60-luvun 911:sista

tietoa...

Kertokaapa jotain hyviä nettisivuja joilla historian tietoa noista 60-luvun 911 -malleista.

16

2247

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • ei kannata kysellä mitään,

      mutta suuntaa osoitteeseen www.9xxfin.com. Sieltä löytyy Porsche-asiantuntemusta.

      • nysämunat=minimoottorit?

        Taitaa korreloida tuon sukuelimen koko muihin elämänalueisiin,eli nysämunat tykkää ajaa minimoottoreilla,sellaisilla alle 4-litrasilla halpiksilla. Porcheilla!

        Isojen miesten autot on sitten eri luokkaa. Vähän kuin pikkupojat ajelee mopoilla ja isommat enempisylinterisillä ja isompikoneisilla kaksipyöräisillä.


    • Tapastikos

      Niin,60-luvun Porschet..

      Köhöm, siis aikansa eurooppalaisella mittapuulla(tai Itä-eurooppalaisella enneminkin) mitattuna tuon ajan Porscheissa (sisältäen mallin 911) oli kohtuullinen suorituskyky. Tietenkään oikeisiin urheiluautoihin sitä ei voi edes verrata tuolta ajalta,esimerkiksi Ferrarilta sai yli 300 hv autoja 60-luvulta monta mallia,niinikään 60-luvun Corvetteihin tarjottiin vakiona esimerkiksi 435 hv Tri-Power V8:sia sekä 560 hv ZL1-mallia.

      Urheiluautosta ja suoritukyvystä tuskin kukaan kehtaa puhua 60-luvun 911:n kohdalla: tuon ajan Corvette kykeni varttimaililla niin paljon kovempaan suoritukseen ettei Porschella olisi pysynyt vauhdissa vaikka olisi saanut etua 200 metriä, kiihtyvyydessä 0-62 mp/h välilläkin ero oli noin puolisen kymmentä sekuntia.

      Porsche sai lopulta juuri ja juuri 200 hv:n rajapyykin rikki aivan 60-70-luvun taitteessa harvinaisessa erikoismallissaan joita tehtiin vähemmän kuin vaikkapa Tri Power Corvettea pelkästään avona..

      Tekniikkahan noissa 60-luvun possuissa on sitä perus VW kupla-johdannaista mitä Porsche esitti tuohonkin aikaan. Esim sisarmalli 356 jota valmistettiin 60-luvullakin omasi kuplan kanssa identtisen tekniikan ja koneesta saatiin huhujen mukaan jopa yli 50 hv:n "hurjia" tehoja. Tuosta kuplan kopiointihuumasta Porschella on peräisin vuosikymmeniä myöhemmin jatkunut ilmajäähdytyskonstruktio moottorissa josta Possulla luovuttiin vasta 90-luvun lopussa. Myös kauheat ajo-ominaisuudet takaava takamoottorirakenne juontaa juurensa tuolta ajalta. Toisaalta siis varaosia saa vieläkin halvalla.

      60-luvun porschen miinukset ja plussat lyhyesti:

      -patarautaa(painava ja ruostealtis,siksi harvoja yksilöitä jäljellä edes)koria myöten

      -tehoton (tehot ja väännöt lähinnä VW kupla-luokkaa)

      -onneton suorituskyky (monet corvetet kelasivat jo varttimailin loppuun kovemman loppunopeuden kuin monella 60-luvun Porschella sai huippunopeudeksi vaikka olisi ajanut 500 km suoran päähän)

      -huono ajaa(takamoottorisuus teki autosta kauhean ajettavan,muut takamoottorikilpailijat Skoda ja Tatra luopuivat aikoja sitten tuosta rakenteesta)

      -ei kovin haluttu auto(osaltaan sammakon muotoinen ulkonäkö vaikuttaa asiaan,niinikään maine "kuplan johdannaisena" painaa vieläkin).

      mahdollisuus halpoihin varaosiin koska VW kupla on maailman valmistetuin auto(joskin niitäkään ei 60-luvulta monia ole jäljellä kiitos korroosion).

