Saksan "vapaat " nopeudet - höpö höpö

Eki2

Jotkut haluaa Suomeen korkeammman nopeusrajoituksen motareille. Ja perusteluna käytetään sitä, että Saksassakin on "vapaat " nopeudet.

Ja katinpaskat ! Saksassa moottoriteillä on pääosin nopeusrajoitukset. Ja vielä mitä: Saksalaisten selvä enemmistö haluaa moottoriteille suurimman sallitun nopeuden. Ympäristö- ja liikenneturvallisuuden asiantuntijoiden ehdotus on 120 km/h.

Ja kantsii muistaa, että trendi on nyt alentaa nopeuksia ja ihan järkisyistä. Itävallassa on rajoitus 130 km/h. Oli kokeilu, jossa yhdellä pätkällä oli 160 km/h. Sen tulokset oli niin huonot liikenneturvallisuuden ja ympäristön kannalta, että kokeilu lopetettiin. Nyt Itävallassa on alettu yhä voimakkaammin motarien nopeusrajoitusten alentamista ! 100 km/h ?, 110 km/h? tai 120 km/h?

Kantsii muistaa myös se, että
- suurin (yleinen) sallittu nopeus Euroopan moottoriteillä on 130 km/h
- USA:ssa yleisin on n. 110 km/h ja toiseksi yleisin n. 100 km/h

Ei kai kukaan voisi olla niin hölmö, että nostaisi Suomessa motarien rajoituksen esim. 140 km/h:iin, vaikka se nyt sattuisi tuntumaan ihan kivalta nopeudelta ajaa. Minunkin autolla pääsee paljon kovempaa. Ja uskallan ajaakin sitä. Mutta sehän ei ole se pointti.

Kannattaa toki miettiä miksi nuo moottoriteiden nopeudet maailmalla ovat yleensä 100 -130 km/h.

30

2409

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Janne UEK-263

      Tohon vois vaan lisätä, että ajellaan ihan sen motarinopeusrajotuksen mukaan. Suomessa on ihan vauhdikas nopeus.

      Ei olis mitään järkeä nostaa sitä. Ite ajelen motarilla työmatkaa noin 50 km. Jos nopeus on 130 km/h tai ajaisen tuota 10 km/h ylinopeutta "voittaisin" alle 2 minuuttia. Ja näin laskennallisesti. Käytännössä ei yhtään mitään. Suurempi nopeus kuluttais vaan löpöä selvästi enemmän ja saasteita tulis enemmän. Ja liikenteen turvallisuus huononee nopeuden noustessa.

      Jättäkää jo ne höpinät rajoitusten nostamisesta.
      Turhaa hölmöjen itkua! Kokeilkaa vaikka ensin ajaa nykyistenkin rajotusten mukaan ja relatkaa vähän. Pipo kireellä häärääminen on pahaksi.

      • sitroen.

        Janne ja muutkin rajoittajat, paljonko nopeusrajoituksen nosto vaikkapa kahdeksastakympistä sataan neljäänkymppiin lyhentää matka-aikaa välillä Helsinki - Oulu. Matkalla tosin on järkyttäviä liikennevammaisten työn tuloksia tukkimassa liikennettä, kuten Kärsämäen kolme peräkkäistä liikenneympyrää niitten välisine 40:n rajoituksineen ja tahallaan tehtyine mutkineen. Muitakin suunnittelumokia löytyy ja nämä jos mitkään syövät aikaa ja hermoa.
        Kummassa luulet kuskin olevan turvallisemmassa mielentilassa: ajettuaan n tuntia max 120 km/h vai ajettuaan 1,5 kertaa n tuntia 80 km/h yksin suoralla tiellä? Ihan rehellisesti, pliis!
        Toki hirvivaara ja muu liikenne pitää huomioida vaikka rajoitusta ei olisikaan. Olen ajanut paljon jo silloin, kun ajonopeutta ei vielä oltu sosialisoitu ja ajo oli todella herkkua ja turvallista, kun ei koko ajan tarvinnut tuijottaa mittaria vaan huomion voi kiinnittää kokonaan liikenteen seurantaa. Polttoaineen hinta kyllä pitää turhan kaahailun tehokkaasti kurissa. Siis turhan.


