Töissä sapattina..?

hirvas

eli tämä on monelle työntekijälle totuus nykyaikana. Erityisesti teollisuudessa, liike-hoitoalalla, liikenteessä ja monessa muussakin työpaikassa tehdään vuorotöitä.

Miten tulee suhtautua lauantaina tehtävään "leipätyöhön". Katsotaanko se sapatin rikkomiseksi, koska kyseessä ei ole pelkästään hyvän tekeminen. Entäpä jos vapaapäivä onkin sitten sunnuntaina, hyväksyykö Jumala sen lepopäiväksi, vai pitääkö se olla ehdottomasti vain lauantai ?

On suuri joukko työntekijöitä, jotka tekevät 5-päiväistä työviikkoa. Heillä on siis kaksi päivää vapaata, mutta miten tulisi viettää sapattia. Saako puuhastella mökillä, tehdä puita, siistiä pihaa, tai pestä pyykkiä..?

Mikä on käsityksenne tästä, ja missä vedetään raja?
Raamattu sanoo, että yhtää askaretta älköön tehtäkö. Jopa ruokakin olisi tehtävä sapatiksi valmiiksi, eikä tulta saa sytyttää.

Mitä te adventistit teette sapattina, missä kulkee teidän tekemisienne rajat? Mitä te saatte tehdä sapattina, vai teettekö mitään?

Tämä on ainakin minulle epäselvä asia, kertokaa.

18

671

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • on vesiselvää.

      Kirkko ei alista omantunnonasioissa.
      Annetaan ymmärtää käytännössä, että on toisenluokan uskovainen jos "ahnehtii" viikonlopputöitä.
      Voi myös luovuttaa työpaikasta ja heittäytyä sosiaalihuollon avustettavaksi ts. Jumala auttaa yksinkertaisia.

    • Ei ihminen ole sapattia

      varten, vaan SAPATTI ON IHMISTÄ VARTEN! Jeesus sanoi että: minun Taivaallinen Isäni tekee alati töitä, niimpä ihmisellä on lupa tehdä hyvää sapattinakin!

      Jumalan pyhittämän ja siunaaman lepopäivän pyhittäminen on Luojan kunnioittamista, eikä lakihenkistä!

      Miksi lähteä päiviä valitsemaan, kun Jumala on jo itse valinnut ja pyhittänyt ja siunannut meille LEPOPÄIVÄN!

      Minä ainakin pysyn ilolla siinä, mikä on Taivaalisen Isäni kädestä lähtenyt!

      Tekojen osalta olen TÄYSIN VAPAA, koska SE PÄIVÄ on minua varten!

      Mutta ilolla, rakkaudesta Luojaani ja Lunastajaani, menen mielelläni juuri silloin kirkkoon uskonystävieni kanssa yhdessä kiittämään ja ylistämään Jeesusta.

      Mutta jos minun silloin pitää olla töissä, muistan kuitenkin sen että NYT ON SAPATTI ja sieluni lepää ja iloitsee Herrassa vaikka käteni tekevätkin työtä. Muistaen sen että olen VAPAA Kristuksessa, enkä orja,(vapaa halutessani työskentelemäänkin) en edes sapatinkaan orja. Tiedän kyllä joitakin vanhoillisia adventisteja, jotka menevät orjuuteen sapattiasiassa.

      Minusta se on orjuuteen menemistä, jos pitää sanoa, että "en voi" tänään tehdä sitä tai tätä! On aivan eriasia sanoa, että minun ei tänään tarvitse, vaan tänään saan olla vapaa siitä, koska nyt on sapatti.

      Me ihmiset orjuutamme liian helposti itseämme ja toisia! Jeesus todella tarkoitti sitä mitä hän sanoi: Että ihminen ei ole sapattia varten, vaan SAPATTI ON IHMISTÄ VARTEN!

      Mutta onneksi nykyään on nämä kaksi vapaapäivää viikossa ja voi itse valita että miten sapattinsa viettää!

