Liberalismin vastustajat ovat parasiitteja

vallankumousta ei tarvita

Liberalismi on jo niskan päällä.

Index of Economic Freedom:
http://www.heritage.org/index/countries.cfm

The State of World Liberty:
http://www.stateofworldliberty.org/report/rankings.html

Kummallista, että tämänkin palstan antiliberaalit asuvat Suomessa eivätkä esim. Pohjois-Koreassa. Onhan Suomessa liberalismi jo huomattavan pitkällä verrattuna sosialistisiin ja kolmannen maailman maihin, jotka ovat tietysti kaikkien antiliberaalien unelmavaltioita (looginen väistämättömyys, ei olkiukko).

Antiliberaalit ovat eräänlaisia parasiitteja, jotka nauttivat kaikista liberalismin tuomista hedelmistä maissa, jotka ovat enemmän liberaaleja kuin epäliberaaleja ja joiden korkea elintaso johtuu enemmän niiden liberaaleista kuin epäliberaaleista puolista.

42

4956

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Antiliberaali

      Kun liberalismi on lopullisesti vallassa, odottaako viimeisiä "parasiiteiksi" kutsumianne vastustajia niskalaukaus, kaasukammio, työleiri, uudelleenkasvatus, maastakarkoitus? Jos otatte haltuunne koko planeetan, meille ei jää paikkaa minne paeta.

      • libertaari

        Miksi teille pitäisi tehdä jotain?

        Se mitä ajattelette, puhutte tai teette on oma asianne. Niin kauan kuin ette aloita väkivaltaa, niin tulemme hyvin toimeen.


      • päästäksenne valtaan
        libertaari kirjoitti:

        Miksi teille pitäisi tehdä jotain?

        Se mitä ajattelette, puhutte tai teette on oma asianne. Niin kauan kuin ette aloita väkivaltaa, niin tulemme hyvin toimeen.

        Hallitsemme enemmistömme kautta. Liberaalien on otettava valta väkisin.


      • libertaari
        päästäksenne valtaan kirjoitti:

        Hallitsemme enemmistömme kautta. Liberaalien on otettava valta väkisin.

        Kyllä se onnistuu demokraattisen prosessinkin kautta. Meillä on kärsivällisyyttä odottaa.


      • Keynes
        libertaari kirjoitti:

        Miksi teille pitäisi tehdä jotain?

        Se mitä ajattelette, puhutte tai teette on oma asianne. Niin kauan kuin ette aloita väkivaltaa, niin tulemme hyvin toimeen.

        Friedmanilaiset sen väkivallan ovat aloittaneet. Emme todellakaan tule kanssanne toimeen.


    • Aito Liberaali

      Ehkä Suomikin saa oikean Liberaalipuolueen nyt kun piippupoikien nysvääminen sai niin nolon lopun. Kuitenkin ihmisiä, jotka sanovat voivansa äänestää liberaaleja on aika paljon. Kuitenkaan tämä ei ole näkynnyt puolueen menestyksenä, miksi?

      Nyt pitäisi saadaa kunnon aikaansaavaa porukkaa yhteen ja ruveta ajamaan Suomen kansan etua.

      • epätietoinen iisalmesta

        Mitä tarkoitat Suomen kansan edulla? Eikö se ole liberaalien vieroksumaa kollektiivista yhteistä hyvää? Suomen kansan etu kuulostaa myös kovin kansallismieliseltä, mikä ei sekään ole liberaalia. Tarkoitatko ajamisella kollektiivista yhteisten asioiden hoitoa, eli politiikkaa? Olen ymmärtänyt, että liberalismi perustuisi individualismiin, jossa jokainen ajaa omaa asiaansa. Aitona liberaalina osaat varmaan selittää miten nämä suhtautuvat toisiinsa.


      • Cui bono?
        epätietoinen iisalmesta kirjoitti:

        Mitä tarkoitat Suomen kansan edulla? Eikö se ole liberaalien vieroksumaa kollektiivista yhteistä hyvää? Suomen kansan etu kuulostaa myös kovin kansallismieliseltä, mikä ei sekään ole liberaalia. Tarkoitatko ajamisella kollektiivista yhteisten asioiden hoitoa, eli politiikkaa? Olen ymmärtänyt, että liberalismi perustuisi individualismiin, jossa jokainen ajaa omaa asiaansa. Aitona liberaalina osaat varmaan selittää miten nämä suhtautuvat toisiinsa.

        Kun liberalismi hylkää ajatuksen yhteisestä edusta tunnustaen vain kunkin yksilön edun, sen tulisi myös ymmärtää, että liberalismin on kovin harvojen yksilöiden edun mukaista. Yleinen liberalisointi tarkoittaisi muiden alistamista näiden harvojen edun nimessä. Eli liberalismi on kuten mikä tahansa muukin poliittinen suuntaus.


      • libertaari
        Cui bono? kirjoitti:

        Kun liberalismi hylkää ajatuksen yhteisestä edusta tunnustaen vain kunkin yksilön edun, sen tulisi myös ymmärtää, että liberalismin on kovin harvojen yksilöiden edun mukaista. Yleinen liberalisointi tarkoittaisi muiden alistamista näiden harvojen edun nimessä. Eli liberalismi on kuten mikä tahansa muukin poliittinen suuntaus.

        Liberalismissa ei saa alistaa muita pakkovaltaansa väkivalloin eli toisen vapauksia ei saa loukata omaa etua ajaessaan. Kaikki kanssakäyminen perustuu vapaaehtoisiin sopimuksiin. Yksilön ainoa keino ajaa omaa etuaan on tarjota vastapuolen rajahyödyn ylittävä vaihdokki, jolloin molemmat osapuolet hyötyvät.

        Oman edun ajaminen tapahtuu siis vain omien vapauksien rajoissa ja hyödyntää kaikkia osapuolia.

        Mikä tässä on niin vaikea ymmärtää?

        Liberalismissa ei ole pakkovaltaa käyttävää tai siitä hyötyvää eliittiä, kuten poliittisissa suuntauksissa. PISTE!


      • hohhijaa
        Cui bono? kirjoitti:

        Kun liberalismi hylkää ajatuksen yhteisestä edusta tunnustaen vain kunkin yksilön edun, sen tulisi myös ymmärtää, että liberalismin on kovin harvojen yksilöiden edun mukaista. Yleinen liberalisointi tarkoittaisi muiden alistamista näiden harvojen edun nimessä. Eli liberalismi on kuten mikä tahansa muukin poliittinen suuntaus.

