Masennuksen syyt

löytyvät

läheltä.
Onko vanhemmistasi jonpi kumpi alkoholisti tai alkoholistin lapsi.

alkoholismi on tunne-elämän sairaus joka pahiten sairastuttaa lähimmäsiet toisista välittävät ihmiset.
Sairaus heijjastuu sukupolvien päähän.
Miettikääpä hiukan omia yhteyksiänne.

Kohtuudella käytettynä alkoholi toimisi.

Kohtuus olisi korkeintaan 3-4 annosta ravintolaillassa, 2 iltana kuussa.

Kukapa noin pienillä määrillä selviäisi elämästään.

Pitää ottaa 1 annos joka päivä, pakko päästä baariin joka viikonloppu 2 iltana. Vetää lärvit, aamulla tasottavaa. Viikko käyntiin maanantaina muutamalla. Tiistaina loiventaa yhteen tai kahteen annokseen.
Keskiviikko kuivilla torstaina silloin tällöin lärvit.

Masennuslääkkeillä yristys päästä eroon.

Itselleen vakuuttelut en ole alkoholisti olen vaan muuten masentunut.

Mulla on todettu 2 suuntainen mieliala häiriö.
Se on synnynnäinen vika.

Koko sairaus on alkoholistisen todellisuudentajun luoma illuusio.
Lähtee jo lapsuuden jomman kumman vanhemman luomasta roolimallista.
Valillä isi on iloinen valillä vihainen kuin ampiainen ja väkivaltainen. Välillä rakastaa välillä vihaa.
Lapsi oppii tuon käyttäytymismallin.
Yhteiskunta ei hyväksy sitä selvinpäin meuhkaamista, niinkuin lapsi tai nuori aikuinen olisi olisi kännissä.
Niinhän onkin opitussa "kuivakännissä" jonka hän on oppinut roolimalleistaan.
No sitä pitää hoitaa mielialalääkityksellä.

Voi voi kun muutkin näkisivät nämä syy seuraussuhteet paremmin.

alkoholin käyttö on tunne-elämän sairaus joka sairastuttaa kaikki lähimmäisesi.
Lapset ja ystävät vanhemmat ja vaarit.

Kaikki mielenterveysongelmat vähenisivät 90 % jos alkoholin väärinkäyttöä ei olisi.

Koska ei se ole ainut joka sairastuu se joka juo vaan pahemmin sairastuu ne ihmiset siinä jotka häntä yrittävät auttaa tai ovat hänestä riippuvaisia kuten puolisot ja lapset.

16

1263

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • mamavm59

nyt tuli sellasta tekstii masennuksen synnystä että huh,,mistä olet moisen teorian tehnyt?
      mun tytöllä oli kova masis,,mä me vanhemmat olemme raittiita,eikä isovanhemmatkaa ole mitää suurkuluttajia,,

• eiu mitään suurkuluttajia

Niin ja heidän vanhempansa ei juoneet etc...
        Historia opettaa.

Minulla oli vaimo joka ei suvainnut alkoholin käyttöä.
        Kun isänsä oli pahapäinen kännissä.
        Ei ollut suurkuluttaja, mutta kun otti niin otti kunnolla ja perhe oli pihalla.

No vaimosta tuli työnarkomaani.
        Myöhemmin alkoholin kohtuukäyttäjä, paikkasi morkkistaan hillittömällä työnteolla.
        Nyt on jo lääkityksessä.

Minun vanhemmat oli kohtuukäyttäjiä joo, myös

avaapa silmäsi, miten kaukaa se todellisuuden syntyminen lähtee siitä historiasta.
        Kaappijuoppoja on paljon, joku peittelee taitavasti sen juomisensa, mutta ajatusmallit paljastaa sitten loput.

• - tunnehäiriöinen ei-alkoho...

Onkohan sentään ihan noin yksioikoista?

Biologinen perimämme (=aivokemia) on sentään olemassa ja siinähän on eroja yksilöiden/sukujen välillä. Serotoniin aineenvaihdunta yksi merkityksellisimmistä alkoholin käyttöön liittyvä vaikuttaja. Ja serotoniini liittyy vahvasti tunne-elämään.