      • Näin minäkin olen asian aina ymmärtänyt. Sapatilla on aina minulle ollut jokin erityinen merkitys, vaikka joutuisi olemaan työssäkin. On tehtäviä jotka on välttämättömiä (muutkin kun esim. sairaanhoitajan tehtävät). Joskus joku työkaveri sairastuu ym. jolloin olen valmis tuuraamaan, vaikka muuten olenkin sopinut työnantajan kanssa, että haluan lauantait pääsääntöisesti vapaaksi.

        Tästä asiasta ei pidä tehdä mitään orjuuttavaa asiaa. Yksityiskohdat sapatin viettoon liittyen ovat omantunnon kysymyksiä ja siinä mielessä yksityisasioita, että ei kaikille sovi täsmälleen samanlainen tapa viettää sapattia.

        Mökillä voin pilkkoa puita, jos se tuntuu hauskalta, mutta jos ei yhtään huvita, niin sitten voin hyvällä omalla tunnolla ihan olla vaan ja levätä ja jättää velvollisuudet seuraavaan päivään.

        Ruokaa voi valmistella etukäteen tai sitten tekee jotain yksinkertaisempaa sapuskaa. Jos taas viikolla ei koskaan kerkiä laittamaan ruokaa, niin sitten voi yhteinen ruuanlaittohetki perheen parissa olla rentouttavaa ja siunaavaa. Eli tapauskohtaistakin se miten milloinkin haluaa tehdä.

        Kuten kirjoititkin, niin ei todellakaan ole kyse siitä "Mitä ei saa tehdä?", vaan nimenomaan siitä "Mitä ei tarvitse tehdä?"


    • kolme-enkeliä

      Adventistit antavat Raamatun puhua:

      2.Moos.20:8 Muista pyhittää lepopäivä.
      9 Kuusi päivää tee työtä ja toimita kaikki askareesi;
      10 mutta seitsemäs päivä on Herran, sinun Jumalasi, sapatti; silloin älä mitään askaretta toimita, älä sinä älköönkä sinun poikasi tai tyttäresi, sinun palvelijasi tai palvelijattaresi tai juhtasi älköönkä muukalaisesi, joka sinun porteissasi on.
      11 Sillä kuutena päivänä Herra teki taivaan ja maan ja meren ja kaikki, mitä niissä on, mutta seitsemäntenä päivänä hän lepäsi; sentähden Herra siunasi lepopäivän ja pyhitti sen.

      Jes. 56:2
         
      Autuas se ihminen, joka tämän tekee, se ihmislapsi, joka tässä pysyy, joka pitää sapatin eikä sitä riko, joka varoo kätensä tekemästä mitään pahaa!

      Jes. 56:6
         
      Ja muukalaiset, jotka ovat liittyneet Herraan, palvellakseen häntä ja rakastaakseen Herran nimeä, ollakseen hänen palvelijoitansa, kaikki, jotka pitävät sapatin eivätkä sitä riko ja pysyvät minun liitossani,
      7 ne minä tuon pyhälle vuorelleni ja ilahutan heitä rukoushuoneessani, ja heidän polttouhrinsa ja teurasuhrinsa ovat otolliset minun alttarillani, sillä minun huoneeni on kutsuttava kaikkien kansojen rukoushuoneeksi.

      Jes. 58:13
         
      Jos sinä pidätät jalkasi sapattia rikkomasta, niin ettet toimita omia asioitasi minun pyhäpäivänäni, vaan kutsut sapatin ilopäiväksi, Herran pyhäpäivän kunnioitettavaksi ja kunnioitat sitä, niin ettet toimita omia toimiasi, et aja omia asioitasi etkä puhu joutavia,
      14 silloin on ilosi oleva Herrassa, ja minä kuljetan sinut maan kukkuloitten ylitse, ja minä annan sinun nauttia isäsi Jaakobin perintöosaa. Sillä Herran suu on puhunut.