        Jos liberalismi ei olisi hyvä vaihtoehto myös esimerkiksi köyhien, sairaiden ja vanhusten kannalta, en kannattaisi sitä. Minä päädyin liberalismiin nimenomaan samoilla perusteluilla, joilla monet ovat päätyneet kannattamaan vasemmistolaista politiikkaa. Olen yrittänyt löytää liberalismista niitä vikoja, jotka vasemmistolainen politiikka mukamas onnistuu korjaamaan. En ole löytänyt.

        Vasemmistolaisuuden suuri kannatus "yleishumaanien" ihmisten, kuten esim. monien kirjailijoiden, keskuudessa johtuu suurimmaksi osaksi puhtaista väärinkäsityksistä ja myyteistä. Minä kannatan liberalismia nimenomaan siksi, että olen "yleishumaani välittäjä".

        Liberalismia voidaan toki perustella monilla eri tavoilla. Lainaus Wikipedian libertarismi-artikkelista:

        "Tyylipuhtaimmassa muodossaan libertarismi on yksinomaan teoria oikeellisesta lainkäytöstä, ja siihen voidaan päätyä hyvin monenlaisista lähtökohdista. Niinpä libertarismi jakautuu erillisiksi koulukunniksi myös sen mukaan, millä perusteilla sitä kannatetaan. Muutamia tällaisia lähtökohtia ovat:

        Klassinen liberalismi: yksilönvapaudet ovat muuttumattomia perusoikeuksia
        Moderni luonnonoikeusteoria: libertarismi seuraa pienestä joukosta uskottavia perusoletuksia
        Moraalinen utilitarismi: vapaus on paras tapa edistää yleistä hyvinvointia
        Kontraktarismi ja Rationaalisen valinnan teoria: järkevä valitsija valitsee tai hänen tulisi valita vapaus puhtaasta itseintressistä
        Taloudellinen utilitarismi: vapaus johtaa materiaaliseen hyvinvointiin, ja se on oikeutettavissa taloustieteellisin tai peliteoreettisin perustein
        Nonaggressioperiaate eli väkivaltaa ei saa aloittaa rauhallista vastaan mutta useimpien nonaggressioperiaatteen kannattajien mielestä saa puolustaa itseään ja omaisuuttaan
        Objektivismi: Ayn Randin mukaan vapaus on perusteltavissa aprioristisesti lähtien ihmisen ja tiedon perusolemuksesta
        Kategorinen imperatiivi: Immanuel Kantin mukaan yksilönvapauden tarpeellisuus seuraa järkeen perustuvasta moraalista
        Tasa-arvonäkökulmat: erilaisiin vähemmistöihin kuuluvat silloin tällöin kannattavat libertarismia, koska se sallii vähemmistöille yhtäläiset oikeudet muiden kanssa"


      • Litmanen
        libertaari kirjoitti:

        Liberalismissa ei saa alistaa muita pakkovaltaansa väkivalloin eli toisen vapauksia ei saa loukata omaa etua ajaessaan. Kaikki kanssakäyminen perustuu vapaaehtoisiin sopimuksiin. Yksilön ainoa keino ajaa omaa etuaan on tarjota vastapuolen rajahyödyn ylittävä vaihdokki, jolloin molemmat osapuolet hyötyvät.

        Oman edun ajaminen tapahtuu siis vain omien vapauksien rajoissa ja hyödyntää kaikkia osapuolia.

        Mikä tässä on niin vaikea ymmärtää?

        Liberalismissa ei ole pakkovaltaa käyttävää tai siitä hyötyvää eliittiä, kuten poliittisissa suuntauksissa. PISTE!

        Miten liberalismi saadaan voimaan?


      • Huh hah hei
        hohhijaa kirjoitti:

        Jos liberalismi ei olisi hyvä vaihtoehto myös esimerkiksi köyhien, sairaiden ja vanhusten kannalta, en kannattaisi sitä. Minä päädyin liberalismiin nimenomaan samoilla perusteluilla, joilla monet ovat päätyneet kannattamaan vasemmistolaista politiikkaa. Olen yrittänyt löytää liberalismista niitä vikoja, jotka vasemmistolainen politiikka mukamas onnistuu korjaamaan. En ole löytänyt.

        Vasemmistolaisuuden suuri kannatus "yleishumaanien" ihmisten, kuten esim. monien kirjailijoiden, keskuudessa johtuu suurimmaksi osaksi puhtaista väärinkäsityksistä ja myyteistä. Minä kannatan liberalismia nimenomaan siksi, että olen "yleishumaani välittäjä".

        Liberalismia voidaan toki perustella monilla eri tavoilla. Lainaus Wikipedian libertarismi-artikkelista:

        "Tyylipuhtaimmassa muodossaan libertarismi on yksinomaan teoria oikeellisesta lainkäytöstä, ja siihen voidaan päätyä hyvin monenlaisista lähtökohdista. Niinpä libertarismi jakautuu erillisiksi koulukunniksi myös sen mukaan, millä perusteilla sitä kannatetaan. Muutamia tällaisia lähtökohtia ovat:

        Klassinen liberalismi: yksilönvapaudet ovat muuttumattomia perusoikeuksia
        Moderni luonnonoikeusteoria: libertarismi seuraa pienestä joukosta uskottavia perusoletuksia
        Moraalinen utilitarismi: vapaus on paras tapa edistää yleistä hyvinvointia
        Kontraktarismi ja Rationaalisen valinnan teoria: järkevä valitsija valitsee tai hänen tulisi valita vapaus puhtaasta itseintressistä
        Taloudellinen utilitarismi: vapaus johtaa materiaaliseen hyvinvointiin, ja se on oikeutettavissa taloustieteellisin tai peliteoreettisin perustein
        Nonaggressioperiaate eli väkivaltaa ei saa aloittaa rauhallista vastaan mutta useimpien nonaggressioperiaatteen kannattajien mielestä saa puolustaa itseään ja omaisuuttaan
        Objektivismi: Ayn Randin mukaan vapaus on perusteltavissa aprioristisesti lähtien ihmisen ja tiedon perusolemuksesta
        Kategorinen imperatiivi: Immanuel Kantin mukaan yksilönvapauden tarpeellisuus seuraa järkeen perustuvasta moraalista
        Tasa-arvonäkökulmat: erilaisiin vähemmistöihin kuuluvat silloin tällöin kannattavat libertarismia, koska se sallii vähemmistöille yhtäläiset oikeudet muiden kanssa"

        "Tasa-arvonäkökulmat: erilaisiin vähemmistöihin kuuluvat silloin tällöin kannattavat libertarismia, koska se sallii vähemmistöille yhtäläiset oikeudet muiden kanssa"

        Entä liberalismin vastaiset vähemmistöt?


