Miten selvitä hengissä...

Rahat vai henki

...työpaikan PEF-seurannasta? Kertokaa ihmeessä, miten pitää menetellä, kun en pysty olemaan työtilassani lainkaan, koska sinne leijailee ainetta, jolle altistuin. Kyseessä ei ole home vaan eräs kemikaali, joka parissa en edes työskentele.

Sairastuin siitä ja nyt pitäisi todistaa se kuten tiedätte, 2 vkon PEF työpaikalla. Mutta kun en pysty olla siellä ollenkaan, se on täysin mahdotonta pientäkään hetkeä vaikeiden oireiden vuoksi. Ymmärsin TTL:lla, että muuten ei ammattiastmadiagnoosia hyväksytä vakuutusyhtiössä.

Mitä mä tee-een...?

30

1701

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • leijailee

kerro ihmeessä mitä ainetta siellä leijailee!!

• työterveyslääkärisi

todistajaksesi, kun menet työtilaasi ja pistä hänet toteamaan tilanne, siis oireesi ja se, että sinun on mahdotonta suorittaa pef-seurantaa kyseisessä tilassa oleskellen. On hänen asiansa viestittää nämä tosiasiat ttl:lle, tai ainakin toimia todistajanasi, kun asiaasi käsitellään.

• Rahat vai henki

...sen jo silloin kun jouduin lähtee nostelee muualle työtilastani. Siis työpaikan lääkäri ei ole ongelma, hän tietää että näin on ja se on ilmoitettukin alunperin, että mahdoton tilanne kun oireet kovat. Nyt olen tietysti melko paljon tervehtynyt, koska olen ollut poissa tiloista ja nyt pitäisi hankkia itsensä yhtä huonoon kuntoon.

Olen ollut TTL:lla tutkimuksissa ja lääkäri sanoi, että eläkehakemustani ei varmaankaan hyväksytä ellei oteta sitä PEFfiä työpaikkalla, koska se pitää työpaikka PEFfillä todistaa?

• saada
        Rahat vai henki kirjoitti:

...sen jo silloin kun jouduin lähtee nostelee muualle työtilastani. Siis työpaikan lääkäri ei ole ongelma, hän tietää että näin on ja se on ilmoitettukin alunperin, että mahdoton tilanne kun oireet kovat. Nyt olen tietysti melko paljon tervehtynyt, koska olen ollut poissa tiloista ja nyt pitäisi hankkia itsensä yhtä huonoon kuntoon.

Olen ollut TTL:lla tutkimuksissa ja lääkäri sanoi, että eläkehakemustani ei varmaankaan hyväksytä ellei oteta sitä PEFfiä työpaikkalla, koska se pitää työpaikka PEFfillä todistaa?

lääkärisi neuvottelemaan ttl:n kanssa tilanteestasi. Tulkoot sitten vaikka ttl:lta toteamaan tilanteen mahdottomuuden. Jos lääkärisi on hyvä lääkäri, hän neuvottelee kyllä ttl:n kanssa sinua auttaakseen. Jos ttl osoittautuu joustamattomasksi, keskustele lääkärisi kanssa siitä, mihin instanssiin voit valittaa ttl:n toiminnasta.

• puhtaita tiloja
        Rahat vai henki kirjoitti:

joissa voit oleskella. Itse puhalsin työpaikkapeffit tiloissa, joissa ei tullut niitä anafylaktisia oireita. Vaikka välttelinkin tiloja, joissa sairastuin, tuli näyttöä riittävästi.

• Rahat tai henki
        saada kirjoitti:

lääkärisi neuvottelemaan ttl:n kanssa tilanteestasi. Tulkoot sitten vaikka ttl:lta toteamaan tilanteen mahdottomuuden. Jos lääkärisi on hyvä lääkäri, hän neuvottelee kyllä ttl:n kanssa sinua auttaakseen. Jos ttl osoittautuu joustamattomasksi, keskustele lääkärisi kanssa siitä, mihin instanssiin voit valittaa ttl:n toiminnasta.

ymmärsin, että asia on nimenomaan kiinni vakuutusyhtiöstä, jolle näyttö pitää osoitaa PEFfillä.

• Rahat tai henki
        puhtaita tiloja kirjoitti:

joissa voit oleskella. Itse puhalsin työpaikkapeffit tiloissa, joissa ei tullut niitä anafylaktisia oireita. Vaikka välttelinkin tiloja, joissa sairastuin, tuli näyttöä riittävästi.

...sellaista, jossa vaikuttaisi PEFfiin, mutta en tulisi kipeäksi. Joko tai, arvioisin niin.

• näe tilanteeseesi
        Rahat tai henki kirjoitti:

ymmärsin, että asia on nimenomaan kiinni vakuutusyhtiöstä, jolle näyttö pitää osoitaa PEFfillä.

muutakaan ratkaisua kuin neuvottelun, johon osallistuvat oma työterveyslääkärisi ikäänkuin asianajajanasi, ttl:n lääkäri välittävänä instanssina ja vakuutusyhtiön lääkäri korvausvastuullisuutta edustavana tahona, joka lääkärinä tulisi saada vakuutetuksi tilanteesi poikkeuksellisesta luonteesta, siitä että jos hän vakuutuslääkärinä ja sitä myötä vakuutusyhtiö eivät jousta, niin vaadittu pef-seuranta tarkoittaa sinulle entistäkin suurempaa terveyden menetystä (mikä kyllä alkaa minun korvissani kuulostaa jo tuottamukselliselta terveyden vahingoittamiselta). Voit todellakin vedota inhimillisiin tekijöihin, siihen että ihminenhän se vakuutuslääkärikin on. Yritä jotenkin saada edistettyä homma niin, että tuollainen neuvottelutilanne jollakin tavalla syntyisi ja ratkaisisi ongelmasi sinun kannaltasi parhain päin.

