Mikä olis kenttäsirkan korvike?!

sarzaaa

Mitä teen, ku mulla on leopardigekko, ja sille pitäs syöttää kenttä- tai kotisirkkoja!! Onko pakko?! Onko siellä päin ketään joka tietäis näistä... Hirvittää syöttää niitä sille, ku pelottaa, että ne valtaa koko huushollin!!

9

904

Äänestä

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • leeko_

      Totuus on se, että leopardigekon hankkittuasi olet jo situotunut syöttämään sille sirkkoja, sellaista se vaan on. Mahdollista on ostaa esim. jamacalaisia sirkkoja (ruskeita), jotka vaativat lämpimämmät olosuhteet lisääntyäkseen, joten jos pääsevät vapaaksi asuntoon, kuolla kupsahtavat lisääntymättä aika nopeasti.
      Vaihtoehtoisesti voit syöttää gekollesi perhosia, vahakoisia jne. jne. , mutta sirkkoja ei kyllä oikein korvaa mikään.

      • Nimetön

        tarvii varmaan sitten vaan toivoa, että osuvat aina olemaan niitä kenttäsirkkoja (lienee jotakuinkin sama asia kuin jamaikalainen?) ja että onnistutaan pistämään sinne, mihin kuuluu eli tarpeeksi lähelle Lissua... eilen annettiin kaksi kastematoa, toivotaan, ettei ollut kovin paha hoitovirhe, jonka netistä bongasin...


    • Hippana

      Me kun ostettiin hekko eläinkaupasta ni myyjä sano, että sirkat tai jauhomadot on sen perusruokaa. Me ostetaan noin 10 sirkkaa kerrallaan ja annetaan niitä joka toinen päivä. Kannellisessa purkissa ne pysyy, eikä aiheuta tähän kämppään muuta ku yöllistä vikinää. Myyjä sanoi myös, että kesällä voi ihan hyvin syöttää sille, mitä vain ikinä eläviä hyönteisiä kiinni saa. Kärpäsistä lähtien. Ja on kuulemma olemassa kuivamuonaakin, jos ei ilkee niitä ötököitä. Sun gekkos ei varmastikkaan kovin kauaa oo kovin hyvännäkönen/vointinen, jos ei saa sitä ravintoa, mikä sille kuuluu.

      • -geggo-

        . . .ihan kaikkea ulkoa löytyvää sentään saa syöttää.
        Ympäristö mistä hyönteisiä pyydystää pitää olla
        puhdas. Siellä ei saa olla hyönteismyrkkyjäämiä eikä liikenteestä tulevia päästöjä.
        Myöskään karvaiset matoset eivät ole suositeltavia. Ja noita kastematoja gekot eivät juuri huoli. Ainakaan omani eivät ole ikinä niitä syöneet.
        Hämähäkit, juoksujalkaiset, yms. ovat sopivia. Jotkin toukat myös.
        Kuivaruokaa eivät gekot myöskään mielellään syö. Pitää olla elävää.
        Oletko kokeillut jauhomatoja ja jättijauhomatoja ?
        Luulenpa että nälkään kuolee jos vain kastemadoilla ruokit :(


      • -geggo- kirjoitti:

        . . .ihan kaikkea ulkoa löytyvää sentään saa syöttää.
        Ympäristö mistä hyönteisiä pyydystää pitää olla
        puhdas. Siellä ei saa olla hyönteismyrkkyjäämiä eikä liikenteestä tulevia päästöjä.
        Myöskään karvaiset matoset eivät ole suositeltavia. Ja noita kastematoja gekot eivät juuri huoli. Ainakaan omani eivät ole ikinä niitä syöneet.
        Hämähäkit, juoksujalkaiset, yms. ovat sopivia. Jotkin toukat myös.
        Kuivaruokaa eivät gekot myöskään mielellään syö. Pitää olla elävää.
        Oletko kokeillut jauhomatoja ja jättijauhomatoja ?
        Luulenpa että nälkään kuolee jos vain kastemadoilla ruokit :(

        Vaikkei sitä kai sirkkakysymyksestä päätellen voisi uskoa. Arvasin, että gekkoväki tuohtuu, kun erehdyn luulemaan, että maailmassa olisi muitakin syötäviä ötököitä kuin nuo sirkat. Joo. Kiitti ihan sikana tiedosta, etten voi ikuisesti ruokkia sitä kastemadoilla... Olen murrosikäisen äiti ja onneksi tottunut siihen, että pidetään idioottina.
        Mutta jauhomadoista olen jyrsijäasioissa oppinut, ettei niiden ravintoarvo ole kovin häävi. liekö sitten eri asia, syötänkö niitä meidän hamstereille kuin tuolle liskolle.