      • libertaari
        Huh hah hei kirjoitti:

        "Tasa-arvonäkökulmat: erilaisiin vähemmistöihin kuuluvat silloin tällöin kannattavat libertarismia, koska se sallii vähemmistöille yhtäläiset oikeudet muiden kanssa"

        Entä liberalismin vastaiset vähemmistöt?

        Liberaalissa ideologiassa on monta piirrettä, jotka takaavat vähemmistön koskemattomuuden.

        Liberalismin perustana on vapaus pakkovallasta ja väkivallasta. Se takaa yksilön ruumiillisen koskemattomuuden ja suojaa tämän omaisuuden. Tästä johtuen liberalismi on individualistinen ideologia, jossa yhteiskunta on vain joukko yksilöitä, joilla kullakin on omat päämääränsä, ja jotka niihin pyrkiessään ovat vapaaehtoissa kanssakäymisessä keskenään. Liberalismissa ei siten ole sellaista kollektiivista yhteiskunnallista päämäärää, joka voisi ajaa yksilön edelle. Yksilöä tai niistä muodostuvaa vähemmistöä ei voida pakottaa muiden tahtoon ja päinvastoin.


      • libertaari
        Litmanen kirjoitti:

        Miten liberalismi saadaan voimaan?

        Esimerkiksi niin, että sitä haluavat keskityvät tiettyyn paikkaan, nostaen liberaalien osuuden riittävän suureksi, jotta se voidaan toteuttaa demokraattisen prosessin kautta.

        Kuten libertaareilla on päämääränä: www.freestateproject.org


      • gradual
        Litmanen kirjoitti:

        Miten liberalismi saadaan voimaan?

        Yksityistämällä ja dekriminalisoimalla.


      • lbrl
        Huh hah hei kirjoitti:

        "Tasa-arvonäkökulmat: erilaisiin vähemmistöihin kuuluvat silloin tällöin kannattavat libertarismia, koska se sallii vähemmistöille yhtäläiset oikeudet muiden kanssa"

        Entä liberalismin vastaiset vähemmistöt?

        Liberalismissa liberalismia vastaan toimivat henkilöt luultavasti ammuttaisiin, koska liberalismissa tuliaseita saisi omistaa vapaasti ja ammattitaitoiset, aseistetut turvallisuusfirmat olisivat valppaana.
        En näe "oppositiota" minään ongelmana sen jälkeen kun liberalismi on saavutettu.


      • libertaari
        lbrl kirjoitti:

        Liberalismissa liberalismia vastaan toimivat henkilöt luultavasti ammuttaisiin, koska liberalismissa tuliaseita saisi omistaa vapaasti ja ammattitaitoiset, aseistetut turvallisuusfirmat olisivat valppaana.
        En näe "oppositiota" minään ongelmana sen jälkeen kun liberalismi on saavutettu.

        Oppositiolla ei ole mitään pelättävää, jos se ei loukkaa väkivaltaisesti toisten vapautta. Liberalismia vastaan voi toimia myös väkivallattomalla tavalla ja siihen eivät muut voi puuttua millään tavalla. Liberaalin on kunnioitettava kaikkien vapautta, olivat ne sitten mitä mieltä tahansa. Vain väkivalta ratkaisee.


      • Reaalipoliitikko
        libertaari kirjoitti:

        Esimerkiksi niin, että sitä haluavat keskityvät tiettyyn paikkaan, nostaen liberaalien osuuden riittävän suureksi, jotta se voidaan toteuttaa demokraattisen prosessin kautta.

        Kuten libertaareilla on päämääränä: www.freestateproject.org

        Armeijan tuella toteutettu vallankaappaus on mielestäni paras keino toteuttaa liberalismi.


      • Reaalipolitiikka
        gradual kirjoitti:

        Yksityistämällä ja dekriminalisoimalla.

        Liberaalia politiikkaa päästään toteuttamaan vasta kun liberalismin vastustajat on kukistettu.


      • yks kysmys
        libertaari kirjoitti:

        Liberaalissa ideologiassa on monta piirrettä, jotka takaavat vähemmistön koskemattomuuden.

        Liberalismin perustana on vapaus pakkovallasta ja väkivallasta. Se takaa yksilön ruumiillisen koskemattomuuden ja suojaa tämän omaisuuden. Tästä johtuen liberalismi on individualistinen ideologia, jossa yhteiskunta on vain joukko yksilöitä, joilla kullakin on omat päämääränsä, ja jotka niihin pyrkiessään ovat vapaaehtoissa kanssakäymisessä keskenään. Liberalismissa ei siten ole sellaista kollektiivista yhteiskunnallista päämäärää, joka voisi ajaa yksilön edelle. Yksilöä tai niistä muodostuvaa vähemmistöä ei voida pakottaa muiden tahtoon ja päinvastoin.

        "Liberalismissa ei siten ole sellaista kollektiivista yhteiskunnallista päämäärää, joka voisi ajaa yksilön edelle."

        Esimerkiksi uskonnollisilla yhteisöillä on kollektiivisia päämääriä, jotka ajavat yhteisöjen yksittäisten jäsenten edelle. Miten liberalismi tähän suhtautuu?


      • Indeed!
        libertaari kirjoitti:

        Oppositiolla ei ole mitään pelättävää, jos se ei loukkaa väkivaltaisesti toisten vapautta. Liberalismia vastaan voi toimia myös väkivallattomalla tavalla ja siihen eivät muut voi puuttua millään tavalla. Liberaalin on kunnioitettava kaikkien vapautta, olivat ne sitten mitä mieltä tahansa. Vain väkivalta ratkaisee.

        Kirjoittaja lausui vahingossa suuren viisauden.

        Liberaalissakin yhteiskunnassa valtiolla on väkivallan ja pakkovallan monopoli, jota se käyttää estääkseen yksilöitä ja yksilöiden yhteenliittymiä tappamasta ja syömästä toisiaan.


      • libertaari
        Indeed! kirjoitti:

        Kirjoittaja lausui vahingossa suuren viisauden.

        Liberaalissakin yhteiskunnassa valtiolla on väkivallan ja pakkovallan monopoli, jota se käyttää estääkseen yksilöitä ja yksilöiden yhteenliittymiä tappamasta ja syömästä toisiaan.

