Kuin paljon yh saa rahaa kuussa

noin suurin piirtein?

Mä itse en ole kai hakenu kaikkia tukia, kun rahat loppuu lapsiperheessä heti kättelyssä.
Mä saan asumistuen yli 480 e, sitten lapsilisät neljästä ja yh korotuksen n. 500 e, sitten työttömyyskorvaukset noin 550 pyöreesti, ja elarit neljästä pyöreesti 500 e, onks tossa kaikki?
Niin ja toimeentulotukeakin saan kun haen, mut aina ei tarvi joka kuussa. Miten te selviitte tuollasella summalla? Meillä tekee kuukausi elää aina tiukkaa. Ruuasta voi pihistää, ettei osta lihaa joka viikko, mutta muuten täytyy sanoa, että kyllä on eron jälkeen rahat tiukalla. Kun oli kaksi tienaamassa, ei koskaan pahasti ollu pulaa, mutta nyt ei edes parturiin pääse. Auto on pakko olla, kävellen ei kaupasta ostoksia tuoda.

47

7082

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Eronnut äiti

      Nettopalkka 2000€
      Elarit 370€
      Lapsilisät 283€

      Asuntovelkaa ja vastiketta maksetaan 900€/kk.
      Onneksi laina loppuu vuodenvaihteessa.
      Mutta toimeen tullaan ihan mukavasti.

    • olemme

      kaksihuoltajainen perhe, joilla on kaksi lasta 10v ja 17v. Perheenäiti pitkäaikaistyötön, tulot nolla euroa. Perheen nettotulot: perheenisän nettopalkka 1900 e, lapsilisä 100 e. Emme saa asumistukea, emmekä(tietenkään) toimeentulotukea tai mitään muitakaan tukiaisia. Vuokra 800e kuukaudessa.

      • tyrmätkö!

        Ei se asumistuki itsestään tule, se on haettava. Ja noilla tuloilla sitä kyllä saa, turha väittää muuta. Se ei asumistuki mikään yksihuotajien yksin oikeus ole! Ja kyllä pitkäaikaistyötön työttömyys turvaa saa, joten millä perusteella muka on nolla tuloinen. Ja töitäkin on tarjolla runsaasti. Jopa 17 vuotialle. Mitäs hän tekee? Mites hänen opintotuki? työmarkkinatuki?


      • etkö ymmärtänyt,
        tyrmätkö! kirjoitti:

        Ei se asumistuki itsestään tule, se on haettava. Ja noilla tuloilla sitä kyllä saa, turha väittää muuta. Se ei asumistuki mikään yksihuotajien yksin oikeus ole! Ja kyllä pitkäaikaistyötön työttömyys turvaa saa, joten millä perusteella muka on nolla tuloinen. Ja töitäkin on tarjolla runsaasti. Jopa 17 vuotialle. Mitäs hän tekee? Mites hänen opintotuki? työmarkkinatuki?

        että puhuin nettotuloista. Mieheni bruttopalkka on melkein 3000 euroa, josta hän maksaa kolmasosan veroja. Asumistuet sun muut näet lasketaan bruttotuloista ei nettotuloista, niin kuin luulisi. Emme ole edes hakeneet asumistukea, koska kelan sivujen asumistukilaskurin mukaan jäämme kokonaan asumistuen ulkopuolelle oli meillä minkäsuuruinen vuokra hyvänsä.

        Pitkäaikaistyötön ei saa mitään työttömyysturvaa sen jälkeen kun on pudonnut pois työmarkkinatuelta. Sitä saa vain jonkun ajan puolison tuloista huolimatta. Nyt en saa enää työmarkkinatukea, koska puolisollani on tuloja.

        Olen työkyvytön, koska minulla on vaikea invalidisoiva astma ja sydänvika, joten en voi mennä mihinkään raskaaseen työhön. 17-vuotias käy tietysti lukiota, eikä hän saa mitään opintotukea, koska me olemme näin "suurituloisia".

        Älkää te yksinhuoltajat aina valittako. Meitä on paljon tavallisia kaksinhuoltajaperheitä, jotka jäämme kaikkien tukien ulkopuolelle.


      • nelihenkinen perhe
        tyrmätkö! kirjoitti:

        Ei se asumistuki itsestään tule, se on haettava. Ja noilla tuloilla sitä kyllä saa, turha väittää muuta. Se ei asumistuki mikään yksihuotajien yksin oikeus ole! Ja kyllä pitkäaikaistyötön työttömyys turvaa saa, joten millä perusteella muka on nolla tuloinen. Ja töitäkin on tarjolla runsaasti. Jopa 17 vuotialle. Mitäs hän tekee? Mites hänen opintotuki? työmarkkinatuki?

        saada, jos BRUTTOTULOT alittavat 2500 e.


      • niitä
        tyrmätkö! kirjoitti:

        Ei se asumistuki itsestään tule, se on haettava. Ja noilla tuloilla sitä kyllä saa, turha väittää muuta. Se ei asumistuki mikään yksihuotajien yksin oikeus ole! Ja kyllä pitkäaikaistyötön työttömyys turvaa saa, joten millä perusteella muka on nolla tuloinen. Ja töitäkin on tarjolla runsaasti. Jopa 17 vuotialle. Mitäs hän tekee? Mites hänen opintotuki? työmarkkinatuki?

        töitä kovin runsaasti ole tarjolla 17-vuotiaille.
        Tyttäreni hakee kesätöitä ja alalla, jota opiskelee, ei ole tarjota kesätöitä. Töihin pääsee vasta 18-vuotias.
        Tytär on hakenut siivoustöitä, mutta niihinkin vaaditaan ajokorttia! Työkohteet kun ovat kesätyöläisillä pitkin kaupunkia useassa paikassa vuoron aikana. Mopit ämpärit mukana onkin hankala kulkea bussissa.
        Liian usein on myös kuultu kysymys "Saako susta työllistämisrahaa?" No, eipä saa kun on talvisin opiskelija.
        Eli voitko laittaa tietoja, että mistä näitä 17-vuotiaiden työpaikkoja löytyy?