      • _-_
        sitroen. kirjoitti:

        Janne ja muutkin rajoittajat, paljonko nopeusrajoituksen nosto vaikkapa kahdeksastakympistä sataan neljäänkymppiin lyhentää matka-aikaa välillä Helsinki - Oulu. Matkalla tosin on järkyttäviä liikennevammaisten työn tuloksia tukkimassa liikennettä, kuten Kärsämäen kolme peräkkäistä liikenneympyrää niitten välisine 40:n rajoituksineen ja tahallaan tehtyine mutkineen. Muitakin suunnittelumokia löytyy ja nämä jos mitkään syövät aikaa ja hermoa.
        Kummassa luulet kuskin olevan turvallisemmassa mielentilassa: ajettuaan n tuntia max 120 km/h vai ajettuaan 1,5 kertaa n tuntia 80 km/h yksin suoralla tiellä? Ihan rehellisesti, pliis!
        Toki hirvivaara ja muu liikenne pitää huomioida vaikka rajoitusta ei olisikaan. Olen ajanut paljon jo silloin, kun ajonopeutta ei vielä oltu sosialisoitu ja ajo oli todella herkkua ja turvallista, kun ei koko ajan tarvinnut tuijottaa mittaria vaan huomion voi kiinnittää kokonaan liikenteen seurantaa. Polttoaineen hinta kyllä pitää turhan kaahailun tehokkaasti kurissa. Siis turhan.

        Vaan silloin oli ajoneuvojakin monin kertaisesti vähemmän,eli riski onnettomuuteen pienempi.


      • koko maassa
        sitroen. kirjoitti:

        Janne ja muutkin rajoittajat, paljonko nopeusrajoituksen nosto vaikkapa kahdeksastakympistä sataan neljäänkymppiin lyhentää matka-aikaa välillä Helsinki - Oulu. Matkalla tosin on järkyttäviä liikennevammaisten työn tuloksia tukkimassa liikennettä, kuten Kärsämäen kolme peräkkäistä liikenneympyrää niitten välisine 40:n rajoituksineen ja tahallaan tehtyine mutkineen. Muitakin suunnittelumokia löytyy ja nämä jos mitkään syövät aikaa ja hermoa.
        Kummassa luulet kuskin olevan turvallisemmassa mielentilassa: ajettuaan n tuntia max 120 km/h vai ajettuaan 1,5 kertaa n tuntia 80 km/h yksin suoralla tiellä? Ihan rehellisesti, pliis!
        Toki hirvivaara ja muu liikenne pitää huomioida vaikka rajoitusta ei olisikaan. Olen ajanut paljon jo silloin, kun ajonopeutta ei vielä oltu sosialisoitu ja ajo oli todella herkkua ja turvallista, kun ei koko ajan tarvinnut tuijottaa mittaria vaan huomion voi kiinnittää kokonaan liikenteen seurantaa. Polttoaineen hinta kyllä pitää turhan kaahailun tehokkaasti kurissa. Siis turhan.

        olisi 80 km/h suurin sallittu nopeus, olisi se huomattavan rauhallista ja hermoja lepuuttavaa ajoa. Mukaan lukien moottoritiet. Eihän moottoriteitäkään ole kaahailua varten rakennettu, vaan suurille liikennemäärillehän ne on tehty. Autokantakin muuttuisi pikkuhiljaa järkevämmäksi, kun nuo ns. urheilulliset autot joutaisivat paalaamoon. Tai myytäisiin kehitysmaihin. Kansan kehittymättömyyttähän kaahailu on.


      • sitroen.
        _-_ kirjoitti:

        Vaan silloin oli ajoneuvojakin monin kertaisesti vähemmän,eli riski onnettomuuteen pienempi.

        vähemmän autoja? Miten se olisi mahdollista?
        Jo yhden kerran vähemmän tarkoittaa, ettei olisi auton autoa.
        Ovatko kaikki muutkin juttusi yhtä päättömiä?