• varmaan kysymys

aidosta astmasta.

Kyllähän sinä nyt tiedät mitä kemikaaleja työpaikkallasi käytetään. Käy lukemassa pullon kyljestä ja kerro se meille.

Ei mitään muuta, kun nyt vaan puhaltelet. Huono tuloshan on sinun etusi. Ole työpaikkallasi vain sen aikaa kun puhallat.

Onneksi työpaikkallasi ei ole kosteusvauriota. Niin mistä sen tiedän? No siitä, että ei sitä puhaltamalla pysty selvittään.

• sitten

kosteusvauriohomeiden erittämät kemikaalit sitten voisi aiheuttaa astmaa?

• Rahat tai henki

Se kemikali on kyllä tiedossani. Se ei muuta tätä mun ongelmaa, jos sen teille kerron ja arvaat varmaan miksi en viitsi.

Astma on ja ongelma on se, etten halua sairastua pahemmin uudelleen. Nyt on kulunut niin paljon aikaa, että olen alkanut toipua, koska ei ole enää ollut altistetta. Pelkään, että tulen siitä PEF-seurannasta niin rammaksi, etten enää tervehdy samalle tasolle kuin nyt. Ja lisäksi kaksi viikkoa on pitkä seuranta aika.

• henki ?

Se kemikali on kyllä tiedossani. Se ei muuta tätä mun ongelmaa, jos sen teille kerron ja arvaat varmaan miksi en viitsi.

Astma on ja ongelma on se, etten halua sairastua pahemmin uudelleen. Nyt on kulunut niin paljon aikaa, että olen alkanut toipua, koska ei ole enää ollut altistetta. Pelkään, että tulen siitä PEF-seurannasta niin rammaksi, etten enää tervehdy samalle tasolle kuin nyt. Ja lisäksi kaksi viikkoa on pitkä seuranta aika.

Kotona altistuneet eivät joudu tuollaista miettimään. Menee sekä rahat että henki ja koko perheeltä.

• Hengessä mukana
        henki ? kirjoitti:

Kotona altistuneet eivät joudu tuollaista miettimään. Menee sekä rahat että henki ja koko perheeltä.

Otan osaa. Toivottavasti saatte ongelman ratkaistu eduksenne.

• Nimetön
        sitten kirjoitti:

aloittajahan on kertonut oireiden tulevan tietystä kemikaalista.

Eipäs taas aloiteta vouhottamaan ennen aikaisesti asioista. Lue aloitus niin tiedät mistä keskustellaan.

• aiheuttaa suoraan
        sitten kirjoitti:

astman, niin sitä täytyy olla melkolailla sisäilmassa. Näitä haihtuvia haitallia kosteusvauriohomeiden erittämiä kemikaaleja on mitätön määrä ilmassa. Kuitenkin ne saattavat vaurioittaa hengityselinten limakalvoa siinä määrin, että varsinainen itiö pääsee sitten aiheuttamaan tulehduksen. Mutta se näkyy silloin tulehduspaikalta löytyvänä IgE-vasta-aineena ja ylivoimaisena valkosolumuotona ovat silloin eosinofiilit, jotka ilmaisevat, että tulehduksesta on kysymys. Jos ei ole eosinofiilejä, niin ei myöskään ole tulehdusta. Näin minulle sanoi pari päivää sitten STM:n homeasintuntija, joka on onneksemme nainen!

Nyt täytyy kuitenkin muistaa, että ennen kuin astma puhkeaa, niin sitä ennen on ollut jo pitkäänkin jatkunut alveoliitti. Alveoliittiä on pahentanut sitten meihin ylenmäärin pumpatut kortisonilääkkeet. Tämä johtuu siitä, että kortisoni tuhoaa soluvälitteisen immuniteetin. Soluvälitteinen immunitetti poistaa muuten elimistöömme tulleet itiöt, jos epäspesifinen systeemi (makrofagit ja neutrofiilit) ja spesifisestä systeemistä IgG:t ovat epäonnistuneet tehtävässään.

STM:n homeasiantuntija vakuutti minulle, että silloin, kun kyseessä on astma, niin silloin on myös kosteusvauriomikrobien IgE-vasta-aineita ja eosinofiiliaa.

• Rahat tai henki
        aiheuttaa suoraan kirjoitti:

astman, niin sitä täytyy olla melkolailla sisäilmassa. Näitä haihtuvia haitallia kosteusvauriohomeiden erittämiä kemikaaleja on mitätön määrä ilmassa. Kuitenkin ne saattavat vaurioittaa hengityselinten limakalvoa siinä määrin, että varsinainen itiö pääsee sitten aiheuttamaan tulehduksen. Mutta se näkyy silloin tulehduspaikalta löytyvänä IgE-vasta-aineena ja ylivoimaisena valkosolumuotona ovat silloin eosinofiilit, jotka ilmaisevat, että tulehduksesta on kysymys. Jos ei ole eosinofiilejä, niin ei myöskään ole tulehdusta. Näin minulle sanoi pari päivää sitten STM:n homeasintuntija, joka on onneksemme nainen!

