Moneenkin kertaan käsitelty tyhjäkäyntiyskiminen
on vaivannut minunkin koneessa.
Ensihätään vaihdoin tulpat, kun ei vaikuttanut puhdistin kaasuttimet(muutama tunti liuotinpesussa ja sitten ultraäänipesussa).
Tyhjäkäynti suuttimet ruuvasin 1½( - hiukkasen) kierrosta auki.
Ei vaikutusta.
Koneen kyljessä on mustalaatikko jossa vipu, joka heiluu kaasuvivuston mukana ja säätää ilm.sytytysennakkoa.
Mustaanlaatikkoon on merkitty neljä pientä viivaa, johon vivun kärki osoittaa, alhaalla kolme ihan lähekkäin ja reilusti ylempänä yksi.
Säätö oli niin, että tyhjäkäynnillä vipu osoitti alimpaan merkkiin ja kaasua lisätessä nousi ylimpään merkkiin.
Säädin vipua niin, että se osoittaa alimmasta kolmesta viivasta keskimmäiseen, eli vain hiukkasen ylöspäin.
Yskiminen loppui.
Vivun säätäminen ei kuitenkaan vaikuta käyntiin heti niinkuin esim.autonmoottoreissa(4-tahi) vaan vasta hetken kuluttua.
Liekö korjasin säätövirheen vai kompensoiko tämä jotain todellista vikaa?
Mihin mahtaa muilla yamaha omistajilla vivunkärki osoitta?
Toistaiseksi olen voinut koeajaa vain saavissa, että säädön vaikutus rasituksessa ja pitemmänpäälle on toteamatta.
Koneella on jo ikää, mutta ei ole ollut kovin kovassa käytössä, veneen ja koneen ulkonäöstä päätellen.
Ostin paketin viime kesänä ja yskä oli jo silloin.
yamaha 50 deto -90
3
5411
Vastaukset
- Ykä2
Minulla on ollut aina tarvetta saada koneeni käymään mahdollisimman hidasta tyhjäkäyntiä, mistä taas seurauksena se, että näitä sytytysennakko ja kaasaläpän asentoa asioita sekä seosruuvin vääntövirityksiä on tullut tehtyä useamman koneen yhteydessä.
Nykyinenkone -89 40 jamppa eli periaatteessa sama kone koin sytytysyskällä. Koneen tyhjäkäynnin saa luotettavimmaksi juuri hänen tekemällään virityksellä. Eli nostetaan enakkoa ja pienenetään ilmamäärää, eli säädetään tyhjäkäyntisäädöllä läpät mahdollisimman kiinni. Seurauksena on kuitenkin, että oma yksilöni käy hieman raskaasti näin viritettynä. Etuna kyseisessä koneessa tästä virityksestä tulee se, että koneen tyhjäkäyntikierrosluku ei välittömästi käynnistyksen jälkeenkään ole niin korkea, etteikö vaideta saisi myös pakkiin sen narahtamatta. Näyttäisi valitettavasti myös siltä, että kampikammioon tuppaa tällä virityksellä jäämään helposti liikaa öljyä, joka näkyy sitten pitkässä hidasajossa huonona käyntinä ja lopuksi taipumuksena sammahdella. Hidaskäyntiä ei saa esitetyllä tavalla säädettyä yhtä pehmeäksi kuin antaen vähän enemmän ilmaa kaasarien kautta.
Alipaine kaasarien takana nousee tällä virityksellä myös hieman, jolloin kone saattaa saada hieman enemmän öljyä, (erillisvoitelu) ainakin jos öljyletkuissa olevat takaiskuventtiilien jouset ovat hieman antutuneet.
Eli yleispätevästi, jos haluat mahdollisimman luotettavan hidaskäynnin lyhytaikaiseen käyttöön, säädä kone siten, että kaasuttimen läppä on mahdollisimman kiinni ja kierrosluku säädetään ennakoa nostamalla. Jos haluat mahdollisimman tasaisen tyhjäkäynnin, avaa kaasuläppää hieman ja säädä kierrosluku alas ennakkoa myöhäistäen. Tämä viritys tuo mukanaan lisääntyneen taipumuksen yskiä kylmänä ja tai yskäistä kun kaasu siirretään nopeasti hitaammalle.