      • leeko_
        satu9504 kirjoitti:

        Vaikkei sitä kai sirkkakysymyksestä päätellen voisi uskoa. Arvasin, että gekkoväki tuohtuu, kun erehdyn luulemaan, että maailmassa olisi muitakin syötäviä ötököitä kuin nuo sirkat. Joo. Kiitti ihan sikana tiedosta, etten voi ikuisesti ruokkia sitä kastemadoilla... Olen murrosikäisen äiti ja onneksi tottunut siihen, että pidetään idioottina.
        Mutta jauhomadoista olen jyrsijäasioissa oppinut, ettei niiden ravintoarvo ole kovin häävi. liekö sitten eri asia, syötänkö niitä meidän hamstereille kuin tuolle liskolle.

        Yritin ainakin ihan asialliseen sävyyn vastata, höh. Tässä nyt kuitenkin lisää typeriä neuvoja: Jauhomatojen ravinto arvo on mielestäni hyvä, yhdessä keskikokoisessa madosta saa noin 2 kaloria, josta rasvaa on n. 60%. Kitiini kuoren takia ei niiden syöttämistä pelkästään ei suositella (juuri nahkansa luoneita "kitiinittömiä" vaaleampia jauhiksia kannattaa suosia). Sirkkojen ravinto arvo on käsittääkseni vielä korkeampi ja vahakoisojen samaa luokkaa, yhdessä vahakoisessa on reilut 2 kaloria, joista yli 70% on kuitenkin rasvaa joten niidenkään syöttäminen pelkästään ei ole järkevää.
        Itse olen syöttänyt myös hiiren pinkkejä, jotka käsitykseni mukaan ovat myös energia pitoista tavaraa. Mutta eiköhän tästä joku vaihtoehto löydy ja jos ei muuta niin sille teini-ikäiselle haavi käteen ja perhosia pyydystämään :)


      • leeko_ kirjoitti:

        Yritin ainakin ihan asialliseen sävyyn vastata, höh. Tässä nyt kuitenkin lisää typeriä neuvoja: Jauhomatojen ravinto arvo on mielestäni hyvä, yhdessä keskikokoisessa madosta saa noin 2 kaloria, josta rasvaa on n. 60%. Kitiini kuoren takia ei niiden syöttämistä pelkästään ei suositella (juuri nahkansa luoneita "kitiinittömiä" vaaleampia jauhiksia kannattaa suosia). Sirkkojen ravinto arvo on käsittääkseni vielä korkeampi ja vahakoisojen samaa luokkaa, yhdessä vahakoisessa on reilut 2 kaloria, joista yli 70% on kuitenkin rasvaa joten niidenkään syöttäminen pelkästään ei ole järkevää.
        Itse olen syöttänyt myös hiiren pinkkejä, jotka käsitykseni mukaan ovat myös energia pitoista tavaraa. Mutta eiköhän tästä joku vaihtoehto löydy ja jos ei muuta niin sille teini-ikäiselle haavi käteen ja perhosia pyydystämään :)

        kiitti tiedoista, juuri sinun edellinenkin viestisi oli ihan asiallinen. ja tähän mennessä olen ehtinyt jo muutenkin opiskella lisää perinteisistä kirjallisista lähteistä, kuten olen edellistenkin lemmikkien kohdalla tehnyt. gekko tuli meille edellisen omistajan kyllästyttyä sen hoitoon ja tiesin, ettei se kuole parissa päivässä nälkään, jona aikana on ehditty jo tutustua lisää hoito-ohjeisiin. ennestään meillä on myös yksi 10-vuotias punakorva, joten terrarioasiat jossain määrin tuttuja. siis pientä selitystä siihen, miksi kyselen vasta, kun Hän on meille muuttanut