      Kysy ihmeessä lisää,niin autan mielelläni?

      • kysyä lisää, niin kysytään ...

        Todista nämä asiat linkittämällä tarkastettua virallista tietoa. Lainausmerkeissä on siis sinun väitteesi johon haluan todisteen, suluissa asia niinkuin se on:

        "Tietenkään oikeisiin urheiluautoihin sitä ei voi edes verrata tuolta ajalta"

        (Porsche on historian menestynein kilpa-automerkki kaikki mahdolliset luokat mukaanlukien, malli 911 on yksittäinen menestyinen. Toiseksi kovin merkki on Ferrari.)

        "Corvetteihin tarjottiin vakiona esimerkiksi 435 hv Tri-Power V8:sia sekä 560 hv ZL1-mallia."

        (560hv Corvetteja tehtiin kolme, joista yhtäkään ei myyty ikinä)

        "Porschella olisi pysynyt vauhdissa vaikka olisi saanut etua 200 metriä, kiihtyvyydessä 0-62 mp/h välilläkin ero oli noin puolisen kymmentä sekuntia."

        (60-luvun 911R kiihtyi 0-100km/h (eli 0-62mph) alle kuudessa sekunnissa. Kiihtyikö Corvette sitten alle sekunnissa? Miksi käytät sanamuotoa "noin puolisen kymmentä sekuntia"? Tarkoittako se ETTÄ SINÄ ET TIEDÄ TARKKOJA LUKUJA?)

        "Tekniikkahan noissa 60-luvun possuissa on sitä perus VW kupla-johdannaista mitä Porsche esitti tuohonkin aikaan."

        (Yhteistä on moottorin sijainti ja sylinterien lukumäärä 356-mallissa. Muuta yhteistä ei enää ole.)

        "Esim sisarmalli 356 jota valmistettiin 60-luvullakin omasi kuplan kanssa identtisen tekniikan ja koneesta saatiin huhujen mukaan jopa yli 50 hv:n "hurjia" tehoja."

        (Sisarmalli minkä kanssa? Huhut on essonbaarista taas, kuten sulla aina. Kyllähän 356:sta saatiin yli 50hv:n tehoja, se on totta. Reilustikin yli.)

        "Myös kauheat ajo-ominaisuudet takaava takamoottorirakenne juontaa juurensa tuolta ajalta. Toisaalta siis varaosia saa vieläkin halvalla."

        (Kyllä kyllä. Kauheat ajo-ominaisuudet johtivat epäilemättä siihen että Porsche 911 on historian menestyin kilpa-auto kun kaikki luokat otetaan huomioon. Jos sinä Piippolanmies et tiedä mitä "kaikki luokat" tarkoittaa, niin ei voi mitään. 356:sten ja vanhojen 911:sten osat ovat selvästi kalliimpia kuin niiden amerikkalaisten pakettiautomoottoristen romujen, joillaisia sinäkään et omista. :) )

        "-patarautaa(painava ja ruostealtis,siksi harvoja yksilöitä jäljellä edes)koria myöten."

        (Kyllä, tosi harvoja. Yli 80% kaikista valmistetuista Porscheista on vielä liikenteessä, että vähänhän niitä tavallaan on. Etsippäs Corvetten prosentti jostain ja linkitä tänne.)

        "-onneton suorituskyky (monet corvetet kelasivat jo varttimailin loppuun kovemman loppunopeuden kuin monella 60-luvun Porschella sai huippunopeudeksi vaikka olisi ajanut 500 km suoran päähän)"

        (Tuon ajan Vetet ottivat varttimaililla sellaisen 140-160km/ varmastikin huippuja. Ihan kiva, mutta kyllä kaikilla Porscheilla pääsi jo selvästi kovempaa tuolloin. Sillä erolla että Porschella olisi päässyt 500 kilsan päähän, Corvettella ei.)

        "-huono ajaa(takamoottorisuus teki autosta kauhean ajettavan...)"

        (Kyllä, niin huonon että auto on menestynein kilpa-auto kautta historian.)

