Laturin hihnan kiristys

jukkap

terve,

Onko kenelläkään antaa vinkkejä Neonin laturin hihnan kiristykseen. Se näyttää olevan kovin ahtaassa raossa. Autossani (vm. 2003) on viime päivinä kuulunut välillä lyhyt kiljahdus käynnistettäessä ja ensimmäinen ajatus oli hihnan löysyys. Se ei kovin löysältä tuntunut mutta vähän olis varmaan mahdollista kiristää. Homma näytti vaan aika hankalta. Tuleeko mieleenne tai onko muita diagnooseja tälläisillä oireilla?

11

9303

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • jeesboks

      Kyllä sinne väliin käsi menee.
      Laturin hihnaa pystyy kiristämään siitä sen päässä olevasta säätömutterista.
      Laturissa on kaksi eri mutteria: säätö- ja lukkomutteri.
      Eli, ensin avaat sitä päädyssä olevaa mutteria hieman, sen jälkeen avaat sitä sivussa olevaa mutteria hieman. Nyt laturin paikkaa/hihnan kireyttä pitäisi pystyä säätämään käsin.
      Sitten kun hihna on mielestäsi ok, kierrät sen sivumutterin kiinni ja lopuksi sen päätymutterin joka kiristää sitä hihnaa vielä jonkin verran.
      Jotakuinkin noin taisi mennä.
      Vaihdoin viimeksi viime syksynä apuhihnat joten ihan tuoreessa muistissa ei ole mutta varmistan asian huomenna.

      • jukkap

        Tarviipa kokeilla tai ainakin etsiä kuvailemasi ruuvit. Tosin auto on eilisen päivän käynnistynyt aivan normaaliäänisesti. Olisikohan äänen aiheuttaja ollut joku muu? Onko hihnassa sisäpuolella "hampaat". Se ainakin tuntuu käsin kokeilemalla aika rosoiselta. Laturin hihnan vaihto ei taida kuulua mihinkään määräaikaishuoltoon?


      • jeesboks
        jukkap kirjoitti:

        Tarviipa kokeilla tai ainakin etsiä kuvailemasi ruuvit. Tosin auto on eilisen päivän käynnistynyt aivan normaaliäänisesti. Olisikohan äänen aiheuttaja ollut joku muu? Onko hihnassa sisäpuolella "hampaat". Se ainakin tuntuu käsin kokeilemalla aika rosoiselta. Laturin hihnan vaihto ei taida kuulua mihinkään määräaikaishuoltoon?

        Jos ääni on hävinnyt niin saattaa olla että oli vain kosteutta hihnassa.
        Muita äänen aiheuttajia saattaa olla myös laturin laakerit tai kulunut hihnapyörä.
        Mutta yleensä vinkaisun lähde on löysä hihna...

        Hihna joka laturia pyörittää on normaali moniurahihna.
        Laturilla on se oma hihnansa ja toinen hihna pyörittää sekä ohjaustehostinta että ilmastointia jos sellanen löytyy.
        Jos oikeen muistan, niin niiden vaihdot kuuluvat 96000km määräaikaishuoltoon.
        Täysin varma en ole eli kannattaa varmistaa vaikka AK:sta. Orkkishihnat eivät ole järkyttävän kalliita edes AK:ssa...
        Ja Motonetistä saa ainakin laturin hihnan, tais olla 8-10€ paikkeilla.


      • jukkap
        jeesboks kirjoitti:

        Jos ääni on hävinnyt niin saattaa olla että oli vain kosteutta hihnassa.
        Muita äänen aiheuttajia saattaa olla myös laturin laakerit tai kulunut hihnapyörä.
        Mutta yleensä vinkaisun lähde on löysä hihna...

        Hihna joka laturia pyörittää on normaali moniurahihna.
        Laturilla on se oma hihnansa ja toinen hihna pyörittää sekä ohjaustehostinta että ilmastointia jos sellanen löytyy.
        Jos oikeen muistan, niin niiden vaihdot kuuluvat 96000km määräaikaishuoltoon.
        Täysin varma en ole eli kannattaa varmistaa vaikka AK:sta. Orkkishihnat eivät ole järkyttävän kalliita edes AK:ssa...
        Ja Motonetistä saa ainakin laturin hihnan, tais olla 8-10€ paikkeilla.

        terve,
        Tilanne muuttui, kun pääsin eilen itse autolla ajamaan. Kyse ei olekaan siitä, että ääni tulisi startatessa. Se tulee, kun on lähdetty liikkeelle "kylmällä autolla". Kuuluu muutaman sadan metrin verran vinkunaa. Tuntuu niinkuin se tulisi apumiehen puoleisesta etupyörästä. Ratin kääntäminen ei tunnu ääneen vaikuttavan mutta kun jarrua painaa, ääni häviää. Onko kyse etupyörän laakerista? Vai mitä tuumaat?


