maksaruohon istutus???

tiedoton vihersormi

omistan ekaa kertaa oman pihan ja laitoin kukka penkin pystyyn.se on korotettu perenna.laitoin mullan sekaan hiekkaa kun tein kuivan paikan kasvimaan.mutta tein sen niin että laitoin kateharsoa ja koristekivet päälle.istutin maksaruohoja ja laitoin kiviä päälle.nyt mietityttää että lähteekö se kasvamaan kun siin on koristekiviä päällä.kyllä siin on varsia näkyvillä muutamia.ja kuinka kauan menee ennenkuin se juurtuu oikein kunnolla??paikka on erittäin aurinkoinen.

7

11214

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • laitoit ??

      Kyllä lähtee kasvamaan, koska versoja näkyy kivien välistä. Hyvä paikkahan niille on, koska on aurinkoinen. Kastele tässä vaiheessa hiukan, mutta ei liian märäksi, vaikkapa kerran viikossa jos taivaalta ei tule sadetta ( kestävät kuivuutta), mutta juurtumisvaiheessa kosteus ei ole pahitteeksi.
      Älä lannoita- korkeintaan pari kolmekertaa kesässä punaista "kesälannoitetta" hiukan, jos näyttävät kituvan, sillä liika lannoitus on pahasta.
      Vuosittain voi lisätä kalkkia, sillä maksaruohot on kalkin suosijoita. Esim: ensi keväänä hiukan kalkkia. Juurtumisvaihe riippuu vähän mitä lajiketta istutit.
      Minulla on jonkin verran kokemusta maksaruohoista,,
      jos sinulla on kysyttävää, niin vastailen mielelläni...

      • tiedoton vihersormi

        en nyt muista.jompi kumpi keltaiset tai punaiset kukat.se vaan mua myös mietityttää.kun mulla on se kate harso päällä ja koriste kivet siinä.ja olen leikannut reijät aina kasvien istutus kohtiin,niin että miten se edes pystyis leviämään?ja sama juttu ajuruohon kanssa istutin ne myös reijästä sisään,oishan se kivemman näköistä nyt tänä kesänä ja tulevina kesinä jos ne leviäis kunnolla.


      • niitten
        tiedoton vihersormi kirjoitti:

        en nyt muista.jompi kumpi keltaiset tai punaiset kukat.se vaan mua myös mietityttää.kun mulla on se kate harso päällä ja koriste kivet siinä.ja olen leikannut reijät aina kasvien istutus kohtiin,niin että miten se edes pystyis leviämään?ja sama juttu ajuruohon kanssa istutin ne myös reijästä sisään,oishan se kivemman näköistä nyt tänä kesänä ja tulevina kesinä jos ne leviäis kunnolla.

        Jos haluat niitten leviävän, niin onko sinulle iso hommaa poistaa se kateharso. Muuten se ei pääse leviämään, vain ainoastaan runsastuu harsossa olevasta reiästä.. Maksaruohothan leviää (hieman lajistariippuen) juurirönsyistä ja siemenistä. Muunmuassa meillä mökkitontilla Isomaksaruoho, Siperianmaksaruoho ja Keltamaksaruoho ovat levinneet siemenistä hyvin. Kaukaisianmaksaruoho on levinnyt ainoastaan juuriversoista, joka johtuu ilmeisesti huonosta kukinnasta ( ei saa tarpeeksi aurinkoa).
        Sinulla on myös Kangasajuruohoa, se sitten leviää hurjasti suotuisissa olosuhteissa. Sitä älä lannoita koskaan, mutta se on erityisesti kalkin suosija. Sille ei tarvitse tehdä muuta, kuin kateharso pois ja hyvin niukkakastelu ja vuosittain kalkin lisäys.
        Mekin on opeteltu kantapään kautta (9vuoden aikana), on tapahtunut paljon epäonnistumisia, mutta sitkeys tuottaa tulosta. Ei olla kyllä mitään ammattilaisia, vaan sellaisia harrastelijoita. Nyt mökkitonttimme on "täynnä" kaikenlaisia luonnonkukkia ja voi sitä mehiläisten ja perhosten paljoutta.
        Onnea sinun perenna penkille, jos on jotain kysyttävää, niin siitä vaan....