        Liberalismin äärimuodossa ei ole väkivaltamonopolia. Siinä lainsäädäntö on markkinavetoista ja samoin ovat poliisin tehtävät. Myös yksilöllä on oikeus puolustautua väkivallaltaa vastaan kuolettavaa voimaa käyttäen.

        Vain väkivalta ratkaisee sen, voiko yksilö tai sen edustaja käyttää väkivaltaa puolustautumiseen. Joten oppositiolla ei ole edelleenkään pelättävää, jos se ei itse aloita väkivaltaa.


      • libertaari
        Reaalipolitiikka kirjoitti:

        Liberaalia politiikkaa päästään toteuttamaan vasta kun liberalismin vastustajat on kukistettu.

        Enemmistön saaminen tietyllä alueella, kuten NH:ssa, on vastustajan kukistamista demokratian keinoin.


      • libertaari
        Reaalipoliitikko kirjoitti:

        Armeijan tuella toteutettu vallankaappaus on mielestäni paras keino toteuttaa liberalismi.

        Me teemme sen rauhanomaisesti. Liity sinäkin www.freestateproject.org


      • libertaari
        Indeed! kirjoitti:

        Kirjoittaja lausui vahingossa suuren viisauden.

        Liberaalissakin yhteiskunnassa valtiolla on väkivallan ja pakkovallan monopoli, jota se käyttää estääkseen yksilöitä ja yksilöiden yhteenliittymiä tappamasta ja syömästä toisiaan.

        Et sinä mikään tyhmä ole, vaikkakin vähän jäärä.


      • Alle gegen alle
        libertaari kirjoitti:

        Liberalismin äärimuodossa ei ole väkivaltamonopolia. Siinä lainsäädäntö on markkinavetoista ja samoin ovat poliisin tehtävät. Myös yksilöllä on oikeus puolustautua väkivallaltaa vastaan kuolettavaa voimaa käyttäen.

        Vain väkivalta ratkaisee sen, voiko yksilö tai sen edustaja käyttää väkivaltaa puolustautumiseen. Joten oppositiolla ei ole edelleenkään pelättävää, jos se ei itse aloita väkivaltaa.

        "Vain väkivalta ratkaisee sen, voiko yksilö tai sen edustaja käyttää väkivaltaa puolustautumiseen."

        Kuka tätä valvoo? Ja mikä taho estää sen ettei joku aloita väkivaltaa? Toimiiko esteenä vastaiskun pelko? Se pelote ei toimi, jos väkivallan aloittaja tietää olevansa paremmin aseistettu kuin väkivallan kohde.

        Eli yksilöiden suhteet muuttuvat liberalismissa yhtä raadollisiksi kuin valtioiden väliset suhteet ovat perinteisesti olleet.


      • Jääräpää
        libertaari kirjoitti:

        Et sinä mikään tyhmä ole, vaikkakin vähän jäärä.

        Ei teidän liberaalien ajattelu kehity, jos vain keskenänne märehditte liberalismin autuutta. Ehkä jonain päivänä saatte minutkin käännytettyä.


      • libertaari
        Alle gegen alle kirjoitti:

        "Vain väkivalta ratkaisee sen, voiko yksilö tai sen edustaja käyttää väkivaltaa puolustautumiseen."

        Kuka tätä valvoo? Ja mikä taho estää sen ettei joku aloita väkivaltaa? Toimiiko esteenä vastaiskun pelko? Se pelote ei toimi, jos väkivallan aloittaja tietää olevansa paremmin aseistettu kuin väkivallan kohde.

        Eli yksilöiden suhteet muuttuvat liberalismissa yhtä raadollisiksi kuin valtioiden väliset suhteet ovat perinteisesti olleet.

        Liberalismi on yhtä raadollista kuin elämä yleensä. Ihmiset ovat ihmisiä liberalismissakin.

        Kuka nyt valvoo sen ettei joku aloita väkivaltaa?
        Kuka nyt estää sen ettei joku aloita väkivaltaa?
        Onko väkivaltamonopoli kyennyt estämään väkivallan?

        Oletko koskaan yrittänyt saada poliisia pahoinpitelijäsi perään, jotta tämä saataisiin verekseltään kiinni? Minä olen ja vastaus oli, että "katsotaan, jos partio sattuisi olemaan lähistöllä. Muussa tapauksessa emme voi auttaa. Tule tekemään rikosilmoitus seuraavana arkipäivänä." Jos minulla olisi ollut mahdollisuus olla yksityisen suojelufirman asiakas, niin tuollaista vastaus ei olisi tullut kysymykseenkään. Yritys olisi tehnyt kaikkensa, jotta pahoinpitelijä oltaisiin saatu vastuuseen. Jos se ei sitä tee, niin se voi pistää pillit pussiin.

        Anarkokapitalistit eivät luota väkivaltamonopolin kykyyn ja haluun suojella ihmisiä. Siksi he haluavat tehokkaan lainsäädännön, tehokkaan poliisitoimen ja oikeuden puolustautua. Vain vapaat markkinat voivat sen tarjota.

        Harvoin väkivallan aloittaja tietää etukäteen onko aiotulla uhrilla ase vai ei. Jos se on ottanut sen selville, niin kyseessä alkaa olla jo niin harkittu teko, ettei yrittämistä pystyisi estämään minkäänlainen "valvonta".


      • libertaari
        yks kysmys kirjoitti:

        "Liberalismissa ei siten ole sellaista kollektiivista yhteiskunnallista päämäärää, joka voisi ajaa yksilön edelle."

        Esimerkiksi uskonnollisilla yhteisöillä on kollektiivisia päämääriä, jotka ajavat yhteisöjen yksittäisten jäsenten edelle. Miten liberalismi tähän suhtautuu?

        Uskonnollisillakaan yhteisöillä ei ole oikeutta pakottaa ihmisiä jäsenikseen. Niin kauan kuin ne eivät sitä tee, yhteisön päämäärät ovat yhteisön oma asia. Ihmisillä on oikeus tehdä virheitä, eikä hihhuliyhteisöön liittyminen tee poikkeusta.

        Kaikilla yhteisöillä on omia päämääriä ja ihmiset liittyvät niihin, jos ne yhtenevät ihmisten omien päämäärien kanssa. Liittyessään yhteisöön, jäsen voi vapaaehtoisella sopimuksella luopua "itsemääräämisoikeudestaan" yhteisön hyväksi. Tämä ei ole mitenkään liberalismin vastaista, sillä ne eivät ole kollektiivisia yhteiskuntatasolla, vaan vain vapaaehtoisella yhteisötasolla.


