huonoimmat puoliplaanarit

jareta

Tässä edelleen etsin sopivaa (käytettyä) puoliplaanaria kokoluokassa 8-10 m kaudelle 08.

Alun jälkeen on ruvennutkin löytymään malko paljon vaihtoehtoja.

Onko tuossa kokoluokassa jotakin ns susirunkoa jota ei missään nimessä kannata hankkia? Nyt tarkoitan lähinnä merenkulkuominaisuuksien puolesta. Tietysti perustelu kiinnostaa.

34

23512

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • svenkku

      Yhden hyvän ainakin tiedän: Haiveli 900 Pilotia käyttivät luotsitkin aikanaan.

      • myös tätä:

        Nordic 79 on vaaksan vaille 8 metriä. Se on tunnetusti jämäkkää tekoa. Sillä ajelee mukavasti 15:ttä solmua, 18-20 alkaa olla liikaa ja kulusta tulee epävarmaa. Alkavat olla kyllä suhteellisen iäkkäitä, tuoreimmat ehkä vuodelta 1980. Alkuperäiset koneet ovat varmaan loppuun ajettuja. Sopiva mylly on 165-heppainen, 130 liian vähän.


      • jouduttiin

        Haivelia jouduttiin käyttämään, koska kunnon työveneisiin ei ollut varaa.


      • vastattu

        Haivelin 900 versiota ei ole Pilottina, koska sitä ei ole koskaan siinä käytössä ollut.

        Pitkä(1005)Haiveli on taas se vene jota tehtiin kymmenen vuotta vain ammattikäyttöön ennen ensimmäistäkään siviili versiota. Tämä ei tosin ole puoliplaanari. Tilat vastaa 7 m tämän päivän venettä, mutta eipä ne olleet suunnittelu kriteerinä, vaan nopeus ja merikelpoisuus joissa on onnistuttu.


    • kriteerit

      Etsi tasaperäinen, jossa on avotila takana alhaalla ja uima- ja aurinkotaso vesirajassa.

      • streamer

        itselläni on 9-tonninen marino. Tosi tilava, asuttava ja merikelpoinen. 200 hv:n koneella liikkuu mukavasti; matkanopeutena 14-18 kn ja huiput 23-24kn.


      • jareta
        streamer kirjoitti:

        itselläni on 9-tonninen marino. Tosi tilava, asuttava ja merikelpoinen. 200 hv:n koneella liikkuu mukavasti; matkanopeutena 14-18 kn ja huiput 23-24kn.

        Marino on ollut sellainen uusi tulokas omien kandidaattien listalle. Se vaikuttaa tosiaan todella tilavalta. Eräs asia, mikä on jäänyt vähän pelottamaan on se potkuriakseli/köli evän kesto.

        Lueskelin tuossa juuri yhdestä Marinosta joka meinasi upotakun tuo kyseinen evä repesi akselin tärinän takia. Myöhemmin rakennetta on ilmeisesti muutettu, mutta koskahan se on mahtanut tapahtua?

        Mihin suunnittelukategoriaan Marino 9000 on muuten tehty? C vai B?


      • n.n.

        Taas tämä integroiduista uimatasoista höpöttäjä:-)


      • jammer1
        jareta kirjoitti:

        Marino on ollut sellainen uusi tulokas omien kandidaattien listalle. Se vaikuttaa tosiaan todella tilavalta. Eräs asia, mikä on jäänyt vähän pelottamaan on se potkuriakseli/köli evän kesto.

        Lueskelin tuossa juuri yhdestä Marinosta joka meinasi upotakun tuo kyseinen evä repesi akselin tärinän takia. Myöhemmin rakennetta on ilmeisesti muutettu, mutta koskahan se on mahtanut tapahtua?

        Mihin suunnittelukategoriaan Marino 9000 on muuten tehty? C vai B?

        uusi juttu mulle, itselläni ei ollut mitään ongelmia tuonkaan suhteen. Omani on kasinelonen. Epäilen että mainitsemasi vene on ajettu karille joskus, korjattu huonosti ja potkuri jäänyt tasapainottamatta.
        Täytyypä tarkistaa mihin kategoriaan suunniteltu, vai onkohan suunniteltu ennenkuin kategorointi on keksitty.


      • asiantuntija takana
        n.n. kirjoitti:

        Taas tämä integroiduista uimatasoista höpöttäjä:-)

        Jos ei muuta keksi niin vaikene lopullisesti.

        Venevalinta ei ole inttäjien touhua, vaan siinä
        pitää faktat ratkaista.


      • Marexipaani
        n.n. kirjoitti:

        Taas tämä integroiduista uimatasoista höpöttäjä:-)

        Marex-miestä odotellaan jo areenalle!


