Airot joilla soutu kasvot menosuuntaan

peheko

Mistä saa soutuveneen airot joilla voi soutaa kasvot menosuuntaan? Siis soututyyli sama kuin perinteisillä selkä menosuuntaan, mutta välissä vivusto joka kääntää airon liikkeen päinvastaiseksi jolloin kasvot ovat siihen suuntaan mihin mennään !

20

6701

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • asdasda

Eräs ratkaisu on rakennella veneeseen tuhdon eteen jykevä n. rinnankorkeudelle yltävä tolppa, jonka päähän airot nivelletään päistään. Airot saavat olla kevyet kun nostaessa niitä todella nostetaan. Kokeile eripituisilla tolpilla ja airoilla. Zydeemi on kuvattu Laukka-Kalarin 30-luvulla julkaistussa kanoottikirjassa.

• Kadenssi

Rapakon takaa tulee tietääkseni suomalaissyntyisen Ron Rantillan Frontrower jossa on tuo keskitolppaidea jalostettuna jalkakäytölläkin:

http://www.frontrower.com/index.htm

(Video on hyvin havainnollinen)

Minusta tuo kuitenkin tuntui monimutkaiselta ja kalliiltakin. Itse päädyin Salubris-veneeseen, jolla onkin tullut kilometrejä mukavasti:

http://www.salubris.fi/

• base

Mulla on sellaiset airot kehitettynä.Voit nähdä ne YOUTUBE:ssa. SEARCH-kenttään sanat:Rowing Face against the wind.
      Jos kiinnostaa ota yhteyttä.

• base
    • Puavo Sulukavalta

Meillä Savossa on soutuveneillessä nuama aina mänösuuntaan sillä venneessähän on akka joka soutaa.
      Mies, joka miäree suunnan ja pittää perree on aina nuama mänösuuntaan ja näkköö hyvin.
      Korvat on ussein lumpsautettava kiinni akan marmatukselta muta itppähän on osansa valinnu.

• fyujnhjk

...taitaa olla se malli,jossa on airot niin,että naama on sitten menosuuntaan.
      Oliskoon jostakin Kirkkonummelta??

• veneessä

Olen nähnyt soutajia, joilla on selkä menosuuntaan, ja peili veneen perässä josta he näkevät eteenpäin.

• Kadenssi

Itse asiassa Salubris-veneitä voi soutaa kummin päin haluaa. Idea on penkissä joka antaa huopaamiseen voimaa.

Pitkillä matkoilla soudan aina kasvot menosuuntaan. Selkä edellä soutamalla saan enemmän voimaa vaikkapa vasta-aallokkoon pinnistämiseen, mutta silloin ainakin minun voimani hupenevat nopeammin. Jos tästä soututavasta pitäisin, asentaisin hankaimeen peilin, kuten jotkut ovatkin tehneet.

Veneen kehitti Rannikkotekniikka Kirkkonummelta. Myy Merinda Boat.

• jeri4

Takavuosina kruunupyyläinen firma Laxström myi
      näitä soutulaitteita. Näin ainakin inkkarikanooteissa käytössä niitä.

• paivimarjatta59

minulla on sellaiset. voin myydä

• SpeedIsEverything

Kaveri onkin varmaan rapiat 10 vuotta vaan istunut ja odotellut tarjoustasi.

• Haluunsellaisen

Voisko kaappiin saada sellaisen vivuston että vois meloa taaksepäin katsellen?

• parempinäin

Minulla on kajakki. Ja purkkari.

• Piitallaistuja

Ainakaan tuossa jossain Salubrisissa ei ollut aloittajan tarkoittamaa mekanismia. Ainahan voidaan kääntyä, kääntää ns. rintamasuuntaa, mutta silloin soutu muuttuu huopaamiseksi. Ihminen on kuitenkin huopaamisliikettä tehdessään paljon ponnettomampi kuin soutamalla vetoliikkeitä tehden.
      Olen nähnyt noin 30 vuotta sitten Tukholman keskustassa eräässä näyteikkunassa, tai mahdollisesti jonkin näyttelytilan ikkunassa, en käynyt sisällä enkä muista tarkemmin, soutuveneen johon oli tehty airojen yhteyteen juuri sellainen mekanismi, että soutaja saattoi istua kasvot menosuuntaan ja tehdä airoilla vetoliikkeitä. Tuo vaikutti aivan toimivalta, mutta tietysti niihin niveliin ja "ylimääräisiin" vipuvarsiin kuluu väkisellään osa käytetystä voimasta.

