Kysymys lämpömatoista??

stara88

Olisiko jollain lisko ihmisella tietoutta seuraavasta asiasta koskien lämpömattoja..?

Minulla on 3 FAN-FOOTED GECKOa eli vapaasti käännettynä viuhkajalkagekko, viuhkavarvasgekko. Niillä on tällä hetkellä 60*60*40 terra ja lämpömaton koko on 130*274mm 230volt-6,5 wattia! Olen hankkimassa niile hieman isompaa terraa ja nyt haluaisin tietää että sopiiko niille jompikunpi näistä lämpömatoista uuteen kotiin :) Ja kannattaako lämpömattoa ostaa käytettynä?

Levyn mitat 20cm x 24cm,
Teho on 8 wattia.

Tai toinen!!

Koko: 25,8cm x 27,4cm
Jännite: 230 V
Teho: 13,5 W

Onko pinta-alat sopivia ja watti määrät hyviä??
Olisin kiitollinen jos joku pystyisi vastaamaan minulle tähän :)

5

595

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • leeko_

      Lämpömaton pinta-ala riippuu siis terraarion koosta. Eli lämpömatto ei saa olla ENEMPÄÄ kuin 1/3 pohjan pinta-alasta.
      Eli esim. 60x40 pohjaltaan olevaan terraarioon, sopisi maksimissaan esim. 20x40 matto tai vastaavasti 30x25 matto jne.

      Lämpömaton voi ostaa mielestäni käytettynä, mutta kannattaa kysyä, onko se edeltävässä käytössä liimattu terraan kiinni. Itse mattoa omasta terrasta irroittaessa lämpösysteemit maton sisältä vahingoittuivat, joten se kannaattaa ottaa huomioon. Myöskään yli vuoden vanhaa ei kannata mielestäni ostaa, jotta sillä olisi vielä tarpeeksi käyttöikää jäljellä.

      Kumpi vain mainitsemistasi matoista käy kunhan ensimmäisen kohdalla pohjan ala ( terran pituus x syvyys) on yli 144 neliö senttiä, esim. 50x30 (p x s) terrassa on jo pinta-alaa tarpeeksi, joten jos isompaa olet ostamassa tämä matto on varmasti jo liian pieni.

      Toisen kodalla pohjan ala tulee olla yli 212 neliö senttiä. Tuo siis sopisi vanhaankin terraasi, jonka pohja oli 60x40 (käsittääkseni). Joten suurempaankin terraan se on sopiva. Tasan 1/3 sen ei siis tarvitse olla, joten antamani mitat ovat minimejä kyseistä mattoa kohtaa.

      Toivottavasti matemattisista esityksistäni oli apua (toivottavasti ovat oikein...iik!).


      tv. Leeko_

      ps. Fänkkäreille (fan-footed gekoille) kannattaa harkita myös lämpölamppua, sillä ovat aika kiipeilevä laji, jolloin, varsinkin korkeassa terrassa, lämpöä saisi olla yläpäässäkin...ettei aivot jäädy : )

      • stara88

        Kiitos valaisevasta vastauksestasi :)
        Jotkut asiat menivät ehkä vähän ohi..

        Niinpä siis ihan yksinkertaisesti nykyinen mattoni 130*274mm on jo nyt liian pieni nykyiseen tarreen joka on siis 60*40? Niin kun olen hiukan isompaa terraa hommaamassa niin molemmat matot mistä kysyin niin käyvät siis sekä siihen uuteen isompaan ja vanhaan terraan?

        Toivottavasti et mennyt nyt ihan pihalle kysymyksistäni :)


      • leeko_
        stara88 kirjoitti:

        Kiitos valaisevasta vastauksestasi :)
        Jotkut asiat menivät ehkä vähän ohi..

        Niinpä siis ihan yksinkertaisesti nykyinen mattoni 130*274mm on jo nyt liian pieni nykyiseen tarreen joka on siis 60*40? Niin kun olen hiukan isompaa terraa hommaamassa niin molemmat matot mistä kysyin niin käyvät siis sekä siihen uuteen isompaan ja vanhaan terraan?