      • käyttöalue
        jammer1 kirjoitti:

        uusi juttu mulle, itselläni ei ollut mitään ongelmia tuonkaan suhteen. Omani on kasinelonen. Epäilen että mainitsemasi vene on ajettu karille joskus, korjattu huonosti ja potkuri jäänyt tasapainottamatta.
        Täytyypä tarkistaa mihin kategoriaan suunniteltu, vai onkohan suunniteltu ennenkuin kategorointi on keksitty.

        "Marino 9000 on yksi harvoja veneitä, jossa Eero Harilaisella on rungon suunnittelu epäonnostunut."
        Marino 9000 on suojaisten vesien vene.


      • jareta
        käyttöalue kirjoitti:

        "Marino 9000 on yksi harvoja veneitä, jossa Eero Harilaisella on rungon suunnittelu epäonnostunut."
        Marino 9000 on suojaisten vesien vene.

        On totta, että huonoja puoliliukuvia on tehty paljon. On fiskareita, joiden perää on levitetty (esim. Bella 700 ja 800) ja liukuva veneitä, joiden painopistettä on tuotu eteenpäin. Marino 9000 edustaa tätä tyyppiä.
        Mutta on myös joitakin hyviä puoliliukuvia, joiden taloudellisuus ja merikelpoisuus on erittäin hyvät. Esim. Kulkuri, Finmar Family ja Seiskarin eri mallit. Vastaavia runkoja löytyy myös maailmalta työveneistä ja luotsiveneistä ja vastaavista. Joitain hyvän puoliliukuva tunnusmerkkejä: Pitkä terävä keula, veneen levein kohta (vesirajassa) on n. 2/3 keulasta,


      • vielä tiedä
        n.n. kirjoitti:

        Taas tämä integroiduista uimatasoista höpöttäjä:-)

        Onneksi muut jo tietävät, miksi uima- ja takataso on oltava takana alhaalla vesirajassa.


      • on hyvä puoliplaanari
        jareta kirjoitti:

        On totta, että huonoja puoliliukuvia on tehty paljon. On fiskareita, joiden perää on levitetty (esim. Bella 700 ja 800) ja liukuva veneitä, joiden painopistettä on tuotu eteenpäin. Marino 9000 edustaa tätä tyyppiä.
        Mutta on myös joitakin hyviä puoliliukuvia, joiden taloudellisuus ja merikelpoisuus on erittäin hyvät. Esim. Kulkuri, Finmar Family ja Seiskarin eri mallit. Vastaavia runkoja löytyy myös maailmalta työveneistä ja luotsiveneistä ja vastaavista. Joitain hyvän puoliliukuva tunnusmerkkejä: Pitkä terävä keula, veneen levein kohta (vesirajassa) on n. 2/3 keulasta,

        Tätä nimitystä käytetään ns. puoliplaanarista.
        Olet oikeilla jäljillä etsiessäsi hyvää runkoa.
        Tarkkaile seuraavia seikkoja:
        - Terävä keula, mutta ei liina pysty.
        - Levein kohta 2/3 edestä ja sitten kapenee hieman perään.
        - Tasaperäinen
        - Pyöreä pohja, mutta terävät palteet.
        - Matala ja kapea köli.
        Ja muista, puoliplaanarilla ei pidä ajaa yli 20 solmua. Oikea marssivauhti on 10-15 solmua.


    • Masi

      Kerroppa, mitä vaihtoehtoja sinulla on kiikarissa, niin on helpompi kommentoida. Puoliliukuvia ei ole lopulta niin kovin monia markkinoilla. Polttoainekulujen noustessa niitä saattaa ilmestyä kuitenkin lisää.

    • seuraavia veneitä:
      Flying Albatross'ia (870) tai vanhempia
      veistämön vastaavia malleja ja
      Marsund 906'ta (906), jos etsit merikelpoista puoliplaanaria luokkaan 8-9 m.

      • katso aiemmmat

        Suippoperäinen runko ei toimi kunnolla.