• järkevämpääsuunnittelua

Ei tarvita ylimääräisiä vipuvarsia hukkaamaan tehoja. Kiinnitetään airot sitten etteivät pääse kääntymään kuin pitkittäisakselin ympäri (lapa alas veteen ja takaisin ylös) mutta pääsevät liikkumaan yhdensuuntaisesti vapaasti eteen ja taakse (muttei pystysuunnassa eikä poikittain). Kitkaa kertyy vähemmän kuin perinteisillä airoilla samalla kitkakertoimella, koska kitkapinnassa on normaalivoimaa vain murto-osa perinteisten airojen vastaavasta ja lisksi voi vielä käyttää ihan oikeita vierintälaakereitakin perinteisten hankainten yleisen liukukitkan sijasta.

Lisäksi voi käyttää pitkittäissuunnassa liikkuvaa laakeroitua penkkiä, niin saa halutessaan jaloistakin tehoa soutamiseen.

• uskonkunnäin

Olen nähnyt kun sellaisilla nivelairoilla soudettiin. Juttelin soutajan kanssa ja oli kuulemma itse keksinyt ne. Kehui että soutaminen vaatii pienen totuttelun kun aivot ei aluksi ymmärrä "soutaa"eteenpäin mennessä vaan antaa käskyn "huovata". Totuttelun jäkeen kuulemma helppokäyttöiset vehkeet. Ilmeisesti ei saavuttanut suurta kaupallista suosioo kun siitä alkaa oleen kohta kymmenen vuotta aikaa.

• kaikkiairotkäy

Huopaa perkele!

• enueunukki

Laita virtuaalilasit päähän ja veneen keulaan kiinnität action - kameran. Ei mene kauvaa , kun opit näin soutamaan ja näet koko ajan eteen päin.

• hilavitkutin
    • Anonyymi

Meillä jäi isältä sellaiset airot Ne olis joutavat ja myynnissä Savonlinnassa. Soita Esa 0505862961. Kiitos

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Aivosyöpää sairastava Olga Temonen TV:ssä - Viimeinen Perjantai-keskusteluohjelma ulos

Näyttelijä-yrittäjä Olga Temonen sairastaa neljännen asteen glioomaa eli aivosyöpää, jota ei ole mahdollista leikata. Hä
      Maailman menoa
      64
      2116
    2. Jos ottaisit yhteyttä, näyttäisin viestin kaikille

Yhdessä naurettaisiin sulle. Ymmärräthän tämän?
      Ikävä
      172
      1722
    3. Heikki Silvennoinen ( Kummeli)

Kuollut 70-vuotiaana. Kiitos Heikille hauskoista hetkistä. Joskus olen hymyillyt kyynelten läpi. Sellaista se elämä on
      Kotimaiset julkkisjuorut
      70
      1418
    4. Mikä saa ihmisen tekemään tällaista?

Onko se huomatuksi tulemisen tarve tosiaan niin iso tarve, että nuoruuttaan ja tietämättömyyttään pilataan loppuelämä?
      Sinkut
      243
      1389
    5. Pelotelkaa niin paljon kuin sielu sietää.

Mutta ei mene perille asti. Miksi Venäjä hyökkäisi Suomeen? No, tottahan se tietenkin on jos Suomi joka ei ole edes soda
      Maailman menoa
      237
      1337
    6. Kauanko valitatte yöpäivystyksestä?

Miks tosta Oulaisten yöpäivystyksen lopettamisesta tuli nii kova myrsky? Kai kaikki sen ymmärtää että raha on nyt tiuk
      Pyhäjärvi
      342
      1195
    7. Minkä merkkisellä

Autolla kaivattusi ajaa? Mies jota kaipaan ajaa Mersulla.
      Ikävä
      81
      1186
    8. Mitä toivot

ensi vuodelta? :)
      Ikävä
      128
      1165
    9. IL - VARUSMIEHIÄ lähetetään jatkossa NATO-tehtäviin ulkomaille!

Suomen puolustuksen uudet linjaukset: Varusmiehiä suunnitellaan Nato-tehtäviin Puolustusministeri Antti Häkkänen esittel
      Maailman menoa
      357
      1126
    10. Nyt kun Pride on ohi 3.0

Edelliset kaksi ketjua tuli täyteen. Pidetään siis edelleen tämä asia esillä. Raamattu opettaa johdonmukaisesti, että
      Luterilaisuus
      329
      1103
    Aihe