      • suppea katseiset1
        niitä kirjoitti:

        töitä kovin runsaasti ole tarjolla 17-vuotiaille.
        Tyttäreni hakee kesätöitä ja alalla, jota opiskelee, ei ole tarjota kesätöitä. Töihin pääsee vasta 18-vuotias.
        Tytär on hakenut siivoustöitä, mutta niihinkin vaaditaan ajokorttia! Työkohteet kun ovat kesätyöläisillä pitkin kaupunkia useassa paikassa vuoron aikana. Mopit ämpärit mukana onkin hankala kulkea bussissa.
        Liian usein on myös kuultu kysymys "Saako susta työllistämisrahaa?" No, eipä saa kun on talvisin opiskelija.
        Eli voitko laittaa tietoja, että mistä näitä 17-vuotiaiden työpaikkoja löytyy?

        Onko kokonaan unohtuneet mansikka-, herne-, perunapellot? 100 kpl paikkoja on kysynyt voi vasta sanoa, ettei töitä löydy.

        www.mol.fi


      • älkää tyrmätkö
        etkö ymmärtänyt, kirjoitti:

        että puhuin nettotuloista. Mieheni bruttopalkka on melkein 3000 euroa, josta hän maksaa kolmasosan veroja. Asumistuet sun muut näet lasketaan bruttotuloista ei nettotuloista, niin kuin luulisi. Emme ole edes hakeneet asumistukea, koska kelan sivujen asumistukilaskurin mukaan jäämme kokonaan asumistuen ulkopuolelle oli meillä minkäsuuruinen vuokra hyvänsä.

        Pitkäaikaistyötön ei saa mitään työttömyysturvaa sen jälkeen kun on pudonnut pois työmarkkinatuelta. Sitä saa vain jonkun ajan puolison tuloista huolimatta. Nyt en saa enää työmarkkinatukea, koska puolisollani on tuloja.

        Olen työkyvytön, koska minulla on vaikea invalidisoiva astma ja sydänvika, joten en voi mennä mihinkään raskaaseen työhön. 17-vuotias käy tietysti lukiota, eikä hän saa mitään opintotukea, koska me olemme näin "suurituloisia".

        Älkää te yksinhuoltajat aina valittako. Meitä on paljon tavallisia kaksinhuoltajaperheitä, jotka jäämme kaikkien tukien ulkopuolelle.

        Kerro vielä hyvä perustelu sille, miksi miehesi maksaa kolmasosan veroja???

        Ja miksi et saa työkyvyttömyyseläkettä?

        Ja aina kannatta hakea sitä opinto/asumistukea. Ennen kuin alkaa parkua, ettei mistään mitään saada, kun yhoot vie kaiken.

        75 prosenttisesti on minutkin invalidisoitu astman perusteella, mutta nettopalkkani on siitä huolimatta n. 2800 euroa/kk. Kyllä maksaisin enemmänkin veroja, jos niillä pienituloisia tuettaisiin. Mutta ei niin ei, en maksa yhtään enempää kuin on pakko, minä en valtiolle rahojani lainaile.


      • Tristar
        älkää tyrmätkö kirjoitti:

        Kerro vielä hyvä perustelu sille, miksi miehesi maksaa kolmasosan veroja???

        Ja miksi et saa työkyvyttömyyseläkettä?

        Ja aina kannatta hakea sitä opinto/asumistukea. Ennen kuin alkaa parkua, ettei mistään mitään saada, kun yhoot vie kaiken.

        75 prosenttisesti on minutkin invalidisoitu astman perusteella, mutta nettopalkkani on siitä huolimatta n. 2800 euroa/kk. Kyllä maksaisin enemmänkin veroja, jos niillä pienituloisia tuettaisiin. Mutta ei niin ei, en maksa yhtään enempää kuin on pakko, minä en valtiolle rahojani lainaile.

        se on tuo Sumen verotuslainsäädäntö sellainen, mitä uita perusteluja kaipaat? Meillä mies maksoi pahimmillaan veroa tuloistaan päälle 40 prosenttia. Ei kannata palkalla tienaaminen täällä :D

        Työkyvyttömyyseläkettä minäkin mietin, se voisi olla edelliselle mahdollinen.

        Opintotueka ei saa jos ei opiskele, asumistukeen oiekutta heillä ei ole mikäli edellisen viestin luit.

        kirjoittaja ei myöskään parkunut sitä että yh:t vie kaiken, vaan pyysi vertaamaan yh:n ja kahden huoltajan perheen tuloj tapauksessa jossa ne eivät juurikaan eroa toisistaan.

        Tietysti huima ero on siinä että ap:lla on neljä lasta, ne nielevät jo suuremmistakin tuloista kaiken.

        ***


      • on kyllä
        Tristar kirjoitti:

        se on tuo Sumen verotuslainsäädäntö sellainen, mitä uita perusteluja kaipaat? Meillä mies maksoi pahimmillaan veroa tuloistaan päälle 40 prosenttia. Ei kannata palkalla tienaaminen täällä :D

        Työkyvyttömyyseläkettä minäkin mietin, se voisi olla edelliselle mahdollinen.

        Opintotueka ei saa jos ei opiskele, asumistukeen oiekutta heillä ei ole mikäli edellisen viestin luit.

        kirjoittaja ei myöskään parkunut sitä että yh:t vie kaiken, vaan pyysi vertaamaan yh:n ja kahden huoltajan perheen tuloj tapauksessa jossa ne eivät juurikaan eroa toisistaan.

        Tietysti huima ero on siinä että ap:lla on neljä lasta, ne nielevät jo suuremmistakin tuloista kaiken.