Nyt täytyy kuitenkin muistaa, että ennen kuin astma puhkeaa, niin sitä ennen on ollut jo pitkäänkin jatkunut alveoliitti. Alveoliittiä on pahentanut sitten meihin ylenmäärin pumpatut kortisonilääkkeet. Tämä johtuu siitä, että kortisoni tuhoaa soluvälitteisen immuniteetin. Soluvälitteinen immunitetti poistaa muuten elimistöömme tulleet itiöt, jos epäspesifinen systeemi (makrofagit ja neutrofiilit) ja spesifisestä systeemistä IgG:t ovat epäonnistuneet tehtävässään.

STM:n homeasiantuntija vakuutti minulle, että silloin, kun kyseessä on astma, niin silloin on myös kosteusvauriomikrobien IgE-vasta-aineita ja eosinofiiliaa.

...kemikaali vaan muu. Kirjoittelen homepalstalle koska täällä on niin peijakkaan aktiivista ja tietoista väkeä. Muu myrkky se mua sairastuttaa.

• Nimetön

Logiikkasi mukaan astmaatikko on entinen alveoliitikko.

Älä nyt jauha tätä samaa skeidaa taas.

• homepöly aiheuttaa
        Nimetön kirjoitti:

Logiikkasi mukaan astmaatikko on entinen alveoliitikko.

Älä nyt jauha tätä samaa skeidaa taas.

minkäs muun kuin homepölykeuhkon eli allergisen alveoliitin.

Professori Erkki O. Terho kirjoittaa keuhkosairaudet-kirjan (Duodecin 2000) kirjan sivulla 341 seuraavaa:
        "Allergiseeen alveoliittiin sairastuneilla näyttää olevan lisääntynyt riski sairastua myöhemmin astmaan"

No jauhaako professori skeidaa?

• tsiisus taas

Eikö nämä asiat ole sinulle jo moneen kertaan selvitetty. Mikään ei näytä menevän sinulle jakeluun. Alveoliittipakkomielteesi on jo aika vakava.

Sinun on ihan turha myös perustella sanomisiasi viittammalla keskusteluihin sen ja sen kanssa. Sinä kuulet, mitä haluat aivan samoin kuin sinä tulkitset lukemasikin ihan oman mielikuvituksesi mukaisesti.

• sairastunut
        tsiisus taas kirjoitti:

Eikö nämä asiat ole sinulle jo moneen kertaan selvitetty. Mikään ei näytä menevän sinulle jakeluun. Alveoliittipakkomielteesi on jo aika vakava.

Sinun on ihan turha myös perustella sanomisiasi viittammalla keskusteluihin sen ja sen kanssa. Sinä kuulet, mitä haluat aivan samoin kuin sinä tulkitset lukemasikin ihan oman mielikuvituksesi mukaisesti.

mikä ihmeen pakkomielle sinulla on täällä asioita kommentoida? KUKAAN ei kaipaa vastaväitteitäsi, koska ne eivät IKINÄ perustu mihinkään. Palsta on aktiivinen ja täältä saa APUA, ei kuitenkaan SINULTA!

• sentään
        homepöly aiheuttaa kirjoitti:

minkäs muun kuin homepölykeuhkon eli allergisen alveoliitin.

Professori Erkki O. Terho kirjoittaa keuhkosairaudet-kirjan (Duodecin 2000) kirjan sivulla 341 seuraavaa:
        "Allergiseeen alveoliittiin sairastuneilla näyttää olevan lisääntynyt riski sairastua myöhemmin astmaan"

No jauhaako professori skeidaa?

Ei se, että alveoliitikko voi myöhemmin sairastua astmaan todellakaan tarkoita sitä, että astman puhkeamisen edellytyksenä on alveoliitti.

Hei haloo.............

• niinpäs
        sairastunut kirjoitti:

mikä ihmeen pakkomielle sinulla on täällä asioita kommentoida? KUKAAN ei kaipaa vastaväitteitäsi, koska ne eivät IKINÄ perustu mihinkään. Palsta on aktiivinen ja täältä saa APUA, ei kuitenkaan SINULTA!

Et sinä mitään vastaväitteitä kaipaa. Sehän on selvä. Sinä kaipaat ihmisiä, jotka eivät osaa kyseenalaistaa keksimiäsi tarinoita.

Sitten, kun argumenttisi loppuu, niin tulkitset, että kommentoija on ttl:n lääkäri, tyhosa tai kuten nyt tässä tapauksessa "kotona sairastunut". En ole kotona sairastunut. Olen saanut työpaikalla ei-allergisen astman, johon minulla on toimivat lääkkeet. Mitään allergiseen alveoliittiin viittaavaa en koskaan ole kokenut missään muodossa.

• no hyvä juttu
        sentään kirjoitti:

Ei se, että alveoliitikko voi myöhemmin sairastua astmaan todellakaan tarkoita sitä, että astman puhkeamisen edellytyksenä on alveoliitti.

Hei haloo.............

minä jo luulin, että on ihan pakko sairastua keuhkotuhoon ensin ja sitten vasta saa tuon astmadiagnoosin. On se HYVÄ, että niin ei olekaan. KIITOS tiedostasi Pyhä Sylvi.

• moni täällä ennenkuin
        no hyvä juttu kirjoitti:

minä jo luulin, että on ihan pakko sairastua keuhkotuhoon ensin ja sitten vasta saa tuon astmadiagnoosin. On se HYVÄ, että niin ei olekaan. KIITOS tiedostasi Pyhä Sylvi.

saivat homealtistuksen.

Ei kaikki mene jonkun nisuiisun teorian mukaan.
        Se vouhottaa täällä aina noita samoja juttuja.
        ei kannata ottaa tosissaan, on joku pakkomielle.