      • jeesboks
        jukkap kirjoitti:

        terve,
        Tilanne muuttui, kun pääsin eilen itse autolla ajamaan. Kyse ei olekaan siitä, että ääni tulisi startatessa. Se tulee, kun on lähdetty liikkeelle "kylmällä autolla". Kuuluu muutaman sadan metrin verran vinkunaa. Tuntuu niinkuin se tulisi apumiehen puoleisesta etupyörästä. Ratin kääntäminen ei tunnu ääneen vaikuttavan mutta kun jarrua painaa, ääni häviää. Onko kyse etupyörän laakerista? Vai mitä tuumaat?

        Mulla vinkui samantapaisesti vasen takapyörä, varsinkin kun kääntyi tai ajoi hiljaa. Ja hävisi kun painoi kunnolla jarrua..
        Ongelmana oli jumiutunut jarrusatulan mäntä.

        Voihan se olla laakerikin.
        Tuliko ääni varmasti renkaan kohdalta?
        Kuuluuko ääni vain kun autolla lähtee ensimmäistä kertaa liikkeelle vai myös myöhemmin ajon aikana?
        Ootko jo tarkistanut jarrupalojen kulutuspinnan?


      • jukkap
        jeesboks kirjoitti:

        Mulla vinkui samantapaisesti vasen takapyörä, varsinkin kun kääntyi tai ajoi hiljaa. Ja hävisi kun painoi kunnolla jarrua..
        Ongelmana oli jumiutunut jarrusatulan mäntä.

        Voihan se olla laakerikin.
        Tuliko ääni varmasti renkaan kohdalta?
        Kuuluuko ääni vain kun autolla lähtee ensimmäistä kertaa liikkeelle vai myös myöhemmin ajon aikana?
        Ootko jo tarkistanut jarrupalojen kulutuspinnan?

        Terve,

        Äänen alkuperä selvisi. Eikä korjaaminenkaan tullut kalliiksi. Otin oikean etupyörän irti ja aikani pyörän kiinnityspulteista pyöriteltyäni huomasin, että ääni tulee siitä, kun jarrusatulan ulkopinnassa olevan nelihaaraisen peltiläpyskän yksi siipi hankasi jarrulevyn kehää. (Ymmärsitkö, mitä tarkoitan?). Ruuvimeisseli väliin ja vähän kun sitä kampesin ulospäin, ääni hävisi.

        Ei tarvinnut käyttää huoltoliikkeen palveluita. Olisivat kai aloittaneet jarrupalojen vaihdolla ja sitten, kun ääni ei kadonnutkaan, olisivat vaihtaneet koko jarrusatulan, varmuuden vuoksi kummallekin puolelle ja se varmaan olisi maksanut.

        Kiitos neuvoista ja myötäelämisestä. Toivottavasti tästä on apua jollekin.


      • oujjea
        jukkap kirjoitti:

        Terve,

        Äänen alkuperä selvisi. Eikä korjaaminenkaan tullut kalliiksi. Otin oikean etupyörän irti ja aikani pyörän kiinnityspulteista pyöriteltyäni huomasin, että ääni tulee siitä, kun jarrusatulan ulkopinnassa olevan nelihaaraisen peltiläpyskän yksi siipi hankasi jarrulevyn kehää. (Ymmärsitkö, mitä tarkoitan?). Ruuvimeisseli väliin ja vähän kun sitä kampesin ulospäin, ääni hävisi.

        Ei tarvinnut käyttää huoltoliikkeen palveluita. Olisivat kai aloittaneet jarrupalojen vaihdolla ja sitten, kun ääni ei kadonnutkaan, olisivat vaihtaneet koko jarrusatulan, varmuuden vuoksi kummallekin puolelle ja se varmaan olisi maksanut.

        Kiitos neuvoista ja myötäelämisestä. Toivottavasti tästä on apua jollekin.

        niin se peltiläpyskä on palojen kuluneisuuden varoittaja eli palat alkaa olla vaihdon tarpeessa


      • jukkap
        oujjea kirjoitti:

        niin se peltiläpyskä on palojen kuluneisuuden varoittaja eli palat alkaa olla vaihdon tarpeessa

        Kiitos vastauksestasi.
        Ihmettelinkin, mikä läpyskän homma mahtaa olla. Tuumiskelin sen olevan joku "jousi" tai muu resonoinnin poistaja. Jarrupaloissa näytti vielä pintaa olevan hyvinkin 3-4 milliä kummallakin puolella, joten ei vielä kai kauheaa kiirettä uusille paloille. On se, että alle 80tkm ajettu auto pyytelee jo kolmansia jarrupaloja! Normaalia? Onko palojen vaihdossa hankaluutta tai muuta niksiä?

