Olen lopettanut pillerit vajaa vuosi sitten ja tässä vuoden mittaan olen syönyt antibioottikuureja huonoon ihooni, joka siis alkoi huonontumaan pillereiden lopettamisen johdosta. Minulla antibioottikuurit ovat vieneet kuukautiset pois tai kuukautiset ovat noin puoli teelusikkaa verta eli siis minimaalisen vähän..
Eli onko ketään, joka olisi tullut raskaaksi antibioottikuurin aikana? Jos ei tule kuukautisia kunnolla, voiko tulla raskaaksikaan?
Kiitos vastauksistanne!
Eli onko ketään, joka olisi tullut raskaaksi antibioottikuurin aikana? Jos ei tule kuukautisia kunnolla, voiko tulla raskaaksikaan?
Kiitos vastauksistanne!
Vastaukset 4
Vanhimmat
Jotkut naisethan saavat kuukautiset myös raskaana ollessaan...
Luulen, että´pillerit ovat laittaneet kuukautiset toimimaan normaalisti. itselläni menkkoja ei tullut jopa 4 kk...lääkäri määräsi pillerit ja nyt ne tulevat päivän tarkkuudella. tämä ei itse ongelmaa kyllä vie pois, mutta sainpahan menkat ja ehkäisyn;)
Ei antibiootit tosiaan vie kuukautisia pois.
Kuulostaa alkuperäisen kirjoittajan tilanne paljon PCO:n mahdollisuudelta, onko munasarjat ultrattu? MUlla samanlaisia oireita kun lopetin pillerit, tuli aknea ja samaan aikaan kuukautiskierto ensin vain piteni, ja sitten lopulta kuukautiset jäi kokonaan pois. Gynekologilla todettiin PCOS. Siihen on turha antibiootteja tuoda koska se on hormonitoimman häiriö.
Unohtui vastata raskauskysymykseen: kyllä voi tulla raskaaksi vaikka olisi niukatkin kuukautiset, mutta yleensä eniten se riippuu kierron pituudesta. Jos on hyvin lyhyt tai pitkä kierto, niin ovulaatiota ei yleensä tapahdu. Käytännössä kierto on pitkä jos se on yli 35 päivää, eli sen pidemmissä kierroissa ei YLEENSÄ tapahdu ovulaatiota eikä voi tulla raskaaksi. Sama juttu kovin lyhyiden eli esim. 20 päivän kiertojen kanssa. Sekin on kyllä yksilöllistä ja mitään varmaa nyrkkisääntöähän ei ole.
Jos taas kuukautiset on kokonaan jääneet pois, niin sitten ei oikeastaan voi tulla raskaaksi. Se on nimenomaan PCOS:ssa yleistä. Kovin pitkään ei saisi olla ilman kuukautisia, vaan ne pitää käynnistää hormonikuurilla, jos ne on olleet poissa esim. yli puoli vuotta. Muuten vaarana on kohonnut kohtusyövän riski ja pitkällä tähtäimellä myös osteoporoosin ja pysyvän hedelmättömyyden riski.
Eli jos kuukautiset jää pois useaksi kuukaudeksi niin mars mars lääkäriin! Ja jos on aknea myös, niin ehdottomasti on tutkittava onko kyse PCOS:ta.