• ymmärrä
        sairastunut kirjoitti:

lukemaasi???

Tuohan oli hyvin asiallinen kommentti, joka veti täysin pohjan pois omilta jutuiltasi.

Miksei sinun juttujasi saa kommentoida? Mikset voi sietää vastaväitteitä? Miksi väität, ettei tuo kommentti perustunut mihinkään? Miksi sanot, että "vastaväitteesi eivät IKINÄ perustu mihinkään? Luuletko, että täällä on vain YKSI ihminen, joka ei mene juttuihisi mukaan???

• Nimetön

toivottavasti saat asian ratkaistua eduksesi.

• homeahdistus1

tt-lääkärin, TTL:n ja vakuutusyhtiön kanssa ei järjesty, niin kyllähän tuossa alkaa olla tuottamuksellisuudesta kyse. Mihin toimiin tilanteessa pitäisi ryhtyä, jos olet selvästi ilmoittanut saamasi vakavat oireet työpaikalta ja ne ovat em. tahojen tiedossa ja sinut silti pakotetaan työpaikka-altistukseen? Onko sinulla lakimiestä käytössäsi?

Yksi, karmea vaihtoehto on mennä sinne työpaikalle altistumaan ja soittaa heti oireiden alkaessa ambulanssi paikalle viemään sinut sairaalapäivystykseen.

En kyllä tiedä ketään esimerkiksi ampiaisenpistolle allergista, joka menisi vapaaehtoisesti pistättämään itseään.

Nämä vakuutusyhtiöiden ihmiskokeet kuulostavat jo aivan mielipuolisilta. Ihmisille tuotetaan vammoja ja heitä sairastutetaan tahallisesti, uskomatonta menoa.

• Rahat tai henki

...normaalia tällaisessa tapauksessa? Tutkimukset ovat vielä kesken, mutta kyselen etukäteen menettelytapaa, koska en tiedä käytäntöä. Monesti kirjoitettu sana on pyhä laki, jos ei poiketa. Ja eikös tämä täälläkin ole tuttua.

Uskon, ettei ambulanssia tarvita, koska en kerta kaikkiaan pysty olemaan työpaikallani, keuhkot repee.

Pitää varmaan lakimies hommata, mutta pitää tietää mahdollisuudet ensin, ettei mene loputkin pennoset kankkukan kaivoon.

• homeahdistus1

...normaalia tällaisessa tapauksessa? Tutkimukset ovat vielä kesken, mutta kyselen etukäteen menettelytapaa, koska en tiedä käytäntöä. Monesti kirjoitettu sana on pyhä laki, jos ei poiketa. Ja eikös tämä täälläkin ole tuttua.

Uskon, ettei ambulanssia tarvita, koska en kerta kaikkiaan pysty olemaan työpaikallani, keuhkot repee.

Pitää varmaan lakimies hommata, mutta pitää tietää mahdollisuudet ensin, ettei mene loputkin pennoset kankkukan kaivoon.

kysyä ammattiliitosta. Mitä mieltä tt-lääkärisi on tilanteesta? Entä työsuojeluvaltuutettu? Työsuojelupiiri? Ei kai kukaan muukaan työntekijä saisi altistua työpaikallanne noin vaaralliselle kemikaalille.

Mitä sairautta sinulta oikein tutkitaan? Normaali astma laukeaa astmalääkkeillä. Vaikeaa astmaa tai anafylaksiaa ei saa tutkia työpaikka-altistuksella, vrt. alla oleva teksti:

Työperäinen astma
        Lääkärin käsikirja
        15.4.2004
        Henrik Nordman

Tavoitteet
        Yleistä ammattitaudista
        Esiintyminen
        Tärkeimmät ammattiastman aiheuttajat
        Oireet
        Diagnostiset toimenpiteet
        Työpaikka-PEF-seurannan suorittaminen
        Spesifiset altistuskokeet
        Hoito ja kuntoutus
        Ennuste
        Astmankaltaiset oireet
        Työstä paheneva muu astma

Tavoitteet
        Muista aina selvittää työaltisteita ja -olosuhteita aikuisastman puhjettua.
        Tunne avo- ja erikoissairaalahoitoon kuuluvat ammattiastman diagnostiset tutkimukset.
        Muista, että lainsäädännön mukaan ammattitauti on ilmoitettava.

Yleistä ammattitaudista
        Suomen ammattitautilaki (1343/88) määrää, mikä on ammattitauti. Työperäinen astma ei aina ole ammattitauti.
        Ammattitautiasetus (1347/88) luettelee korvattavia ammattitauteja ja niiden aiheuttajia. Allergisen sairauden aiheuttajan ei tarvitse olla mainittu asetuksessa. Uudetkin aiheuttajat voidaan hyväksyä, jos tutkimuksilla voidaan osoittaa taudin ja altisteen syy-yhteys.
        On syytä muistaa, että työstä johtuva tavanomaisen astman paheneminen on lain mukaan korvattavissa sairauden pahenemisen osalta.

Esiintyminen
        Suomessa on olemassa Työperäisten sairauksien rekisteri, jota ylläpitää Työterveyslaitos. Rekisteriin ilmoitetaan vuosittain noin 300 uutta ammattiastmatapausta.
        Ammattiastmoja todennäköisesti aliraportoidaan. Viime vuosien epidemiologiset tutkimukset tukevat tätä käsitystä. Työympäristön osuus aikuisastmojen aiheuttajana on useiden epidemiologisten tutkimusten mukaan 15–30 %. Siten työympäristön tärkeys astman puhkeamisessa näyttää olevan huomattavasti otaksuttua suurempi.

