Hei!
Minulla on lasittamaton suorakaiteen muotoinen parveke. Haluaisin peittää ankean betonilattian puulaatoilla, mutta kaupoissa myytävät pikkulaatat tuntuvat vaikealta ratkaisulta siivouksen vuoksi.
Ajattelinkin, että enkö voisi väsätä itse esimerkiksi terassille tarkoitetusta lämpökäsitellystä puusta parvekkeella koko lattiapinta-alan kokoisen ison "laatan" monen pienen sijaan? Olisi minusta paremman näköinenkin.
Tällaista ratkaisua en ole oikein nähnyt missään ja siksi mietinkin, että onko tässä nyt jotain hankalaa, mitä en itse ymmärrä?
Eikö esim. puukeskukselta saisi puutavarankin ihan omiin mittoihin sahattuna niin, että itselle jäisi vain naulaushommat?
Parvekelaatat itse tehden
5
7674
Vastaukset
- NainenVantaa
Niinhän se paras tulee, jos kerran olet kätevä käsistäs ja osaat nikkaroida.
Siivouksen kannalta on ihan se ja sama, onko laattoja yksi vai monta, jos jätät lautojen väliin roskien mentävät raot:) Toisaalta jos haluaa vaikka talveksi nostaa ne laatat lumelta suojaan, niin pienet laatat on helpompi pinota ja vaikka suojapeitolla peittää. Näin ne ovat pitkäikäisemmät.
Ainakin sisustusohjelmissa tuollaisia on tehty parvekkeille, joten turha pelätä, että siinä olisi jotain pelättävää. - ei tajua
voi parveketta sitten siivota jos laitat "laatat" ko ko alueelle. Sinne menee hirveästi likaa ja jos ei voi siivota niin se jäte alkaa haista siellä lämmössä. Itsellä 50x50 laatat ja siivous kerran kesässä syksyllä ja otan laatat pois puolelta alalta ja sitten toiselta. Aikaa menee 30 minuuttia koko hommassa ja sen voihan letkulla pestä.
Minä miettisen tuota koko lauta hommaa vielä? - -laatta
Siitä tulee aika massiivinen ja painava.. Meinaan, että ne laudat tarttee rungokseen paksumpaa tavaraa kuin lauta. Siivouksen kannalta ei takuulla ole yhtään helpompaa ja jos se iso laatta on ison parvekkeen kokoinen, niin tuskin jaksat edes nostaa sitä.
Ja jos kuitenkin moisen teet, niin kasaa ruostumattomilla ruuveilla, älä nauloilla. Niin kannattais tehdä pienempiäkin laattoja itse tehdessä. Bilteman rosteriruuvit ei edes maksa ihmeitä ja laatat pysyvät "ikuisesti" kasassa- PennyLane
Minusta se olisi nimenomaan helpompi siivouksen kannalta jos laatta olisi yhtenäinen. Vaikka sen pystyynnostamiseen tarvittaisiinkin kaksi käsiparia niin saisi kerralla siivottua koko lattialan kunnolla.
Lämpökäsitellystä puusta ajattelin tuon tehdä noin puolen sentin raoilla. - kustavilainen
PennyLane kirjoitti:
Minusta se olisi nimenomaan helpompi siivouksen kannalta jos laatta olisi yhtenäinen. Vaikka sen pystyynnostamiseen tarvittaisiinkin kaksi käsiparia niin saisi kerralla siivottua koko lattialan kunnolla.
Lämpökäsitellystä puusta ajattelin tuon tehdä noin puolen sentin raoilla.Kerron millaisen olen aiemmin tehnyt. Siinä on samasta puusta pääliosat ja aliosat. Kyllästetystä männystä ja ruuvattu kiinni. Tehty 170 sm (parvekkeen syvyys) x 50 sm ( eli neljä lautaa sellaisella välillä, että lyijykynä juuri mahtuu väliin). Ja niin monta tällaista palaa tehtiin, että parvekkeen pituus tuli täyteen. Muistaakseni viimeiseen palaan vain kaksi tai kolme lautaa. Eivät paina mahdottomia.
Valmiiksi sahattuna saa jostain ja jostain ei. Tavalliseen koivuun pitää porata alkureiät. Taipumusta halkeiluun. En tiedä miten mikäkin lämpökäsitelty puu käyttäytyy. Kannattaa kysyä myyjältä pitääkö ruuveja (tai nauloja) varten porata alkureiät.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Epäily: Oppilas puukotti kolmea Pirkkalan koululla
Tämänhetkisen tiedon mukaan ainakin kolme oppilasta on loukkaantunut puukotuksessa Pirkkalan Vähäjärven koululla. Myös e3017624Jos yhdistät nimikirjaimet
Jos yhdistät sinun ja kaivattusi ensimmäisten nimien alkukirjaimet mitkä nimikirjaimet tulee? Sinun ensin ja sitten häne855969Jos olisit täällä
Tosin en tiiä miks oisit. (Ja hävettää muutenkin kun ei muka muulla tavoin osaa kertoa tätäkään) Jos jollain pienellä1673538Kyllä se taitaa olla nyt näin
Minusta tuntuu et joku lyö nyt kapuloita rattaisiin että meidän välit menisi lopullisesti. Sinä halusit että tämä menee321987Pirkkalan koulussa puukotus, oppilas puukotti kolmea
Ilmeisesti tyttöjä ollut kohteena.1921875Odotan että sanot
Sitten siinä että haluaisit vielä jutella kahdestaan kanssani ja sitten kerrot hellästi että sinulla on ollut vaikea san191678- 361559
- 441484
- 221431
Heih! Vieläkö ehtii laittaa auringonkukat kasvamaan?
Kerkeekö auringonkukat kukkimaan, kun upottaa auringonkukan siemenet kävelyreittien varrella multiin? Vai onko jo ihan651398