      • anonyymi
        libertaari kirjoitti:

        Liberaalissa ideologiassa on monta piirrettä, jotka takaavat vähemmistön koskemattomuuden.

        Liberalismin perustana on vapaus pakkovallasta ja väkivallasta. Se takaa yksilön ruumiillisen koskemattomuuden ja suojaa tämän omaisuuden. Tästä johtuen liberalismi on individualistinen ideologia, jossa yhteiskunta on vain joukko yksilöitä, joilla kullakin on omat päämääränsä, ja jotka niihin pyrkiessään ovat vapaaehtoissa kanssakäymisessä keskenään. Liberalismissa ei siten ole sellaista kollektiivista yhteiskunnallista päämäärää, joka voisi ajaa yksilön edelle. Yksilöä tai niistä muodostuvaa vähemmistöä ei voida pakottaa muiden tahtoon ja päinvastoin.

        ihmiset kuitenkin ovat pohjimmiltaan laumaeläimiä. Ei ole mahdollista, edes teoriassa, että yhteiskunta koostuisi vain yksilöistä. Yhteiskunta on aina ja tulee aina koostumaan erilaisista kommuuneista. Perheistä, suvuista, kylistä, kaupungeista, alueista ja viimein valtiosta.

        Koska ihminen ei ole pelkästään yksilö, hän libertaarisessakin yhteiskunnassa väistämättä hankkiutuisi samanhenkisesti ajattelevaan ryhmään ja hetkessä olisikin seurauksena joukko eri tavalla ajattelevia ja erilaisiin intresseihin pyrkiviä ryhmiä, joiden yhdessä tekemillä sopimuksilla yhteiskuntaa elätettäisiin eteenpäin.

        No, loppudilemmanahan olisi kuitenkin demokratia, vaikka sitten libertaarinen.


      • anonyymi
        libertaari kirjoitti:

        Liberalismin äärimuodossa ei ole väkivaltamonopolia. Siinä lainsäädäntö on markkinavetoista ja samoin ovat poliisin tehtävät. Myös yksilöllä on oikeus puolustautua väkivallaltaa vastaan kuolettavaa voimaa käyttäen.

        Vain väkivalta ratkaisee sen, voiko yksilö tai sen edustaja käyttää väkivaltaa puolustautumiseen. Joten oppositiolla ei ole edelleenkään pelättävää, jos se ei itse aloita väkivaltaa.

        , että väkivaltaan vastataan väkivallalla ja vielä oikeutetusti.
        Seurauksena ei voi olla kuin vahvimman ja parhaiten aseistautuneen diktatuuri ja kauhun tasapainottomuus.


      • vapaa yksilö
        anonyymi kirjoitti:

        ihmiset kuitenkin ovat pohjimmiltaan laumaeläimiä. Ei ole mahdollista, edes teoriassa, että yhteiskunta koostuisi vain yksilöistä. Yhteiskunta on aina ja tulee aina koostumaan erilaisista kommuuneista. Perheistä, suvuista, kylistä, kaupungeista, alueista ja viimein valtiosta.

        Koska ihminen ei ole pelkästään yksilö, hän libertaarisessakin yhteiskunnassa väistämättä hankkiutuisi samanhenkisesti ajattelevaan ryhmään ja hetkessä olisikin seurauksena joukko eri tavalla ajattelevia ja erilaisiin intresseihin pyrkiviä ryhmiä, joiden yhdessä tekemillä sopimuksilla yhteiskuntaa elätettäisiin eteenpäin.

        No, loppudilemmanahan olisi kuitenkin demokratia, vaikka sitten libertaarinen.

        Valtio ja pakkovalta ei ole seurausta ihmisen sosiaalisuudesta, vaan vallanhimosta. Älä sotke luontaista sosiaalisuutta ja vapaaehtoista kanssakäymistä väkivallalla ylläpidettyyn kollektivismiin.

        Totta kai ihmiset ovat yhteisöllisiä myös libertaarissa yhteiskunnassa. Siinä yhteisöihin kuuluminen vain on oma vapaaehtoinen valinta, eikä keskusjohtoinen pakko.

        Libertaari yhteiskunta koostuu yksilöistä, jotka voivat olla yhden tai useamman vapaaehtoisen yhteisön jäseniä. Nämä yhteisöt voivat toimia demokraattisesti, mutta niillä ei ole mahdollisuutta käyttää valtaa yhteisön ulkopuolisiin jäseniin.

        Ihmisten hakeutuminen toisten samanhenkisten tai samoihin päämääriin pyrkivien seuraan on ihmiskunnan selviytymisen perusta. Harvalla ihmisellä on kykyä ja henkistä kanttia elää omavaraisena erakkona ilman minkäänlaista vuorovaikutusta muiden ihmisten kanssa. Tämä ei kuitenkaan tarkoita enempää kuin perhetä, sukua, ompeluseuraa, metsästysseuraa, yritystä jne. Ne kaikki perustuvat vapaaehtoiseen yhteistyöhön, jonka avulla yksilö saavuttaa omat yksilölliset päämääränsä.

        Vaikka yksi jokaisen ihmisen perustarpeen tyydyttävistä päämääristä on hankkia ravintoa itselleen ja perheelleen, niin se ei tee siitä sellaista yhteistä päämäärää, joka oikeuttaisi kollektivisoimaan sen yhteiseksi hyväksi ja luomaan siitä varten valtioksi kutsutun pakkoyhteiskunnan, joka pakoittaisi kansalaisensa orjatyöhön tuon yhteisen hyvän saavuttamiseksi. Sama koskee kaikkia muitakin tarpeita.


      • Vapaa mies
        anonyymi kirjoitti:

        , että väkivaltaan vastataan väkivallalla ja vielä oikeutetusti.
        Seurauksena ei voi olla kuin vahvimman ja parhaiten aseistautuneen diktatuuri ja kauhun tasapainottomuus.

        Kyse on puollustautumisesta välitöntä väkivaltaa vastaan. Sinulla on nytkin oikeus puollustautua väkivaltaa käyttäen. Ongelmana on vain se, että hyökkäyksen kohteeksi joutuneelta edellytetään kykyä arvioida tarkalleen oikea väkivaltaisen hyökkäyksen pysäyttämiseksi vaadittava keino ja voima, jotta ei syyllistyisi hätävarjelun liioitteluun.