Tavallisimpia ammattiastman aiheuttajia Suomessa ovat maataloudessa esiintyvät eläinepiteelit (joista ylivoimaisesti tärkein on lehmäepiteeli) ja -eritteet, jauhot, viljat, rehut ja varastopunkit. Jauhot ovat edelleen yleisiä leipomotyössä, jossa myös mausteet ja leivänparanteet, kuten entsyymit, ovat herkistäjiä.
        Kosteusvauriohomeet ovat viime vuosina nousseet astman aiheuttajina lehmäepiteelin tasolle.
        Puutyöstössä useat ns. kovat puulajit (apashi, seetri) ovat herkistäviä.
        Kemikaaleista isosyanaatit ovat edelleen tärkeitä. Lateksikumi, orgaaniset happoanhydridit, epoksihartsit, epoksimuovit, formaldehydi ovat muita pienimolekyylisiä ammattiastman aiheuttajia.
        Myös hitsaushuurut, varsinkin ruostumattoman teräksen hitsaushuurut, ja leikkuunesteet on syytä muistaa.

Oireet
        Työpäivinä tai -vuoroina esiintyvät astmankaltaiset oireet: yskä (usein yöllinen), hengenahdistus, hengityksen vinkuna
        Alussa oireissa on selkeä ero työ- ja vapaapäivien välillä. Altistumisen jatkuessa oireet voivat jatkua yli viikonlopunkin ja parantua vasta pitkän altistumattoman jakson yhteydessä.
        Oireet esiintyvät usein vasta työvuoron jälkeen tai yöllä, varsinkin altisteen ollessa kemikaali.
        Ylähengitysteiden ja silmien oireet edeltävät usein astmaoireita.

Mahdollisimman tarkan työhistorian selvittäminen on oleellinen. Työntekijän omat havainnot, työterveyshuollon suorittamat työpaikkaselvitykset ja käyttöturvallisuustiedotteet ovat arvokkaita tietolähteitä.
        Oireiden tulisi sopia ammattiastmaan.
        Pyritään aina osoittamaan astma.
        Osoitetaan samalla tavalla kuin muu astma 1.
        Astma on joskus osoitettavissa vain altistumisen yhteydessä.
        Spesifisen herkistymisen osoittaminen työympäristön altisteille
        Ihopistokokeet
        Spesifisen IgE-vasta-aineen määritys, jos mahdollista
        IgG-vasta-aineet osoittavat vain altistumista, ei herkistymistä, eivätkä liity sairauteen.
        Työhön liittyvän astmareaktion osoittaminen
        Työpaikka-PEF-seuranta (työterveyshuollon tai erikoissairaalan toimesta, ks. alla)
        Spesifit altistuskokeet (erikoissairaalatasoinen tutkimus)

Ammattiastmadiagnostiikan keskeinen tutkimus. Tulee suorittaa aina, kun ammattiastmaa epäillään.
        Eroaa astman diagnostisesta PEF-seurannasta, ks. 1.
        Ei suoriteta työntekijälle, jolla on äkillisiä astmaoireita, vaikea astma tai anafylaksiaoireita.
        PEF-arvoja on seurattava riittävän pitkään, mieluimmin kolme viikkoa, johon sisällyttävä kaksi viikonloppua (tai muuta vapaata).
        PEF-arvoja on seurattava valveilla ollessa kahden tunnin välein, työssä ja kotona.
        Työntekijän tarkka opastus ja motivointi on oleellista. Väärin toteutetun työpaikka-PEF-seurannan hyöty on vähäinen tai olematon.
        Työpaikkaseurannan tuomaa informaatiota voi lisätä seuraamalla bronkiaalisen reaktiviteetin tasoa työssä ja lomalla.
        Työterveyshuollon on muistettava, että tutkimukset on käynnistettävä ilman pitkiä viiveitä. Sairausloman aikanakin kannattaa seurata PEF-arvoja ja jatkaa niiden seurantaa työntekijän palatessa työhön.

Kuuluvat aina keuhkosairauksien erikoislääkäritasoiseen sairaalaan, jossa on riittävästi kokemusta altistustesteistä.
        Varmin keino osoittaa työaltisteen ja astma-reaktion välinen syy-yhteys
        Altistustestit voidaan suorittaa eri tavoin.
        Kaupalliset allergeeniuutteet esimerkiksi lehmäastmaa epäiltäessä
        Spesifisiä altistustestejä altistuskammiossa (joissakin keuhkosairaaloissa ja Työterveyslaitoksessa) tehdään esimerkiksi jauhoilla, puupölyillä, liimoilla, maaleilla, kemikaaleilla, kuten formaldehydi, isosyanaatit, happoanhydridit.
        Työpaikka-altistuskoe tehdään, jos työtilannetta ei voida jäljitellä eikä uutteita ole käytettävissä. Tutkittava käy työpaikalla sairaalasta käsin. Hoitaja seuraa tilannetta ja seuranta jatkuu sairaalassa.
        Positiivinen tulos on luotettava. Negatiivinen ei sulje pois ammattiastman mahdollisuutta. Testattu aine on saattanut olla väärä, uute ei sisältänyt riittävästi allergeenia, altistumisesta kulunut liikaa aikaa ja reaktio vaimentunut tai lyhyt altistusaika ei vastaa kokopäiväistä altistumista viisi vuorokautta viikossa.