      • sanoi kettu...
        sitroen. kirjoitti:

        vähemmän autoja? Miten se olisi mahdollista?
        Jo yhden kerran vähemmän tarkoittaa, ettei olisi auton autoa.
        Ovatko kaikki muutkin juttusi yhtä päättömiä?

        Takerrupa nyt sitten tähän kun et muuta vastausta keksinyt.


      • tarvi nopeusmittaria
        sitroen. kirjoitti:

        Janne ja muutkin rajoittajat, paljonko nopeusrajoituksen nosto vaikkapa kahdeksastakympistä sataan neljäänkymppiin lyhentää matka-aikaa välillä Helsinki - Oulu. Matkalla tosin on järkyttäviä liikennevammaisten työn tuloksia tukkimassa liikennettä, kuten Kärsämäen kolme peräkkäistä liikenneympyrää niitten välisine 40:n rajoituksineen ja tahallaan tehtyine mutkineen. Muitakin suunnittelumokia löytyy ja nämä jos mitkään syövät aikaa ja hermoa.
        Kummassa luulet kuskin olevan turvallisemmassa mielentilassa: ajettuaan n tuntia max 120 km/h vai ajettuaan 1,5 kertaa n tuntia 80 km/h yksin suoralla tiellä? Ihan rehellisesti, pliis!
        Toki hirvivaara ja muu liikenne pitää huomioida vaikka rajoitusta ei olisikaan. Olen ajanut paljon jo silloin, kun ajonopeutta ei vielä oltu sosialisoitu ja ajo oli todella herkkua ja turvallista, kun ei koko ajan tarvinnut tuijottaa mittaria vaan huomion voi kiinnittää kokonaan liikenteen seurantaa. Polttoaineen hinta kyllä pitää turhan kaahailun tehokkaasti kurissa. Siis turhan.

        tuijottaa, kun on olemassa jo aikas pienissäkin perheautoissa vakionopeuden säädin ja sellanen limitti - maximi nopeuden rajoitin, joka kuitenkaan ei estä nopeuden nostamista tarvittaessa - vaikka onettomuutta väistääkseen - vaikkas mihin lukemiin.

        Pitääkö sitä täällä ruikutella joidenkin vanhojen 'museaalisten' autojen malliin...


    • Kylä toimis

      Maksimi voisi olla vaikkapa 200 kmh. PikkuFiiatilla ajavalle naapurin mammalle, joka ei oikein saa sittiäistään osumaan parkkiruutuun, laittaisin 60 kmh.

    • ulkomaalainen

      Näin se on, että käytännössä keskinopeus ei juuri yli 100 nousee.

      Tätä on pakostakin jouduttu toteamaan, kun olen ajanut useita kertoja Saksan läpi siten , että se tietytty pätkä etelästä pohjoiseen (750km)on ajettu kohtalaisen hiljaisena aikaan autolla, jonka vaivattomasti ylläpidettävä ajonopeus on yli 200 km/h. Sillä matkalla on yleinsä vain kerran tankattu ja pikaruokaloista otettu välipala, aika 20 min.

      Nyt tule se juju: tasaisesti on tähän pätkän mennyt 7-9 tuntia. Kitkarenkailla, joilla maks.- nopeus oli 160 km/h, yllämainittu ajoaika ei juurikaan lisääntynyt.

      Tämä sano,ettei Saksan baanoilla pääsee yksinkertaiseti kovemmin kuin 100 km/h keskinopeuteen.

      Eikähän se riittää tiedoksi.

      • toinen puoli

        Saksassahan tosiaan suurimmalla osalla pätkistä on nykyään nopeusrajoitukset jo siitäkin syystä, että maan tieverkosto on rappeutunut surkeaan kuntoon sitten Hitlerin aikojen. Mutta kuka noita rajoituksia noudattaa ja kuka niitä valvoo? Esimerkiksi Putgårdenin ja Hampurin välillä suurin osa ajaa 200 km/h lasissa koska valvontaa ei ole. Onnettomuustapauksissa tosin sanktiot ylinopeudesta ovatkin sitten suuret. Saksalaiseen ajotapaan kuuluu että maanteillä mennään lujaa rajoituksista huolimatta ja kaupungeissa sitten körötellään hissun kissun.