        ***

        yksi henkilö enemmän, kuin tuon työttömän perheenäidin perheessä. Minusta työtön kahden lapsen äiti ei valittanut olojaan, vaan pyysi vain vertaamaan tavallisen perheen ja yhteiskunnan tuella ja ex-miehensä maksamilla elatusavuilla elävän yh:n tilanteeseen.

        Näiden kahden perheen pääasiallinen ero on siinä, että tuota kahden huoltajan perhettä pidetään suurituloisena, minkä takia he eivät saa esim asumistukea, opintotukea pojalle tai työtön puoliso ei saa ollenkaan työmarkkinatukea, ja epäoikeudenmukaisten lakien takia he eivät saa myöskään tuota korotettua lapsilisää. Kun taas yksinhuoltaja on "vähäosainen" ja kaikkien säälin kohde.

        Tosi asia on se, että suurin osa suomalaisista lapsiperheistä elää joko lähellä toimeentulo minimiä tai sen alapuolella. Hyvin elävät vain ne vanhemmat perheet, joilla on kaksi korkeapalkkaista elättäjää ja velaton omistusasunto, mutta usein näillä perheillä ei sitten enää olekaan alaikäisiä lapsia.


      • unohtuneet,
        suppea katseiset1 kirjoitti:

        Onko kokonaan unohtuneet mansikka-, herne-, perunapellot? 100 kpl paikkoja on kysynyt voi vasta sanoa, ettei töitä löydy.

        www.mol.fi

        tytär on ollut kolmena kesänä mansikkamaalla, ei hän työtä pelkää.
        Nyt kun asuu kaupungissa niin matkat veisivät koko tienestin. Kaupungin bussien alueella kun on aika harvassa mansikkamaita... Aiemmissa paikoissa ainakin työ-aika oli vain aamupäivän, joten päivän palkka ei ole kovinkaan suuri. Eiköhän nuo perunat nosteta nykyään koneella, joten sinne ehkä vaaditaan jo jotain koneenkäyttötaitojakin.
        Saako kysyä, että menisitkö itse töihin jos tulos olisi hyvässä(?) lykyssä miinuksen puolella rahallisesti?


      • totta on..
        tyrmätkö! kirjoitti:

        Ei se asumistuki itsestään tule, se on haettava. Ja noilla tuloilla sitä kyllä saa, turha väittää muuta. Se ei asumistuki mikään yksihuotajien yksin oikeus ole! Ja kyllä pitkäaikaistyötön työttömyys turvaa saa, joten millä perusteella muka on nolla tuloinen. Ja töitäkin on tarjolla runsaasti. Jopa 17 vuotialle. Mitäs hän tekee? Mites hänen opintotuki? työmarkkinatuki?

        Meilläkin on ollut lähes sama tilanne. Vielä saamme kahdesta lapsesta lapsilisää. Kun lapsi täyttää 17, ei sitä enää saa. Opintotuki on ainakin yhdellä ystäväni kotona asuvalla lukiolaislapsela 17 euroa/kk.

        Meillä miehen veroprosentti on muistaakseni jotain 32 ja itse olin myös ilman korvausta. Pääsin nyt työvoimakoulutukseen ja saan n. 600 euroa/kk, joten tilanne parani toistaiseksi, mutta ellen pääse töihin, putoan jälleen nollille. Olen usein laskenut, että nettona olemme jääneet alle toimeentukirajojen. Nyt puolisoni palkka on vähän parempi hänen "ylennyttyään" ja menemme hiukan sen yli silloinkin, kun en itse saa mitään.

        Ei töitä ole runsaasti tarjolla täällä ainakaan, kaikki haluavat 18v varmuuden vuoksi, heitä kun on tarjolla. Mutta meillä siis vielä koululaisia. Työmarkkinatukea ei tietääkseni makseta kotona asuvalle alle 18v, jos ei ole koulutusta.

        Kaikki lasketaan bruttotuloista. Päivähoitomaksujakin olemme maksaneet aina enemmän kuin enemmän nettona tienaavat. Yhden kolmesta tonnista maksetan huiman paljon enemmän veroja kuin kahdesta 1500 eurosta, perheverotusta kun ei ole.


      • että..
        totta on.. kirjoitti:

        Meilläkin on ollut lähes sama tilanne. Vielä saamme kahdesta lapsesta lapsilisää. Kun lapsi täyttää 17, ei sitä enää saa. Opintotuki on ainakin yhdellä ystäväni kotona asuvalla lukiolaislapsela 17 euroa/kk.

        Meillä miehen veroprosentti on muistaakseni jotain 32 ja itse olin myös ilman korvausta. Pääsin nyt työvoimakoulutukseen ja saan n. 600 euroa/kk, joten tilanne parani toistaiseksi, mutta ellen pääse töihin, putoan jälleen nollille. Olen usein laskenut, että nettona olemme jääneet alle toimeentukirajojen. Nyt puolisoni palkka on vähän parempi hänen "ylennyttyään" ja menemme hiukan sen yli silloinkin, kun en itse saa mitään.

        Ei töitä ole runsaasti tarjolla täällä ainakaan, kaikki haluavat 18v varmuuden vuoksi, heitä kun on tarjolla. Mutta meillä siis vielä koululaisia. Työmarkkinatukea ei tietääkseni makseta kotona asuvalle alle 18v, jos ei ole koulutusta.

        Kaikki lasketaan bruttotuloista. Päivähoitomaksujakin olemme maksaneet aina enemmän kuin enemmän nettona tienaavat. Yhden kolmesta tonnista maksetan huiman paljon enemmän veroja kuin kahdesta 1500 eurosta, perheverotusta kun ei ole.

        ..en ole todellakaan laiska tai kouluttamaton, ei vaan ole tärpännyt sen jälkeen kun työpaikkani teki konkurssin eikä oikein ole suhteita. Mies ei anna muuttaa täältä pois. Täällä on paljon koulutettuja työttömiä. Viimeksi olin yrittäjänä, mutta ujona ihmisenä se ei oikein sovi minulle.


