Herkut ja diabetes

surkeetilanne

Herkuilla tarkoitan siis suklaata, keksejä, sipsejä ym.. Minulla epäillään diabetestä ja pian saan tulokset onko syytä huoleen. Jo nyt tuntuu, että elämänhalu alkaa todellakin kaikkoamaan. Minähän en ruokia ala punnitteleen enkä syö suklaata ym HERKKUJA sen vähemmän mitä ennenkään, jos kuolen siihen tautiin sitten kuolen. Mutta se varsinainen kysymykseni siis on, että saako diabetestä sairastava henkilö syödä lainkaan herkkuja??

17

4333

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • diabeetikkona...

      Syödä lainkaan herkkuja oli siis kysymyksesi.

      Toki pitäisi oikeastaan tietää puhutko nyt 1-tyypin diabeetikosta vai 2-tyypin diabeetikosta?

      Minä syön toki 1-tyyppiläisenä myös mielestäni herkkuja, mutta en syö niitä sattumanvaraisesti enkä holtittomasti. Syönti onnistuu, kun lasken syömästäni määrästä hiilihydraattien määrän ja pistän aina sitä vastaavan määrän pikainsuliinia, jolla kompensoin hiilihydraattien aiheuttamaa verensokerin liiallista nousua.

      Siis syön suklaata ja keksejä (sipseistä en välitä), mutta määrät eivät ole tyyliä 200g levy päivässä tai keksipaketti päivässä, vaan mieluuminkin muutama suklaapala/muutama keksi päivässä eikä jokapäivä. Kuitenkin niin, että jokapäivä minulla menee jotain ns. herkkuihin laskettavaa.

      Pääasia mulla on kuitenkin se, että joka päivä nautin myös sen terveellisen osan ruokaa eli en korvaa herkuilla kokonaisia aterioita ja toisaalta paino pysyy hallinnassa (itselläni ei ole laihdutustarvetta).

      • Skäri

        verta nenästäsi. Ykköstyypin diabeetikoiden on nykyisten pikainsuliinien avulla aika helppo selvitä kummitädin kakkukahveista, ja ajoittaista herkuttelua sallitaan ihan toisella tapaa kuin kakkostyypin potilaille.

        Lantuksella on helppo säädellä kakkukahvien "tuhoja", mutta kakkostyypistä kärsivillä tilanne ei useinkaan ole ihan niin helppo. Etenkin kun te ykköstyyppiläiset olette yleensä varsin hoikkia, ja kakkostyyppiläiset pulskia, tai ainakin taipuvaisia lihomaan.

        Minusta ei kannattaisi tällaisiin kirjoituksiin vastata, että minä poika se olen hoikka ja syön suklaata silloin kun huvittaa, vaikka olenkin diabeetikko. Kuten tiedät, kakkostyyppi on eri sairaus, eikä minusta ole tarvetta kääntää puukkoa kärsivän haavassa. :(


      • ja ymmärrä myös...
        Skäri kirjoitti:

        verta nenästäsi. Ykköstyypin diabeetikoiden on nykyisten pikainsuliinien avulla aika helppo selvitä kummitädin kakkukahveista, ja ajoittaista herkuttelua sallitaan ihan toisella tapaa kuin kakkostyypin potilaille.

        Lantuksella on helppo säädellä kakkukahvien "tuhoja", mutta kakkostyypistä kärsivillä tilanne ei useinkaan ole ihan niin helppo. Etenkin kun te ykköstyyppiläiset olette yleensä varsin hoikkia, ja kakkostyyppiläiset pulskia, tai ainakin taipuvaisia lihomaan.

        Minusta ei kannattaisi tällaisiin kirjoituksiin vastata, että minä poika se olen hoikka ja syön suklaata silloin kun huvittaa, vaikka olenkin diabeetikko. Kuten tiedät, kakkostyyppi on eri sairaus, eikä minusta ole tarvetta kääntää puukkoa kärsivän haavassa. :(

        Siis mielestäni aika selvästi toin esille tuon, etten edes tiedä kumpaa diabetestyyppiä kysyjällä epäillään ja siksi vastaukseni koskee vain 1-tyyppin diabeetikoita ja nimenomaan omia tapojani.

        Myös toin esille sen, että vaikka suklaata ja keksejä syönkin, niin en holtittomasti, vaan todellakin vain pieniä määriä. Ja pidän huolta, etten herkuilla korvaa kokonaisia aterioita.