        "-ei kovin haluttu auto(osaltaan sammakon muotoinen ulkonäkö vaikuttaa asiaan,niinikään maine "kuplan johdannaisena" painaa vieläkin)."

        (Niin juuri, muuten vain yksi maailman ihailluimpia klassikkoautoja.)

        " mahdollisuus halpoihin varaosiin koska VW kupla on maailman valmistetuin auto(joskin niitäkään ei 60-luvulta monia ole jäljellä kiitos korroosion)."

        (Osoita ne Kuplan osat jotka käyvät 60-luvun 911:siin, niin saat kossupullon jokaisesta onnistuneesta hitistä. Anna mennä, tarjous on avoin. Kunhan sitten vastakauppana hyväksyt listan Corvetten osista jotka löytyvät myös saman ajan Chevyn kuorma-autoista! :) )

        Tapastikos hyvä, kerro vielä sitten se tehon kaava jossa hevosvoimat kerrotaan vääntömomentilla, kerro vielä miten se menee? Ja kerro myös, joko tänä vuonna viimein otamme kisan jossa sinä tulet nöyryyttämään 1960-luvun vakio-Corvettella 2000-luvun Porschen, kuten olet täällä luvannut jo kaksi vuotta sitten. Olen valmis lähtemään radalle, mutta olisi kiva nähdä myös sinut siellä. Otammeko vedon asiasta? 50 euroa? 1000 euroa? Pink Slips? Kaikki käy minulle.

        Ja tähän loppuun vielä tälläinen kommunistisesta maasta tuleva neuvostopropagandalinkki:

        http://www.cnn.com/2006/AUTOS/08/30/cr_supercars/index.html


      • oisko
        kysyä lisää, niin kysytään ... kirjoitti:

        Todista nämä asiat linkittämällä tarkastettua virallista tietoa. Lainausmerkeissä on siis sinun väitteesi johon haluan todisteen, suluissa asia niinkuin se on:

        "Tietenkään oikeisiin urheiluautoihin sitä ei voi edes verrata tuolta ajalta"

        (Porsche on historian menestynein kilpa-automerkki kaikki mahdolliset luokat mukaanlukien, malli 911 on yksittäinen menestyinen. Toiseksi kovin merkki on Ferrari.)

        "Corvetteihin tarjottiin vakiona esimerkiksi 435 hv Tri-Power V8:sia sekä 560 hv ZL1-mallia."

        (560hv Corvetteja tehtiin kolme, joista yhtäkään ei myyty ikinä)

        "Porschella olisi pysynyt vauhdissa vaikka olisi saanut etua 200 metriä, kiihtyvyydessä 0-62 mp/h välilläkin ero oli noin puolisen kymmentä sekuntia."

        (60-luvun 911R kiihtyi 0-100km/h (eli 0-62mph) alle kuudessa sekunnissa. Kiihtyikö Corvette sitten alle sekunnissa? Miksi käytät sanamuotoa "noin puolisen kymmentä sekuntia"? Tarkoittako se ETTÄ SINÄ ET TIEDÄ TARKKOJA LUKUJA?)

        "Tekniikkahan noissa 60-luvun possuissa on sitä perus VW kupla-johdannaista mitä Porsche esitti tuohonkin aikaan."

        (Yhteistä on moottorin sijainti ja sylinterien lukumäärä 356-mallissa. Muuta yhteistä ei enää ole.)

        "Esim sisarmalli 356 jota valmistettiin 60-luvullakin omasi kuplan kanssa identtisen tekniikan ja koneesta saatiin huhujen mukaan jopa yli 50 hv:n "hurjia" tehoja."

        (Sisarmalli minkä kanssa? Huhut on essonbaarista taas, kuten sulla aina. Kyllähän 356:sta saatiin yli 50hv:n tehoja, se on totta. Reilustikin yli.)

        "Myös kauheat ajo-ominaisuudet takaava takamoottorirakenne juontaa juurensa tuolta ajalta. Toisaalta siis varaosia saa vieläkin halvalla."

