Bussinkuljettajan Työpäivät

Alaa vaihtanut

Minulla löytyy kokemusta melkein kymmenen vuotta bussinkuljettajana helsingissä ja Vantaalla Concordialla ja Pohjolan Likenteellä, nyt on mitta tullut täyteen ja olen kuorma-autohommissa ollut puoli vuotta, tämä on henkistä lepoa, työpäivä on ihmisen mittainen ja jos yli menee niin saan normaalin tuntipalkan päälle, kelloa ei tarvitse tuijottaa koko ajan, ylinopeutta ei tarvitse ajaa, aamu alkaa kello seitsemän maissa ja kotiin pääsen yleensöä kello 15, palkka on sama kuin bussissakin.

Ihmettelen suuresti bussinkuljettajan työpäiviä, aamu alkaa kello viisi ja kotiin pääsee kello 18!

Käsittämätöntä kaupunkimaisessa lähiliikenteessä, jatkuva stressi päällä, kuinka bussinkuljettajia voidaan kohdella noin?

kuinka turvallinen on väsynyt kuljettaja?

kuinka kuljettajalle jää omaa vapaa-aikaa ja aikaa perheelle tai harrastuksille?

Kuka ajaa tulevaiuudessa bussia, mikäli olosuhteita ei paranneta?

Itse olen kokenut itseni ihmiseksi vuosien jälkeen, on omaa aikaa ja en ole sylkykuppina ja heittopussina.

Mielestäni bussiyhtiöidenkin pitäisi ottaa lakki käteen ja miettiä msitä johtuu kuljettajapula?

Omat kokemukseni palvelemistani bussiyhtiöistä olivat aika pöyreitä, esimiehet epäsosiaalisia ja uhkailijoita, enpä ihmettele alan runsaita sairaspoissaoloja, kun ajaa 13 tunnin työvuoroja niin kaatuu petiin ja kuitenkin seuraavana aamuna sama rumba uudestaan.

Pistäkää olot kuntoon niin alalta pako pysähtyy.

Huvittuneena olen seurannut ihmisten puheita, luulevat bussinkuljettajan työtä helpoksi, kuvitelkaa pitkä päivä ,pysäkiltä pysäkille, tuhansia pysäkkejä, kuuma auto, epäluonnollinen pään kierto, selkä jumissa, kireä aikataulu, yhtä tuskaa, ja ehdottomsti ajopäivän pitää olla lyhyempi!

Minä en noihin hommiin palaa ennenkuin olot muuttuvat!

23

5196

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • kun tajusit

      lähteä ja vaihtaa alaa. itse olen ollut 29 vuotta bussikuskina, ja eipä ole vitutus vielä iskenyt. Joskus aikoinaan tehtiin pitkiäkin (16 tuntisia) päiviä, mutta nyt tuntuu että normaali 8-10 tuntinen on joillekkin liikaa.

      Eihän noita pitkiä päiviä kenellekkään satu joka päiväksi, eli keskimäärin mennään kuitenkin normaalien tuntien mukaan. Joten jatkuvat väitteet sairaan pitkistä päivistä on selkeää liioittelua, ja turhaa valittamista.

      Kukaan ei myöskään voi pakottaa eikä vaatimaan kuljettajaa ajamaan ylinopeutta, ei työnjohto eikä aikataulut. Jos ylinoputta ajaa niin se lähtee kyllä kuskista itsestään, ja hänen omista tarpeistaan.

      Bussiala on asiakaspalvelu ala ja siihen ei kaikki sovellu. Valitettavasti alalle on hakeutunut sellaisia joiden asennoituminen ei ole sellainen, että voisi asiakaspalveluammatissa toimia.

      Kuorma-auto kuskiksi on hyvä hakeutuakin jos ei kykene ihmisten kanssa toimimaan, ja olemaan.
      Jätekuskeja kysellään jatkuvasti, joten arbeettia riittää kyllä sinullekkin.

      • ,,,

        Bussikuskin homma on kivaa, pidän tällaisesta vuorotyöstä, mutta joskus päivät tosiaan venyvät ikävästi. Onneksi nuo palkattomat tauot taas vähän lyhenee. Tuollaisia 16 tunnin päiviä on jokainen ajanut, ikävä kyllä, ja niitä ajetaan edelleen. Kaukoliikennepuolella laillinen sidonnaisaika on muuten edelleen 15h ja kaupungissakin 14h.

