Leopardigekko

Pieneläinhoitajaksi opiskeleva

Heippa te alan harrastajat=)
Olen innostunut nyt näistä ihan hirviästi ja haluaisin itselleni leopardigekon mutta..Vaikka opiskelen pieneläinhoitajaksi tämä alue on mulle ihan vierasta..Jos hankkisin matelijan..Pitäisikö sen olla eläinkaupasta?Olisiko luotettavinta?Pitäisikö niitä olla kaksi vai tuleeko ne toimeen yksinään?Voiko niistä tulla koskaan ihmisystävällisiä?Käykö vanha akvaario terraarioksi?Ja,sitten..Myydäänkö ravintoa eläinkaupoissa?Kauheasti kysymyksiä mutta olen ihan oikesta sitä mieltä että minun kokoelmastani puuttuu tämä=DJa,kyselisin nyt vähän teiltä jotka tiiätte asiasta enemmän ja se tärkein kysymys..Sopiiko leogekko alottelijalle?
Kiitos suuri teille jotka vastaatte=)

4

819

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Hippana

      Leopardigekko just sopii alottelijalle mainiosti. Näin meille ainakin sanottiin muutama viikko sitten, kun tyhjennettiin vanha 120 litrainen akvaario ja päätettiin ottaa sinne asukiksi joku matelija. Tuota gekkoa sieltä suositeltiin. Sattui juuri olemaan liikkeessä vanha mies, joka harrastaa käärmeitä ja matelijoita. Sille saa ruokaa toki eläinkaupasta. Kuivamuonaa löytyy myös, jos ei huvita niitä eläviä sirkkoja ja matoja sille syöttää. Sehän vaan on totta, ettei gekko varmaankaan oo parhaassa mahdollisessa kunnossa pelkällä kuivamuonalla. Mitä paksumpi ja hienompi sen häntä on, sitä paremmin se voi. Meillä ainakin häntä oikeen loistaa. Syö 2-3 sirkkaa joka toinen päivä. Lähestulkoon jokapäivä lapset ottaa sen syliin. Mä ite en vielä uskalla ees koskea siihen, mutta jopa 2-vuotias haluaisi sen syliin. Huomaan, ettei se erityisemmin syliä kaipaa, mutta pysyy kuitenkin kun rauhallisesti käsittelee ja lähtee vaeltamaan hissukseen käsivartta pitkin.
      Siihen mä vähän petyin, että en nää sitä juuri koskaan päivällä. Se on aina piilossa ja nukkuu, koska on hämäräaktiivinen. Illalla sitten, kun valot sammuu ni saattaa lähteä liikenteeseen. Ruokkiminen on kivaa kateltavaa kun joutuu saalistamaan niitä sirkkoja ku ei saa kiinni :)
      Meillä on vaan yksi gekko, kuulemma voisi hyvin noin isoon terraarioon ottaa toisenkin, jopa kolmannen koon puolesta. Näkyypä tuo yksinkin viihtyvän.

    • -geggo-
    • leeko_

      No tässä tulee nyt jonkin näköistä "asiantuntija" tietoa, kasvattaja kun olen niin luulisi, että jotain tiedän...vaikka ei sitä koskaan tiedä :)

      Itse eläinkaupassa työskenneelleenä, suosittelisin kaikkien matelijoiden hankkimista kasvattajalta, ei sillä etteikö jostainkin eläinkaupoista saa ihan hyvinkin pidettyjä eläimiä, mutta mahdollisuus, että satut juuri sellaiseen eläinkauppaan on häviävän pieni.
      Luotettavuutta jos etsit, suosittelen vieläkin enemmän kasvattajalta hankkimista, sieltä saat tarkat syntymätiedot, sukupuolen, mahdollisesti ruokapäivä kirjan sekä painon seuranta taulukon (nämä lähtevät itse kasvattamieni leojen mukaan). Eläinkaupoista osaavat sanoa noin iän ja vaikka sukupuolen määrittäminen leoilta on helppoa ei sitäkään aina olla varmoja eläinkaupassa. Useimmiten kasvattajilta poikasia on saatavilla juuri näihin aikoihin syksyyn asti (itselläni juuri poikasia kuoritunut ja muutama haudonnassa).

      Leopardigekot tulevat toimeen yksinään, mutta jos haluaa seurattavaa ja actionia terraan niin suosittelen muutamaan yksilöä, 2 naarasta 1 uros on mielestäni hyvä yhdistelmä. Toisealta jos ostat leot kasvattajalta poikasena, on pienen poikasen ruokailukäyttäytymistä helpompi seurata sen ollessa yksin ja lähes aina leot tottuvat terraarion jakamiseen myös myöhemmin elämänsä aikana, joten heti ei tarvitse mieletöntä populaatiota ruveta perustamaan.