      • Joo.
        toinen puoli kirjoitti:

        Saksassahan tosiaan suurimmalla osalla pätkistä on nykyään nopeusrajoitukset jo siitäkin syystä, että maan tieverkosto on rappeutunut surkeaan kuntoon sitten Hitlerin aikojen. Mutta kuka noita rajoituksia noudattaa ja kuka niitä valvoo? Esimerkiksi Putgårdenin ja Hampurin välillä suurin osa ajaa 200 km/h lasissa koska valvontaa ei ole. Onnettomuustapauksissa tosin sanktiot ylinopeudesta ovatkin sitten suuret. Saksalaiseen ajotapaan kuuluu että maanteillä mennään lujaa rajoituksista huolimatta ja kaupungeissa sitten körötellään hissun kissun.

        Kiertää ensin vähän maailmaa ja kirjoitella asioista vasta sitten.

        Keskiverto rajoitus motarilla euroopassa on 130km/h,sen noudattaminen on sit ihan eriasia,monessa maassa valvonta on täysin olematonta,poliisia ei kiinnosta nopeudet pätkääkään,muusta sooloilusta voi sit saada hyvinkin isot sakot.


      • Eki2
        Joo. kirjoitti:

        Kiertää ensin vähän maailmaa ja kirjoitella asioista vasta sitten.

        Keskiverto rajoitus motarilla euroopassa on 130km/h,sen noudattaminen on sit ihan eriasia,monessa maassa valvonta on täysin olematonta,poliisia ei kiinnosta nopeudet pätkääkään,muusta sooloilusta voi sit saada hyvinkin isot sakot.

        No et ole tainnut pajon kierrellä. Euroopan motareilla nuo rajoitukset ovat yleensä 100 -130 km/h. Jos jotain keskiarvoa laskis taitaisi mennä lähelle 120 km/h:a. Missään ei ole yleisenä rajoituksena yli 130 km/h (Italiassa on osuuksia, joissa on 150 km/h).

        USA:ssa nuo yleisimmät motarien nopeusrajoitukset ovat 70 mph, 65 mph ja 75 mph eli 112, 104, 120 km/h.

        Valvonta vaihtelee. Monessa maassa on Suomen kaltainen tilanne eli vähän valvontaa ja suuri puuttumiskynnys. Toisaalta on maita, joissa myös moottoriteillä valvotaan selvästi enemmän ja pienistäin ylinopeuksista voi sakko rapsahtaa (Tanska, Norja).


      • Joo.
        Eki2 kirjoitti:

        No et ole tainnut pajon kierrellä. Euroopan motareilla nuo rajoitukset ovat yleensä 100 -130 km/h. Jos jotain keskiarvoa laskis taitaisi mennä lähelle 120 km/h:a. Missään ei ole yleisenä rajoituksena yli 130 km/h (Italiassa on osuuksia, joissa on 150 km/h).

        USA:ssa nuo yleisimmät motarien nopeusrajoitukset ovat 70 mph, 65 mph ja 75 mph eli 112, 104, 120 km/h.

        Valvonta vaihtelee. Monessa maassa on Suomen kaltainen tilanne eli vähän valvontaa ja suuri puuttumiskynnys. Toisaalta on maita, joissa myös moottoriteillä valvotaan selvästi enemmän ja pienistäin ylinopeuksista voi sakko rapsahtaa (Tanska, Norja).

        Koitas poiketa joskus vaikka Kreikkalaisella motarilla,on aika huimaa menoa,rajoitus 130 ja väki ajaa mitä auto kulkee,jos se kulkee 250 sitä myös ajetaan.

        Unkarissa on rajoitus sama 130,väki näkyi vetelevän 150-180,ei poliisia mailla halmeilla.

        Italiasta nyt ei kannata mitään edes sanoa.

        Taidat Eki vaan olla kukkahattuinen viherpiiperö etkä mikään ajomies;)


    • Keille ajokortti sallitaan. Ei suljettujen osastojen potilaille, niinkuin nykyisin. Ei kaikkien autoilijoiden tarvitse kärsiä muutaman idiootin tähden jonkun poliitikon määräyksestä. Poliitikko menköön pois veronmaksajien leivistä.