        Mitä tuohon kuorkkikuskin hommaan tulee, oletko itse koskaan kokeillut jakelukuskin tai jäteautonkuljettaja työtä? Dösäkuskin hommat ovat melkoisen lokoisia niihin verrattuna, enkä ole rehellisesti sanoen ikinä bussin ratissa nähnyt niin perseestäolevia ihmisiä kuin ko. hommissa. Tosin ökyrikas roskaväki harvemmin käyttää bussia:)

        Olet kyllä aivan oikeassa tuon asiakaspalveluammatin suhteen. Kaikki eivät alalle sovi, eikä näiden ihmisten pitäisi tehdä tätä työtä. Ja jos aikataulut eivät kestä, sitten ollaan myöhässä, ja sen pitäisi koskea KAIKKIA. Vieläkin on niitä kusipäitä, jotka pullistelevat sillä, etteivät ole ikinä myöhässä, ja ajelevat 70km/h ydinkeskustassa kahdella pyörällä. Ja vastuuntuntoiset kuskit saavat näiden sankareiden takia paskaa niskaan, koska eivät ole ajoissa...


    • kalamies69

      Ihanko mukamas joka päivä teit noita "ylipitkiä" päiviä. Itse mielellään ajaisin 10-11h päiviä, näin saisi 5 vapaata 2 vko jaksossa. Nyt 2 vko jaksoon osuu 1 10h päivä, muut 6-9h ja ei tosiaankaan tunnu liian pitkältä. Palkkakin (1700€) kk käteen on suhteellisen hyvä, paljonkos kuokkikuski saa, tais olla vajaa 10€/h. Jos ei jaksa asiakaspalvelua ja joskus pitkiä päiviä, paras pysyä kuokin ratissa, ALIPALKALLA.

      • Näin on

        Onko kalamies oikeesti Westendin kuski?? Niillehän maksetaan kaikki ja talossa kaikki on hyvin.
        Kyllä meillä tehdään ainakin paljon pitkiä/lyhyitä päiviä ja se on stresaavaa.

        itse olen kanssa ajatellut vaihtaa tuonne kuorma-auto puolelle niin ei tarvi ainakaan kuunella joka pysäkillä sitä vittuilua tyyliin miissä sitä on oltu ja onko vuoro väliä muutettu ym. Ajan oikesti niiden rajoitusten mukaan ja voi että sitä vittuilun määrää. Pitäisi laittaa nauhuri nauhottaa sitä paskaa.

        Ja jos ajaa päivästä toiseen 76A/B niin ei tiedä vittumaisista linjoista/ajoajoista mitään.


      • jos tuolla
        Näin on kirjoitti:

        Onko kalamies oikeesti Westendin kuski?? Niillehän maksetaan kaikki ja talossa kaikki on hyvin.
        Kyllä meillä tehdään ainakin paljon pitkiä/lyhyitä päiviä ja se on stresaavaa.

        itse olen kanssa ajatellut vaihtaa tuonne kuorma-auto puolelle niin ei tarvi ainakaan kuunella joka pysäkillä sitä vittuilua tyyliin miissä sitä on oltu ja onko vuoro väliä muutettu ym. Ajan oikesti niiden rajoitusten mukaan ja voi että sitä vittuilun määrää. Pitäisi laittaa nauhuri nauhottaa sitä paskaa.

        Ja jos ajaa päivästä toiseen 76A/B niin ei tiedä vittumaisista linjoista/ajoajoista mitään.

        linjalla kuulet joka pysäkillä vittuilua, että missä oot ollu niin tsiikaa peiliin! Tuo linja on niin iisi että sen hoitaa vasemmalla kädellä ja jää vielä aikaakin, varsinkin malmin päähän. siinä on paljon kierroksia, mutta se johtuu pelkästään linjan lyhyydestä. Onhan tuolla linjalla pari hemmoo jotka ovat ajaneet sitä jo tosi pitkään vakkarina, eivätkä valita, miksi siis sinä?

        Mikä vika sinulla on omassa talossasi, eli concordialla? minun kokemus talosta on ihan hyvä, ja suhteet joka tahoon kunnossa. tosin minun mentaliteettiin kuuluu tehdä työni hyvin ja oikein, ja jos sanomista jostain on niin sanoa se.