      • tiedoton vihersormi
        niitten kirjoitti:

        Jos haluat niitten leviävän, niin onko sinulle iso hommaa poistaa se kateharso. Muuten se ei pääse leviämään, vain ainoastaan runsastuu harsossa olevasta reiästä.. Maksaruohothan leviää (hieman lajistariippuen) juurirönsyistä ja siemenistä. Muunmuassa meillä mökkitontilla Isomaksaruoho, Siperianmaksaruoho ja Keltamaksaruoho ovat levinneet siemenistä hyvin. Kaukaisianmaksaruoho on levinnyt ainoastaan juuriversoista, joka johtuu ilmeisesti huonosta kukinnasta ( ei saa tarpeeksi aurinkoa).
        Sinulla on myös Kangasajuruohoa, se sitten leviää hurjasti suotuisissa olosuhteissa. Sitä älä lannoita koskaan, mutta se on erityisesti kalkin suosija. Sille ei tarvitse tehdä muuta, kuin kateharso pois ja hyvin niukkakastelu ja vuosittain kalkin lisäys.
        Mekin on opeteltu kantapään kautta (9vuoden aikana), on tapahtunut paljon epäonnistumisia, mutta sitkeys tuottaa tulosta. Ei olla kyllä mitään ammattilaisia, vaan sellaisia harrastelijoita. Nyt mökkitonttimme on "täynnä" kaikenlaisia luonnonkukkia ja voi sitä mehiläisten ja perhosten paljoutta.
        Onnea sinun perenna penkille, jos on jotain kysyttävää, niin siitä vaan....

        ei se iso homma olisi.ainut mikä mua mietityttää on meneekö se multa ja koristekivet kovinki sotkuiseksi??


    • kokemukseni

      Maksaruohoja on monenlaista, mutta suurin osa pärjää ihan omin voimin ja kasvaa patjamaisesti hitaasti sekä varmasti.

      Jos lähellä on koivua, mäntyä tmv niiden juurilla ei monikaan maksaruoho kasva, mutta kaikki sellaiset paikat joissa on hiukankin kasvumahdollisuuksia ne yleensä pärjäävät vähällä hoidolla.

      MInä en lannoita saati kastele maksaruohojani, koska mitä vähemmän niitä sörkkii sen paremmin ne elävät. Pihani on paahteinen rinnetontti, joka on entistä havumetsän pohjaa ja siis hapanta, mutten missään nimessä kalkitse maksaruohojani. Ne kasvavat useat luonnossakin happamassa ja vaatimattomassa maaperässä.Ja sinulla on joka tapauksessa juuri mullitettu penkki, joten vie jonkun vuoden ennen kuin multaan lisätyt ravinteet häviävät.

      • "Jos haluat" kysyy

        Jatkoa vastaukseeni: Niin tosiaan muutamat lajit kasvaa patjamaisesti, niinkuin meidän mökkitontilla, mm. keltamaksaruoho ja valkomaksaruoho. Onko tosiaan, että ne viihtyvät happamassa maassa. Meillä on tontti mäntymetsässä, jossa maaperä on täynnä havunneulasia, eli siis maa on erittäin hapanta. Siinä perusmaassa ei aluksi menestynyt mikään kasvi. Siitä kaivettiin perusmaata pois ja tilalle säkkimultaa johon istutettiin, niin jopa lähti kasvamaan. Ei ole annettu peruslannoitusta vaan kesällä muutama kerta kukinnan aikana sitä punaista lannoitetta kastelunyhteydessä. Kalkkia on lisätty joka vuosi hieman.. Kukinta on ollut tosi kaunis: esim keltamaksaruoho on täysin peitossa kukinnan alla ja voi vain ihmetellä mistä mehiläiset ja perhoset löytävät sen syrjäisen metsän keskellä järven rannalla olevan karussa ympäristössä olevan tontin.