    • ..............................

      mun mielestä sä saat kyllä paljon rahaa yksinhuoltajana

      • Suhteellistako?

        2000 euroa viidelle hengelle paljon??? Siinä tapauksssa me kolmihenkisenä perheenä ollaan ökyrikkaita..


      • neljälle!
        Suhteellistako? kirjoitti:

        2000 euroa viidelle hengelle paljon??? Siinä tapauksssa me kolmihenkisenä perheenä ollaan ökyrikkaita..

        Ihan sika paljon, ite saan paljon vähemmän vaikka olen TÖISSÄ koko ajan.

        Mulla ei kai ole muuta millä kerskua kun katkeamaton ansioluettelo.


      • eikö ookkin

        törkeetä. ettei vaan joskus sais syödä suklaapatukkaa kun katsoo kaunniit ja rohkeet!!! ei pitäis yh äidillä olla noin mukavaa ja äveriästä!!!


      • Anonyymi
        neljälle! kirjoitti:

        Ihan sika paljon, ite saan paljon vähemmän vaikka olen TÖISSÄ koko ajan.

        Mulla ei kai ole muuta millä kerskua kun katkeamaton ansioluettelo.

        Vain suomalainen, voi olla äärimmäisen kateellinen itseään köyhemmille. Kannattaa alkaa siis yh:ksi, jos se nuin harmittaa 🙂👍 siitä vaan, ihan rohkeasti aloittaa.


    • oman elämänsä emäntä

      Kaikki mahdolliset tuet taitaa olla sitten tuossa.

      Meillä nyt näin: minä äiti ja kaksi lasta.
      Palkka nettona noin 2800
      isän maksamat elarit 1000
      lapsilisät 280

      Joskus opiskelu aikoina oli toisin, mutta kekseliäisyydellä siitä selvisi. Autoa ei tuohon aikaan ollut, kyllä sitä kävellen kaupasta oli kaikki tuotava.

    • Varonmaksajaa.......

      Ottaa päähän kun eletään pelkillä tuilla. Olisiko aika yrittää hankkia tai vastaanottaa työtä, jolloin voisit parantaa perheesi elintasoa. Mielestäni ei ihmisen tulekkaan tulla pelkillä tukiaisilla hyvin toimeen. Sen tulisi olla vain tilapäinen juttu.

      • valituksen osoite

        olisi ennemminkin lasten isälle, eikö? eikä sankarillliselle 4 lapsen yhäidille, joka on hoitaa tehtävänsä ja myös isän, kun isästä ei siihen ole!


    • saan vähemmän!

      Ja elätän kahta henkeä itseäni, reiluu? eiks vaan?

    • tulot

      Minä äiti 2 alle kouluikästä.
      Tulot: opintotuki, asumistuki, kunnan maksamat elarit ja lapsilisät. Eli todella vähän, mutta siitä pystyy jopa säästämään, eikä vielä kertaakaan oo tarvinnu hakee toimeentulotukea. :)

    • aika paljon

      Moni työssäkäyvä saa paljon vähemmän kun 3lapsisinen kotona makaava yksinhuoltaja.
      Tossa tilanteessa on muuten kannustinloukkukin. Vaikka menet töihin et välttämättä saa käteen yhtään enempää. Silloin sulta tippuu asumistuki ja runsaasti ja maksat ehkä päivähoitomaksuja.

      Sanoit että eron jälkeen on tiukempaa. Siis silloin et saanut asumistukea 480, (paljonkohan maksoit asumisesta ennen vai maksoiko miehesi kaikki) ja lapsilisää tuli 100 euroa vähemmän. Lisäksi tukikohan miehesi lastenne menoja 500 eurolla eli samalla summalla mitä saat nyt?
      Hänellä on varmaan ollut huippu palkka ja maksanut lähes koko perheen elämisen jos silloin sulla jäi enemmän elämiseen.

      • donaa saan kuussa

        Palkka nettona lapsilisät yh-korotuksella elatusmaksut = muutaman satkun yli kolme tonnia kuussa nettona. Ei velkaa, on omakotitalo, auto, vene, mökki...


      • hyvätuloinen
        donaa saan kuussa kirjoitti:

        Palkka nettona lapsilisät yh-korotuksella elatusmaksut = muutaman satkun yli kolme tonnia kuussa nettona. Ei velkaa, on omakotitalo, auto, vene, mökki...

        Turha verrata yh:n tukituloja tosi hyvätuloisiin joihin kyllä kuuluu 3000 nettona saava.
        Mielummin onkin järkevää verrata taviksiin keski-tai matalapalkkaisiin esim. perheisiin tai toiseen matalapalkkaiseen tai keskipalkkaiseen yh.


      • sivuilija
        hyvätuloinen kirjoitti:

        Turha verrata yh:n tukituloja tosi hyvätuloisiin joihin kyllä kuuluu 3000 nettona saava.
        Mielummin onkin järkevää verrata taviksiin keski-tai matalapalkkaisiin esim. perheisiin tai toiseen matalapalkkaiseen tai keskipalkkaiseen yh.

        turha verrata?? jos olisi noin, alkuperäisen olisi pitänyt kysyä tarkemmin, että paljon yh:t saa tukia kuukaudessa. kyllä tänne saa muutkin kirjoittaa, eikä vain ne jotka tukea saa. yh se on työssäkäyvä yh:kin!


      • tuo hyvätuloinenkin
        hyvätuloinen kirjoitti:

        Turha verrata yh:n tukituloja tosi hyvätuloisiin joihin kyllä kuuluu 3000 nettona saava.
        Mielummin onkin järkevää verrata taviksiin keski-tai matalapalkkaisiin esim. perheisiin tai toiseen matalapalkkaiseen tai keskipalkkaiseen yh.

        on. Kertoo saavansa nettopalkkaa kolme tonnia ja sen päälle elatusmaksuja ja lapsilisää yksinhuoltajakorotuksineen yhteensä kolme tonnia. Siis nettotulot 6000 kuukaudessa.