Eli olisko kuitenkin niin, että ensin on se biologinen aivokemian häiriö > siitä tulevat tunne-elämän häiriöt > sitä sitten lääkitään alkoholilla > Mistä tietysti seuraa paljon, paljon traumoja itselle ja ympäristölle.

Tätä ketjua voi koettaa katkaista asianmukaisella lääke- ja terapiahoidolla, ei viinalla.

Eli mikä on syy ja mikä seuraus? Sitä kannattaa miettiä?

• on lopulta kemiaa

niin siihen vaikuttaa se minkälaisen tunne-elämän roolimalleista opimme.

Koska tunne-elämäkin on opittua kuten kaikki muukin mitä teemme. Mikäli ihminen eristetään muista ihmisistä heti syntymästään, hänelle ei kehity tunne-elämäkään.

Joten se serotoniini on vain sitä tunne-elämän kemian hutkimista lääkityksineen.
        Eli kun lapsuudessa on esim säretty se luonnollinen serotoniini kemian kehityt tai aineenvaihdunta, opetettu niihin alkoholistisen mallin häilymisiin ja ääripäiden käyttäytymiseen. Niin aivot vain noudattavat opittua mallia kemiassaan.

Sitten näillä lääkityksillä pyritään luomaan se kemiallinen tunne-elämäkin. Kun siihen ei löydy sitä luonnollista mallia.

• AAl-aikuinen

..ihan kuin olisin lukenut osan kirjoituksestasi eräästä kirjasta.Jos olen väärässä,korjaa.???????
      Olipa kirjasta tai ei,niin noin yksi-oikoista se ei ole.
      Ongelmia alkoholismi tuottaa perheessä ja suvussa,mutta ei se loputtomiin jatku,se kipu ja tuska.
      Tuntuu,että lähes jokaisella on hyvin lähellä omassa suvussaan joku alkoholisti.
      Siis koko kansa sairastaisi.Niin varmaan osittain onkin.Mutta en usko,että niin kuitenkaan on.Myös toisen vanhemman,tai mummon tai papan vaikutus voi olla voimakas parempaan suuntaan ja itsekullakin on oma vastustuskykynsä.
      Jos on masentunut voi juoda masennukseensa,jos juo voi sanoa olevansa masentunut.
      Tuossa olen ihan samaa mieltä,ja vaikka perheessä sairastutaan,ei kaikkien tarvitse kuitenkaan voida yhtä pahoin.Tästä on kokemusta.
      Olet varmaan lukenut Juhani Seppäsen kirjan:Selvästi juovuksissa?Kannattaa lukeakin ja pohdiskella,mutta omalla päällä.

• saattanut lukea

samoja tekstejä tosin. Olen aika paljon lukenut alkoholista ja sen vaikutuksista ihmisen ajatus ja tunnemaailmaan.

Sanoit tuossa, että eikös silloin koko kansa sairastaisi. Niin mielestäni onkin.

Koska 90 % kansasta käyttää tajuntaa muuttavaa ainetta eli alkoholia.
        Tällöin 90 % todellisuudesta jossa elämme on alkoholin vaikutuksesta syntynyttä.

tämä vielä nousee potensiin 100%, koska suunnilleen kaikki tärkeät päätökset tehdään jossain kabineteissä, joissa nautitaan runsaasti alkoholia, jotta estot ja jäykkyys neuvotteluissa poistuisivat.

Eli suurin osa poliittisista päätöksistäkin syntyy kabineteissä ja kännissä.