        (Kyllä kyllä. Kauheat ajo-ominaisuudet johtivat epäilemättä siihen että Porsche 911 on historian menestyin kilpa-auto kun kaikki luokat otetaan huomioon. Jos sinä Piippolanmies et tiedä mitä "kaikki luokat" tarkoittaa, niin ei voi mitään. 356:sten ja vanhojen 911:sten osat ovat selvästi kalliimpia kuin niiden amerikkalaisten pakettiautomoottoristen romujen, joillaisia sinäkään et omista. :) )

        "-patarautaa(painava ja ruostealtis,siksi harvoja yksilöitä jäljellä edes)koria myöten."

        (Kyllä, tosi harvoja. Yli 80% kaikista valmistetuista Porscheista on vielä liikenteessä, että vähänhän niitä tavallaan on. Etsippäs Corvetten prosentti jostain ja linkitä tänne.)

        "-onneton suorituskyky (monet corvetet kelasivat jo varttimailin loppuun kovemman loppunopeuden kuin monella 60-luvun Porschella sai huippunopeudeksi vaikka olisi ajanut 500 km suoran päähän)"

        (Tuon ajan Vetet ottivat varttimaililla sellaisen 140-160km/ varmastikin huippuja. Ihan kiva, mutta kyllä kaikilla Porscheilla pääsi jo selvästi kovempaa tuolloin. Sillä erolla että Porschella olisi päässyt 500 kilsan päähän, Corvettella ei.)

        "-huono ajaa(takamoottorisuus teki autosta kauhean ajettavan...)"

        (Kyllä, niin huonon että auto on menestynein kilpa-auto kautta historian.)

        "-ei kovin haluttu auto(osaltaan sammakon muotoinen ulkonäkö vaikuttaa asiaan,niinikään maine "kuplan johdannaisena" painaa vieläkin)."

        (Niin juuri, muuten vain yksi maailman ihailluimpia klassikkoautoja.)

        " mahdollisuus halpoihin varaosiin koska VW kupla on maailman valmistetuin auto(joskin niitäkään ei 60-luvulta monia ole jäljellä kiitos korroosion)."

        (Osoita ne Kuplan osat jotka käyvät 60-luvun 911:siin, niin saat kossupullon jokaisesta onnistuneesta hitistä. Anna mennä, tarjous on avoin. Kunhan sitten vastakauppana hyväksyt listan Corvetten osista jotka löytyvät myös saman ajan Chevyn kuorma-autoista! :) )

        Tapastikos hyvä, kerro vielä sitten se tehon kaava jossa hevosvoimat kerrotaan vääntömomentilla, kerro vielä miten se menee? Ja kerro myös, joko tänä vuonna viimein otamme kisan jossa sinä tulet nöyryyttämään 1960-luvun vakio-Corvettella 2000-luvun Porschen, kuten olet täällä luvannut jo kaksi vuotta sitten. Olen valmis lähtemään radalle, mutta olisi kiva nähdä myös sinut siellä. Otammeko vedon asiasta? 50 euroa? 1000 euroa? Pink Slips? Kaikki käy minulle.

        Ja tähän loppuun vielä tälläinen kommunistisesta maasta tuleva neuvostopropagandalinkki:

        http://www.cnn.com/2006/AUTOS/08/30/cr_supercars/index.html

        "(Porsche on historian menestynein kilpa-automerkki kaikki mahdolliset luokat mukaanlukien, malli 911 on yksittäinen menestyinen. Toiseksi kovin merkki on Ferrari.) "


        onko tähän muka jotain faktaa saatavissa? hiukan epäilen...


      • samaa tuubaa
        oisko kirjoitti:

        "(Porsche on historian menestynein kilpa-automerkki kaikki mahdolliset luokat mukaanlukien, malli 911 on yksittäinen menestyinen. Toiseksi kovin merkki on Ferrari.) "


        onko tähän muka jotain faktaa saatavissa? hiukan epäilen...

        mitä tuo trolli on aina suoltanut.Eli siitä VW kuplan johdannaisesta minimoottorivessasta leivotaan historian ylivoimaisinta kilpa-autoa,huoh..