        Miksi ihmeessä rikas yksinhuoltaja saa lapsilisän yksinhuoltajakorotusta, mutta yhden elättäjän kaksihuoltajainen perhe ei? Avustukset niille, jotka niitä tarvitsevat, eikä mitään pelkästään yksinhuoltajuuden perusteella!


      • kaksinhuoltaja on kaksihuol...
        tuo hyvätuloinenkin kirjoitti:

        on. Kertoo saavansa nettopalkkaa kolme tonnia ja sen päälle elatusmaksuja ja lapsilisää yksinhuoltajakorotuksineen yhteensä kolme tonnia. Siis nettotulot 6000 kuukaudessa.

        Miksi ihmeessä rikas yksinhuoltaja saa lapsilisän yksinhuoltajakorotusta, mutta yhden elättäjän kaksihuoltajainen perhe ei? Avustukset niille, jotka niitä tarvitsevat, eikä mitään pelkästään yksinhuoltajuuden perusteella!

        Mistä tempasit tuon 6000??? En osanut lukea noin vaikka kuinka yritin.

        Siksi yksihuoltaja saa yksihuoltaja korotuksen, kun on yksinhuoltaja. Yksinhuoltaja perheessä on vain yksi joka TIENAA työllään, eikä avustuksilla.

        Kahdenhuoltajan perheessä on kaksi huoltajaa. Joten on myös kaksi ihmistä, jotka TIENAA työllään, eikä avustuksilla.


      • niinhän tuo
        kaksinhuoltaja on kaksihuol... kirjoitti:

        Mistä tempasit tuon 6000??? En osanut lukea noin vaikka kuinka yritin.

        Siksi yksihuoltaja saa yksihuoltaja korotuksen, kun on yksinhuoltaja. Yksinhuoltaja perheessä on vain yksi joka TIENAA työllään, eikä avustuksilla.

        Kahdenhuoltajan perheessä on kaksi huoltajaa. Joten on myös kaksi ihmistä, jotka TIENAA työllään, eikä avustuksilla.

        täällä kehui, en tiedä sitten onko totta. Totuus asiasta on se, että ns yksinhuoltaja ei koskaan kuitenkaan ole YKSINELÄTTÄJÄ niin kuin moni perheenisä on.

        Yksinhuoltajathan saavat aina vähintään elatustuen lapsistaan (tai usein suuret elarit ex-puolisolta) ja korotetut lapsilisät, kun taas yksinään perhettään elättävä ei saa mitään erityistukia. Jos puoliso on työtön, putoaa häneltä työmarkkinatukikin pois toisen puolison tulojen takia.

        Minusta pitäisi tukea sitä, että perheet pysyvät ehjinä eikä eronneita tai karanneita niinsanottuja "yksinhuoltajia". Nykyiset tuet tukevat niitä ihmisiä, jotka halveksivat perhearvoja tai ovat muuten vain kykenemättömiä takaamaan lapsilleen ehjän lapsuuskodin.


      • ns yksinhuoltaja
        niinhän tuo kirjoitti:

        täällä kehui, en tiedä sitten onko totta. Totuus asiasta on se, että ns yksinhuoltaja ei koskaan kuitenkaan ole YKSINELÄTTÄJÄ niin kuin moni perheenisä on.

        Yksinhuoltajathan saavat aina vähintään elatustuen lapsistaan (tai usein suuret elarit ex-puolisolta) ja korotetut lapsilisät, kun taas yksinään perhettään elättävä ei saa mitään erityistukia. Jos puoliso on työtön, putoaa häneltä työmarkkinatukikin pois toisen puolison tulojen takia.

        Minusta pitäisi tukea sitä, että perheet pysyvät ehjinä eikä eronneita tai karanneita niinsanottuja "yksinhuoltajia". Nykyiset tuet tukevat niitä ihmisiä, jotka halveksivat perhearvoja tai ovat muuten vain kykenemättömiä takaamaan lapsilleen ehjän lapsuuskodin.

        Jokainen ymmärtää kirjoitetun eritavalla. Sinä luet 6000 ja minä 3000. Asia ok!
        (palkka lapsilisä lisättynä yh korotus elatusmaksut= reilu kolme tonnia)

        Ei se väärin ole, että yksinhuoltajia tuetaan. Kun ottaa huomioon vastuun. Arki pyöriin vain ja ainoastaan yhden aikuisen ihmisen varassa.

        Miksi isän pitää muka yksin elättää perhe? Mikä estää äitiä menemästä töihin ja osallistua perheen elatukseen. Miksi se pitää yksin sysätä isän vastuulle?

        Ja mitää tulee kirjoituksen loppukappaleeseen. Ruma sana riittäneen.


      • menee
        ns yksinhuoltaja kirjoitti:

        Jokainen ymmärtää kirjoitetun eritavalla. Sinä luet 6000 ja minä 3000. Asia ok!
        (palkka lapsilisä lisättynä yh korotus elatusmaksut= reilu kolme tonnia)

        Ei se väärin ole, että yksinhuoltajia tuetaan. Kun ottaa huomioon vastuun. Arki pyöriin vain ja ainoastaan yhden aikuisen ihmisen varassa.

        Miksi isän pitää muka yksin elättää perhe? Mikä estää äitiä menemästä töihin ja osallistua perheen elatukseen. Miksi se pitää yksin sysätä isän vastuulle?

        Ja mitää tulee kirjoituksen loppukappaleeseen. Ruma sana riittäneen.

        Kyllähän se äitikin voi töihin mennä joo, mutta jos oletetaan että äiti on vaikka kodinhoidontuella, äitiyslomalla tai muuten vaan työtön (työtön kun voi olla muutenkin kun omasta tahdostaa)niin kyllä silloin mies täytyy täysin elättää perhe ja äiti on siinä sitten täysin armopaloilla kerjäämässä rahaa omiin menoihina.
        Ei voi osallistua asumiskustannuksiin, ei tule asumistukea, mies maksaa yksin, ei tule lapsilisään korotuksia. Tai jos äiti osallistuu esim. asumis- ja ruokakustannuksiin ei siinä enää sitten rahaa jää omiin kuluihin tai lasten kuluihin.

