaako pakkaukset vai rahana. Minä otin yhden pakkauksen ja kaksi rahana.

      • Kaksoset vko 26

        Yleensä kaksosraskauden raskauden vuoksi lääkäri suosittelee sairaslomaa vko 26 lähtien. Tällöin on oikeus Kelan sairaspäivärahaan.

        Huomaa, että mikäli sinulla ei ole tuloja (esim. kotirouva), sairaspäivärahassa on (kummallinen) 55 päivän omavastuuaika. Mikäli äitiyspäivärahan nostamisen aloittaa vasta 30 vrk ennen synnytystä, sairaspäivärahaa saa kuitenkin parilta viikolta ennen synnytystä -äitiyspäivärahaahan voinee sitten nostaa synnytyksen jälkeen pidempään. Näin olen ainakin itse käsittänyt, tarkemmat tiedothan saa Kelalta.


    • Meia

      Hei,

      tietääkseni vain äitiys- tai vanhempainloma-ajassa on jotain pieniä eroja, kuntakohtaisista en ole koskaan kuullut.

      Ainakaan kun lapset kasvavat, ei saa mitään ylimääräisiä tukia, vaan kaksosia kohdellaan aivan kuin kahta eri aikaan syntynyttä sisarusta.
      Kulut kaksosista ovat kuitenkin suuremmat.
      Kaikki pitää hankkia yhtäaikaa, kierrätystä ei voi paljoakaan lasten kesken harjoittaa. Mitä isommaksi lapset kasvavat, sitä suuremmiksi kulut tulevat, esim kahdet lukiokirjat, rippipuvut, vanhojen tanssit, yo-juhlavaattet jne on aina hankittava yhtäaikaa ja se kyllä rasittaa kukkaroa eri lailla, kuin jos nämä menot voisi porrastaa.Esim harrastusvälineet tavallisissa perheissä kiertävät isommalta pienemmälle, mutta ei kaksosperheissä.

      Olenkin sitä mieltä, että kaksosten ja muiden monikkoperheiden (joita on kuitenkin varsin marginaalinen määrä) pitäisi saada edes yhdellä pykälällä korotettua lapsilisää (kaksosista 2.ja 3 lapsen lapsilisä, kolmosista 2.3. ja 4 lapsen lisä jne) jotta edes tasapuolisuus muihin perheisiin nähden toteutuisi.

      Nyt kaksosperheet jäävät kulujen suuruudesta johtuen ikäänkuin miinukselle muihin verrattuna.

      Kukahan ajaisi tällaista asiaa!

      • dfhshgihwsrui

        Monikkoperheet ry:n sivuilta voi lukea esityksestä monikkolisästä. Ilmeisesti 2003 on jo esitetty samaa lisää, mutta ei mennyt silloin läpi vaikka oli ihan lakialoitteena. Toivottavasti nyt menisi eteenpäin! Esityksessä on toivottu monikkolapsille lapsilisään 50 euron lisää. Kannattaa käydä lukemassa!


      • Näin 0n

        "Kulut kaksosista ovat kuitenkin suuremmat.
        Kaikki pitää hankkia yhtäaikaa, kierrätystä ei voi paljoakaan lasten kesken harjoittaa."

        Tuon takia kaksosten vanhemmat ovat hyviä tyontekijoitä.
        Joka ikinen on kova tekemään tyotä.

        Unohdit sen miten he joko sairastuvat samaan aikaan tai peräkkäin. Yritä siinä sitten todistaa tyonantajalle että olet palkankorotuksen ansainnut


    Ketjusta on poistettu 4 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Paras olisi vain unohtaa

      Tuleekohan tähän meidän tilanteeseen ikinä mitään selvyyttä. Epätoivo iskee taas, enkä jaksaisi enää odottaa. Kohta lop
      Ikävä
      81
      1710
    2. Voisitko laittaa

      Nimesi ensimmäisen ja kaksi viimeistä kirjainta tähän?
      Ikävä
      72
      1349
    3. Mietitikö nainen koskaan

      Miksi me ollaan päädytty tähän pisteeseen. Lähestmistapaa ei ole. Tarvitaanko me oikeasti enää tätä.
      Ikävä
      106
      1278
    4. Suomalaisia naisia lennätetään seksimatkoille

      https://www.iltalehti.fi/kotimaa/a/1f5f5e20-8c36-4907-9640-8e0c3b017c5a Gambia on jo vuosia ollut yhtä kuin munanhaku ma
      Lieksa
      184
      1178
    5. huono omatunto

      johtuu siitä, että minulla on tunteita sinua kohtaan. Se vaikuttaa asiaan. Kaipasin sinua tänäänkin.
      Ikävä
      64
      1053
    6. Nämä kaikki alla olevat aloitukset on saman naisen aloituksia

      Kuinka paljon täytyy vintissä viheltää että esiintyy välillä jopa miehenä, ja sitten itse vastailee omiin kysymyksiinsä?
      Ikävä
      163
      1051
    7. Päätin juuri että

      En odota että meidän välillä enää tapahtuisi mitään. Tämä on aivan liian monimutkaista ja kyllä sinäkin olisit joskus mi
      Ikävä
      32
      902
    8. Onnistuit sohaisemaan mua

      Kaikkein herkimpään kohtaan ja kyseenalaistamaan mun luottamuksellisuuden. Kun sitä ei ole niin ei ole mitään muutakaan
      Ikävä
      62
      876
    9. Huomenna se

      Tulee kohta, odotatko?
      Ikävä
      61
      836
    10. Mitä kaipaat

      Usein elämässäsi
      Ikävä
      94
      794
    Aihe