        Oikeutetusti viitaa vain tuon hätävarjelun poistamiseen, jottei synny tilanteita, joissa uhri ei uskalla puolustautua, vaan menettää terveytensä tai jopa henkensä. Tai joissa uhri muuttuukin rikolliseksi vain, koska ei osannut arvioida käyttämäänsä voimaa oikein.

        Vai tarkoitatko, että itsepuolustus pitäisi kieltää kokonaan ja vain posken kääntäminen olisi sallittua, niin kauan kuin siihen kykenee?


      • anonyymi
        vapaa yksilö kirjoitti:

        Valtio ja pakkovalta ei ole seurausta ihmisen sosiaalisuudesta, vaan vallanhimosta. Älä sotke luontaista sosiaalisuutta ja vapaaehtoista kanssakäymistä väkivallalla ylläpidettyyn kollektivismiin.

        Totta kai ihmiset ovat yhteisöllisiä myös libertaarissa yhteiskunnassa. Siinä yhteisöihin kuuluminen vain on oma vapaaehtoinen valinta, eikä keskusjohtoinen pakko.

        Libertaari yhteiskunta koostuu yksilöistä, jotka voivat olla yhden tai useamman vapaaehtoisen yhteisön jäseniä. Nämä yhteisöt voivat toimia demokraattisesti, mutta niillä ei ole mahdollisuutta käyttää valtaa yhteisön ulkopuolisiin jäseniin.

        Ihmisten hakeutuminen toisten samanhenkisten tai samoihin päämääriin pyrkivien seuraan on ihmiskunnan selviytymisen perusta. Harvalla ihmisellä on kykyä ja henkistä kanttia elää omavaraisena erakkona ilman minkäänlaista vuorovaikutusta muiden ihmisten kanssa. Tämä ei kuitenkaan tarkoita enempää kuin perhetä, sukua, ompeluseuraa, metsästysseuraa, yritystä jne. Ne kaikki perustuvat vapaaehtoiseen yhteistyöhön, jonka avulla yksilö saavuttaa omat yksilölliset päämääränsä.

        Vaikka yksi jokaisen ihmisen perustarpeen tyydyttävistä päämääristä on hankkia ravintoa itselleen ja perheelleen, niin se ei tee siitä sellaista yhteistä päämäärää, joka oikeuttaisi kollektivisoimaan sen yhteiseksi hyväksi ja luomaan siitä varten valtioksi kutsutun pakkoyhteiskunnan, joka pakoittaisi kansalaisensa orjatyöhön tuon yhteisen hyvän saavuttamiseksi. Sama koskee kaikkia muitakin tarpeita.

        Eihän kukaan pakota kuulumaan polittiseen puolueeseen.metsästysseuraan tai miihinkään muuhunkaan järjestöön.
        Vallanhimo..joo, aina on joku joka ottaa johtajuuden ja ne jotka häntäilee ja ne jotka ovat oppositiossa ..ja nurisevat.
        Kollektiivisuus on ihmisessä kaikilla tasoilla ja juuri se on asia, joka estää puhtaan tai edes lähes puhtaan libertaarin yhteiskunnan synnyn.
        Jo teoria libertaarista yhteiskunnasta on absurdi ja naurettava.


      • anonyymi
        vapaa yksilö kirjoitti:

        Valtio ja pakkovalta ei ole seurausta ihmisen sosiaalisuudesta, vaan vallanhimosta. Älä sotke luontaista sosiaalisuutta ja vapaaehtoista kanssakäymistä väkivallalla ylläpidettyyn kollektivismiin.

        Totta kai ihmiset ovat yhteisöllisiä myös libertaarissa yhteiskunnassa. Siinä yhteisöihin kuuluminen vain on oma vapaaehtoinen valinta, eikä keskusjohtoinen pakko.

        Libertaari yhteiskunta koostuu yksilöistä, jotka voivat olla yhden tai useamman vapaaehtoisen yhteisön jäseniä. Nämä yhteisöt voivat toimia demokraattisesti, mutta niillä ei ole mahdollisuutta käyttää valtaa yhteisön ulkopuolisiin jäseniin.

        Ihmisten hakeutuminen toisten samanhenkisten tai samoihin päämääriin pyrkivien seuraan on ihmiskunnan selviytymisen perusta. Harvalla ihmisellä on kykyä ja henkistä kanttia elää omavaraisena erakkona ilman minkäänlaista vuorovaikutusta muiden ihmisten kanssa. Tämä ei kuitenkaan tarkoita enempää kuin perhetä, sukua, ompeluseuraa, metsästysseuraa, yritystä jne. Ne kaikki perustuvat vapaaehtoiseen yhteistyöhön, jonka avulla yksilö saavuttaa omat yksilölliset päämääränsä.

        Vaikka yksi jokaisen ihmisen perustarpeen tyydyttävistä päämääristä on hankkia ravintoa itselleen ja perheelleen, niin se ei tee siitä sellaista yhteistä päämäärää, joka oikeuttaisi kollektivisoimaan sen yhteiseksi hyväksi ja luomaan siitä varten valtioksi kutsutun pakkoyhteiskunnan, joka pakoittaisi kansalaisensa orjatyöhön tuon yhteisen hyvän saavuttamiseksi. Sama koskee kaikkia muitakin tarpeita.

        >Valtio ja pakkovalta ei ole seurausta ihmisen >sosiaalisuudesta, vaan vallanhimosta. Älä sotke >luontaista sosiaalisuutta ja vapaaehtoista >kanssakäymistä väkivallalla ylläpidettyyn >kollektivismiin.

        Ei valtio ole pakkovaltaa.Politiikka ja (demokraattinen)valtio perustuu nimenomaan sosiaaliseen ja solidaariseen päämäärään jossa valtio takaa tietyn hyvinvointitason heikoimmillekin yksilöille. Jos koet sen yhteisen hyvän saavuttamiseksi kerättävät verot ja yhteiskuntarauhan takaamiseksi säädetyt lait pakkovallaksi niin sille ei vois mitään.

        >Totta kai ihmiset ovat yhteisöllisiä myös >libertaarissa yhteiskunnassa. Siinä yhteisöihin >kuuluminen vain on oma vapaaehtoinen valinta, >eikä keskusjohtoinen pakko.

        Ei nykyinenkään järjestelmä pakota sinua kuulumaan mihinkään yhteisöön tai järjestöön. Vallan mainiosti tulet toimeen ilman ainuttakaan yhteisöä. Jos taas luet yhteisöksi sen, että olet Suomi nimisen valtion kansalainen, niin sitten ei taas asialle voi mitään.Kaikki maailman ihmiset ovat jonkin valtion kansalaisia.