      • nordic
        katso aiemmmat kirjoitti:

        Suippoperäinen runko ei toimi kunnolla.

        itselläni on nordic 79 kone on 165 hv bensa vene on tukeva ja vakaa hyvät tilat on puu sisustus mahonkia keittiö vesi vessa tilaa on ja kauniilla ilmalla saa pessn alas vene kuluttaa n 18 solmun vauhdissa 16-18 litraa tunnissa kulkee parhaillaan 30 solmua samanlainen vene on muuten finn-ess 28 niitä on netti veneessä myytävänä lkaen 13 tonnia


      • Seiskari 28 varauksin, Nidelv 28 ja tietty Kulkuri 31/34 (pidennetyillä hyteillä).
        Eivät ole suippoperäisiä! ;)


      • pelkuriko
        nordic kirjoitti:

        itselläni on nordic 79 kone on 165 hv bensa vene on tukeva ja vakaa hyvät tilat on puu sisustus mahonkia keittiö vesi vessa tilaa on ja kauniilla ilmalla saa pessn alas vene kuluttaa n 18 solmun vauhdissa 16-18 litraa tunnissa kulkee parhaillaan 30 solmua samanlainen vene on muuten finn-ess 28 niitä on netti veneessä myytävänä lkaen 13 tonnia

        Oot aika huimapää, jos ajat Nordicilla 30 solmua. Mulla otti huiput 130-heppaisella 22-23 solmua. Jo pienikin painonsiirto puolelta toiselle sai veneen keikahtamaan todella rajusti, vaikka heti vastasi trimmillä. Omasta mielestäni se oli parhaimmillaan 15 solmun nurkilla niin melun, kulkuasennon, käytöksen kuin kulutuksen kannalta. No, se oli mun syrjähyppy moottorivenemaailmaan. Ei tule ikävä.


      • jareta
        a.k.o kirjoitti:

        Seiskari 28 varauksin, Nidelv 28 ja tietty Kulkuri 31/34 (pidennetyillä hyteillä).
        Eivät ole suippoperäisiä! ;)

        lueskelin kipparista seiskarin testiä ja ei se suuria kehuja muistaakseni saanut


      • kaikille nopeuksille
        pelkuriko kirjoitti:

        Oot aika huimapää, jos ajat Nordicilla 30 solmua. Mulla otti huiput 130-heppaisella 22-23 solmua. Jo pienikin painonsiirto puolelta toiselle sai veneen keikahtamaan todella rajusti, vaikka heti vastasi trimmillä. Omasta mielestäni se oli parhaimmillaan 15 solmun nurkilla niin melun, kulkuasennon, käytöksen kuin kulutuksen kannalta. No, se oli mun syrjähyppy moottorivenemaailmaan. Ei tule ikävä.

        Kunnon runko mahdollistaa puoliplaanarilla
        ajon kaikilla nopeuksilla ja helpon ja turvallisen kiinnittymisen myös yksinään.


      • yksi vaihtoehto
        a.k.o kirjoitti:

        Seiskari 28 varauksin, Nidelv 28 ja tietty Kulkuri 31/34 (pidennetyillä hyteillä).
        Eivät ole suippoperäisiä! ;)

        Naviga 8 pidemmällä hytillä on kanssa varteenotettava vaihtoehto. Mikähän se oli alkuperäisesllä käyttötarkoitus veneelle? Aikamoisia eroja löytyy veneistä sisä- ja ulkotilojen suhteen.


    • lisää

      Sunmarin rungolle on tehty hyviä puoliplaanareita, samaa runkoa on käytetään vieläkin. Esim 8500 / 870 C tai myöhemmin Bella 9000 Sunmar.
      Näissä on tilaa perheelle ja kulkevat merellä mukavasti.

      • Semiplan

        Pitäisi tietää budjetti ensin, haarukka aika lavea. Hyviä ainakin Marsund, Albatross, Marex, Utö, Nimbus ja tuo Sunmar


      • kotimaiset pois
        Semiplan kirjoitti:

        Pitäisi tietää budjetti ensin, haarukka aika lavea. Hyviä ainakin Marsund, Albatross, Marex, Utö, Nimbus ja tuo Sunmar

        Vielä kannattaa harkita kotimaisten poistoa
        hyvien listalta!


      • Ihmettelen vain
        kotimaiset pois kirjoitti:

        Vielä kannattaa harkita kotimaisten poistoa
        hyvien listalta!

        Siis siloinhan sinutkin pitäisi poistaa listoilta, oletan sinun olevan suomalainen.


      • Vesille mieli
        Ihmettelen vain kirjoitti:

        Siis siloinhan sinutkin pitäisi poistaa listoilta, oletan sinun olevan suomalainen.

        Veneen valinta on kinkkistä puuhaa, jossa pitää otta huomioon monta asiaa. Puoliplaanaria etsiessäsi ilmeisesti haet kohtuukulutuksista ja asuttavaa venettä. Itse kävin viime vuonna samanlaista jaakobinpainia merkkien välillä. Lopulta päädyin Sunmar 28:aan, vuosimalli 1981, moottori Ford 120 hv:n kuutosdiedel. Tai oikeastaan se oli loppujen lopuksi erään ikänsä veneilleen valinta.