      • Näin on.

        Norjalainen kaverini ajoi kotimaassaan motarilla 107 km/h. Sakkoa rapsahti 3600 kruunua eli yli 400 euroa.

        Mitä tuo kertoo meille?

        1) Motarinopeudet ovat joissakin maissa alhaisempia kuin Suomessa. Keskimäärin rajoitukset ovat aika lailla Suomen tasoa. Norjassa yleensä 90 km/h, muutama osuus 100 km/h.

        2) Ylinopeuksiin puututaan tuolla Norjassajin tehokkaammin.

        3) Sakot noista "pienistäkin" ylinopeuksista voivat olla suurempia kuin Suomessa. Jos Suomessa olisi tullut sakko tuosta 17 km/h:n ylinopeudesta se olisi ollut 100 euroa.

        Suomessa on ihan hyvä motarien nopeusrajoitus. Noudatetaan sitä ihan järkisyistä, vaikka tuo valvonta on vähäistä ja sakot pienet.


      • Kerronpa vaan
        Näin on. kirjoitti:

        Norjalainen kaverini ajoi kotimaassaan motarilla 107 km/h. Sakkoa rapsahti 3600 kruunua eli yli 400 euroa.

        Mitä tuo kertoo meille?

        1) Motarinopeudet ovat joissakin maissa alhaisempia kuin Suomessa. Keskimäärin rajoitukset ovat aika lailla Suomen tasoa. Norjassa yleensä 90 km/h, muutama osuus 100 km/h.

        2) Ylinopeuksiin puututaan tuolla Norjassajin tehokkaammin.

        3) Sakot noista "pienistäkin" ylinopeuksista voivat olla suurempia kuin Suomessa. Jos Suomessa olisi tullut sakko tuosta 17 km/h:n ylinopeudesta se olisi ollut 100 euroa.

        Suomessa on ihan hyvä motarien nopeusrajoitus. Noudatetaan sitä ihan järkisyistä, vaikka tuo valvonta on vähäistä ja sakot pienet.

        Ai että Tanskassa valvonta on tiukkaa ja siellä sakko rapsahtaa helposti pienestäkin ylinopeudesta? Vuosia Tanskassa asuneena en voi kertoa naurettavampaa väitettä kuulleenikaan, kaikki ajavat ainakin Shellannin puolella 150 km/h lasissa vaikka rajoitus on 110 km/h, koska valvonta on olematonta.

        Eikä siitäkään nyt niin montaa vuotta ole kun Tanskan poliisi ilmoitti lopettavansa koko nopeusvalvonnan moottoriteillä ja keskittyvänsä kaupunkialuieille. Syyksi he ilmoittivat akuutin resurssipulan. Täytyy myös kertoa että tutkat eivät siellä ole yhtä yleisiä ja maassa toimii maksullinen tekstiviestirinki, johon tutkien sijainti ilmoitetaan sellaisen nähdessään ja josta tieto sitten välittyy ringin jäsenille.

        Alkometrit eivät myöskään kuulu joka auton varusteisiin ja puhaltamiskynnys on sangen korkea, humalatilan merkkejä täytyy olla olemassa toisin kuin meillä jossa puhallutus kuuluu rutiini tarkastukseen. Ajokiellot rattijuopumuksista eka kertaa (1 vuosi) lukuunottamatta ovat huikeita ja siksipä useita kertoja kärähtäneet ajelevatkin ilman korttia ja useimmiten pikku hiprakassa, koska ei ole enää mitään menetettävää.

        Norjaa en tunne, joten heidän asioitaan en kommentoi. Ruotsista sen verran, että kokemus on osoittanut, että useinkin kääntävät päänsä kun ulkomaalainen auto ajaa tutkaan lukemat, tämän olen itse kokenut muutamia kertoja.


    • Vapaasti nopeuksia noudattava

      Joo. Saksalaisia on alkanut vähän jo hävettää toi, ettei niillä ole nopeusrajoitusta, kun kaikilla muilla Euroopassa on korkeintaan 130 km/h yleisenä moottoritien suurimpana sallittuna nopeutena. Tällasta olen lukenut noilta nettisivuilta.