Hoito ja kuntoutus
        Ammattiastman lääkehoito on sama kuin muun astman.
        Tärkeintä, että altistuminen herkistävälle aineelle loppuu tai vähenee oleellisesti. Tämä toteutetaan
        määrittämällä työrajoitukset
        uudelleensijoittamalla ensisijaisesti entisessä työpaikassa
        uudelleenkoulutuksella
        käyttämällä hengityssuojaimia, lähinnä tilapäisessä altistumisessa
        harkitsemalla eläkeratkaisua.
        Paluu entiseen työpaikan uuteen työkohteeseen edellyttää työterveyshuollon seurantaa.
        Mikäli paluu entiseen työpaikkaan ei järjesty, on otettava yhteys Vakuutusalan kuntouttamiskeskukseen (VKK).

Ennuste
        Ammattiastman oireet paranevat usein, jos altistuminen loppuu tai oleellisesti vähenee. Ennuste on sitä parempi, mitä nopeammin saadaan altistuminen loppumaan oireiden puhkeamisen jälkeen.
        Ammattiastma saattaa vaivata vuosia ja jäädä pysyväksikin. Kemikaaliastmat paranevat usein huonosti. Erityisesti isosyanaattiastmojen ennusteen tiedetään olevan huono.
        Ammattiastmadiagnoosin saaneen seuranta ja optimaalinen lääkitys ovat oleellisia.

Astmankaltaiset oireet
        Työympäristössä esiintyvistä astmankaltaisista oireista kärsivillä ei aina ole osoitettavissa keuhkotoiminnan muutoksia. Astma-diagnoosi jää silloin asettamatta.
        Näistä potilaista kolmanneksen voidaan otaksua kehittävän kliinisen astman parin vuoden sisällä.
        Potilaisiin tulisi suhtautua kuten astmapotilaisiin, joiden oireet pahenevat työssä. Työrajoitukset tulee määritellä, anti-inflammatorista lääkitystä käytettävä kliinisen astman puhkeamisen ehkäisemiseksi.
        Potilaiden tilaa seurattava työterveyshuollon toimesta.
        Jos oireet pahenevat, uudet ammattitautitutkimukset ovat aiheellisia.

Mikä tahansa astma pahenee usein työympäristön pölyistä ja muista ärsyttävistä altisteista.
        Vaikka astma (muu kuin ammattiastma) selkeästi pahenee työympäristöstä johtuen, se ei nykyisen ammattitautilain mukaan ole ammattiastma.
        Perustaudin työperäinen huononeminen on kuitenkin ammattitautilain mukaan korvattavissa sen huononemisen osalta. Tästä on kirjoitettava E-lausunto.
        Huononeminen on osoitettavissa työpaikka-PEF-seurannan avulla.
        Tavanomaisesta astmasta kärsivät voivat usein optimaalisella lääkityksellä palata entiseen työympäristöön.
        Työhönpaluuyrityksen on tapahduttava työterveyshuollon seurannassa.

• annoit, mutta
        homeahdistus1 kirjoitti:

kysyä ammattiliitosta. Mitä mieltä tt-lääkärisi on tilanteesta? Entä työsuojeluvaltuutettu? Työsuojelupiiri? Ei kai kukaan muukaan työntekijä saisi altistua työpaikallanne noin vaaralliselle kemikaalille.

Mitä sairautta sinulta oikein tutkitaan? Normaali astma laukeaa astmalääkkeillä. Vaikeaa astmaa tai anafylaksiaa ei saa tutkia työpaikka-altistuksella, vrt. alla oleva teksti:

Työperäinen astma
        Lääkärin käsikirja
        15.4.2004
        Henrik Nordman

Tavoitteet
        Yleistä ammattitaudista
        Esiintyminen
        Oireet
        Hoito ja kuntoutus
        Ennuste
        Astmankaltaiset oireet

Tavoitteet
        Muista aina selvittää työaltisteita ja -olosuhteita aikuisastman puhjettua.
        Tunne avo- ja erikoissairaalahoitoon kuuluvat ammattiastman diagnostiset tutkimukset.
        Muista, että lainsäädännön mukaan ammattitauti on ilmoitettava.

Yleistä ammattitaudista
        Suomen ammattitautilaki (1343/88) määrää, mikä on ammattitauti. Työperäinen astma ei aina ole ammattitauti.
        Ammattitautiasetus (1347/88) luettelee korvattavia ammattitauteja ja niiden aiheuttajia. Allergisen sairauden aiheuttajan ei tarvitse olla mainittu asetuksessa. Uudetkin aiheuttajat voidaan hyväksyä, jos tutkimuksilla voidaan osoittaa taudin ja altisteen syy-yhteys.
        On syytä muistaa, että työstä johtuva tavanomaisen astman paheneminen on lain mukaan korvattavissa sairauden pahenemisen osalta.

Esiintyminen
        Suomessa on olemassa Työperäisten sairauksien rekisteri, jota ylläpitää Työterveyslaitos. Rekisteriin ilmoitetaan vuosittain noin 300 uutta ammattiastmatapausta.
        Ammattiastmoja todennäköisesti aliraportoidaan. Viime vuosien epidemiologiset tutkimukset tukevat tätä käsitystä. Työympäristön osuus aikuisastmojen aiheuttajana on useiden epidemiologisten tutkimusten mukaan 15–30 %. Siten työympäristön tärkeys astman puhkeamisessa näyttää olevan huomattavasti otaksuttua suurempi.