      • ajele
        jos tuolla kirjoitti:

        linjalla kuulet joka pysäkillä vittuilua, että missä oot ollu niin tsiikaa peiliin! Tuo linja on niin iisi että sen hoitaa vasemmalla kädellä ja jää vielä aikaakin, varsinkin malmin päähän. siinä on paljon kierroksia, mutta se johtuu pelkästään linjan lyhyydestä. Onhan tuolla linjalla pari hemmoo jotka ovat ajaneet sitä jo tosi pitkään vakkarina, eivätkä valita, miksi siis sinä?

        Mikä vika sinulla on omassa talossasi, eli concordialla? minun kokemus talosta on ihan hyvä, ja suhteet joka tahoon kunnossa. tosin minun mentaliteettiin kuuluu tehdä työni hyvin ja oikein, ja jos sanomista jostain on niin sanoa se.

        Nimen omaan tulla linjalla en ole kuullut vittuilua.
        Nuo joilla kaikki on hyvin ajaa vain tuota linjaa ja kertoo että kaikki on hyvin.


      • kalamies69
        Näin on kirjoitti:

        Onko kalamies oikeesti Westendin kuski?? Niillehän maksetaan kaikki ja talossa kaikki on hyvin.
        Kyllä meillä tehdään ainakin paljon pitkiä/lyhyitä päiviä ja se on stresaavaa.

        itse olen kanssa ajatellut vaihtaa tuonne kuorma-auto puolelle niin ei tarvi ainakaan kuunella joka pysäkillä sitä vittuilua tyyliin miissä sitä on oltu ja onko vuoro väliä muutettu ym. Ajan oikesti niiden rajoitusten mukaan ja voi että sitä vittuilun määrää. Pitäisi laittaa nauhuri nauhottaa sitä paskaa.

        Ja jos ajaa päivästä toiseen 76A/B niin ei tiedä vittumaisista linjoista/ajoajoista mitään.

        westendissä olen asunut joskus vaan westendin kuski en ole, ONKO SILLÄ VÄLIÄ MISSÄ ITSE KUKIN AJAA, MIELIPITEITTÄ TÄÄLLÄ JAETAAN.


      • "kuokkikuski"

        Älä kalamies puhu paskaa. parempi olla hiljaa jos ei tiedä asiasta mitään. Kahdeksan vuotta bussia ajaneena ja nyt kuusi vuotta "kuokkia" tiedän mistä puhun. Palkka tällä hetkellä 1600-2200 eskoa käteen kuukaudessa riippuu miten ahkera on, niin työaika 06.00-14.30. Kuka tässä on alipalkattu ressukka "kuokkikuski" vai bussikuski.
        P.S Eikä ole paskapuhetta tämä.


    • MeeToo

      Mä myös kypsyin lähes 20v aikana kaikkeen linja-autoon liittyvään, ja lähdin ajamaan yhdistelmää. Eipä ole kaduttanut:)

      • .,.,

        Kahta asiaa en lähtisi tekemään töikseni: Rekka- ja taksikuskin hommat. Palkoille pääsee, jos ei laske tunteja. Vaikka bussikuskin hommat onkin /C:stä, niin eiköhän näillä jatketa.


      • itekki

        ajelin viisi vuotta yhdistelmää linja-autohomman välillä jota olen tehnyt 20 vuotta. Eipä ole ikävä yhdistelmä hommiin, nyttyrää ajelin, yökaudet rymysin terminaaleissa kuormaa joko purkamassa tai lastaamassa. Nyttemmin taasen linja-autohommaa, maksimi päivän pituus 12h. kotoa kotiin, normi päivä 6.00-16.00 tai 16.00 24.00. Niin ja näkeehän siinä hyv.............p.........


    • säännöllisiksi

      Totuus on että bussikuskin kanssa ei voi elää normaalia perheelämää pikkulasten kanssa. Toinen puoliso joutuu uhrautumaan ja kasvattamaan lapset "normaalirytmillä", lapset hoitoon/kouluun, illalla kotiin ja harrastuksiin. Siinä ei jää enää aikaa puolison harrastaa mitään omaa johon tarvittaisiin aikatauluja. Kyllä sitä bussia voi ajaa jos ei kanna vastuuta muista. Viikonloppuja/reissuja et pysty suunnittelemaan-> ystävä piiri pienenee ja pieneenee.