      Tänä keväänä on tehty lukuisia mielipidekyselyjä asiasta. Selvä enemmistö haluaa rajoitukset kaikille teille. Viimeksi lukemani mukaan tuo enemmistö oli 84%. Alkuvuodesta "Spiegel"-lhden laajassa kyselyssä n. 60% halusi 130 km/h tai alle sen rajoituksen.

      Liikenne- ja ympäristöasiantuntijat ovat esittäneet 120 km/h, Samoin monet ympäristöjärjestöt. Greenpeace jo vetäsikin vähän aikaa sitten 120 km/h nopeusrajoitusmerkit Saksan motareille!

      Vastaanhannaajia toki löytyy. Autoteollisuus ja sen lobbaamat poliitikot etunenässä. Ja jotkut auto- ja moottorilehdet - ei niistäkään kaikki.

      Taitaa ne Saksan vapaat nopeudet olla pian mennyttä. Nyt on jopa YK ja EU vaatineet Saksalta rajoituksia vedoten ilmansuojeluun. Onneksi saksalaisten enemmistö on jo samalla kannalla, joten painostus kohdistuu etupäässä noihin vanhakantaisiin poliitikkoihin.

      • kuitenkaan

        En usko, että Saksasta poistuvat vapaat nopeudet kovin pian. Ja vaikka poistuisikin, se ei vaikuttaisi mihinkään. 70% autoilijoista on sitä mieltä, ettei ylinopeuden ajamisessa ole mitään väärää. Eikä poliisi pysty millään valvomaan tarpeeksi.
        Ja mitä Suomeen tulee, minua pelottaa henkilökohtaisesti usein jo 80:n vauhdissa, kun osalla kanssa-autoilijoista ei meinaa auto pysyä siinäkään nopeudessa käsissä. Lisäksi ihmettelen sitä suurta epäsosiaalisuutta liikenteessä, joka tässäkin keskustelussa on ilmennyt. Esimerkiksi ollaan sitä mieltä, että kenellä tahansa on oikeus olla tien tukkona, jos siltä tuntuu.


    • per kilometri

      Tulevaisuudessa todennäköisesti ympäristösyyt tulee enemmän vaikuttamaan nopeusrajoituksiin. Itsekin aikaisemmin ajelin enemmän huolettomasti, mutta nyt kun uudessa autossa on kulutusmittari se ihmeesti hillitsee ajonopeuksia, vähän hitaammaalla vauhdilla kun euroja per kilometri kuluu selvästi vähemmän.

    • Saksassa

      Rajoittamatonta pätkää löytyy n. puolet baanaverkosta, eli n. 6000km. Vilkkaasti liikennöidyillä osuuksilla suurten asukaskeskittymien läheisyydessä on nopeusrajoituksia, jopa 80km/h baanalla.

      Kaupunkien välillä saattaa olla pitkiäkin siivuja rajoittamatonta, mutta ei siellä käytännössä pysty päivällä monessakaan kohtaa ajamaan 200km/h vilkkaan liikenteen takia.

      Vanhan itä-Saksan puolella pohjoisessa voi ajaa paremmin vapaita nopeuksia hiljaisemman liikenteen takia.

      Vielä tuosta enemmistöstä. Juurikin enemmistön takia saksassa on noita rajoittamattomia pätkiä. Muuten siellä olisi jo rajoitukset.

      Baanalla muuten suositellaan 130km/h nopeutta vaikka rajoitusta ei olisi

      • Eki2

        Olet oikeassa. Suosteltu nopeus on 130 km/h. Jos ajat kovemmin ja sattuu onnettomuus. On tuo suurempi nopeus myös raskauttava tekijä.

        Saksalaisten selvä enemmistö näyttää usean mielepidetiedustelun mukaan haluavan nopeusrajoituksen motareille - ei suinkaan "vapaita nopeuksia".


    • Jaska Parruna

      Että nostaisin Suomen moottoriteiden nopeusrajoituksen 140 km/h parhaassa kunnossa olevilla osuuksilla. Onko sinulla linkkiä tuohon Itävallan tutkimukseen, jossa turvallisuus heikkeni nopeuksia nostettaessa?