        Porsche on toki voittanut paljon,mutta lähes aina omassa merkkiluokassaan johon on rajattu muilta oikeus osallistua. Kyllähän Honda Type-R-luokassakin Honda takoo voittoja 10 kpl joka vuosi,mutta ei se ole kovin ihailtava suoritus.


      • Pecos Bill
        samaa tuubaa kirjoitti:

        mitä tuo trolli on aina suoltanut.Eli siitä VW kuplan johdannaisesta minimoottorivessasta leivotaan historian ylivoimaisinta kilpa-autoa,huoh..

        Porsche on toki voittanut paljon,mutta lähes aina omassa merkkiluokassaan johon on rajattu muilta oikeus osallistua. Kyllähän Honda Type-R-luokassakin Honda takoo voittoja 10 kpl joka vuosi,mutta ei se ole kovin ihailtava suoritus.

        Porsche on menestynein autotehdas mitä tulee kilpailutoimintaan. Kyllä jokainen alaa ymmärtävä sen tietää. Turha on lässyttää mistään merkkiluokista, kun esim. Le Mansista on aika monta voittoa eri luokista sekä kokonaiskilpailun osalta, ja F1-sarjasta ja ralleista on menestystä jne... Aika sokea saa olla ettei noita tajua.

        Nythän Tapastikos tai joku muu ko. henkilön nimimerkiestä alkaa varmaan sitten lässyttää jotain jostain belcarista ja kiihdytyskilpailuista... Kyllähän nämä asiat vaan on aika monta kertaa käyty läpi.


      • linkki katsottavaksi
        oisko kirjoitti:

        "(Porsche on historian menestynein kilpa-automerkki kaikki mahdolliset luokat mukaanlukien, malli 911 on yksittäinen menestyinen. Toiseksi kovin merkki on Ferrari.) "


        onko tähän muka jotain faktaa saatavissa? hiukan epäilen...

        tiedätte varmaan miten nämä saa auki, sillä hiirellä?

        "The most successful marque in the history of the 24 hour race is Porsche, with 16 overall victories (including seven in a row, from 1981 to 1987), followed by Ferrari with nine (including six in a row, from 1960 to 1965). The early years were dominated by Bentley and Alfa Romeo, with four consecutive wins from 1927 to 1930 and from 1931 to 1934 respectively. The 1950s were dominated by Jaguar with their C-type and D-type cars with wins in 1951, 1953, 1955, 1956, and in 1957 where D-type Jaguars finished 1st, 2nd, 3rd, 4th, and 6th. The turn of the century saw a new power arrive in the Audi R8 V8 powered (wins in 2000, 2001, 2002, 2004 and 2005) and Audi R10 V12 diesel powered race car in 2006, and Bentley Speed 8 (2003)."

        "In GT2 Porsche is the dominant force, and usually out does its competitors."

        Lähde: http://en.wikipedia.org/wiki/24_Hours_of_Le_Mans

        "Porsche was the most successful automobile brand with a total of eleven overall Targa Florio victories."

        Lähde: http://www.worldcarfans.com/classics.cfm/classicid/5060605.002/country/gcf/porsche-50-years-ago-at-targa-florio

        "Porsche has grown into the world's most successful race car and an icon for the road."

        Lähde: http://cars.about.com/od/automakers/

        "Motor manufacturer Porsche has been successful in many branches of motorsport, scoring a total of more than 28,000 victories."

        Lähde: http://en.wikipedia.org/wiki/Porsche_in_motorsport

        "Stuttgart. -- The most successful of all sports car manufacturers in the history of endurance sports car racing, the company now known as Dr. Ing. h.c. F. Porsche AG, Stuttgart, is celebrating one of its biggest and most important racing victories in its storied motorsports history - June 10, 1956, at the Targa Florio."

        Lähde: http://www.motorsport.com/news/article.asp?ID=221189&FS=HISTORY


        Nyt enää odotellaan niitä listauksia Chevroletin (tuttu muumuassa Kalos-mallistaan) valmistavan Corvetten voitoista.

