Oma innostukseni lähti siitä, että isäni pyysi hankkimaan Bogartin ja Hepbunrnin tähdittämän Afrikan Kuningattaren DVD:nä. Siinä samassa huomasin, etteivät klassikot hullumpia olekaan. Sen jälkeen Bogartin leffoja on kertynyt hyllyyn kymmenisen kappaletta. Voisin mainita ne listalla kaikki, mutta mainitsen vain parhaat:
- Casablanca (Humphrey Bogart & Ingrid Bergman)
- Kirjava Satama (Bogart & Lauren Bacall)
Lisäksi mielestäni katsomisen arvoisia klassikoita ovat seuraavat:
- Piukat Paikat (Marilyn MOnroe, Jack Lemmon, Tony Curtis): aivan loistava, ajan patinaa kestävä komedia
- Varkaiden paratiisi (Cary Grant, Grace Kelly)
- Vertigo (James Stewart, Grace Kelly)
- Loma Roomassa (Audrey Hepburn, Gregory Peck)
- Sabrina (Audrey Hepburn, Bogart, Holden)
Mitä mieltä itse olette?
Katsotteko klassikoita?
8
773
Vastaukset
Mitä tulee tuohon viestin otsikon kysymykseen, niin kyllä katson.
Bogart on tehnyt monta kovaa klassikkoa, tuohon listaan lisäisin Maltan Haukan ja Sierra Madren aarteen.
Muista tuon listan klassikoista loistokkaita ovat Piukat Paikat ja Vertigo, jonka naispääosassa nähtiin Grace Kellyn sijaan toinen blondi, Kim Novak.
Iän karttuessa elokuvamaku on aina vain enemmän siirtynyt myös vanhojen elokuvien pariin. Kyllähän sitä noita yleisesti tunnustettuja klassikoita tulee paljon katsottua. Nyt viime aikoina olen kirjastosta lainaillut Charles Chaplinin pitkiä elokuvia.
Suosittelen kaikille avartamaan elokuvamakua pelkistä nykyelokuvista myös vanhempien elokuvien pariin.- Max T W
Casablanca on kaikkien aikojen elokuvan paikalla hyllyssäni.
Nuo muutkin olen nähnyt useaan kertaan, mutta Piukat Paikat ei vaan naurata, en tiedä miksi, Billy Wilderin huumori ei yksinkertaisesti vain ole mielestäni hauskaa. Sabrina on taas liikaa naisten-elokuva kuten Loma Roomassakin. - Faakerholmi Markus
Johan ny toki!
Marx veljekset
Chaplin
Hitchcock
Marilyn - Baile_Atha_Cliath
Miksi vain amerikkalaisia klassikoita? Vaikka termi maahan liittyykin. Missä Ranskalaiset, Italialaiset, Sakasalaiset... jopa Suomalaiset?
No... minulle amerikkalaisia "klassikkoja" :Casablanca ("keskeneräisyytensä" vuoksi), Chaplin, Citizen Kane, Vertigo ja tietysti kun sanot Ranskaksi Film Noir... niin kaikki: Kaurismäki,Jean Renoir, Francois Truffaut... Teuvo Tulio...David Lynch ja kumppanit.
Katsoppa Taviani- veljesten elokuvia, Felliniä tai
Teemalta Fassbinderiä. - Baile_Atha_Cliath
Werner Herzogin boxin saa ERITTÄIN edullisesti...
sisältäen: Aguirre, Cobra Verde, Nosferatu, Woyzeck,
25.tunti, Fitzcaraldo... jotain 25Eur....- Mätäomena
Joku sanoi että tossa boxissa on osa elokuvista puhuttu englanniksi? Onko muka näin? Aguirre ja nosferatu olivat niin saatanan hyviä elokuvia että vois toi boxi kiinnostaa jos löytäisin.
Mätäomena kirjoitti:
Joku sanoi että tossa boxissa on osa elokuvista puhuttu englanniksi? Onko muka näin? Aguirre ja nosferatu olivat niin saatanan hyviä elokuvia että vois toi boxi kiinnostaa jos löytäisin.
Parissa elokuvassa voi valita Saksan, tai Englanniksi dubatun version.
- Mätäomena
jtguytiooiyhvb kirjoitti:
Parissa elokuvassa voi valita Saksan, tai Englanniksi dubatun version.
Kiitos.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Vakava rikosepäily Seinäjoella
Ilkka ei taaskaan tiedä mitään mutta hesalaiset kertoo: https://www.is.fi/kotimaa/art-2000010959325.html412775Mitä on woketus?
Täälläkin hoetaan usein sanaa "woketus". Mitä se tarkalleen ottaen tarkoittaa? Ilmeisesti sen käyttäjät ymmärtävät sen k4312329Olet saanut kyllä tunnisteita
Itsestäsi ja meistä. Mutta mikä siinä on, ettet kirjoita etkä anna itsestäsi merkkejä. Ellei ole kysymys siitä, mikä ens222185Mies pakko olla rehellinen
Kiinnostuin koska olet tosi komea ja sulla on ihana puheääni. Olen aika pinnallinen sitten kai... 😓 kyllä olet tosi rau182050Oletko jo luovuttanut?
Joko olet luovuttanut kaivatun suhteen ja hyväksynyt, että mitään ei tule?1411779Ikääntyvien tilanne Suomessa on järkyttävä - Hoivakotiin ei pääse, vaan joutuu selviytymään yksin
Ikääntyvien tilanne Suomessa on järkyttävä… Hoivakoteihin sijoittamista vältellään, koska hoito on kallista ja hyvinvoin1381723Kristo Salminen, 52, riisuutui - Paljasti Iso-Börjen tatuoinnit - Somekansan tuomio yksimielinen
Iso-Börje, tuo iso, tatuoitu, yltiöromanttinen ja aika kuuma rikollispomo - vai mitä mieltä sinä olet? Lue lisää ja kat221246Hirvenmaitojuusto
Olin Prisman juustohyllyllä kun vierestä alkoi kuulua kamala paapatus. Siinä oli vanha muori, joka räyhäsi raivokkaasti,11164- 741069
Kerro mulle miksi juuri me
Kohdattiin? Tässä elämässä. Vaikka ollaan edelleen tutut tuntemattomat. Se on omituinen tunne.67987