        >Libertaari yhteiskunta koostuu yksilöistä, >jotka voivat olla yhden tai useamman >vapaaehtoisen yhteisön jäseniä. Nämä yhteisöt >voivat toimia demokraattisesti, mutta niillä ei >ole mahdollisuutta käyttää valtaa yhteisön >ulkopuolisiin jäseniin.

        Hetkinen. Eihän yhteisö voi toimia demokraattisesti libertaarissa järjestelmässä koska se loukkaisi yksilön oikeuksia.

        >Ihmisten hakeutuminen toisten samanhenkisten >tai samoihin päämääriin pyrkivien seuraan on >ihmiskunnan selviytymisen perusta. Harvalla >ihmisellä on kykyä ja henkistä kanttia elää >omavaraisena erakkona ilman minkäänlaista >vuorovaikutusta muiden ihmisten kanssa. Tämä ei >kuitenkaan tarkoita enempää kuin perhetä, >sukua, ompeluseuraa, metsästysseuraa, yritystä >jne. Ne kaikki perustuvat vapaaehtoiseen >yhteistyöhön, jonka avulla yksilö saavuttaa >omat yksilölliset päämääränsä.

        Niin juuri. Ja siksi ainoat toimivat yhteiskuntamallit ovatkin joko demokraattisia ta diktatuureja. Haihattelu jonkin utopistisen sopimisyhteiskunnan perään on ajanhukkaa ja silkkaa typeryyttä.

        >Vaikka yksi jokaisen ihmisen perustarpeen >tyydyttävistä päämääristä on hankkia ravintoa >itselleen ja perheelleen, niin se ei tee siitä >sellaista yhteistä päämäärää, joka oikeuttaisi >kollektivisoimaan sen yhteiseksi hyväksi ja >luomaan siitä varten valtioksi kutsutun >pakkoyhteiskunnan, joka pakoittaisi >kansalaisensa orjatyöhön tuon yhteisen hyvän >saavuttamiseksi. Sama koskee kaikkia muitakin >tarpeita.

        Miksiköhän demokraattisessa yhteiskunnassa tehty työ koetaan libertaarissa mallissa orjatyöksi. Valtion (libertaarinkin) on pakko kerätä jonkinlainen kolehti yhteiskuntarauhan ylläpitämiseksi ja onneksi elämme sellaisessa demokratiassa jossa yunnetaan edes jonkinlaista solidaarisuutta myös vähäosaisempia kohtaan eikä anneta heidän kuolla niin kuin libertaarissa yhteiskunnassa tulisi väistämättä käymään.


      • anonyymi
        Vapaa mies kirjoitti:

        Kyse on puollustautumisesta välitöntä väkivaltaa vastaan. Sinulla on nytkin oikeus puollustautua väkivaltaa käyttäen. Ongelmana on vain se, että hyökkäyksen kohteeksi joutuneelta edellytetään kykyä arvioida tarkalleen oikea väkivaltaisen hyökkäyksen pysäyttämiseksi vaadittava keino ja voima, jotta ei syyllistyisi hätävarjelun liioitteluun.

        Oikeutetusti viitaa vain tuon hätävarjelun poistamiseen, jottei synny tilanteita, joissa uhri ei uskalla puolustautua, vaan menettää terveytensä tai jopa henkensä. Tai joissa uhri muuttuukin rikolliseksi vain, koska ei osannut arvioida käyttämäänsä voimaa oikein.

        Vai tarkoitatko, että itsepuolustus pitäisi kieltää kokonaan ja vain posken kääntäminen olisi sallittua, niin kauan kuin siihen kykenee?

        helposti käy niin, että harkinnan ja tulkinnan raja hämärtyy vallanhimossa.
        Suuri ja vahva joukko (lue rikas) tekee mitä haluaa ja tulkitsee uhat niin kuin haluaa ja vastaa uhkiin kohtuuttomalla voimalla. Voima kasaantuu ja hetkessä ei sitten enää valtion ylläpitämä koneisto kykenekään hallitsemaan ryhmän voimaa vaan asiat ovat kääntyneet päinvastoin


      • Keynes
        libertaari kirjoitti:

        Liberalismissa ei saa alistaa muita pakkovaltaansa väkivalloin eli toisen vapauksia ei saa loukata omaa etua ajaessaan. Kaikki kanssakäyminen perustuu vapaaehtoisiin sopimuksiin. Yksilön ainoa keino ajaa omaa etuaan on tarjota vastapuolen rajahyödyn ylittävä vaihdokki, jolloin molemmat osapuolet hyötyvät.

        Oman edun ajaminen tapahtuu siis vain omien vapauksien rajoissa ja hyödyntää kaikkia osapuolia.

        Mikä tässä on niin vaikea ymmärtää?

        Liberalismissa ei ole pakkovaltaa käyttävää tai siitä hyötyvää eliittiä, kuten poliittisissa suuntauksissa. PISTE!

        Siis "vapaaehtoisiin sopimuksiin"? Aitoa utopiaa! Jättäkää ne kärpässienet syömättä niin pääsette pois tuosta "rajahyödyn" tilasta.


      • Fckliberalism
        anonyymi kirjoitti:

        >Valtio ja pakkovalta ei ole seurausta ihmisen >sosiaalisuudesta, vaan vallanhimosta. Älä sotke >luontaista sosiaalisuutta ja vapaaehtoista >kanssakäymistä väkivallalla ylläpidettyyn >kollektivismiin.

        Ei valtio ole pakkovaltaa.Politiikka ja (demokraattinen)valtio perustuu nimenomaan sosiaaliseen ja solidaariseen päämäärään jossa valtio takaa tietyn hyvinvointitason heikoimmillekin yksilöille. Jos koet sen yhteisen hyvän saavuttamiseksi kerättävät verot ja yhteiskuntarauhan takaamiseksi säädetyt lait pakkovallaksi niin sille ei vois mitään.

        >Totta kai ihmiset ovat yhteisöllisiä myös >libertaarissa yhteiskunnassa. Siinä yhteisöihin >kuuluminen vain on oma vapaaehtoinen valinta, >eikä keskusjohtoinen pakko.

        Ei nykyinenkään järjestelmä pakota sinua kuulumaan mihinkään yhteisöön tai järjestöön. Vallan mainiosti tulet toimeen ilman ainuttakaan yhteisöä. Jos taas luet yhteisöksi sen, että olet Suomi nimisen valtion kansalainen, niin sitten ei taas asialle voi mitään.Kaikki maailman ihmiset ovat jonkin valtion kansalaisia.