        Mutta olen kyllä sen verran seurannut kirjoitteluasi, että tiedän mitä odottaa suunnilleen aina kun nimimerkkisi näen. Kaikella ystävyydellä...


    • Entinen migreenipotilas
    • Skäri

      on karmea sairaus siksi, että jos sen hoitaa hyvin, voi viettää lähes normaalia elämää, mutta lomaa siitä ei saa. Ei koskaan.

      Kirjoitat: "Minähän en ruokia ala punnitteleen enkä syö suklaata ym HERKKUJA sen vähemmän mitä ennenkään ---" Ymmärrettävä reaktio. Mutta kun realiteetit avautuvat sinulle, niin uskon, että muutat mieltäsi ainakin pikkaisen.

      Sinulla luultavasti epäillään kakkostyypin diabetestä? Usko kun sanon: Kyllä se elämänhalu siitä palaa, kun totut uuteen systeemiin. Kaikkia herkkuja sinulta ei kielletä, mutta määrä on varmaankin rajoitettu.

      Kieltoreaktio on varsin ymmärrettävä, mutta vasta siitä selvittyäsi voit aloittaa (mahdollisen) sairauden vaatiman uuden elämän.

      Sairastuminen on aina shokki. Meille kaikille, sairaudesta riippumatta.

      • D2mies

        Mistä se karmeus tulee? Eipä tuo nyt niin karmeaa ole. Hyvin hoidettavissa ja paljon tietoa tarjolla. Vähemmän turhaa hysteriaa niin hyvä tulee.


      • Skäri
        D2mies kirjoitti:

        Mistä se karmeus tulee? Eipä tuo nyt niin karmeaa ole. Hyvin hoidettavissa ja paljon tietoa tarjolla. Vähemmän turhaa hysteriaa niin hyvä tulee.

        Hyvä jos koet asian noin. Kaikilla ei ole ihan yhtä helppoa. Esim. ketjun aloittaja on asiasta selvästi ahdistunut.

        Sairaaloiden sisätautiosastoilla on jatkuvasti diabetespotilaita, jotka ovat jättäneet tautinsa hoitamatta kyllästyttyään siihen. Ehkä tämä on yleisintä nuorena deeykköseen sairastuneilla, ja siksi sinulle tuntematon asia.


      • D2Mies
        Skäri kirjoitti:

        Hyvä jos koet asian noin. Kaikilla ei ole ihan yhtä helppoa. Esim. ketjun aloittaja on asiasta selvästi ahdistunut.

        Sairaaloiden sisätautiosastoilla on jatkuvasti diabetespotilaita, jotka ovat jättäneet tautinsa hoitamatta kyllästyttyään siihen. Ehkä tämä on yleisintä nuorena deeykköseen sairastuneilla, ja siksi sinulle tuntematon asia.

        Jos aloittanut on ahdistunut niin milloin on asialla pelottelu toiminut.

        Kysyjä kysyy että saako syödä herkkuja jos sairastaa diabetestä.

        Vastaus tottakai saa syödä. Homman nimi on puhtaasti maalaisjärjenkäyttö. Kaikki on sallittua jos pystyy pitämään pitkäaikaisen sokerin 4-7 välissä. Ihan normaalia elämää voi viettää. Oleellista on se, että pitää sokerit ja verenpaineet kurissa. Kyllä se siitä=)

        Turha pelottelu ja hysterisointi on aivan turhaan. Ei kannata ottaa liian vakavasti jottei asioista tule taakka.


      • Skäri
        D2Mies kirjoitti:

        Jos aloittanut on ahdistunut niin milloin on asialla pelottelu toiminut.

        Kysyjä kysyy että saako syödä herkkuja jos sairastaa diabetestä.

        Vastaus tottakai saa syödä. Homman nimi on puhtaasti maalaisjärjenkäyttö. Kaikki on sallittua jos pystyy pitämään pitkäaikaisen sokerin 4-7 välissä. Ihan normaalia elämää voi viettää. Oleellista on se, että pitää sokerit ja verenpaineet kurissa. Kyllä se siitä=)

        Turha pelottelu ja hysterisointi on aivan turhaan. Ei kannata ottaa liian vakavasti jottei asioista tule taakka.

        En mielestäni pelotellut ketään, vaan totesin, että on ymmärrettävää, että joskus raivostuttaa, kun pitää koko ajan miettiä mitä ja miten syö.