        Toivottavasti et mennyt nyt ihan pihalle kysymyksistäni :)

        Juu eli hieman nafti on tuo sinun lämppärisi tällä hetkellä, joten suurempikin saisi tietysti olla.

        Molemmat ehdottamasi matot käyvät uuteen, suurempaan terraan, jos nyt pohjan ala ei moninkertaistu. Ja isommat käyvät myös vanhaan, suurempi juuri ja juuri.


      • stara88
        leeko_ kirjoitti:

        Juu eli hieman nafti on tuo sinun lämppärisi tällä hetkellä, joten suurempikin saisi tietysti olla.

        Molemmat ehdottamasi matot käyvät uuteen, suurempaan terraan, jos nyt pohjan ala ei moninkertaistu. Ja isommat käyvät myös vanhaan, suurempi juuri ja juuri.

        Juu vielä kerran iso kiitos sinulle lämpömaton tiedoista :) Nyt pitää ruveta etsimään sitä isompaa mattoa..


      • Lissu
        stara88 kirjoitti:

        Juu vielä kerran iso kiitos sinulle lämpömaton tiedoista :) Nyt pitää ruveta etsimään sitä isompaa mattoa..

        Miksi ihmisten pitää tunkea näitä mattoja joka elukan terraan. Kiipeilevillä lajeilla matot ovat yhtä tyhjän kanssa ellei sitä olla hienosti ripusteltu seinille........ Helpompaa ja eläimen kannalta parempi vain ostaa se 5e spottilamppu Anttilasta lämmittämään! Blaah...


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Tällä kertaa Marinia kadehtii Minäminä Päivärinta

      Kokoomuksen tyhjäntoimittelija itkeä tuhertaa, kun kansainvälinen superstaramme ei leiki hänen kanssaan. Oikean puoluee
      Maailman menoa
      400
      1607
    2. Minua itkettää tämä tilanne

      Meidän pitäisi jutella. Eikö niin? Miehelle.
      Ikävä
      105
      1308
    3. Miksi koulut pakottavat

      Lapset uimaan sekaryhmänä? Murrosikäiset tunnetusti häpeilevät vartalossa tapahtuvia muutoksia. Tulee turhia poissaoloja
      Maailman menoa
      117
      1245
    4. Miksi jollain jää "talvi päälle"

      Huvittaa kastoa ullkona jotain vahempaa äijää joka pukeutuu edelleen kun olisi +5 astetta lämmittä vaikka on helle keli
      Maailman menoa
      171
      1208
    5. Mitkä oli suurimmat

      Syyt mihin hänessä ihastuit alussa ja pikkuhiljaa tunteiden edetessä
      Ikävä
      44
      997
    6. Minulla oli tunteita

      Tein itsestäni pellen. Sait hyvät naurut ja minä 💔
      Ikävä
      63
      906
    7. Se katse silloin

      Oli hetki, jolloin katseemme kohtasivat. Oli talvi vielä. Kerta toisensa jälkeen palaan tuohon jaettuun katseeseen. Tunt
      Ikävä
      32
      836
    8. Susanne Päivärinta kirjassaan: Sannalla nousi valta päähän, Big Time!

      Päivärinta toteaa ettei ole nähnyt kenenkään muuttuvan niin totaalisesti kuin Marinin, eikä siis todellakaan parempaan s
      Maailman menoa
      91
      834
    9. Suomen Pallolitto: Tasoryhmät lasten jalkapallossa - Erätauko-tilaisuus ma 20.5.2024

      Tasoryhmät lasten ja nuorten jalkapallossa herättävät paljon keskustelua. Mitä tasoryhmät ovat ja mikä on niiden tarkoit
      Suomi24 Blogi ★
      0
      830
    10. Tuhdit oluet kauppoihin. Miksi vastustaa?

      8% oluet kauppoihin mutta mikä siinä on että osa politikoista vstustaa ? Kauppa kuitenkin hinnoittelee vahvan oluen ni
      Maailman menoa
      183
      746
    Aihe