      • INa
        satu9504 kirjoitti:

        kiitti tiedoista, juuri sinun edellinenkin viestisi oli ihan asiallinen. ja tähän mennessä olen ehtinyt jo muutenkin opiskella lisää perinteisistä kirjallisista lähteistä, kuten olen edellistenkin lemmikkien kohdalla tehnyt. gekko tuli meille edellisen omistajan kyllästyttyä sen hoitoon ja tiesin, ettei se kuole parissa päivässä nälkään, jona aikana on ehditty jo tutustua lisää hoito-ohjeisiin. ennestään meillä on myös yksi 10-vuotias punakorva, joten terrarioasiat jossain määrin tuttuja. siis pientä selitystä siihen, miksi kyselen vasta, kun Hän on meille muuttanut

        Hei,

        minusta jauhomadon (-toukan)ravintoarvo lisääntyy:
        - mato(toukka) pidetään ennen liskolle syöttämistä hyvällä nesteytyskuurilla (kaali, porkkana jne.)
        - samalla sille annetaan esim. akvaariokalojen hiutaleita, lesejauhoa
        Oman kokemukseni perusteella pidän parhaana palana (ravintopommina) just koteloitunutta jauhotoukkaa (ei vielä kitiiniä pinnassa, mutta kaikki ravintoaineet hyvin sulavassa muodossa).


      • marttatyyri
        INa kirjoitti:

        Hei,

        minusta jauhomadon (-toukan)ravintoarvo lisääntyy:
        - mato(toukka) pidetään ennen liskolle syöttämistä hyvällä nesteytyskuurilla (kaali, porkkana jne.)
        - samalla sille annetaan esim. akvaariokalojen hiutaleita, lesejauhoa
        Oman kokemukseni perusteella pidän parhaana palana (ravintopommina) just koteloitunutta jauhotoukkaa (ei vielä kitiiniä pinnassa, mutta kaikki ravintoaineet hyvin sulavassa muodossa).

        Öö, niin voiko syöttää talvisin pelkkiä jauhiksia, jos kesällä on myös ulkoa haettuja hyönteisiä, esim. perhosia ja toukkia yms. ? Onko liian yksipuolinen ravinto, koska minä en pidä ollenkaan sirkoista! Kesällä voisin kyllä ehkä pyydystellä joskus pieniä heinäsirkkoja?


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Tällä kertaa Marinia kadehtii Minäminä Päivärinta

      Kokoomuksen tyhjäntoimittelija itkeä tuhertaa, kun kansainvälinen superstaramme ei leiki hänen kanssaan. Oikean puoluee
      Maailman menoa
      423
      1826
    2. Miksi jollain jää "talvi päälle"

      Huvittaa kastoa ullkona jotain vahempaa äijää joka pukeutuu edelleen kun olisi +5 astetta lämmittä vaikka on helle keli
      Maailman menoa
      186
      1475
    3. Minua itkettää tämä tilanne

      Meidän pitäisi jutella. Eikö niin? Miehelle.
      Ikävä
      109
      1411
    4. Miksi koulut pakottavat

      Lapset uimaan sekaryhmänä? Murrosikäiset tunnetusti häpeilevät vartalossa tapahtuvia muutoksia. Tulee turhia poissaoloja
      Maailman menoa
      156
      1358
    5. Mitkä oli suurimmat

      Syyt mihin hänessä ihastuit alussa ja pikkuhiljaa tunteiden edetessä
      Ikävä
      45
      1046
    6. Suomen Pallolitto: Tasoryhmät lasten jalkapallossa - Erätauko-tilaisuus ma 20.5.2024

      Tasoryhmät lasten ja nuorten jalkapallossa herättävät paljon keskustelua. Mitä tasoryhmät ovat ja mikä on niiden tarkoit
      Suomi24 Blogi ★
      0
      980
    7. Minulla oli tunteita

      Tein itsestäni pellen. Sait hyvät naurut ja minä 💔
      Ikävä
      63
      966
    8. Mitä et hyväksy miehessä/naisessa josta olet kiinnostunut?

      Itse en halua, että miehellä olisi lapsia!
      Ikävä
      119
      923
    9. Susanne Päivärinta kirjassaan: Sannalla nousi valta päähän, Big Time!

      Päivärinta toteaa ettei ole nähnyt kenenkään muuttuvan niin totaalisesti kuin Marinin, eikä siis todellakaan parempaan s
      Maailman menoa
      93
      900
    10. Se katse silloin

      Oli hetki, jolloin katseemme kohtasivat. Oli talvi vielä. Kerta toisensa jälkeen palaan tuohon jaettuun katseeseen. Tunt
      Ikävä
      32
      886
    Aihe