Todellisuutemme on tätä alkoholin tuomaa ja tästä kärsimme.
        Koko länsimainen kulttuuri nojaa alkoholin tuomaan todellisuuteen.
        Keskieuroopassa juodaan koko ajan pieniä määriä.
        Siksi esimerkiksi Ranskassa ja Italiassa kaikki on rationaalinen toiminta melkoista kaaosta.
        Koska siellä juodaan päivittäin esim. viinejä jotka ovat vahvempia alkoholipitoisuuksiltaan kuin saksalaisten juomat oluet.

alkoholi tuo agressiivisyyden kulttuuriin. siksipä olemmekin niin sotaisia.
        Välkivallalla hallitsemme ja ärsytämme esim. Islamilaiset maat sotimaan ja terrorisoimaan länsivaltoja vastaan.
        Koska yhdysvallat haluaa hallita heidän öljykenttiään.

Jos ei noidenkaan maiden sisäpolitiikkaan länsimaat puuttuisi niin tuskin heillä mitään olisi meitä vastaan.

Tosin he hallitsisivat öljyllään maailmaa.
        No meni aika aiheen sivuun, mutta kuitenkin jotain hahmotettavaa.

• turhatyttö

Voisivathan mielenterveysongelmat vähentyäkin, mutta että ihan 90%? En usko. En ole ikinä nähnyt kumpaakaan vanhemmistani tai ketään sukulaistani edes pienessä hiprakassa. Tunnen ihmisiä joilla on ongelmia mielenterveytensä kanssa, mutta kenenkään heidän perheessään ei esiinny alkoholin liikakäyttöä.

Olenko siis sattunut tapaamaan vain niitä kymmeneen prosenttiin jääviä ihmisiä? Laskitko muiden mielisairauksien kuin masennuksen kanssa mukaan myös aivojen fyysisten poikkeavuuksien vuoksi mielenterveysongelmista kärsivät? Tällöinhän sellaisten määrä jäisi vallan minimaaliseksi, jotka ovat masentuneita esim. yksinäisyyden, syrjinnän, stressin tai rahavaikeuksien vuoksi.

Tai ihan vain siksi että elämässä on enemmän huonoja kuin hyviä asioita.

En kuitenkaan kiistä sitä mikä vaikuttaa olevan viestisi pointti; varmasti monien ihmisten ongelmat katoaisivat jos kaikki käyttäisivät kohtuullisesti alkoholia. Tulin juuri ajatelleeksi, että vaikkapa masennukselle altistava kiusaaminen voi johtua nimenomaan kiusaavan ihmisen ongelmista, jotka voivat johtua alkoholiongelmista hänellä itsellään tai hänen omaisillaan.

Sitä en kyllä ymmärrä, että ensin kerrot kaksisuuntaisen mielialahäiriösi olevan synnynnäistä, sitten kerrotkin sen olevan lapsuudenperheen alkoholismin aiheuttama...

• höpö löpö

sentään. Ehkä osaksi totta, mutta ei nyt ihan noinkaan. Taitaa olla oma tulkintasi. Eiköhän masentuneita löydy myös kaikenlaisista uskonto suuntauksista, joissa ollaan täysraittiita.Jokaisella on omat taustansa ja syynsä, miksi on masentunut.Liian helppoa syyttää pelkästään alkoholitaustaista perhe elämää tai sukua yleensä.

• kyllä, että

perheen alkoholisti sairastuttaa koko perheen jotenkin, tai ainakin ongelmia on alkoholisti perheessä eläneellä paljon enemmän, mutta sehän on selvää, ettei lapsi voi kasvaa normaalisti turvattomassa kodissa, vanhempien pitää huolehtia kapsista eikä toisin päin, vanhempien pitää olla roolimalleja ja elää vakaasti, nii ettei lapsi tunne oloaan epävarmaksi ja joudu miettimään, että mitähän seuraavaksi tapahtuu...

itse oon alkoholisti perheestä, ja ongelmia myös on, oon kyllä ite täysraitis, mutta taipuvainen muihin mielen sairauksiin, lähinnä sh, masennus, erillaiset pelot ja neuroosit, mutta mulla on asiat suhteellisen siedettävästi.
      jos mulla joskus on lapsia, ne saa täydellisen lapsuuden, uskon, että mun kokemukset on vahvistanut mua ja oon oppinut miten on hyvä elää...