        Kertokaas neon-tietäjät, mikä on pyörän ja vetoakselin välissä oleva hammaskehä. Siihen tulee yläpuolelta anturin näköinen palikka, josta lähtee johto. Mitä se mittailee tai vahtii?


      • ABS varten
        jukkap kirjoitti:

        Kiitos vastauksestasi.
        Ihmettelinkin, mikä läpyskän homma mahtaa olla. Tuumiskelin sen olevan joku "jousi" tai muu resonoinnin poistaja. Jarrupaloissa näytti vielä pintaa olevan hyvinkin 3-4 milliä kummallakin puolella, joten ei vielä kai kauheaa kiirettä uusille paloille. On se, että alle 80tkm ajettu auto pyytelee jo kolmansia jarrupaloja! Normaalia? Onko palojen vaihdossa hankaluutta tai muuta niksiä?

        Kertokaas neon-tietäjät, mikä on pyörän ja vetoakselin välissä oleva hammaskehä. Siihen tulee yläpuolelta anturin näköinen palikka, josta lähtee johto. Mitä se mittailee tai vahtii?

        Kehä ja anturi ovat ABS:iä varten.


      • oujjea
        jukkap kirjoitti:

        Kiitos vastauksestasi.
        Ihmettelinkin, mikä läpyskän homma mahtaa olla. Tuumiskelin sen olevan joku "jousi" tai muu resonoinnin poistaja. Jarrupaloissa näytti vielä pintaa olevan hyvinkin 3-4 milliä kummallakin puolella, joten ei vielä kai kauheaa kiirettä uusille paloille. On se, että alle 80tkm ajettu auto pyytelee jo kolmansia jarrupaloja! Normaalia? Onko palojen vaihdossa hankaluutta tai muuta niksiä?

        Kertokaas neon-tietäjät, mikä on pyörän ja vetoakselin välissä oleva hammaskehä. Siihen tulee yläpuolelta anturin näköinen palikka, josta lähtee johto. Mitä se mittailee tai vahtii?

        kyllähän se automaattivaihteinen syö jarruja enemmän kuin manuaaliaskinen johtuen moottori jarrutuksen vähyydestä.Voi olla että sun neonissa on jarrut vähän jumissa,kannattaa putsata ja herkistellä jarrut palojen vaihdon yhteydessä,muuten palojen vaihto on simppeli juttu


    • Juuuuuuuhyy

      Ei hitto mitä juttua.. Oliskohan jarrut, oliskohan...

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Työttömyys on kasvussa - Hallitus halusi kannustaa työttömät töihin leikkaamalla sosiaaliturvaa

      Hallitus halusi kannustaa työttömät töihin leikkaamalla sosiaaliturvaa. Työttömyys on kuitenkin kasvussa. Mitä itse aja
      Maailman menoa
      346
      2771
    2. Mikä piirre on kasvoissa tärkein?

      Mikä piirre on kasvoissa tärkein kun valitset seuraa itsellesi?
      Ikävä
      120
      1539
    3. Suurimman myrskyilyn jälkeen

      vakiintuu tyynenpi tunne. Entistä vakaampi, entistä varmempi. Aina vaikealla hetkellä auttaa, kun ajattelen sinua. Minul
      Ikävä
      48
      1370
    4. Ruumis kanavassa

      Mikä juttu eilen ollut poliisit palokunta ambulanssi ja ruumis auto sillalla. Tekikö itsemurhan
      Suomussalmi
      15
      1016
    5. Mikä häpeä Haapaveden kaupungille

      Avin huomautuksen mukaa hoitoyksikkö on ollut monin osin lainvastainen. Huomautettavaa on monista asioista. Miten Haa
      Haapavesi
      57
      987
    6. Tojotamies törttöili taas auton eteen

      Ja taas joku Tojotapappa vähät välitti liikennesäännöistä ja kääntyi viitostietä ajaneen auton eteen tänään, tällä kerta
      Suomussalmi
      27
      934
    7. En sano tätä pahalla

      Mutta olihan meillä aika reippaasti ikäeroa ja aivan erilaiset elämäntilanteetkin. En vaan jotenkin tajunnut sitä aiemm
      Ikävä
      82
      913
    8. Ei mitään menetettävää

      Arvostin ja kunnioitin sun tunteita. Menit nyt liian pitkälle. Mulla ei ole enää mitään menetettävää ja sä tulet sen huo
      Ikävä
      149
      898
    9. Pieni nainen, paras nainen

      Näin se nyt vaan on. Mieheltä
      Ikävä
      80
      898
    10. Tiedättekö miksi mies on olemassa?

      Lisääntymistä varten. Ei mitään muuta hyötyä. Jos nainen voisi lisääntyä ilman miestä, luuletteko miehet että naiset tar
      Ikävä
      205
      839
    Aihe