      • yks sairas kans
        Skäri kirjoitti:

        En mielestäni pelotellut ketään, vaan totesin, että on ymmärrettävää, että joskus raivostuttaa, kun pitää koko ajan miettiä mitä ja miten syö.

        Jokaisessa sairaudessa on omat selviytymiskonstinsa. Että se siitä sitten.


      • mustispeppers
        yks sairas kans kirjoitti:

        Jokaisessa sairaudessa on omat selviytymiskonstinsa. Että se siitä sitten.

        Joo, mutta pitkään kroonista sairautta sairastaneilta, usein unohdetaan tuo henkinen hyvinvointi. En muista, onko minulta koskaan kysytty, miten jaksan. No, vuosi sitten d-hoitsu kyllä kysäs, kun tutki vihkoani, että "miten sinä oikein jaksat elää näin?" Tarkoitti lähinnä sitä, että minun on pakko hoitaa itseäni millin tarkkuudella, että saisin pidettyä HbA1C:n alle 9%:n.


    • Diabeetikko pari vk

      Minä olen ollut 1- tyypi diabeetikko vasta pari viikkoa, ja välillä tuntuu aika kurjalta. Välillä ei jaksais mittailla vs:siä tai laittaa inskaa, mutta hoitoa en lopeta.. Kaikki sanoo vaan että kyllä se siitä.

    • suklaakakkua.
    • herkkija.
      • Järkeä leivontaan

        Eihän ne pelkät sokerit, myös muut käytettävät raaka-aineet on huomioitava, esimerkiksi vaalea vehnäjauho on paha.


    • dknnl

      Tottakai Tolosen mukaan pitää syödä vitamiineja ja lisäravinteita ja mielellään Tolosen tuotteita. Miksikohän!!!!

    • Mulla on kohta ollu Diabetes 5 vuotta ja syön niinku ennenkin .. pitää vaan laittaa lääkitystä sen mukaan , enkä myöskään ole punninnu ruokiani muuta kuin sairaalassa.

    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. KUPSinpelaaja vangittu törkeästä rikoksesta

      Tänään tuli uutinen että Kupsin sopimuspelaajs vangittu törkeästä rikoksesta epäiltynä. Kuka pelaaja kysressä ja mikä ri
      Kuopio
      18
      1495
    2. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      28
      1305
    3. Minun oma kaivattuni

      Ei ole mikään ilkeä kiusaajatyyppi, vaan sivistynyt ja fiksu sekä ystävällinen ihminen, ja arvostan häntä suuresti. Raka
      Ikävä
      63
      1202
    4. Miksi ihmeessä nainen seurustelit kanssani joskus

      Olin ruma silloin ja nykyisin vielä rumempi En voi kuin miettiä että miksi Olitko vain rikki edellisestä suhteesta ja ha
      Ikävä
      11
      1102
    5. Tervehdys!

      Sä voit poistaa nää kaikki, mut mä kysyn silti A:lta sen kokemuksia sun käytöksestä eron jälkeen. Btw, miks haluut sabot
      Turku
      65
      1036
    6. Onko ministeri Juuso epäkelpo ministerin tehtäviensä hoitamiseen?

      Eikö hänellä ole kompetenttia hoitaa sosiaali- ja terveysministetin toimialalle kuuluvia ministerin tehtäviä?
      Perussuomalaiset
      10
      1026
    7. Persut nimittivät kummeli-hahmon valtiosihteeriksi!

      Persujen riveistä löytyi taas uusi törkyturpa valtiosihteeriksi! Jutun perusteella järjenjuoksu on kuin sketsihahmolla.
      Perussuomalaiset
      27
      1025
    8. Sakarjan kirjan 6. luku

      Jolla korva on, se kuulkoon. Sain profetian 22.4.2023. Sen sisältö oli seuraava: Suomeen tulee nälänhätä niin, että se
      Profetiat
      6
      991
    9. Elia tulee vielä

      Johannes Kastaja oli Elia, mutta Jeesus sanoi, että Elia tulee vielä. Malakian kirjan profetia Eliasta toteutuu kokonaan
      Helluntailaisuus
      30
      989
    10. Kaupungin valtuuston yleisötilaisuus

      YouTubessa katsojia 76 Buahahaha buahahaha buahahaha buahahaha buahahaha buahahaha
      Varkaus
      1
      980
    Aihe