Tavallisimpia ammattiastman aiheuttajia Suomessa ovat maataloudessa esiintyvät eläinepiteelit (joista ylivoimaisesti tärkein on lehmäepiteeli) ja -eritteet, jauhot, viljat, rehut ja varastopunkit. Jauhot ovat edelleen yleisiä leipomotyössä, jossa myös mausteet ja leivänparanteet, kuten entsyymit, ovat herkistäjiä.
        Kosteusvauriohomeet ovat viime vuosina nousseet astman aiheuttajina lehmäepiteelin tasolle.
        Puutyöstössä useat ns. kovat puulajit (apashi, seetri) ovat herkistäviä.
        Kemikaaleista isosyanaatit ovat edelleen tärkeitä. Lateksikumi, orgaaniset happoanhydridit, epoksihartsit, epoksimuovit, formaldehydi ovat muita pienimolekyylisiä ammattiastman aiheuttajia.
        Myös hitsaushuurut, varsinkin ruostumattoman teräksen hitsaushuurut, ja leikkuunesteet on syytä muistaa.

Oireet
        Työpäivinä tai -vuoroina esiintyvät astmankaltaiset oireet: yskä (usein yöllinen), hengenahdistus, hengityksen vinkuna
        Alussa oireissa on selkeä ero työ- ja vapaapäivien välillä. Altistumisen jatkuessa oireet voivat jatkua yli viikonlopunkin ja parantua vasta pitkän altistumattoman jakson yhteydessä.
        Oireet esiintyvät usein vasta työvuoron jälkeen tai yöllä, varsinkin altisteen ollessa kemikaali.
        Ylähengitysteiden ja silmien oireet edeltävät usein astmaoireita.

Mahdollisimman tarkan työhistorian selvittäminen on oleellinen. Työntekijän omat havainnot, työterveyshuollon suorittamat työpaikkaselvitykset ja käyttöturvallisuustiedotteet ovat arvokkaita tietolähteitä.
        Oireiden tulisi sopia ammattiastmaan.
        Pyritään aina osoittamaan astma.
        Osoitetaan samalla tavalla kuin muu astma 1.
        Astma on joskus osoitettavissa vain altistumisen yhteydessä.
        Spesifisen herkistymisen osoittaminen työympäristön altisteille
        Ihopistokokeet
        Spesifisen IgE-vasta-aineen määritys, jos mahdollista
        IgG-vasta-aineet osoittavat vain altistumista, ei herkistymistä, eivätkä liity sairauteen.
        Työhön liittyvän astmareaktion osoittaminen
        Työpaikka-PEF-seuranta (työterveyshuollon tai erikoissairaalan toimesta, ks. alla)
        Spesifit altistuskokeet (erikoissairaalatasoinen tutkimus)

Ammattiastmadiagnostiikan keskeinen tutkimus. Tulee suorittaa aina, kun ammattiastmaa epäillään.
        Eroaa astman diagnostisesta PEF-seurannasta, ks. 1.
        Ei suoriteta työntekijälle, jolla on äkillisiä astmaoireita, vaikea astma tai anafylaksiaoireita.
        PEF-arvoja on seurattava riittävän pitkään, mieluimmin kolme viikkoa, johon sisällyttävä kaksi viikonloppua (tai muuta vapaata).
        PEF-arvoja on seurattava valveilla ollessa kahden tunnin välein, työssä ja kotona.
        Työntekijän tarkka opastus ja motivointi on oleellista. Väärin toteutetun työpaikka-PEF-seurannan hyöty on vähäinen tai olematon.
        Työpaikkaseurannan tuomaa informaatiota voi lisätä seuraamalla bronkiaalisen reaktiviteetin tasoa työssä ja lomalla.
        Työterveyshuollon on muistettava, että tutkimukset on käynnistettävä ilman pitkiä viiveitä. Sairausloman aikanakin kannattaa seurata PEF-arvoja ja jatkaa niiden seurantaa työntekijän palatessa työhön.

Kuuluvat aina keuhkosairauksien erikoislääkäritasoiseen sairaalaan, jossa on riittävästi kokemusta altistustesteistä.
        Varmin keino osoittaa työaltisteen ja astma-reaktion välinen syy-yhteys
        Altistustestit voidaan suorittaa eri tavoin.
        Kaupalliset allergeeniuutteet esimerkiksi lehmäastmaa epäiltäessä
        Spesifisiä altistustestejä altistuskammiossa (joissakin keuhkosairaaloissa ja Työterveyslaitoksessa) tehdään esimerkiksi jauhoilla, puupölyillä, liimoilla, maaleilla, kemikaaleilla, kuten formaldehydi, isosyanaatit, happoanhydridit.
        Työpaikka-altistuskoe tehdään, jos työtilannetta ei voida jäljitellä eikä uutteita ole käytettävissä. Tutkittava käy työpaikalla sairaalasta käsin. Hoitaja seuraa tilannetta ja seuranta jatkuu sairaalassa.
        Positiivinen tulos on luotettava. Negatiivinen ei sulje pois ammattiastman mahdollisuutta. Testattu aine on saattanut olla väärä, uute ei sisältänyt riittävästi allergeenia, altistumisesta kulunut liikaa aikaa ja reaktio vaimentunut tai lyhyt altistusaika ei vastaa kokopäiväistä altistumista viisi vuorokautta viikossa.