      Matt. 12:10
         
      Ja katso, siellä oli mies, jonka käsi oli kuivettunut. Niin he kysyivät häneltä sanoen: "Onko luvallista sapattina parantaa?" voidaksensa nostaa syytteen häntä vastaan.

      Matt. 12:11
         
      Niin hän sanoi heille: "Kuka teistä on se mies, joka ei, jos hänen ainoa lampaansa putoaa sapattina kuoppaan, tartu siihen ja nosta sitä ylös?

      Matt. 12:12
         
      Kuinka paljon suurempiarvoinen onkaan ihminen kuin lammas! Sentähden on lupa tehdä sapattina hyvää.

      Matt. 24:20
         
      Mutta rukoilkaa, ettei teidän pakonne tapahtuisi talvella eikä sapattina.

      Luuk. 6:9
         
      Niin Jeesus sanoi heille: "Minä kysyn teiltä: kumpi on luvallista sapattina: hyvääkö tehdä, vai tehdä pahaa, pelastaako henki, vai hukuttaa?"

      Luuk. 13:10
         
      Ja hän oli opettamassa eräässä synagoogassa sapattina.

      Joh. 7:23
         
      Sentähden: jos ihminen saa ympärileikkauksen sapattina, ettei Mooseksen lakia rikottaisi, miksi te olette vihoissanne minulle siitä, että minä tein koko ihmisen terveeksi sapattina?

      • vielä ...

        Luukkaan evankeliumi:
        16:16 Laki ja profeetat olivat Johannekseen asti; siitä lähtien julistetaan Jumalan valtakuntaa, ja jokainen tunkeutuu sinne väkisin.

        Roomalaiskirje:
        3:21 Mutta nyt Jumalan vanhurskaus, josta laki ja profeetat todistavat, on ilmoitettu ilman lakia,


      • hirvas
        vielä ... kirjoitti:

        Luukkaan evankeliumi:
        16:16 Laki ja profeetat olivat Johannekseen asti; siitä lähtien julistetaan Jumalan valtakuntaa, ja jokainen tunkeutuu sinne väkisin.

        Roomalaiskirje:
        3:21 Mutta nyt Jumalan vanhurskaus, josta laki ja profeetat todistavat, on ilmoitettu ilman lakia,

        mitä Raamattu sanoo, mutta kysyinkin aloituksessani, miten adventisti suhtautuu vuorotyössä silloin, kun työvuoro on lauantaina.

        Ja jos työvuoro ei ole lauantaina, niin missä kulkevat rajat, mitä saa tehdä sapattina ja mitä ei?

        Siis aivan käytännön kysymyksiä, jotka ovat monen adventistin arkipäivää. Tottahan te parhaiten tiedätte vastata, koska elätte näiden asioiden kanssa.


      • uskokaa Elleniä!

        Adventtikirkon sivuilta kopioitua

        50. Edellyttääkö Jeesuksen esimerkki, että kristillisten sairaaloiden tulee olla avoinna seitsemänä päivänä viikossa ilman henkilökunnalle järjestettyä sapatinlepoa? Sairaalahenkilökunnan tarpeet huomioon ottaen Ellen White kirjoitti: "Vapahtaja on osoittanut esimerkillään, että on oikein lievittää kärsimyksiä sapattina, mutta lääkäreiden ja sairaanhoitajien ei tulisi tehdä silloin mitään sellaista työtä, mikä ei ole välttämätöntä. Tavalliset hoidot ja toimenpideet, jotka voivat odottaa, olisi lykättävä seuraavaksi päiväksi. Potilaiden on hyvä tietää, että lääkäreidenkin on saatava yksi päivä lepoa varten" (Medical Ministry [Mountain View, CA: Pacific Press, 1963], s. 214). Sapattina suoritetuista lääkintäpalveluista maksettavat korvaukset on ohjattava hyväntekeväisyystyöhön. White kirjoitti: "Voi olla välttämätöntä käyttää myös pyhän sapatin tunteja ihmiskunnan kärsimysten lievittämiseen. Mutta PALKKIOT tällaisesta työstä tulisi laittaa HERRAN RAHASTOON käytettäväksi sellaisten apua tarvitsevien köyhien hyväksi, joilla ei ole varaa maksaa tarvitsemaansa hoitoa" (sama, s. 216).
        51. George E. Vandeman, When God Made Rest (Boise, ID: Pacific Press, 1987), s. 21.


