Laturin hihnan kiristys

jukkap

terve,

Onko kenelläkään antaa vinkkejä Neonin laturin hihnan kiristykseen. Se näyttää olevan kovin ahtaassa raossa. Autossani (vm. 2003) on viime päivinä kuulunut välillä lyhyt kiljahdus käynnistettäessä ja ensimmäinen ajatus oli hihnan löysyys. Se ei kovin löysältä tuntunut mutta vähän olis varmaan mahdollista kiristää. Homma näytti vaan aika hankalta. Tuleeko mieleenne tai onko muita diagnooseja tälläisillä oireilla?

11

9627

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • jeesboks

      Kyllä sinne väliin käsi menee.
      Laturin hihnaa pystyy kiristämään siitä sen päässä olevasta säätömutterista.
      Laturissa on kaksi eri mutteria: säätö- ja lukkomutteri.
      Eli, ensin avaat sitä päädyssä olevaa mutteria hieman, sen jälkeen avaat sitä sivussa olevaa mutteria hieman. Nyt laturin paikkaa/hihnan kireyttä pitäisi pystyä säätämään käsin.
      Sitten kun hihna on mielestäsi ok, kierrät sen sivumutterin kiinni ja lopuksi sen päätymutterin joka kiristää sitä hihnaa vielä jonkin verran.
      Jotakuinkin noin taisi mennä.
      Vaihdoin viimeksi viime syksynä apuhihnat joten ihan tuoreessa muistissa ei ole mutta varmistan asian huomenna.

      • jukkap

        Tarviipa kokeilla tai ainakin etsiä kuvailemasi ruuvit. Tosin auto on eilisen päivän käynnistynyt aivan normaaliäänisesti. Olisikohan äänen aiheuttaja ollut joku muu? Onko hihnassa sisäpuolella "hampaat". Se ainakin tuntuu käsin kokeilemalla aika rosoiselta. Laturin hihnan vaihto ei taida kuulua mihinkään määräaikaishuoltoon?


      • jeesboks
        jukkap kirjoitti:

        Tarviipa kokeilla tai ainakin etsiä kuvailemasi ruuvit. Tosin auto on eilisen päivän käynnistynyt aivan normaaliäänisesti. Olisikohan äänen aiheuttaja ollut joku muu? Onko hihnassa sisäpuolella "hampaat". Se ainakin tuntuu käsin kokeilemalla aika rosoiselta. Laturin hihnan vaihto ei taida kuulua mihinkään määräaikaishuoltoon?

        Jos ääni on hävinnyt niin saattaa olla että oli vain kosteutta hihnassa.
        Muita äänen aiheuttajia saattaa olla myös laturin laakerit tai kulunut hihnapyörä.
        Mutta yleensä vinkaisun lähde on löysä hihna...

        Hihna joka laturia pyörittää on normaali moniurahihna.
        Laturilla on se oma hihnansa ja toinen hihna pyörittää sekä ohjaustehostinta että ilmastointia jos sellanen löytyy.
        Jos oikeen muistan, niin niiden vaihdot kuuluvat 96000km määräaikaishuoltoon.
        Täysin varma en ole eli kannattaa varmistaa vaikka AK:sta. Orkkishihnat eivät ole järkyttävän kalliita edes AK:ssa...
        Ja Motonetistä saa ainakin laturin hihnan, tais olla 8-10€ paikkeilla.


      • jukkap
        jeesboks kirjoitti:

        Jos ääni on hävinnyt niin saattaa olla että oli vain kosteutta hihnassa.
        Muita äänen aiheuttajia saattaa olla myös laturin laakerit tai kulunut hihnapyörä.
        Mutta yleensä vinkaisun lähde on löysä hihna...

        Hihna joka laturia pyörittää on normaali moniurahihna.
        Laturilla on se oma hihnansa ja toinen hihna pyörittää sekä ohjaustehostinta että ilmastointia jos sellanen löytyy.
        Jos oikeen muistan, niin niiden vaihdot kuuluvat 96000km määräaikaishuoltoon.
        Täysin varma en ole eli kannattaa varmistaa vaikka AK:sta. Orkkishihnat eivät ole järkyttävän kalliita edes AK:ssa...
        Ja Motonetistä saa ainakin laturin hihnan, tais olla 8-10€ paikkeilla.

        terve,
        Tilanne muuttui, kun pääsin eilen itse autolla ajamaan. Kyse ei olekaan siitä, että ääni tulisi startatessa. Se tulee, kun on lähdetty liikkeelle "kylmällä autolla". Kuuluu muutaman sadan metrin verran vinkunaa. Tuntuu niinkuin se tulisi apumiehen puoleisesta etupyörästä. Ratin kääntäminen ei tunnu ääneen vaikuttavan mutta kun jarrua painaa, ääni häviää. Onko kyse etupyörän laakerista? Vai mitä tuumaat?