      Ihmisystävällisiä on mielenkiintoinen ilmaus, mielestäni kaikki leot ovat ihmisystävällisiä, mutta jos tarkoitat käsittelemistä, niin kyllä leot oppivat sietämään ja joskus jopa tykkäämään käsittelystä. Itse omistan tällä hetkellä 8 leoa, joilla kaikilla on erilaiset persoonat, muutama ovat täysin sylivauvoja ja hyppäävät kädelle välittömästä, jos sen laittaa terraan. Toiset taas jaksavat kädessä hienosti rutiini tarkastusten ajan, mutta haluavat vartin päästä takaisin terraarioonsa. Usein kasvattajalta ostetut ja eläinkaupasta ostettut eroavat myös tässä asiassa. Kuten on ymmärrettävää ei eläinkaupassa keritä eläimiä käsitellä niiden vaatimaa määrää, jolloin ne helposti vieraantuvat ihmisen kosketuksesta. Itse (ja tiedän monien muidenkin kasvattajien) pidän jokaista leoani kädessä päivittäin ja kaikki ovat tottuneet siihen.
      Vanha akvaario käy hyvin, kunhan se on tärpeeksi suuri. Pienelle poikaselle riittää aluksi 50x30 tai pienempikin terra, mutta poikasena leot eivät pysy kuin muutaman kuukauden luovutuksesta joten helpommalla pääsee jos ostaa saman tien isomman esim. 70x40 tai vastaavan terran/akvan. Tuon kokoiseen menee mielestäni yksi ja jos kolmen kopla kiinnostaisi niin 100x40 olisi mielestäni sopiva koko.
      Sirkkoja, jauhomatoja ja jättiksiä myydään eläinkaupoissa, halvemmaksi tulee kuitenkin muilta harrastajilta ostaminen tai itse kasvattaminen, kasvattamiseen löytyy paljon ohjeita herppi.netistä.

      Leopardigekko on paras vaihtoehto aloittelijalle, joten olet tehnyt oikean valinnan. Jos mieleesi tulee vielä jotain kysymyksiä voit kysellä myös minulta suoraan sähköpostilla [email protected] toivottavasti vastauksestani on apua!

    • leeko_

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Tärkeä kysymys!

      Haluatko sinä, mies, minut?
      Ikävä
      88
      1184
    2. Asiallinen lähestyminen

      Mitä on asiallinen lähestyminen?? Tietääkö tai tajuaako kukaan, varsinkaan miehet??? Eilen NELJÄNNEN kerran jouduin isk
      Sinkut
      151
      1016
    3. En tiedä..

      Yhtään minkälainen miesmaku sinulla on. itse arvioin sinua moneenkin otteeseen ja joka kerta päädyin samaan lopputulokse
      Ikävä
      50
      701
    4. Jennika Vikman avoimena - Isosisko Erika Vikman ohjeisti napakasti Tähdet, tähdet -kisaan: "Älä.."

      Jennika ja Erika - niin ovat kuin kaksi marjaa! Ilmeiltään, ääneltään ja eleiltään hyvinkin samanlaiset - toinen on kyll
      Suomalaiset julkkikset
      14
      700
    5. Vedalainen metafysiikka

      Termi ”metafysiikka” kuuluu Aristoteleelle. Metafysiikka tarkoittaa ”fysiikan jälkeen” eli tietoa siitä, mikä on tavalli
      Hindulaisuus
      287
      685
    6. Mitäs nainen

      Meinaat tehdä viikonloppuna.
      Ikävä
      60
      674
    7. Ai jaa sinä oletkin ahnas

      Ja romanttinen luonne, nyt vasta hiffasin että olet naarastiikeri. Parempi myöhään kuin ei milloinkaan.
      Ikävä
      107
      660
    8. En oikeastaan usko että sinä tai kukaan

      Olisi oikeasti ihastunut tai rakastunut. Se on joku harhakuva joka minusta miehestä syntyi. Ja kun se särkyy, niin "tunt
      Ikävä
      42
      614
    9. Viime yönä mietin paikkoja luonnossa, missä olen kulkenut

      kävellyt ja ikävöinyt, ja ollut niin yksin. Monet kerrat. Ne palauttavat mieleeni sinut ja sen, kuinka kipeää on se kaip
      Ikävä
      57
      602
    10. Milloin viimeksi näit ikäväsi kohteen?

      Oliko helppo tunnistaa hänet? Millaisia tunteita tuo näkeminen herätti sinussa?
      Ikävä
      35
      585
    Aihe