      • tms. laittaisin puolivarjoon?
        "Jos haluat" kysyy kirjoitti:

        Jatkoa vastaukseeni: Niin tosiaan muutamat lajit kasvaa patjamaisesti, niinkuin meidän mökkitontilla, mm. keltamaksaruoho ja valkomaksaruoho. Onko tosiaan, että ne viihtyvät happamassa maassa. Meillä on tontti mäntymetsässä, jossa maaperä on täynnä havunneulasia, eli siis maa on erittäin hapanta. Siinä perusmaassa ei aluksi menestynyt mikään kasvi. Siitä kaivettiin perusmaata pois ja tilalle säkkimultaa johon istutettiin, niin jopa lähti kasvamaan. Ei ole annettu peruslannoitusta vaan kesällä muutama kerta kukinnan aikana sitä punaista lannoitetta kastelunyhteydessä. Kalkkia on lisätty joka vuosi hieman.. Kukinta on ollut tosi kaunis: esim keltamaksaruoho on täysin peitossa kukinnan alla ja voi vain ihmetellä mistä mehiläiset ja perhoset löytävät sen syrjäisen metsän keskellä järven rannalla olevan karussa ympäristössä olevan tontin.

        männynsekainen maasto, johon tein hiekka/multapenkin toiveena kaunis rinne.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Nainen, tervetuloa

      Tule luokseni eka vaikka viikoks tai pariksi. Saisin helliä, kannustaa ja tukea sua ja kokata lempi herkkujasi. Pääsisit
      Ikävä
      33
      7621
    2. Olisit ollut varovaisempi

      Nyt jos minut hylkäät ja et meidän asiasta minulle mitään ilmoita niin ettet edes anteeksi pyydä, niin tiedä että minä e
      Ikävä
      83
      4556
    3. Mies sinä olet kaunis katsella

      Olet myös rauhallinen, tavallinen, varovainen, lämmin, poikamainen, komea, ryhdikäs, rentotyylinen, kiva, mukava... jne
      Ikävä
      67
      3201
    4. Vastenmielisyys

      Kuvaa sinua parhaiten
      Ikävä
      55
      2166
    5. Sinulle, tahtoisin kertoa mitä

      ajattelen siitä. Ehkä olen väärässä, mutta minusta kuulostaa jonkin alulta, mutta ei kerro minkä. Se selvinnee myöhemmi
      Ikävä
      28
      1699
    6. Ensitreffit alttarilla Jyrki paljastaa hääyön intiimiasioista kameroiden sammuttua: "Fyysinen..."

      Ooo-la-laa… Ensitreffit alttarilla -sarjassa alkaa hääparien välillä ns. tunteet kuumenemaan. Lue lisää: https://www.s
      Ensitreffit alttarilla
      7
      1677
    7. Persut tyrmäsivät Suomen osallistumisen Ukrainan jälleenrakentamiseen

      Siinä meni sitten kokoomusyrittäiltä bisnekset sivun suun putinistipersujen takia. Jälleenrakentamiseen osallistuvat mu
      Maailman menoa
      354
      1473
    8. Miksi suomussalmelaiset haisee niin pahalle?

      Kaupassa käydessä huomaa, miten monet ihmiset haisee todella kammottavalle. Eikö täällä osata käydä pesulla tarpeeksi us
      Suomussalmi
      14
      1429
    9. Miksi miehet pelkäätte jotain naista?

      Iskeekö ujous, paniikki ja hävetys. En ole niin pelottava miltä vaikutan vink vink.
      Ikävä
      58
      1119
    10. Nuorisojoukko ryösti merkkikengät teinipojan jalasta Helsingin Itäkeskuksessa.

      https://www.is.fi/kotimaa/art-2000010709501.html Muun muassa näidenkin rikosten huomattavan suurista kasvamismääristä vi
      Maailman menoa
      276
      1070
    Aihe