• kuka vaan

Minua häiritsee ajatus että kaikki alkoholistien lapset olisivat masentuneita ja pärjäisivät huonosti elämässään. Itse kylläkin olen alkoholistiperheen lapsi ja kärsinyt paljon lapsuudestani ja sen aiheuttamista ajatusmalleista. Mutta siis ajatukseni on että ei se että on huonot vanhemman mallit automaattisesti tarkoita että lapsista kasvaa "huonoja". Tietyllä tavalla lapsuuteni traumat ovat saaneet minut pyristelemään kovemmin ja näyttämään etteivät kotioloni vaikuta siihen mitä minusta tulee.
      Työssäni näen nuoria joilla on paha olo,päihteiden käyttöä ja masennusta. 50 prosenttia heistä tulee ns. huonoista perheistä ja loput tulevat ns. normaaliperheistä.
      Itse en syytä masennuksestani ketään. Olen viimein hyväksynyt että masennus on oikea sairaus jota sairastan. Parantumisen kannalta olisi helpompaa jos taustani olisivat kunnossa mutta olen päättänyt että selviän tästä ihan itse ja näytän maailmalle että tästä alkoholistin lapsesta tuli aika hyvä ihminen..

• Eipä ole mun vanhemmat alkoholisteja, aika vähän ottavat, ja harvoin. Enpä itsekään usein juo mutta masennuksesta kärsin. On siis alkoholilla asiaa aika helvetin vähän. Ovat syyt aivan jotkin muut, niitä en tähän tosin ala kirjoittamaan.

• myös veljeni

oli alkoholisti. Vaarini oli kuulemma viinan käyttäjä. Itse en käytä alkoholia.
        Minun elämäni meni hyvin vaihdevuosiin saakka.

Nyt en enää jaksa. Olen tähän saakka luullut vaikeuksieni olevan vahvuuteni.
        Nyt ajattelen vaikean lapsuuden aiheuttavan minulle vieläkin päänvaivaa ja tämän nykyisen heikkouteni.

MItä parempi lapsuus, sitäparempi elämä.

Vanhempien pitäisi antaa turvaa, aikaa, rakkautta, kasvattaa ja elää lapsensa kanssa.
        MInun kanssa ei ole nuo toteutuneet.

Vaikka olen itse yrittänyt omia lapsiani kasvattaa kaikin voimavaroin en ole onnistunut.
        Mieheni ei ole jaksanut ollalastensa kanssa vaan onetsinyt omia menoja kodin ja lasten ulkopuolelta.
        Lapsilla on ongelmia selviytyä tästä nykyelämästä.

En pysty auttamaan ja paikkaamaan tehtyjä virheitä lasten kasvatuksessa.
        Nyt minulla on täysi työ selviytyä omassa elämässäkin.

En itse saanut kotoa kasvatusta niin en siihen itsekkään kyennyt, vaikka en olekäyttänyt alkoholia ja olen yrittänyt kaikkeni ollakseni vahva.

• Minä täällä

Joo kyllä on alkoholismia lähisuvussa ja katsoin sitä touhua vuosikausia. Mutta mua sitten ärsyttää suunnattomasti se, että kaikki ongelmat vieritetään alkoholistin ja alkoholismin syyksi.

Itsellä on ollut ongelmia, mutta minä en niistä syytä isääni, vaan ne on osa itseni aiheuttamaa ja toinen osa muiden ihmisten minulle aiheuttamia.

• kun et muuta ole

nähnyt.
        Mistäpä sokeakaan voisi tietää, miltä punainen väri nauttää.

Mistäpä alkoholismin varjossa elänyt ihminen voisi tietääkään, millaista muullainen elämä on.

Itsellä tämä kontrasti elämään tuli kun elin. 40 vuotta elämästäni ihmisten parissa jotka ei juoneet. Suvussani ei ollut yhtään alkoholistia.
        Asuin osan elämästäni myös kulttuurissa jossa alkoholi oli kiellettyä. Se oli luokiteltu siellä huumeeksi, kuten meillä taas vastaavasti on huumeksi luokiteltu esim oopium, khat ja kannabis. Siellä jotkut käyttivät noitä päihteitä, mutta harvat. Alkoholia ei suvaittu liki ollenkaan.