        Tapastikos, milloin mennään ajamaan Ahvenistolle kisaa?


      • onko lääkityksesi
        samaa tuubaa kirjoitti:

        mitä tuo trolli on aina suoltanut.Eli siitä VW kuplan johdannaisesta minimoottorivessasta leivotaan historian ylivoimaisinta kilpa-autoa,huoh..

        Porsche on toki voittanut paljon,mutta lähes aina omassa merkkiluokassaan johon on rajattu muilta oikeus osallistua. Kyllähän Honda Type-R-luokassakin Honda takoo voittoja 10 kpl joka vuosi,mutta ei se ole kovin ihailtava suoritus.

        taas vaihtunut, kun et pysty älylliseen väittelyyn?

        Vastaileppa tähän: http://keskustelu.suomi24.fi/show.fcgi?category=95&conference=1500000000000044&posting=22000000026127582


      • T Turakainen
        oisko kirjoitti:

        "(Porsche on historian menestynein kilpa-automerkki kaikki mahdolliset luokat mukaanlukien, malli 911 on yksittäinen menestyinen. Toiseksi kovin merkki on Ferrari.) "


        onko tähän muka jotain faktaa saatavissa? hiukan epäilen...

        Major Wins and Championships


        1. World Championship of Makes, World Championship of Teams 14
        2. Endurance World Championship, Drivers' Rating 8
        3. MSA Supercar Series 3
        4. German Motor Racing Championship 6
        5. European Hill-Climb Championship 20
        6. Formula 1 World Championship (Drivers) 3 (McLaren with the Porsche engine designed and built for TAG)
        7. Formula 1 wins 25 (McLaren with the Porsche engine designed and built for TAG)
        8. Formula 1 wins 26 (Together with the race won in Rouen, 1962)
        9. Daytona (24 Hours) 18
        10. MSA Supercar Races (USA) 15
        11. Le Mans (24 Hours) 15
        12. Sebring (12 Hours) 17
        13. Targa Florio 11
        14. Monte Carlo Rally 4
        15. Paris-Dakar Rally 2


      • faktaa9
        T Turakainen kirjoitti:

        Major Wins and Championships


        1. World Championship of Makes, World Championship of Teams 14
        2. Endurance World Championship, Drivers' Rating 8
        3. MSA Supercar Series 3
        4. German Motor Racing Championship 6
        5. European Hill-Climb Championship 20
        6. Formula 1 World Championship (Drivers) 3 (McLaren with the Porsche engine designed and built for TAG)
        7. Formula 1 wins 25 (McLaren with the Porsche engine designed and built for TAG)
        8. Formula 1 wins 26 (Together with the race won in Rouen, 1962)
        9. Daytona (24 Hours) 18
        10. MSA Supercar Races (USA) 15
        11. Le Mans (24 Hours) 15
        12. Sebring (12 Hours) 17
        13. Targa Florio 11
        14. Monte Carlo Rally 4
        15. Paris-Dakar Rally 2

        eipä löydy sitä oikeaa faktaa.. kun sellaista ei ole saatavissa missään, silti epäilen ettei se ole porsche sehän on kilpaillut vasta 40 luvulta alkaen...siihen mennessä toisilla oli jo ajettu kilpaa 30 vuotta...


      • vai oletko oikeasti

      • useitaaa

      • postaamassani ketjussa
        useitaaa kirjoitti:

        vitun puusilmä missä se fakta on

        "(Porsche on historian menestynein kilpa-automerkki kaikki mahdolliset luokat mukaanlukien, malli 911 on yksittäinen menestyinen. Toiseksi kovin merkki on Ferrari.)
        "

        jos on niin vitun vaikea lukea englanninkielistä tekstiä, niin suosittelen vaikka kansalaisopiston kurssia. Siellä lukee aivan selvästi yhden linkin takana että Porsche on menestyinein urheiluautomerkki. Jos tehtaan eniten valmistettu malli on 911, niin voiskohan se menestynein malli olla se?