      • Eki2

        Joo. Itävallassa kokeiltiin yhdellä moottoritieosuudella 160 km/h. Tulokset olivat huonot sekä liikenneturvallisuuden että ympäristön kannalta. Kokeilu lopettiin tämän takia. Nyt moottoriteiden suurin sallittu nopeus on siellä 130 km/h. Eli suurin Euroopassa oleva yleinen mootoriteiden nopoeusrajoitus.

        Ja tässä johtopäätökset saksaksi:
        "Alle Studien und Untersuchungen kommen zum selben Schluss: Tempo 160 senkt die Verkehrssicherheit und ist eine unnötige zusätzliche Belastung für die Umwelt."
        http://derstandard.at/?url=/?id=2853029&_seite=6&sap=2


      • Jaska Parruna
        Eki2 kirjoitti:

        Joo. Itävallassa kokeiltiin yhdellä moottoritieosuudella 160 km/h. Tulokset olivat huonot sekä liikenneturvallisuuden että ympäristön kannalta. Kokeilu lopettiin tämän takia. Nyt moottoriteiden suurin sallittu nopeus on siellä 130 km/h. Eli suurin Euroopassa oleva yleinen mootoriteiden nopoeusrajoitus.

        Ja tässä johtopäätökset saksaksi:
        "Alle Studien und Untersuchungen kommen zum selben Schluss: Tempo 160 senkt die Verkehrssicherheit und ist eine unnötige zusätzliche Belastung für die Umwelt."
        http://derstandard.at/?url=/?id=2853029&_seite=6&sap=2

        linkittää eräälle lapin bemaristiketulle tuota.


      • Jesse J
        Eki2 kirjoitti:

        Joo. Itävallassa kokeiltiin yhdellä moottoritieosuudella 160 km/h. Tulokset olivat huonot sekä liikenneturvallisuuden että ympäristön kannalta. Kokeilu lopettiin tämän takia. Nyt moottoriteiden suurin sallittu nopeus on siellä 130 km/h. Eli suurin Euroopassa oleva yleinen mootoriteiden nopoeusrajoitus.

        Ja tässä johtopäätökset saksaksi:
        "Alle Studien und Untersuchungen kommen zum selben Schluss: Tempo 160 senkt die Verkehrssicherheit und ist eine unnötige zusätzliche Belastung für die Umwelt."
        http://derstandard.at/?url=/?id=2853029&_seite=6&sap=2

        Kaveri pyysi kääntämään tuon Itävallan nopeusrajoituskokeiluun kuukuvan jutun.

        "Alle Studien und Untersuchungen kommen zum selben Schluss: Tempo 160 senkt die Verkehrssicherheit und ist eine unnötige zusätzliche Belastung für die Umwelt."
        http://derstandard.at/?url=/?id=2853029&_seite=6&sa p=2

        Yritetäänpä. "Kaikki tutkimukset päätyivät samaan johtopäätökseen. Nopeus 160 alentaa liikenneturvallisuutta ja on tarpeeton lisärasitus ympäristölle."

        Että se siitä. Itävallassa suurin nopeusrajoitus on nyt moottoriteillä 130 km/h eli se suurin moottoriteiden yleisnopeus Euroopassa.

        Ja onpahan näkynyt vaatimuksia alentaa tuota moottoritie nopeutta 110 km/h:iin ja maantienopeutta 80 km/h:iin. Tällä säästettäisiin vuodessa 650 miljoonaa litraa polttoainetta ja tuotettasiin 1,5 miljoonaa tonnia vähemmän hiilidioksidia.
        http://derstandard.at/?url=/?id=2875410


    • Anonyymi

      Ei tullut ihan rehellinen kuva näistä esimerkeistä. Sen mitä saksassa on tullut ajettua, suurin osa päämoottoriteistä ovat rajoittamattomia.

      Jenkeissä rajoitukset riippuvat alueista. Tiheään asutuilla rannikoilla on käytössä mainitsemasi 70mph, eli 113km/h, mutta pinta-alaltaan suurimmalla sisäosalla 75,80 tai 85mph., eli 121, 129 ja 137km/h. Nämä alueet vastaavat paremmin liikennetiheydeltään suomen moottoriteitä.