Menin naimisiin naisen kanssa joka ei juonut.
        No hänen isänsä joi jonkun verran ja oli pahapäinen kännissä.
        No ne ongelmat jo alkoi heijastua meidänkin suhteeseen. Vaimo oli työnarkomaani kuten muutkin sukulaisensa joko juoppo tai työnarkomaani.
        No ei ymmärtänyt minun elämänfilosofiaa, että työtä tehdään rahan takia ja vapaa aikana harrastetaan muuta kuin työntekoa. No erohan siitä pamahti.
        Nyt ex-vaimonikin on alkanut juoda.

No itse otin toisen naisen joka joi. Hänen isänsä ja veljensä olivat alkoholisteja. Kiuten tämä nainenkin. No ei kestänyt kauan kun suhde loppui. Liikaa ongelmia ja kaikki liittyi viinaan ja kännissä koheltamiseen. Selvinpäin olimme onnellisia. Mutta kun ei hän voinut olla juomatta. Sitten kun joi, niin ongelmat alkoi. Ja ne morkkikset itsesyytökset syyllisyydet jäi päälle vaikkei hän juonutkaan. sitä seurannut masennus etc....

No nyt on minulla taas uusi nainen kuviossa.
        Hänekin joskus juo. Mutta on sen verran nuori, että varmaankin hyvä oppimaan muullaisenkin elämän mallin. Pitää hiukan häntä ulkoiluttaa vieraissa kulttuureissa, missä ei suvaita alkoholia. Ehkäpä hänkin tajuaa eron sitten.
        Itselle tuo ero todellisuuksien väliilä avautui, nyt kun ajattelen niitä muita kulttuureita joissa olen elänyt. Ja tätä suomalaista kulttuuria.

• toisin kun sinä
        kun et muuta ole kirjoitti:

nähnyt.
        Mistäpä sokeakaan voisi tietää, miltä punainen väri nauttää.

Mistäpä alkoholismin varjossa elänyt ihminen voisi tietääkään, millaista muullainen elämä on.

Itsellä tämä kontrasti elämään tuli kun elin. 40 vuotta elämästäni ihmisten parissa jotka ei juoneet. Suvussani ei ollut yhtään alkoholistia.
        Asuin osan elämästäni myös kulttuurissa jossa alkoholi oli kiellettyä. Se oli luokiteltu siellä huumeeksi, kuten meillä taas vastaavasti on huumeksi luokiteltu esim oopium, khat ja kannabis. Siellä jotkut käyttivät noitä päihteitä, mutta harvat. Alkoholia ei suvaittu liki ollenkaan.

Menin naimisiin naisen kanssa joka ei juonut.
        No hänen isänsä joi jonkun verran ja oli pahapäinen kännissä.
        No ne ongelmat jo alkoi heijastua meidänkin suhteeseen. Vaimo oli työnarkomaani kuten muutkin sukulaisensa joko juoppo tai työnarkomaani.
        No ei ymmärtänyt minun elämänfilosofiaa, että työtä tehdään rahan takia ja vapaa aikana harrastetaan muuta kuin työntekoa. No erohan siitä pamahti.
        Nyt ex-vaimonikin on alkanut juoda.

No itse otin toisen naisen joka joi. Hänen isänsä ja veljensä olivat alkoholisteja. Kiuten tämä nainenkin. No ei kestänyt kauan kun suhde loppui. Liikaa ongelmia ja kaikki liittyi viinaan ja kännissä koheltamiseen. Selvinpäin olimme onnellisia. Mutta kun ei hän voinut olla juomatta. Sitten kun joi, niin ongelmat alkoi. Ja ne morkkikset itsesyytökset syyllisyydet jäi päälle vaikkei hän juonutkaan. sitä seurannut masennus etc....