      • jeesboks
        jukkap kirjoitti:

        terve,
        Tilanne muuttui, kun pääsin eilen itse autolla ajamaan. Kyse ei olekaan siitä, että ääni tulisi startatessa. Se tulee, kun on lähdetty liikkeelle "kylmällä autolla". Kuuluu muutaman sadan metrin verran vinkunaa. Tuntuu niinkuin se tulisi apumiehen puoleisesta etupyörästä. Ratin kääntäminen ei tunnu ääneen vaikuttavan mutta kun jarrua painaa, ääni häviää. Onko kyse etupyörän laakerista? Vai mitä tuumaat?

        Mulla vinkui samantapaisesti vasen takapyörä, varsinkin kun kääntyi tai ajoi hiljaa. Ja hävisi kun painoi kunnolla jarrua..
        Ongelmana oli jumiutunut jarrusatulan mäntä.

        Voihan se olla laakerikin.
        Tuliko ääni varmasti renkaan kohdalta?
        Kuuluuko ääni vain kun autolla lähtee ensimmäistä kertaa liikkeelle vai myös myöhemmin ajon aikana?
        Ootko jo tarkistanut jarrupalojen kulutuspinnan?


      • jukkap
        jeesboks kirjoitti:

        Mulla vinkui samantapaisesti vasen takapyörä, varsinkin kun kääntyi tai ajoi hiljaa. Ja hävisi kun painoi kunnolla jarrua..
        Ongelmana oli jumiutunut jarrusatulan mäntä.

        Voihan se olla laakerikin.
        Tuliko ääni varmasti renkaan kohdalta?
        Kuuluuko ääni vain kun autolla lähtee ensimmäistä kertaa liikkeelle vai myös myöhemmin ajon aikana?
        Ootko jo tarkistanut jarrupalojen kulutuspinnan?

        Terve,

        Äänen alkuperä selvisi. Eikä korjaaminenkaan tullut kalliiksi. Otin oikean etupyörän irti ja aikani pyörän kiinnityspulteista pyöriteltyäni huomasin, että ääni tulee siitä, kun jarrusatulan ulkopinnassa olevan nelihaaraisen peltiläpyskän yksi siipi hankasi jarrulevyn kehää. (Ymmärsitkö, mitä tarkoitan?). Ruuvimeisseli väliin ja vähän kun sitä kampesin ulospäin, ääni hävisi.

        Ei tarvinnut käyttää huoltoliikkeen palveluita. Olisivat kai aloittaneet jarrupalojen vaihdolla ja sitten, kun ääni ei kadonnutkaan, olisivat vaihtaneet koko jarrusatulan, varmuuden vuoksi kummallekin puolelle ja se varmaan olisi maksanut.

        Kiitos neuvoista ja myötäelämisestä. Toivottavasti tästä on apua jollekin.


      • oujjea
        jukkap kirjoitti:

        Terve,

        Äänen alkuperä selvisi. Eikä korjaaminenkaan tullut kalliiksi. Otin oikean etupyörän irti ja aikani pyörän kiinnityspulteista pyöriteltyäni huomasin, että ääni tulee siitä, kun jarrusatulan ulkopinnassa olevan nelihaaraisen peltiläpyskän yksi siipi hankasi jarrulevyn kehää. (Ymmärsitkö, mitä tarkoitan?). Ruuvimeisseli väliin ja vähän kun sitä kampesin ulospäin, ääni hävisi.

        Ei tarvinnut käyttää huoltoliikkeen palveluita. Olisivat kai aloittaneet jarrupalojen vaihdolla ja sitten, kun ääni ei kadonnutkaan, olisivat vaihtaneet koko jarrusatulan, varmuuden vuoksi kummallekin puolelle ja se varmaan olisi maksanut.

        Kiitos neuvoista ja myötäelämisestä. Toivottavasti tästä on apua jollekin.

        niin se peltiläpyskä on palojen kuluneisuuden varoittaja eli palat alkaa olla vaihdon tarpeessa


      • jukkap
        oujjea kirjoitti:

        niin se peltiläpyskä on palojen kuluneisuuden varoittaja eli palat alkaa olla vaihdon tarpeessa

        Kiitos vastauksestasi.
        Ihmettelinkin, mikä läpyskän homma mahtaa olla. Tuumiskelin sen olevan joku "jousi" tai muu resonoinnin poistaja. Jarrupaloissa näytti vielä pintaa olevan hyvinkin 3-4 milliä kummallakin puolella, joten ei vielä kai kauheaa kiirettä uusille paloille. On se, että alle 80tkm ajettu auto pyytelee jo kolmansia jarrupaloja! Normaalia? Onko palojen vaihdossa hankaluutta tai muuta niksiä?