Kun uistelua harrastavana olen näitä viritellyt, oikea viritys on löytynyt kompromissina jostain tuolta väliltä ja lisäksi sitä seosruuvausta on joutunut tekemään kesähellettä ja toisaalta kylmää vuoden aikaa varten erikseen. Näinhän ei tehdas voi olettaa kaikkien käyttäjien osaavan, haluavan tai viitsivän toimia, joten koneet tulevat kaupasta säädettynä jonkinlaiseen kompromissiin ja yleisesti hieman turhan rikkaalle tyhjäkäyntiseokselle säädettynä. Tämä on kuitenkin pääosalle käyttäjiä paras vaihtoehto.
Tänään tuli eteen uusi ongelma. Kone sammui laiturissa kun peräköydet kiinnitettyäni työnsin vaihteen päälle jotta ylettyisin aisojen välissä kiinnittämään keulan. Säätöyritykset eivät tuottaneet parannusta. Syyksi paljastui matkalta mukaan tullut noin 100m pitkä irtonainen kuitusiima joka oli kääriytynyt potkuriin ja ahdisti potkurin ja alaosan rungon välissä.
P....le, eikö nämä ihmiset opi, että siimoja ei sovi heitellä veteen!! Nyt on lähdettävä rantaan selvittämään sotku sydän kylmän onko siima päässyt rikkomaan potkurinakselin stefan.- sytytysyskä
Minun käytössäni tarvitaankin vain lyhytaikaista, varmaa tyhjäkäyntiä.
Rantautuessa tai matalalla ajettaessa tyhjäkäynnillä ajoa tarvitaan ja on aika ärsyttävää kun kone alkaa yskiä ja hetken kuluttua sammuu.
Tuli vielä mieleen, että jos lukitusmutteria, jolla lukitaan muovinen stytyksensäätömutteri, on jossain vaihessa väännetty liian voimakkaasti niin sillä helposti työntää muovimutteria edellään ja näin ajoitus muuttuu.
Kiitos ykä2:lle kommenteista ja onnea siihen siiman selvittelyyn. - jhluk
sytytysyskä kirjoitti:
Minun käytössäni tarvitaankin vain lyhytaikaista, varmaa tyhjäkäyntiä.
Rantautuessa tai matalalla ajettaessa tyhjäkäynnillä ajoa tarvitaan ja on aika ärsyttävää kun kone alkaa yskiä ja hetken kuluttua sammuu.
Tuli vielä mieleen, että jos lukitusmutteria, jolla lukitaan muovinen stytyksensäätömutteri, on jossain vaihessa väännetty liian voimakkaasti niin sillä helposti työntää muovimutteria edellään ja näin ajoitus muuttuu.
Kiitos ykä2:lle kommenteista ja onnea siihen siiman selvittelyyn.totta mitä uistelupiireissä olen joskus kuulut että tuohon pitempää tyhjäkäyntiin auttaisi koneen kippaaminen reilusti etukenoon? Trimmikoneella on helppo kokeilla ja trimmittömillä täytyy sitten vain laittaa jotakin kokoneen ja rungon väliin.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Nainen, yrittäessäsi olla vahva olet heikoksi tullut
Tiedätkö mitä todellinen vahvuus on? Selviätkö, kun valtakunnat kukistuvat? Miten suojaudut kun menetät kaiken? :/1921331Miettimisen aihetta.
Kannattaa yrittää vain niitä oman tasoisia miehiä. Eli tiputa ittes maan pinnalle. Tiedoksi naiselle mieheltä.1221148- 70870
- 48864
Just nyt mä
En haluais sanoa sulle mitään. Voisi vaikka istua vierekkäin hiljaa. Ehkä nojaten toisiimme. Tai maata vierekkäin, ilman53790Nainen miltä tuntuu olla ainoa nainen Suomessa, joka kelpaa ja on yheen sopiva minulle
Sydämeni on kuin muuri, valtavat piikkimuurit, luottamusongelmat, ulkonäkövaatimukset, persoonavaatimukset ja älykkyysva50745- 53712
- 33692
- 60689
- 52667