      • hyvin onnistui

        Hyvin tuo perheen perustaminen, sen kasvattaminen ja lapsien kasvatus ja yhdessä olo on sujunut.
        Harrastamaankin on kerinnyt ja ystäviäkin on sen minkä normaalisti voi olettaa, ja kaivata.

        Jos haluat tehdä ns. virastoaikoja työssäsi, niin mene virastoon töihin. Kuljetusala on varsinkin bussipuolella 2-vuoro hommaa, ja siihen pitää mukautua.


      • säännöllisyydestä
        hyvin onnistui kirjoitti:

        Hyvin tuo perheen perustaminen, sen kasvattaminen ja lapsien kasvatus ja yhdessä olo on sujunut.
        Harrastamaankin on kerinnyt ja ystäviäkin on sen minkä normaalisti voi olettaa, ja kaivata.

        Jos haluat tehdä ns. virastoaikoja työssäsi, niin mene virastoon töihin. Kuljetusala on varsinkin bussipuolella 2-vuoro hommaa, ja siihen pitää mukautua.

        Missä yhtiössä ajetaan kahtavuoroa säännöllisesti? On aivan eri asia tehdä normaalia kahta- tai kolmeavuoroa kun tietää milloin on töissä ja milloin vapaalla. Ukollani ainakin työvuorot joka päivä erilaisia ei mitään sääntöä. Aamuvuoroviikoilla päivällä muutaman tunnin pausseja, jokainen aamu työt alkavat eri aikaan. Moni aamuvuoro loppuu vasta klo 18 aikoihin vaikka on alkanut kuuden aikoihin. Ei niillä ajoilla viedä ja tuoda lapsia. Ehkä joissakin yhtiöissä vanhat kuskit ottivat parhaimmat päältä ja muut sai mitä sattui. Pakko olla taloudessa kaksi autoa ja toisella puolisolla säännöllinen työaika.


    • =enemmän vapaata

      Mitäs siinä mariset. Tavis tekee 8tuntia päivässä, ja joutuu olla 5 päivää vikkossa töissä. Sanotaanko että jos teet kerran 12-13 tuntisia päiviä, niin teet keskimäärin 3-4 päivää viikossa töitä. Sehän tarkoittaa suomeksi sitä, että sinulla on viikossa 3-4 päivää vapaatakin. Ja vapaa-aikahan on juuri sitä vapaa-aikaa minkä puutteesta mariset. Mitä vielä haluaisit, sitäkö ettei tarvitsisi tehdä töitä lainkaan? Älä kuule!

      • päivä esimerkki

        työtunnit 8h palkaton katko (max 1.5h) sidonnaisuus 0 - 2.5h, joten päivän pituus voi olla 12h ja työtunneiksi siitä lasketaan vain 8h. Sidonnaisuuksista saa palkan, mutta ei lasketa työaikaan ja palkattomasta katkosta ei saa mitään...


      • mm.
        päivä esimerkki kirjoitti:

        työtunnit 8h palkaton katko (max 1.5h) sidonnaisuus 0 - 2.5h, joten päivän pituus voi olla 12h ja työtunneiksi siitä lasketaan vain 8h. Sidonnaisuuksista saa palkan, mutta ei lasketa työaikaan ja palkattomasta katkosta ei saa mitään...

        Olet bussikuski tai rekkakuski kummallakin epäsäännölliset työ ajat 20 vuotta ajaneena väitän ettei kuskeilla ole aika panostaa perheelle läheskään niin paljon kuin virka aika työn tekijöillä.Bussikuskeilla epäsäännöllinen työ aika joskus saattaa mennä ettei kotona käy kuin nukkumassa ja toisinaan saattaa olla kokonaina viikko vapaata parhaimillaan on viikko vapaa talviloma pekkaset(2-3viikkoa vapaata).Ne rekkakuskit viikot reissussa(lauantai aamupäivällä kotiin ja sunnuntaina illalla taas reissuun uuden pyykkikassin kanssa)entäs europaan ajavat 3viikkoa reissussa ja viikko kotona"ehkä"(ellei ole ajamassa euroopan purkukuormia).Mikäli edellämainittu on elämän rytmisi ja väität että työ ei haittaa perhe elämää niin sinun perheesi on se kuorma jota kuljetat ja harrastat lasten hoitoa vaimoksi kutsutun henkilön kanssa.Joka tapauksessa epäsäännöllisyys levossa,ruokailussa ja elämässä yleensä on se mikä kaataa"miehen" petiin(uniapnea yksi ammattisairaus).Asiakas palvelusta hiukan myös ns. asiakkaiden kyltymätön vaatimusten määrä mihin vedetään raja asiakaspalvelulle ja mikä on mielivaltaa(on kohtelias,tervehtii,hymyilee,kiittää,jopa odottaa matti myhäsiä ja opastaa siltikään ei saa muuta panettelua keksittyjä soittoja perään.(jos naama ei mielytä niin on mahdoton tehdä työtä hyvin).