      • Anonyymi

        "137km/h"
        Yhdellä ainoalla tiellä Texasissa.


    • Anonyymi
      • Anonyymi

        Ketjussa on puhetta nopeuksista moottoritiellä.
        Se on kulkuväylä turvallisemmasta päästä.

        Puola-saksa 130-140 yleisrajoituksia, ihan toimivaa.
        Vapailla nopeuksilla suomalainen vanha nuhapumppu jää jalkoihin, mutta liikennekulttuuri on fiksua ja sujuvaa.
        Ei mitään lahden motari perseilyä vasemmalla kaistalla.
        Hidastelua, ruuhkaa ja turhia kolareita.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ketjussa on puhetta nopeuksista moottoritiellä.
        Se on kulkuväylä turvallisemmasta päästä.

        Puola-saksa 130-140 yleisrajoituksia, ihan toimivaa.
        Vapailla nopeuksilla suomalainen vanha nuhapumppu jää jalkoihin, mutta liikennekulttuuri on fiksua ja sujuvaa.
        Ei mitään lahden motari perseilyä vasemmalla kaistalla.
        Hidastelua, ruuhkaa ja turhia kolareita.

        Saksassa on sitten kyllä rangaistukset aivan toista luokkaa kuin meillä.
        Meillä rangaistaan vain rahallisesti ja lyhyellä ajokiellolla. saksassa pakotetaan suorittamaan ajokortti tai sen osia uudelleen, suorittamaan psykologisia kursseja ja tai voidaan otta ajokortti pois lopullisesti.

        Aika moni tääll äkotimaassa olisi menettänyt ikuisesti korttinsa saksan pykälillä ja suuri joukko istuisi psykologisilla kursseilla kun asenne ei riitä yhteispeliin.
        Saksassa on erikseen kielletty provosointi ja siitä rangaistukset on kovia.


    Ketjusta on poistettu 3 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Monenko kanssa olet harrastanut seksiä

      tänä aikana kun olet kaivattuasi kaipaillut?
      Ikävä
      119
      2681
    2. Timo Soini tyrmää Tynkkysen selitykset Venäjän putinistileiristä

      "Soini toimi ulkoministerinä ja puolueen puheenjohtajana vuonna 2016, jolloin silloinen perussuomalaisten varapuheenjoht
      Maailman menoa
      256
      1155
    3. Melkein lähetin viestin.

      Onneksi tulin järkiini. Mukavaa kesää
      Ikävä
      91
      1129
    4. Taas kuoli kuortaneella

      Mitä tapahtui kuhinoilla kun auton alle jäi ja kuoli 66.
      Kuortane
      8
      1084
    5. Nainen voi rakastaa

      Ujoakin miestä, mutta jos miestä pelottaa näkeminenkin, niin aika vaikeaa on. Semmoista ei varmaan voi rakastaa. Miehelt
      Ikävä
      79
      1011
    6. Kalateltta fiasko

      Onko Tamperelaisyrittäjälle iskenyt ahneus vai mistä johtuu että tänä vuonna ruuat on surkeita aikaisempiin vuosiin verr
      Kuhmo
      12
      940
    7. Sulla on nainen muuten näkyvät viiksikarvat naamassa jotka pitää poistaa

      Kannattaa katsoa peilistä lasien kanssa, ettet saa ihmisiltä ikäviä kommentteja.
      Ikävä
      63
      933
    8. Rakastan sinua

      Olen tiennyt sen pitkään mutta nyt ymmärsin että se ei menekään ohi
      Ikävä
      30
      906
    9. IS Viikonloppu 20.-21.7.2024

      Tällä kertaa Toni Pitkälä esittelee piirrostaitojansa nuorten pimujen, musiikkibändien ja Raamatun Edenin kertomusten ku
      Sanaristikot
      41
      842
    10. Ikävöimäsi henkilön ikä

      Minkä ikäinen kaipauksen kohteenne on? Onko tämä vain plus 50 palsta vai kaivataanko kolme-neljäkymppisiä? Oma kohde mie
      Ikävä
      37
      809
    Aihe