        Tuossa tilanteessa yksinhuoltajalle tulee aina ne minimi "omat" tulot.
        Itse en sietäisi tuollaista tilannetta. Haluan aina että minulla on omat rahat! Ihan sama saanko palkkaa vai tukia mutta omat tulot. En halua olla riippuvainen kenenkään tuloista! Se on tosi vastenmielistä ihan kun aikuisella ihmisellä ei ole itsenäisyyttä ollenkaan.
        Kyllä yksinhuoltajana saa paljon enemmän rahaa käteen kun jos sinulla on mies vaikka se mies olisikin palkkatyössä. Karkeasti sanottuna parisuhteessa pääsee paremmalla elintasolle kuin yksinhuoltaja vain jos on kaksi suht koht normaali tienaavaa eli 2000€ ylöspäin per nuppi.

        Olen opiskelija yksinhuoltaja ja mulla ei ole varaa muuttaa miehen kanssa yhteen. Tällöin menettäisin kaikki tuet ja joutuisimme käytännössä elämään hänen palkallaan 2200 brutto
        1600 netto.
        Kyllä siinä mun (ja myös hänen) elämä köyhtyisi aika lailla!
        Ei kiitos!


      • yh tueton yh
        menee kirjoitti:

        Kyllähän se äitikin voi töihin mennä joo, mutta jos oletetaan että äiti on vaikka kodinhoidontuella, äitiyslomalla tai muuten vaan työtön (työtön kun voi olla muutenkin kun omasta tahdostaa)niin kyllä silloin mies täytyy täysin elättää perhe ja äiti on siinä sitten täysin armopaloilla kerjäämässä rahaa omiin menoihina.
        Ei voi osallistua asumiskustannuksiin, ei tule asumistukea, mies maksaa yksin, ei tule lapsilisään korotuksia. Tai jos äiti osallistuu esim. asumis- ja ruokakustannuksiin ei siinä enää sitten rahaa jää omiin kuluihin tai lasten kuluihin.

        Tuossa tilanteessa yksinhuoltajalle tulee aina ne minimi "omat" tulot.
        Itse en sietäisi tuollaista tilannetta. Haluan aina että minulla on omat rahat! Ihan sama saanko palkkaa vai tukia mutta omat tulot. En halua olla riippuvainen kenenkään tuloista! Se on tosi vastenmielistä ihan kun aikuisella ihmisellä ei ole itsenäisyyttä ollenkaan.
        Kyllä yksinhuoltajana saa paljon enemmän rahaa käteen kun jos sinulla on mies vaikka se mies olisikin palkkatyössä. Karkeasti sanottuna parisuhteessa pääsee paremmalla elintasolle kuin yksinhuoltaja vain jos on kaksi suht koht normaali tienaavaa eli 2000€ ylöspäin per nuppi.

        Olen opiskelija yksinhuoltaja ja mulla ei ole varaa muuttaa miehen kanssa yhteen. Tällöin menettäisin kaikki tuet ja joutuisimme käytännössä elämään hänen palkallaan 2200 brutto
        1600 netto.
        Kyllä siinä mun (ja myös hänen) elämä köyhtyisi aika lailla!
        Ei kiitos!

        Mutta on kuitenkin olemmassa mahdollisuus kahteen palkka tuloon, jota ei yksinhuotaja perheessä ole mitenkään käytännössä mahdollista.

        Oletaan, että yh äiti on vaikka kodinhoitotuella, äitiyslomalla tai vaikka muuten vaan työtön(työtön kun voi olla muutenkin kun omasta tahdostaan) niin kyllä silloin yh äidin täytyy täysin elättää perhe ja äiti on siinä sitten täysin armopaloilla kerjäämässä rahaa omiin menoihinsa.

        Jos se on sinusta väärin, että yhteiskunta tukee yh äitiä, niin sitten niin on. So? Ikävää, että se on sinulta pois, ja varsinkin se, että raha ratkaisee esim. sinun tapauksessa yhteenmuuton.


      • yh käy
        yh tueton yh kirjoitti:

        Mutta on kuitenkin olemmassa mahdollisuus kahteen palkka tuloon, jota ei yksinhuotaja perheessä ole mitenkään käytännössä mahdollista.

        Oletaan, että yh äiti on vaikka kodinhoitotuella, äitiyslomalla tai vaikka muuten vaan työtön(työtön kun voi olla muutenkin kun omasta tahdostaan) niin kyllä silloin yh äidin täytyy täysin elättää perhe ja äiti on siinä sitten täysin armopaloilla kerjäämässä rahaa omiin menoihinsa.

        Jos se on sinusta väärin, että yhteiskunta tukee yh äitiä, niin sitten niin on. So? Ikävää, että se on sinulta pois, ja varsinkin se, että raha ratkaisee esim. sinun tapauksessa yhteenmuuton.

        ex-miehensä kukkarolla ja nauttii hänen palkkaansa, koska ex-mies joutuu maksamaan lapsista elatusmaksuja, tai jos lasten isä ei voi niitä maksaa, niin yh saa yhteiskunnan maksamaa elatustukea. Leski-yh taas saa edesmenneen puolisonsa jälkeen leskeneläkettä itselleen ja puoliorvoneläkettä lapsilleen.

        Yritä nyt tajuta, että yksihuoltaja ei koskaan ole yksinelättäjä, joka joutuu pelkästään omalla palkallaan ja niukoilla lapsilisillä elättämään perhettään, vaan hän saa aina vähintään elatustuen tai eläkkeitä ja lapsilisään yksinhuoltajakorotuksen.

