Ostin espressokeittimen, kun olin pitkään halunnut tehdä oikeaa maitokahvia. Vipstaakit olen jo opetellut, mutta varsinainen ongelmani on: millaista maitoa?
Muistelen joskus lukeneeni että vain rasvaton maito vaahtoutuu. Keittimen ohjeissa neuvottiin käyttämään jääkaappikylmää KEVYTmaitoa.
Sitten luin jostain lehdestä kahvimestarin ohjeet: TÄYSmaidosta tulee paras vaahto. Ja ihan hetki sitten taas: kevyestä maidosta paras maitokahvi. En viitsisi kanniskella litrakaupalla maitoa kaupasta kun en muuten juo, eli: mitä maitoa?
Maitokahvi
3
1285
Vastaukset
- vaahto
tulee ehdottomasti rasvattomasta maidosta. Etelä-euroopassa ja keskemmälläkin käytetään paljon iskukuumennettua maitoa, joka antaa vielä oman makunsa. Itse käytän lidl:n iskukuumennettua maitoa, joka siis säilyy avaamattomana huoneenlämmössä; ei tarvitse joka viikko kanniskella tölkkejä.
- vanha kokki
Toisaalta se on makuasia, mutta kyllä minun mieleeni on enemmän kokomaito. Kurria ei ollut vielä 70 luvulla purkitettuna, jolloin valmistimme cafe con leche:ä La Cimbali merkkisellä espressokoneellamme Illykahvista.Kokomaidon vaahto oli vankkaa ja kestävää. Mutta kuten sanottu, makuasia. En kuitenkaan käyttäisi iskukuumennettua maitoa, nimenomaa koska sen maku tunkee läpi.
- kommentinjättäjä
Oletko tekemässä maitokahvia vai cappuccinoa?
Jos teet perinteisesti maitokahviksi kutsuttua ranskalaista cafe au lait'a, riittää, kun vain kuumennat maidon - silloin ei tarvitse vaahdottaa.
http://www.paulig.fi/channels/default/frameset/etusivu/cafe_paulig/erikoiskahvit/kotibarista/reseptit/unnamed_3.html
Olen juonut monessa maassa aamukahviksi maitokahvia (cafe au lait, cafe con leche) eikä kertaakan se maito ollut vaahdotettua.
Cappuccinoon maito kyllä vaahdotetaan.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Fuengirola.fi: Danny avautuu yllättäen ex-rakas Erika Vikmanista: "Sanoisin, että hän on..."
Danny matkasi Aurinkorannikolle Helmi Loukasmäen kanssa. Musiikkineuvoksella on silmää naiskauneudelle ja hänen ex-raka1153605Tämä on kyllä heittämällä erikoisin ihmissuhde mitä on koskaan ollut
Hulluinta on se että ei edes ole varsinaista suhdetta minkäänlaista, mutta tuntuu kuin olisit elämässäni mukana koko aja801341GALLUP: Kuka voittaa The Voice of Finland -kisan: Oliver, Janina, Julia vai Mohammad?
GALLUP: Kuka voittaa The Voice of Finland -kisan: Oliver, Janina, Julia vai Mohammad? Tänään jännittävä finaalilähetys521303- 831222
Helikopteri pörrää ja POLIISIT on eristettynä pururadan vieressä!
Suojatehtävä pitää kiireisenä. Kulut ovat kovat!351152- 601087
Autolla puuhun
Halapahallin kohilla auto puuhun, lujaa on tultu ja ei oo pysyny hallinnassa. Taisipa olla lundin pojan auto, eipä tainn291070- 54931
Tunnustan
Vaikka peitän sen erittäin hyvin niin tunnustan että pidän sinusta erittäin paljon, mieheltä naiselle39912- 67898