        Hän kertoi, että Sunmar 28:n runko on hyvän mallinen ja hiton vankasti tehty. Turbotonta Fordin 5,7 -litraista konetta ei saa ihmisen elinaikana remonttikuntoon kuin todella huonolla hoidolla. Veneen tilat ovat minusta kokoluokan parhaimmistoa. Marino 9000 oli pitkään listoillani, mutta en löytänyt sen hinnalle riittävästi vastiketta, koska siitä pyydettiin lähes tuplasti Sunmariin verrattuna. Miksi ihmeessä?

        Suosittelen, että käyt katsomassa ainakin Sunmar 28:n ja Marino 9000:n.

        T. Jore


      • Norren kasvatti

        Olen saariston kasvatti ja veneillyt koko ikäni. Lähinaapurissa toimii myös veneenrakentaja neljännessä polvessa. Siirtyessäni puuveneestä lasikuituiseen tämä asiantuntija antoi kullanarvoisia neuvoja. Hänen neuvojensa saattelemana päädyin aikoinaan ostamaan Sunmar 28:n, joka on osoittautunut todella mainioksi hankinnaksi. Veneestä ei kertakaikkiaan voi sanoa pahaa sanaa monen vuoden kokemuksella. Nojaa, pressujen kanssa värkkääminen on toki joskus ottanut aivoon. Mutta sen vastapainoksi kauniilla kelillä meno on todella upeaa, kun iso vene avautuu koko komeudessaan maisemille.

        Moottorina minulla on Fordin 5,7 litrainen ja 120 heppainen vapaasti hengittävä diesel. Turboton siksi, että asiantuntijani neuvoi kiertämään ahtimet kaukaa. Kone on keskellä venettä ja akselivetoinen. Tämä siksi, että asiantuntijani kehoitti kiertämään perävetolaitteelliset isot veneet mahdollisimman kaukaa. Hän tutki myös Sunmarini rungon erityisellä tarkkuudella ennen ostopäätöstäni. Toteamus oli, että runko on poikkeuksellisen vankasti tehty ja hyvän muotoinen. Siitä kai johtuu sen miellyttävä käyttäytyminen kovassakin kelissä.

        Hyviä päätöksiä!


    • Ei hengenvaarallisia.

      Takatason tärkein tehtävä on ottaa pudonneet kytiin. Sen on oltava iso, turvallisesti pyöristetty. takaosaan sisäänrakennettu JA SINNE ON PÄÄSTÄVÄ VEDESTÄ, AVOTILASTA JA SIVUKANSILTA YHDELLÄ ASKELEELLA.

      Takataso ja avotila pitää olla samassa tasossa kuin ohjaamo.

    • Jarna47

      Ehdottomasti.

      • Jarna47

        Korjaus (en lukenut otsikkoa kunnolla)
        Ei missään tapauksesssa ole huonoin.
        Marssivauhti n. 16kn, kulkee kuin juna, naftaa kuluu n. 20 litraa tunnissa. (BMW 180hv koneella)


    • sapaatti

      Susista en tiedä. Sen sijaan, jos etsit monikäyttöistä, ei sisätiloiltaan maksimaalista venettä, katso Minorin mallisto läpi. Rakenne ja kulkuominaisuudet kunnossa.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Tunniste

      Jonka vain sinä ja kaivattusi tietää. ⬇️
      Ikävä
      116
      5307
    2. Ketä julkkista

      kaivattunne muistuttaa?
      Ikävä
      67
      5074
    3. Miten, milloin

      Se onnistuisi sun luona
      Ikävä
      91
      4134
    4. Miten mä olisin

      Rohkeampi lähestymään häntä. En tiedä. En osaa nykyään edes tikusta tehdä asiaa vaan käyttäydyn päin vastoin välttelen.
      Ikävä
      75
      3620
    5. Anteeksi kun käyttäydyn

      niin ristiriitaisesti. Mä en usko että haluaisit minusta mitään, hyvässä tapauksessa olet unohtanut minut. Ja silti toiv
      Ikävä
      60
      3228
    6. Haluan huomiota sulta

      nainen…tiedoksi. 😥❤️ -M-
      Ikävä
      43
      2811
    7. Kerro kolme huonoa ja

      kolme hyvää asiaa kaivatustasi? Än yy tee nyt
      Ikävä
      15
      2307
    8. Yritän tänään laittaa taajuudet kohdilleen

      Jotta törmätään kirjaimellisesti. Ei tätä kestä enää perttikään. Olet rakas ❤️
      Ikävä
      54
      1949
    9. Rakastatko mua

      Vielä?
      Ikävä
      40
      1810
    10. Onko kaivattusi

      kyltymätön nainen, pystyisitkö olemaan hänelle loputon mies, vai meneekö toisinpäin.
      Ikävä
      38
      1673
    Aihe