        Samantasoisia palkkojahan meillä työssä käyvät saavat sukupuolesta ja siviilisäädystä riippumatta yleensä noin 2000-3000 e kuukaudessa brutto. Erona on vain se, että valtio tukee yksinhuoltajan perhettä, mutta rankaisee kaikin tavoin kaksihuoltajaista perhettä, joissa toinen puoliso on työelämän ulkopuolella.

        Minusta olisi parempi tukea perheitä jo ennen avioeroa eikä vasta sen jälkeen. Taloudelliset vaikeudet ovat tärkeä avioeron syy. Mies ei jätä vaimoaan, vaikka tämä olisi työtön, mutta jos aviomies sattuu olemaan se työtön osapuoli, niin avioero tulee melko varmasti. Näin on asiat tässä yhteiskunnassa.


      • yhden äiti
        yh käy kirjoitti:

        ex-miehensä kukkarolla ja nauttii hänen palkkaansa, koska ex-mies joutuu maksamaan lapsista elatusmaksuja, tai jos lasten isä ei voi niitä maksaa, niin yh saa yhteiskunnan maksamaa elatustukea. Leski-yh taas saa edesmenneen puolisonsa jälkeen leskeneläkettä itselleen ja puoliorvoneläkettä lapsilleen.

        Yritä nyt tajuta, että yksihuoltaja ei koskaan ole yksinelättäjä, joka joutuu pelkästään omalla palkallaan ja niukoilla lapsilisillä elättämään perhettään, vaan hän saa aina vähintään elatustuen tai eläkkeitä ja lapsilisään yksinhuoltajakorotuksen.

        Samantasoisia palkkojahan meillä työssä käyvät saavat sukupuolesta ja siviilisäädystä riippumatta yleensä noin 2000-3000 e kuukaudessa brutto. Erona on vain se, että valtio tukee yksinhuoltajan perhettä, mutta rankaisee kaikin tavoin kaksihuoltajaista perhettä, joissa toinen puoliso on työelämän ulkopuolella.

        Minusta olisi parempi tukea perheitä jo ennen avioeroa eikä vasta sen jälkeen. Taloudelliset vaikeudet ovat tärkeä avioeron syy. Mies ei jätä vaimoaan, vaikka tämä olisi työtön, mutta jos aviomies sattuu olemaan se työtön osapuoli, niin avioero tulee melko varmasti. Näin on asiat tässä yhteiskunnassa.

        Ja onhan tuo 164€ huimaa tukea yhteiskunnalta, kyllä siitä kannattaa olla jokaisen kateellinen.


      • tuo elatustuki
        yhden äiti kirjoitti:

        Ja onhan tuo 164€ huimaa tukea yhteiskunnalta, kyllä siitä kannattaa olla jokaisen kateellinen.

        mutta myös sellaiset perheet tarvitsisivat tukea, joissa on työttömyyttä. Ei pelkkä yksinhuoltajuus saa olla tuen aihe, koska yksinhuoltajissa on myös suurituloisia.


      • komppaan täällä
        yh käy kirjoitti:

        ex-miehensä kukkarolla ja nauttii hänen palkkaansa, koska ex-mies joutuu maksamaan lapsista elatusmaksuja, tai jos lasten isä ei voi niitä maksaa, niin yh saa yhteiskunnan maksamaa elatustukea. Leski-yh taas saa edesmenneen puolisonsa jälkeen leskeneläkettä itselleen ja puoliorvoneläkettä lapsilleen.

        Yritä nyt tajuta, että yksihuoltaja ei koskaan ole yksinelättäjä, joka joutuu pelkästään omalla palkallaan ja niukoilla lapsilisillä elättämään perhettään, vaan hän saa aina vähintään elatustuen tai eläkkeitä ja lapsilisään yksinhuoltajakorotuksen.

        Samantasoisia palkkojahan meillä työssä käyvät saavat sukupuolesta ja siviilisäädystä riippumatta yleensä noin 2000-3000 e kuukaudessa brutto. Erona on vain se, että valtio tukee yksinhuoltajan perhettä, mutta rankaisee kaikin tavoin kaksihuoltajaista perhettä, joissa toinen puoliso on työelämän ulkopuolella.

        Minusta olisi parempi tukea perheitä jo ennen avioeroa eikä vasta sen jälkeen. Taloudelliset vaikeudet ovat tärkeä avioeron syy. Mies ei jätä vaimoaan, vaikka tämä olisi työtön, mutta jos aviomies sattuu olemaan se työtön osapuoli, niin avioero tulee melko varmasti. Näin on asiat tässä yhteiskunnassa.

        Kyllä järjestelmän pitäisi tukea yhdessäolemisen mahdollisuutta, eikä kannustaa yksinhuoltajuuteen, kuten nyt asia on hyvin monissa perheissä.


    • terälehtiä

      Ettekö te ymmärrä, että tuet on tukia? Ei niillä pelkästään ole tarkoituskaan tulla toimeen vaan tukea. Minä en ymmärrä miksi jotkut ihmiset kuvittelevat, että valtion pitäisi maksaa kaikki, siis kaikki, eikä itse tehdä yhtään mitään.

      • yh:t

        tuntuvat tienaavan ihan kohtuullisen hyvin.. Jos ajattelee, että meitä on neljän hengen perhe kohta ja käteen jää noin 2000 euroa kuukaudessa. Sisältäen kaikki tuet ja palkat.. Asuminen vie 800e/kk. Eli tämän keskustelun perusteella monikaan yh ei edes ole minun mittakaavassani köyhä..


      • ei yh-asia
        yh:t kirjoitti:

        tuntuvat tienaavan ihan kohtuullisen hyvin.. Jos ajattelee, että meitä on neljän hengen perhe kohta ja käteen jää noin 2000 euroa kuukaudessa. Sisältäen kaikki tuet ja palkat.. Asuminen vie 800e/kk. Eli tämän keskustelun perusteella monikaan yh ei edes ole minun mittakaavassani köyhä..

