Päätoimisen(josta maksan tietty eläkettä) työni ohella tmi,eli miten nuo eläkemaksut kantsii maksaa
yel
2
404
Vastaukset
- vaihtoehtoja
Päätoimisen tilittää työnantajasi vakuutusyhtiölle, ei siinä sinulla ole paljon valinnanvaraa.
Toiminimen YEL-vakuutuksen haet itse jostain vakuutusyhtiöstä, sieltä tulee sitten maksulaput. - ja kannattaminen
Lähtökohta; yel on lakisääteinen, vaikka olisit sivutoiminen yrittäjä.
YELlin määräytymisessä puhutaan työtulosta. Suomeksi tämä tarkoittaa sitä, että mitä maksaisit työntekijälle palkkaa, jos tämä tekisi yrittäjän tekemän työn puolestasi.
Vuonna 2007 alin porras on 6100 euroa, siitä summasta lähtien pitäisi ottaa yel.
Eli jos perustat firman ja et itse teekään sitä työtä, vaan palkkaat ulkopuolisen hoitamaan hommat, maksatko hänelle bruttona vuodessa 6100 euroa.
Tämä haitari on laaja, periaate on tuo, mutta palkkakin on suhteellinen käsite, joten periaatteessa yrittäjä määrittelee sen summan itse.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 30411676
- 1447146
- 1045962
Vanhempi mies
Jos yritän ajatella sinut pois sydämestäni, ikävä ja surullinen kaipuu tulee kaksin verroin kovempana. Olit mun unessa425319- 534399
Minne sä aina välillä joudut
Kun pitää hakemalla hakea sut sieltä ja sitten oot hetken aikaa esillä kunnes taas menet piiloon, en ymmärrä 🤔❤️ Oot ta304299On niin vaikea olla lähelläsi
En saa ottaa kädestäsi kiinni, en saa halata. En saa silittää hiuksiasi. Enkä saa sinua koskaan omakseni. ☔ Miehelle na323621- 623618
- 833238
Nyt peukut pystyyn
Nyt kaikki peukut pystyyn, siirtopersu on aikeissa muuttaa Kannuksesta pois. Facebookissa haukkui tänään Kannuksen peru223145