No nyt on minulla taas uusi nainen kuviossa.
        Hänekin joskus juo. Mutta on sen verran nuori, että varmaankin hyvä oppimaan muullaisenkin elämän mallin. Pitää hiukan häntä ulkoiluttaa vieraissa kulttuureissa, missä ei suvaita alkoholia. Ehkäpä hänkin tajuaa eron sitten.
        Itselle tuo ero todellisuuksien väliilä avautui, nyt kun ajattelen niitä muita kulttuureita joissa olen elänyt. Ja tätä suomalaista kulttuuria.

Olen elänyt kohta 7 vuotta satojen kilometrien päässä isästäni, ja voin todella sanoa, että minä näen tilanteen mikä se oli ja on. Ja olen elänyt ihan omaa elämääni tämän ajan ja myöskin ollut yhteydessä normaalisti.

Ihan turha sinun tulla yleistämään omia kokemuksiasi.

• Noitapilli

Enpä lähtisi noin yksioikoiselle linjalle. Masennukseen varmaan voi jollakin vaikuttaa juuri lähipiirin alkoholismi, mutta työstä johtuva stressi on pääasiallisena tekijänä ehkä vielä useammalla. Usein kyse on monen tekijän summasta.

Lapsuuden olosuhteet eivät juuri vaikuta aikuisen masennukseen, jos aikuinen on käsitellyt lapsuutensa traumat ja päässyt niistä yli. Traumojen käsitteleminen saattaa jopa suojata sairastumiselta, koska se voi opettaa käsittelemään jatkossakin vaikeita asioita. Silti tämä aikuinen voi masentua esim. kovan työpaineen tai avioeron sattuessa, ja silloin kyllä väärin lähteä etsimään syitä tämän kauempaa.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Minkä ikäistä ikävöit?

Minkä ikäinen hän on ja mitä hän sinulle merkitsee/merkitsi?
      Ikävä
      88
      1866
    2. Teemu Keskisarja (ps) loisti- ja hurmasi MTV:n tentissä.

https://www.mtvuutiset.fi/artikkeli/kommentti-keskisarja-sekoitti-pakan-suomiareenan-puheenjohtajatentissa/9180380 Kuten
      Maailman menoa
      403
      1849
    3. Olet hirvein ihminen kenet olen tavannut.

Olet järkyttävä.
      Ikävä
      99
      1786
    4. Koko familia taas lehdissä jauhamassa vanhoja asioitaan

Nyt menee familialla lujaa. Martina ja äiti MeNaisissa (taas) ja Esko IS:ssa. Kuinkakohan monta kymmentä kertaa nuo sam
      Kotimaiset julkkisjuorut
      379
      1763
    5. Taas syytöntä ja rehellisintä rangaistiin

Ja vielä 13 000 euroa kaupungin oikeudenkäyntikuluja maksuun. Lisää tällaisia päätöksiä.😀
      Haapavesi
      51
      1374
    6. Aika pieni se on

Joku sanoo että matala on suihku. Säätöä tarviaa nyt ruisku, että se ruiskuaa korkeudelle valopylvään Näin saamme näht
      Haapavesi
      56
      1372
    7. Heh, Irvi-Riikka vie duunareilta nyt arkipyhätkin

Voihan saksilla näköjään leikellä kalenteriakin. Irvi-Riikalla ne osuivat arkipyhiin. Että sellainen duunaripuolue 😆
      Maailman menoa
      297
      1211
    8. Sinun ja kaipaamasi törmääminen

Missä sinä haluaisit sen satunnaisen kohtaamisen mieluiten tapahtuvan?
      Ikävä
      97
      1076
    9. Kiitos siitä

Kiitos siitä hahmosta jonka loit, ja jonka sain tuntea, ja kutsua ystäväksi. Se oli hyvä tyyppi ja siihen oli helppo rak
      Ikävä
      50
      1027
    10. vinkki miehille

Jos on ollut erimielisyyksiä ja sun käytös on satuttanut naisya, et voi palata takaisin kevyesti niin kuin mitään ei oli
      Ikävä
      173
      1025
    Aihe