        >Libertaari yhteiskunta koostuu yksilöistä, >jotka voivat olla yhden tai useamman >vapaaehtoisen yhteisön jäseniä. Nämä yhteisöt >voivat toimia demokraattisesti, mutta niillä ei >ole mahdollisuutta käyttää valtaa yhteisön >ulkopuolisiin jäseniin.

        Hetkinen. Eihän yhteisö voi toimia demokraattisesti libertaarissa järjestelmässä koska se loukkaisi yksilön oikeuksia.

        >Ihmisten hakeutuminen toisten samanhenkisten >tai samoihin päämääriin pyrkivien seuraan on >ihmiskunnan selviytymisen perusta. Harvalla >ihmisellä on kykyä ja henkistä kanttia elää >omavaraisena erakkona ilman minkäänlaista >vuorovaikutusta muiden ihmisten kanssa. Tämä ei >kuitenkaan tarkoita enempää kuin perhetä, >sukua, ompeluseuraa, metsästysseuraa, yritystä >jne. Ne kaikki perustuvat vapaaehtoiseen >yhteistyöhön, jonka avulla yksilö saavuttaa >omat yksilölliset päämääränsä.

        Niin juuri. Ja siksi ainoat toimivat yhteiskuntamallit ovatkin joko demokraattisia ta diktatuureja. Haihattelu jonkin utopistisen sopimisyhteiskunnan perään on ajanhukkaa ja silkkaa typeryyttä.

        >Vaikka yksi jokaisen ihmisen perustarpeen >tyydyttävistä päämääristä on hankkia ravintoa >itselleen ja perheelleen, niin se ei tee siitä >sellaista yhteistä päämäärää, joka oikeuttaisi >kollektivisoimaan sen yhteiseksi hyväksi ja >luomaan siitä varten valtioksi kutsutun >pakkoyhteiskunnan, joka pakoittaisi >kansalaisensa orjatyöhön tuon yhteisen hyvän >saavuttamiseksi. Sama koskee kaikkia muitakin >tarpeita.

        Miksiköhän demokraattisessa yhteiskunnassa tehty työ koetaan libertaarissa mallissa orjatyöksi. Valtion (libertaarinkin) on pakko kerätä jonkinlainen kolehti yhteiskuntarauhan ylläpitämiseksi ja onneksi elämme sellaisessa demokratiassa jossa yunnetaan edes jonkinlaista solidaarisuutta myös vähäosaisempia kohtaan eikä anneta heidän kuolla niin kuin libertaarissa yhteiskunnassa tulisi väistämättä käymään.

        Olet täsmälleen oikeassa. Liberalismi/libertarismi on täsmälleen samanlaista huuhaata kuin kommunismikin. Molemmat pohjautuvat täysin utopistiseen ihmiskuvaan jossa kaikki olisi silkkaa kukkia ja perhosia kunhan valtiosta tai kapitalismista päästäisiin eroon.


    • fijete

      liberaalit on porukkaa joka koittaa palvoa kaikkia jumalia ettei vaan mikään niistä suuttuis.kukaan ei huomioi liberaalia paitsi kun tulee hetki että tarvitaan 2 sekunnin apu ja sitten liberaali ajetaan takaisin pusikkoon.liberaalin erottaa kadulla siitä että se moikkaa ja hymyilee kaikille ihan varon vuoksi.mulla oli liberaali työkaveri joka joutu antamaan tilipussin muijalle avaamattomana.

    • Suomessa on tällä hetkellä harmonia uusliberalismin ja Sosiaalidemokratian keskellä, sitä ei saa rikkoa. Liberalismia voi pitää ekonomisena tai sosiaalisena aatteena, mutta sosiaalisesti KAIKKI Suomen puolueet ovat Liberaaleja, paitsi siis Isäinmaallinen Kansanpuolue(Natsit).

    • Ylpeä parasiitti

      Minä kannatan liberalismia tiettyyn pisteeseen saakka. Siis siihen, ettei MINUN etuuksiini kosketa. Muuten liberalismista on todellakin ollut minulle hyötyä. Vietän lokoisaa elämää ilman työpaineita

    • Hurlokki

      Liberalismi on mielisairautta.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. 109
      2118
    2. Katso: Ohhoh! Miina Äkkijyrkkä sai käskyn lähteä pois Farmi-kuvauksista -Kommentoi asiaa: "En ole.."

      Tämä oli shokkiyllätys. Oliko tässä kyse tosiaan siitä, että Äkkijyrkkä sanoi asioita suoraan vai mistä.... Tsemppiä, Mi
      Tv-sarjat
      56
      1986
    3. Voi kun mies rapsuttaisit mua sieltä

      Saisit myös sormiisi ihanan tuoksukasta rakkauden mahlaa.👄
      Ikävä
      15
      1915
    4. Kyllä poisto toimii

      Esitin illan suussa kysymyksen, joka koska palstalla riehuvaa häirikköä ja tiedustelin, eikö sitä saa julistettua pannaa
      80 plus
      19
      1677
    5. "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu"..

      "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu".. Näin puhui jo aikoinaan Jeesus, kun yksi hänen opetuslapsistaan löi miekalla
      Yhteiskunta
      20
      1608
    6. Haluan jutella kanssasi Nainen

      Olisiko jo aika tavata ja avata tunteemme...On niin paljon asioita joihin molemmat ehkä haluaisimme saada vastaukset...O
      Ikävä
      12
      1398
    7. Haluan tavata Sinut Rakkaani.

      Olen valmis Kaikkeen kanssasi...Tulisitko vastaa Rakkaani...Olen todella valmistautunut tulevaan ja miettinyt tulevaisuu
      Ikävä
      26
      1340
    8. Poliisiauto Omasp:n edessä parkissa

      Poliisiauto oli parkissa monta tuntia Seinäjoen konttorin edessä tänään. Haettiinko joku tai jotain pankista tutkittavak
      Seinäjoki
      11
      1336
    9. Onko mies niin,

      että sinulle ei riitä yksi nainen? Minulle suhde tarkoittaa sitoutumista, tosin eihän se vankila saa olla kummallekaan.
      Tunteet
      15
      1321
    10. Kristityt "pyhät"

      Painukaa helvettiin, mä tulen sinne kans. Luetaan sitten raamattua niin Saatanallisesti. Ehkä Piru osaa opetta?!.
      Kristinusko
      6
      1262
    Aihe