        Onko sulla ongelmia luetun ymmärtämisessä, vai oletko muuten vaan tyhmä?


      • asiaaa
        postaamassani ketjussa kirjoitti:

        jos on niin vitun vaikea lukea englanninkielistä tekstiä, niin suosittelen vaikka kansalaisopiston kurssia. Siellä lukee aivan selvästi yhden linkin takana että Porsche on menestyinein urheiluautomerkki. Jos tehtaan eniten valmistettu malli on 911, niin voiskohan se menestynein malli olla se?

        Onko sulla ongelmia luetun ymmärtämisessä, vai oletko muuten vaan tyhmä?

        siis missä lukee että Porsche on voittanut eniten kilpailuja jos kaikki luokat lasketaan mukaan? kyllähän sitä voi linkittää mitä tahansa sivuja missä kerrotaan mitä sattuu ... jos Porsche on aloittanut kilpatoiminnan 40 luvulla se ei voi mitenkään olla eniten voittoja ottanut merkkki siis jos aivan kaikki luokat otetaan huomioon....et taida ymmärtää asiaa???


      • noin paljon paremmin, niin
        asiaaa kirjoitti:

        siis missä lukee että Porsche on voittanut eniten kilpailuja jos kaikki luokat lasketaan mukaan? kyllähän sitä voi linkittää mitä tahansa sivuja missä kerrotaan mitä sattuu ... jos Porsche on aloittanut kilpatoiminnan 40 luvulla se ei voi mitenkään olla eniten voittoja ottanut merkkki siis jos aivan kaikki luokat otetaan huomioon....et taida ymmärtää asiaa???

        ole hyvä ja etsi sitten se tieto, missä todistetaan vääräksi se että Porschen saavuttamat 28000 kilpailuvoittoa eivät riitä ykkössijaan. Etsi perkeleen koira, etsi!


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. 1 Eurolla 35 euroa, 1.5x minimikerroin, 0x kierrätys ja minimitalletus vain 5e!

      Noniin nyt pamahti sitten VB:ltä älyttömän kova tarjous ensitallettajille. Euron panoksella 35 euroa jos kokkishown voit
      Pitkäveto
      1
      2681
    2. Jos ottaisit yhteyttä, näyttäisin viestin kaikille

      Yhdessä naurettaisiin sulle. Ymmärräthän tämän?
      Ikävä
      151
      1258
    3. Heikki Silvennoinen ( Kummeli)

      Kuollut 70-vuotiaana. Kiitos Heikille hauskoista hetkistä. Joskus olen hymyillyt kyynelten läpi. Sellaista se elämä on
      Kotimaiset julkkisjuorut
      49
      1135
    4. Mitä toivot

      ensi vuodelta? :)
      Ikävä
      127
      1008
    5. Hyvää huomenta 18. luukku

      Hyvää keskiviikkoa. Vielä pari päivää ja sitten on talvipäivänseisokki. 🎄🌌❄️😊❤️
      Ikävä
      223
      974
    6. Mikä saa ihmisen tekemään tällaista?

      Onko se huomatuksi tulemisen tarve tosiaan niin iso tarve, että nuoruuttaan ja tietämättömyyttään pilataan loppuelämä?
      Sinkut
      206
      959
    7. Aivosyöpää sairastava Olga Temonen TV:ssä - Viimeinen Perjantai-keskusteluohjelma ulos

      Näyttelijä-yrittäjä Olga Temonen sairastaa neljännen asteen glioomaa eli aivosyöpää, jota ei ole mahdollista leikata. Hä
      Maailman menoa
      15
      899
    8. Kauanko valitatte yöpäivystyksestä?

      Miks tosta Oulaisten yöpäivystyksen lopettamisesta tuli nii kova myrsky? Kai kaikki sen ymmärtää että raha on nyt tiuk
      Pyhäjärvi
      297
      865
    9. Olet sä silti

      Ihana ❤️ tykkään
      Ikävä
      72
      855
    10. Haluaisin vain varmistua

      Sinusta tarpeeksi.
      Ikävä
      40
      851
    Aihe