        Kertokaas neon-tietäjät, mikä on pyörän ja vetoakselin välissä oleva hammaskehä. Siihen tulee yläpuolelta anturin näköinen palikka, josta lähtee johto. Mitä se mittailee tai vahtii?


      • ABS varten
        jukkap kirjoitti:

        Kiitos vastauksestasi.
        Ihmettelinkin, mikä läpyskän homma mahtaa olla. Tuumiskelin sen olevan joku "jousi" tai muu resonoinnin poistaja. Jarrupaloissa näytti vielä pintaa olevan hyvinkin 3-4 milliä kummallakin puolella, joten ei vielä kai kauheaa kiirettä uusille paloille. On se, että alle 80tkm ajettu auto pyytelee jo kolmansia jarrupaloja! Normaalia? Onko palojen vaihdossa hankaluutta tai muuta niksiä?

        Kertokaas neon-tietäjät, mikä on pyörän ja vetoakselin välissä oleva hammaskehä. Siihen tulee yläpuolelta anturin näköinen palikka, josta lähtee johto. Mitä se mittailee tai vahtii?

        Kehä ja anturi ovat ABS:iä varten.


      • oujjea
        jukkap kirjoitti:

        Kiitos vastauksestasi.
        Ihmettelinkin, mikä läpyskän homma mahtaa olla. Tuumiskelin sen olevan joku "jousi" tai muu resonoinnin poistaja. Jarrupaloissa näytti vielä pintaa olevan hyvinkin 3-4 milliä kummallakin puolella, joten ei vielä kai kauheaa kiirettä uusille paloille. On se, että alle 80tkm ajettu auto pyytelee jo kolmansia jarrupaloja! Normaalia? Onko palojen vaihdossa hankaluutta tai muuta niksiä?

        Kertokaas neon-tietäjät, mikä on pyörän ja vetoakselin välissä oleva hammaskehä. Siihen tulee yläpuolelta anturin näköinen palikka, josta lähtee johto. Mitä se mittailee tai vahtii?

        kyllähän se automaattivaihteinen syö jarruja enemmän kuin manuaaliaskinen johtuen moottori jarrutuksen vähyydestä.Voi olla että sun neonissa on jarrut vähän jumissa,kannattaa putsata ja herkistellä jarrut palojen vaihdon yhteydessä,muuten palojen vaihto on simppeli juttu


    • Juuuuuuuhyy

      Ei hitto mitä juttua.. Oliskohan jarrut, oliskohan...

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Poliisi: Kymmenhenkinen pohjalaisperhe ollut vuoden kateissa kansainvälinen etsintäkuulutus Poliis

      Poliisi: Kymmenhenkinen pohjalaisperhe ollut vuoden kateissa – kansainvälinen etsintäkuulutus Poliisi pyytää yleisön apu
      Maailman menoa
      461
      3927
    2. Tässä totuus jälleensyntymisestä - voit yllättyä

      Jumalasta syntyminen Raamatussa ei tässä Joh. 3:3. ole alkukielen mukaan ollenkaan sanaa uudestisyntyminen, vaan pelkä
      Jälleensyntyminen
      318
      1672
    3. Mitään järkeä?

      Että ollaan erillään? Kummankin pää on kovilla.
      Ikävä
      116
      1486
    4. En kadu sitä, että kohtasin hänet

      mutta kadun sitä, että aloin kirjoittamaan tänne palstalle. Jollain tasolla se saa vain asiat enemmän solmuun ja tekee n
      Ikävä
      89
      1454
    5. Noniin rakas

      Annetaanko pikkuhiljaa jo olla, niin ehkä säilyy vienot hymyt kohdatessa. En edelleenkään halua sulle tai kenellekään mi
      Ikävä
      99
      1398
    6. Oisko mitenkään mahdollisesti ihan pikkuisen ikävä..

      ...edes ihan pikkuisen pikkuisen ikävä sulla mua??.. Että miettisit vaikka vähän missähän se nyt on ja oiskohan hauska n
      Ikävä
      59
      1346
    7. Lapuan sanomissa käy rytinä

      Pistivät sitten päätoimittajan pihalle
      Lapua
      52
      1286
    8. Helena Koivu : Ja kohta mennään taas

      Kohta kohtalon päivä lähestyy kuinka käy Helena Koivulle ? Kenen puolella olet? Jos vastauksesi on Helenan niin voisi
      Kotimaiset julkkisjuorut
      93
      1204
    9. Oot ihana

      Toivottavasti nähdään sattumalta jonain kesäpäivänä♥️🥺🫂
      Ikävä
      44
      1069
    10. Au pair -työ Thaimaassa herättää kiivasta keskustelua somessa: "4cm torakoita, huumeita, tauteja..."

      Au pairit -sarjan uusi kausi herättää keskustelua Suomi24 Keskustelupalvelussa. Mielipiteitä ladataan puolesta ja vastaa
      Tv-sarjat
      33
      1057
    Aihe