        Eiköhän tässä ole jo toteen näytetty se, että toimeentulossa ei ole kyse siitä onko yh vai ei. Kyse on siitä, että on ahkera, kouluttautuu ammattiin, jolle on kysyntää ja josta maksetaan hyvä liksa.


      • on yh asia
        ei yh-asia kirjoitti:

        Eiköhän tässä ole jo toteen näytetty se, että toimeentulossa ei ole kyse siitä onko yh vai ei. Kyse on siitä, että on ahkera, kouluttautuu ammattiin, jolle on kysyntää ja josta maksetaan hyvä liksa.

        Että jos on itse matalatuloinen ja myös mies niin kyllä paremmille ansioille yh:na pääsee ja kokemusta on! Myös siinä tilanteessa jos mies on keskituloinen ja itse saa esim. työttömyyskorvausta niin kyllä yh:na jää enemmän rahaa kukkaroon. Näin se vaan on.

        Jokaisen yh:n joka valittaa että saa niin vähän kantsiikin muuttaa yhteen miehen kanssa ja sitten vasta kehua kuinka kahden tuloilla elää paremmin kun asumistuet, yksinhuoltajan lisäkorotukset lapsilisään ja elatustuet (jos menet yhteen lasten isän kanssa) tippuvat pois. Taitaa olla melkoinen summa. Siinä sitten elelkää miehen tuloilla!


    • Pariton Isä

      ..juuri niin kuin saatkin. Ei ainakaan hetisilleen tuu mieleen mitä muuta sinulle kuuluisi.

      Asumistuki riippuu tietenkin vuokrasta. Paljonko se sinulla on?

    • lainaa pankista

      otsikossa ei kyllä viitata tälläseen,mutta tuon tämänkin ilmi:

      kadehitteko vielä jotkut yh-äitejä? ite en saanut neljän lapsen yh-äitinä ollessani asuntolainaa nordea pankista.Sanoivat etteivät uskalla ruveta kun mun perheessä ei ole kuin yksi tulontuoja,minä.

      No sampopankkiin mennessäni sain sen asauntolainan,et se siitä.Eli ei siis ollut tuloistani kiinni, minun tuloni riittivätkin lainanmaksuun.mikä lie nordeapankissa oli?

      • kamelia

        koska minä sain nordeasta asuntolainaa ; ) ei ollut mitään ongelmia.


    • omppu

      Minä saan KOLMESTA 451e lapsikorotuksineen,kelan päivärahan 519e,elarit 387e as tuki 345 ja hyvin pärjään!

    • ... ja hyvin pärjää

      Olen yh- äiti, ja mulla kolme lasta, 5- 8 vuotiaita.

      Palkka noin 550 euroa kuussa verojen jälkeen
      Lapsilisät 450 euroa kuussa
      Elarit 390 euroa kuussa (kunta maksaa)
      Asumistuki jotain 600 euroa kuussa (vuokra yli 800
      )
      Kerran olen viimeisen vuoden aikana lainannut rahaa, kun loppuivat kesken. Hyvin olen pärjännyt vaikka olen vain max. kaksi iltaa/ yötä viikossa töissä.

      Parhaiten pärjää kun oikeasti katsoo mihin rahansa tunkee. Meidän ruokalasku viikolle on jotain 50 euroa, sillä saa kaiken tarvittavan, eikä nälkää olla vielä nähty. Pärjääminen on asenteesta kiinni. Toimeentulotukea varmasti saisin, mutta en minä sitä tarvitse, pärjään näin ihan hyvin.

    • YH äiti

      Minä taas saan kuukaudessa palkkaa 1200 käteen, lapsilisät kahdesta lapsesta (8v. ja 16v.) ja elatusapua toisesta lapsesta 129€/kk...en saa asumistukea ja itse kustannan vuokran 555€, veden, sähkön, puhelinlaskut, auton, auton kulut, ruuan kolmelle hengelle, vaatteet, lääkkeet ja kaiken mitä ihminen/perhe tarvii! En saa tukia enkä apuja mistään koska olen kuulemma hyvätuloinen (sossussa sanoivat näin) joten yritän pärjätä!

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Haistoin ensin tuoksusi

      Käännyin katsomaan oletko se todellakin sinä , otin askeleen taakse ja jähmetyin. Moikattiin naamat peruslukemilla. Tu
      Ikävä
      4
      1589
    2. Naiset miltä kiihottuminen teissä tuntuu

      Kun miehellä tulee seisokki ja ja sellainen kihmelöinti sinne niin mitä naisessa köy? :)
      Sinkut
      21
      1238
    3. Olet sä kyllä

      ihme nainen. Mikä on tuo sun viehätysvoiman salaisuus?
      Ikävä
      13
      1059
    4. Hiljaiset hyvästit?

      Vai mikä on :( oonko sanonut jotain vai mitä?
      Ikävä
      5
      1041
    5. Tähdet, tähdet -tippuja Kake Randelin tilittää avoimena: "Tämä on viihdyttämistä, eikä sitä..."

      ISO kiitos Kake lauluistasi!Nyt ei vaan studioyleisö lämmennyt. Olet legenda! Lue Kake Randelinin mietteet: https://w
      Tv-sarjat
      19
      1038
    6. Teuvo Hakkaraisesta tulee eurovaalien ääniharava

      Persuissa harmitellaan omaa tyhmyyttä
      Maailman menoa
      1
      938
    7. 4
      932
    8. Näkymätöntä porukkaa vai ei

      Mon asuu yksin. Mitas mieltä ootte ?
      Ikävä
      4
      926
    9. Turha mun on yrittää saada yhteyttä

      Oot mikä oot ja se siitä
      Suhteet
      6
      914
    10. Miksi kohtelit minua kuin tyhmää koiraa?

      Rakastin sinua mutta kohtelit huonosti. Tuntuu ala-arvoiselta. Miksi kuvittelin että joku kohtelisi minua reilusti. Hais
      Särkynyt sydän
      1
      912
    Aihe