    • Talkoo-Taavetti

      Kertokaa joku tyhmä, mitä puolustamista on pitkissä päivissä ja epäsäännöllisissä työajoissa jotka olette sitä mieltä että lakkoilu ei kannata ??? !!!

    • Anonyymi

      Suosittelisin siirtymistä formula 1 ei tarvii paljon pysähdellä.35v.bussia ajaneena.itse olen tykkänyt

    • Anonyymi

      Miten joku voi tykätä jos ollut jo 35 vuotta ???
      Syvästi ihmetellään ???

      Helbheikki

      • Anonyymi

        Kyllä jotkut tykkää kaljun nuolemisesta, onhan johtajamme sentään herra SyväMulkku.

        -Karju Heinolasta


    • Anonyymi

      Joo

      • Anonyymi

        Siihenhän te nykyneidit olette tilanteenne päästäneet ettekä uskoneet meitä eläkeläisiä kun käskimme teitä olemaan tiukkoina eikä luopua ihan pelkällä Syvältä tulleelta ilmoituksesta kaikista eduista ja muutenkin huonontaa olosuhteitanne.
        No itsepähän siellä ryvette ja kuuluu olevan muutamia yli-innokkaita eläkeukkojakin siellä seassa. En ymmärrä moista nöyristelyä että kumarretaan Syvään vaikka lomalle pääsisi vasta syyskuussa tai toukokuussa.
        Hieman ryhtiä ja jämäkkyyttä vaikka fillaristitoverinne Helbinäijä siellä talkootyötäkin kuuluu ehdotelleen !!!

        Karju Heinolasta


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mitä ihmettä

      Kaipaat hänessä
      Ikävä
      103
      1545
    2. Välillä käy mielessä

      olisiko sittenkin ollut parempi, että emme koskaan olisi edes tavanneet. Olisi säästynyt monilta kyyneleiltä.
      Ikävä
      78
      1174
    3. Mitä oikein

      Näet minussa? Kerro.
      Ikävä
      88
      1117
    4. Lopeta tuo mun kiusaaminen

      Ihan oikeasti. Lopeta tuo ja jätä mut rauhaan.
      Ikävä
      139
      1016
    5. Uskoontulo julistetun evankeliumin kautta

      Ja kun oli paljon väitelty, nousi Pietari ja sanoi heille: "Miehet, veljet, te tiedätte, että Jumala jo kauan aikaa sitt
      Raamattu
      580
      965
    6. Mika Muranen juttu tänään

      Jäi puuttumaan tarkennus syystä teolle. Useat naapurit olivat tehneet rikosilmoituksia tästä kaverista. Kaikki oli Muras
      Sananvapaus
      1
      927
    7. Hanna Kinnunen sai mieheltään tiukkaa noottia Tähdet, tähdet -kotikatsomosta: "Hän ei kestä, jos..."

      Hanna Kinnunen on mukana Tähdet, tähdet -kisassa. Ja upeasti Salkkarit-tähti ja radiojuontaja onkin vetänyt. Popedan Lih
      Tv-sarjat
      8
      882
    8. Kotipissa loppuu

      Onneksi loppuu kotipizza, kivempi sotkamossa käydä pitzalla
      Kuhmo
      19
      852
    9. Oho! Farmi-tippuja Wallu Valpio ei säästele sanojaan Farmi-oloista "Se oli niin luotaantyöntävää..."

      Wallu oikein listaa epämiellyttävät asiat… Monessa realityssä ollut Wallu Valpio ei todellakaan säästele sanojaan tippum
      Tv-sarjat
      9
      684
    10. Helvetin hyvä, että "hullut" tappavat toisensa

      On tämä merkillistä, että yritetään pitää hengissä noita paskaperseitä, joilla ei ole muuta tarkoitusta, kuin olla riida
      Kokkola
      8
      650
    Aihe