Hoito ja kuntoutus
        Ammattiastman lääkehoito on sama kuin muun astman.
        Tärkeintä, että altistuminen herkistävälle aineelle loppuu tai vähenee oleellisesti. Tämä toteutetaan
        määrittämällä työrajoitukset
        uudelleensijoittamalla ensisijaisesti entisessä työpaikassa
        uudelleenkoulutuksella
        käyttämällä hengityssuojaimia, lähinnä tilapäisessä altistumisessa
        harkitsemalla eläkeratkaisua.
        Paluu entiseen työpaikan uuteen työkohteeseen edellyttää työterveyshuollon seurantaa.
        Mikäli paluu entiseen työpaikkaan ei järjesty, on otettava yhteys Vakuutusalan kuntouttamiskeskukseen (VKK).

Ennuste
        Ammattiastman oireet paranevat usein, jos altistuminen loppuu tai oleellisesti vähenee. Ennuste on sitä parempi, mitä nopeammin saadaan altistuminen loppumaan oireiden puhkeamisen jälkeen.
        Ammattiastma saattaa vaivata vuosia ja jäädä pysyväksikin. Kemikaaliastmat paranevat usein huonosti. Erityisesti isosyanaattiastmojen ennusteen tiedetään olevan huono.
        Ammattiastmadiagnoosin saaneen seuranta ja optimaalinen lääkitys ovat oleellisia.

Astmankaltaiset oireet
        Työympäristössä esiintyvistä astmankaltaisista oireista kärsivillä ei aina ole osoitettavissa keuhkotoiminnan muutoksia. Astma-diagnoosi jää silloin asettamatta.
        Näistä potilaista kolmanneksen voidaan otaksua kehittävän kliinisen astman parin vuoden sisällä.
        Potilaisiin tulisi suhtautua kuten astmapotilaisiin, joiden oireet pahenevat työssä. Työrajoitukset tulee määritellä, anti-inflammatorista lääkitystä käytettävä kliinisen astman puhkeamisen ehkäisemiseksi.
        Potilaiden tilaa seurattava työterveyshuollon toimesta.
        Jos oireet pahenevat, uudet ammattitautitutkimukset ovat aiheellisia.

Mikä tahansa astma pahenee usein työympäristön pölyistä ja muista ärsyttävistä altisteista.
        Vaikka astma (muu kuin ammattiastma) selkeästi pahenee työympäristöstä johtuen, se ei nykyisen ammattitautilain mukaan ole ammattiastma.
        Perustaudin työperäinen huononeminen on kuitenkin ammattitautilain mukaan korvattavissa sen huononemisen osalta. Tästä on kirjoitettava E-lausunto.
        Huononeminen on osoitettavissa työpaikka-PEF-seurannan avulla.
        Tavanomaisesta astmasta kärsivät voivat usein optimaalisella lääkityksellä palata entiseen työympäristöön.
        Työhönpaluuyrityksen on tapahduttava työterveyshuollon seurannassa.

voi myös käydä niin, että työsuojelupiirissä asettuvat työnantajan puolelle, työsuojeluvaltuutettua ei kiinnosta, kun ei ole samassa rakennuksessa töissä, tt-lääkäri on työnantajan talutusnuorassa. Jäljelle jää ammattiliitto, josta kyllä voi saada neuvoja, mutta tosi tilanteessa ollaan samaa mieltä työnantajan kanssa. Tässä em. tapauksessa vaarallinen aine oli sädesieni.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Martinan uusi poikakaveri

Sielläpä se sitten on. Instastoorissa pienissä speedoissa retkottaa uusin kulta Martinan kanssa. Oikein sydämiä laitettu
      Kotimaiset julkkisjuorut
      208
      3286
    2. Suomessa helteet ylittää vasta +30 astetta.

Etelä-Euroopassa on mitattu yli +40 asteen lämpötiloja. Lähi-Idässä +50 on ylitetty useasti Lämpöennätykset rikkoutuva
      Maailman menoa
      239
      1658
    3. Laita mulle viesti!!

Laita viesti mesen (Facebook) kautta. Haluan keskustella mutta sinun ehdoilla en halua häiriköidä tms. Yhä välitän sinus
      Ikävä
      97
      1513
    4. Millaisessa tilanteessa olisit toiminut toisin

Jos saisit yhden mahdollisuuden toimia toisin?
      Ikävä
      92
      1409
    5. Vanhemmalle naiselle

alkuperäiseltä kirjoittajalta. On olemassa myös se toinen joka tarkoituksella käyttää samaa otsikkoa. Ihan sama kunhan e
      Ikävä
      46
      1354
    6. Fazer perustaa 400 miljoonan suklaatehtaan Lahteen

No eipä ihme miksi ovat kolminkertaistaneen suklaalevyjensä hinnan. Nehän on alkaneet keräämään rahaa tehdasta varten.
      Maailman menoa
      160
      1276
    7. Ajattelen sinua tänäkin iltana

Olet huippuihana❤️ Ajattelen sinua jatkuvasti. Toivottavasti tapaamme pian. En malttaisi odottaa, mutta odotan kuitenkin
      Ikävä
      12
      1208
    8. Ökyrikkaat Fazerit saivat 20 MILJOONAA veronmaksajien varallisuutta!

"Yle uutisoi viime viikolla, että Business Finland on myöntänyt Fazerille noin 20 miljoonaa euroa investointitukea. Faze
      Maailman menoa
      123
      1039
    9. Miehelle...

Oliko kaikki mökötus sen arvoista? Ei mukavalta tuntunut, kun aloit hiljaisesti osoittaa mieltä ja kohtelit välinpitämät
      Ikävä
      89
      942
    10. Tuntuu liian hankalalta

Lähettää sulle viesti. Tarvitsen apuasi ottaa koppi tilanteesta. Miehelle meni.
      Ikävä
      55
      872
    Aihe