Kysymys lämpömatoista??

stara88

Olisiko jollain lisko ihmisella tietoutta seuraavasta asiasta koskien lämpömattoja..?

Minulla on 3 FAN-FOOTED GECKOa eli vapaasti käännettynä viuhkajalkagekko, viuhkavarvasgekko. Niillä on tällä hetkellä 60*60*40 terra ja lämpömaton koko on 130*274mm 230volt-6,5 wattia! Olen hankkimassa niile hieman isompaa terraa ja nyt haluaisin tietää että sopiiko niille jompikunpi näistä lämpömatoista uuteen kotiin :) Ja kannattaako lämpömattoa ostaa käytettynä?

Levyn mitat 20cm x 24cm,
Teho on 8 wattia.

Tai toinen!!

Koko: 25,8cm x 27,4cm
Jännite: 230 V
Teho: 13,5 W

Onko pinta-alat sopivia ja watti määrät hyviä??
Olisin kiitollinen jos joku pystyisi vastaamaan minulle tähän :)

5

716

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • leeko_

      Lämpömaton pinta-ala riippuu siis terraarion koosta. Eli lämpömatto ei saa olla ENEMPÄÄ kuin 1/3 pohjan pinta-alasta.
      Eli esim. 60x40 pohjaltaan olevaan terraarioon, sopisi maksimissaan esim. 20x40 matto tai vastaavasti 30x25 matto jne.

      Lämpömaton voi ostaa mielestäni käytettynä, mutta kannattaa kysyä, onko se edeltävässä käytössä liimattu terraan kiinni. Itse mattoa omasta terrasta irroittaessa lämpösysteemit maton sisältä vahingoittuivat, joten se kannaattaa ottaa huomioon. Myöskään yli vuoden vanhaa ei kannata mielestäni ostaa, jotta sillä olisi vielä tarpeeksi käyttöikää jäljellä.

      Kumpi vain mainitsemistasi matoista käy kunhan ensimmäisen kohdalla pohjan ala ( terran pituus x syvyys) on yli 144 neliö senttiä, esim. 50x30 (p x s) terrassa on jo pinta-alaa tarpeeksi, joten jos isompaa olet ostamassa tämä matto on varmasti jo liian pieni.

      Toisen kodalla pohjan ala tulee olla yli 212 neliö senttiä. Tuo siis sopisi vanhaankin terraasi, jonka pohja oli 60x40 (käsittääkseni). Joten suurempaankin terraan se on sopiva. Tasan 1/3 sen ei siis tarvitse olla, joten antamani mitat ovat minimejä kyseistä mattoa kohtaa.

      Toivottavasti matemattisista esityksistäni oli apua (toivottavasti ovat oikein...iik!).


      tv. Leeko_

      ps. Fänkkäreille (fan-footed gekoille) kannattaa harkita myös lämpölamppua, sillä ovat aika kiipeilevä laji, jolloin, varsinkin korkeassa terrassa, lämpöä saisi olla yläpäässäkin...ettei aivot jäädy : )

      • stara88

        Kiitos valaisevasta vastauksestasi :)
        Jotkut asiat menivät ehkä vähän ohi..

        Niinpä siis ihan yksinkertaisesti nykyinen mattoni 130*274mm on jo nyt liian pieni nykyiseen tarreen joka on siis 60*40? Niin kun olen hiukan isompaa terraa hommaamassa niin molemmat matot mistä kysyin niin käyvät siis sekä siihen uuteen isompaan ja vanhaan terraan?

        Toivottavasti et mennyt nyt ihan pihalle kysymyksistäni :)


      • leeko_
        stara88 kirjoitti:

        Kiitos valaisevasta vastauksestasi :)
        Jotkut asiat menivät ehkä vähän ohi..

        Niinpä siis ihan yksinkertaisesti nykyinen mattoni 130*274mm on jo nyt liian pieni nykyiseen tarreen joka on siis 60*40? Niin kun olen hiukan isompaa terraa hommaamassa niin molemmat matot mistä kysyin niin käyvät siis sekä siihen uuteen isompaan ja vanhaan terraan?

        Toivottavasti et mennyt nyt ihan pihalle kysymyksistäni :)

        Juu eli hieman nafti on tuo sinun lämppärisi tällä hetkellä, joten suurempikin saisi tietysti olla.

        Molemmat ehdottamasi matot käyvät uuteen, suurempaan terraan, jos nyt pohjan ala ei moninkertaistu. Ja isommat käyvät myös vanhaan, suurempi juuri ja juuri.


      • stara88
        leeko_ kirjoitti:

        Juu eli hieman nafti on tuo sinun lämppärisi tällä hetkellä, joten suurempikin saisi tietysti olla.

        Molemmat ehdottamasi matot käyvät uuteen, suurempaan terraan, jos nyt pohjan ala ei moninkertaistu. Ja isommat käyvät myös vanhaan, suurempi juuri ja juuri.

        Juu vielä kerran iso kiitos sinulle lämpömaton tiedoista :) Nyt pitää ruveta etsimään sitä isompaa mattoa..


      • Lissu
        stara88 kirjoitti:

        Juu vielä kerran iso kiitos sinulle lämpömaton tiedoista :) Nyt pitää ruveta etsimään sitä isompaa mattoa..

        Miksi ihmisten pitää tunkea näitä mattoja joka elukan terraan. Kiipeilevillä lajeilla matot ovat yhtä tyhjän kanssa ellei sitä olla hienosti ripusteltu seinille........ Helpompaa ja eläimen kannalta parempi vain ostaa se 5e spottilamppu Anttilasta lämmittämään! Blaah...


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mitä sanoisit

      juuri nyt kaivatullesi jos uskaltaisit/kehtaisit?
      Ikävä
      203
      2175
    2. Mikä teidän jutussa on ongelmana?

      Missä meni pieleen?
      Ikävä
      134
      1198
    3. Mitä hyvää

      Mitä hyvää hän on tuonut elämääsi?
      Ikävä
      113
      1073
    4. Koillis motor

      Kyllä on mennyt palvelu alas ku lehmänhäntä, sovitut asiat ja luvatut soitot pitää hoitaa eikä tehä oharia, täysin tumpa
      Suomussalmi
      23
      827
    5. 58
      806
    6. Kauhavan häiriköijistä

      Juttua Iltalehdessä. Pakko sanoa että noi nuoret on kyllä ihan pimeitä. Putkin peltoja jupksevat kiusaamaan kun ei tietä
      Kauhava
      34
      771
    7. ABC: n kahvilan uusi nimi matkimalla

      Kahvia ja virvokkeita myytiin aikoinaan ÄKKI-VANNIN KAHVILASSA Haapavedellä ja paikalliset sanoivat sitä haussia "Tuhann
      Haapavesi
      42
      638
    8. Kylillä ei ole näkynyt? Missä luuraat nainen?

      Olisit soittanut mulle nainen. Oltais voitu nähdä vaikka laavulla. Miksi pelkäät minua? Eihän siinä ole mitään järkeä. m
      Suhteet
      175
      584
    9. Tehdäänkö tänään toiveista totta?

      Poikkea tänä illasta siinä lähellä ja annetaan silmien puhua ja sen jälkeen puhu sinä lopulta mitä ajattelet..
      Ikävä
      46
      577
    10. Auto ajoi päälle?

      Ja pakeni luin iltapäivälehdestä. ! Ken on kuski joka tuollee teki
      Kuusankoski
      10
      560
    Aihe