      • hirvas
        uskokaa Elleniä! kirjoitti:

        Adventtikirkon sivuilta kopioitua

        50. Edellyttääkö Jeesuksen esimerkki, että kristillisten sairaaloiden tulee olla avoinna seitsemänä päivänä viikossa ilman henkilökunnalle järjestettyä sapatinlepoa? Sairaalahenkilökunnan tarpeet huomioon ottaen Ellen White kirjoitti: "Vapahtaja on osoittanut esimerkillään, että on oikein lievittää kärsimyksiä sapattina, mutta lääkäreiden ja sairaanhoitajien ei tulisi tehdä silloin mitään sellaista työtä, mikä ei ole välttämätöntä. Tavalliset hoidot ja toimenpideet, jotka voivat odottaa, olisi lykättävä seuraavaksi päiväksi. Potilaiden on hyvä tietää, että lääkäreidenkin on saatava yksi päivä lepoa varten" (Medical Ministry [Mountain View, CA: Pacific Press, 1963], s. 214). Sapattina suoritetuista lääkintäpalveluista maksettavat korvaukset on ohjattava hyväntekeväisyystyöhön. White kirjoitti: "Voi olla välttämätöntä käyttää myös pyhän sapatin tunteja ihmiskunnan kärsimysten lievittämiseen. Mutta PALKKIOT tällaisesta työstä tulisi laittaa HERRAN RAHASTOON käytettäväksi sellaisten apua tarvitsevien köyhien hyväksi, joilla ei ole varaa maksaa tarvitsemaansa hoitoa" (sama, s. 216).
        51. George E. Vandeman, When God Made Rest (Boise, ID: Pacific Press, 1987), s. 21.

        parantaa sapattina, vaikka Jeesus nimenomaan paransi sairaita...? Onko tässä jotakin ristiriitaa Jeesuksen toiminnan ja EGW:n ohjeiden välillä?

        Luuk. 13:14
        Mutta synagoogan esimies, joka närkästyi siitä, että Jeesus paransi sapattina, rupesi puhumaan ja sanoi kansalle: "Kuusi päivää on, joina tulee työtä tehdä; tulkaa siis niinä päivinä parannuttamaan itseänne, älkääkä sapatinpäivänä".


      • kolme-enkeliä
        hirvas kirjoitti:

        mitä Raamattu sanoo, mutta kysyinkin aloituksessani, miten adventisti suhtautuu vuorotyössä silloin, kun työvuoro on lauantaina.

        Ja jos työvuoro ei ole lauantaina, niin missä kulkevat rajat, mitä saa tehdä sapattina ja mitä ei?

        Siis aivan käytännön kysymyksiä, jotka ovat monen adventistin arkipäivää. Tottahan te parhaiten tiedätte vastata, koska elätte näiden asioiden kanssa.

        Sapattina ei tule tehdä mitään töitä jos Raamattua on uskominen. Kuitenkin Jeesus selvensi tätä esimerkillään ja sanoillaan että sapattina TÄYTYY pelastaa ihmisiä. On tiettyjä ammatteja joissa voi työskennellä myös sapattina. Sairaanhoito/vanhustenhoito/lääkäri - nämä ovat niitä "töitä" joita Jeesuskin teki. Sapatissa ei ole kysymys siitä mitä saa ja mitä ei saa tehdä, vaan siinä on kysymys uskollisuudesta Jumalaa kohtaan!


      • hirvas
        kolme-enkeliä kirjoitti:

        Sapattina ei tule tehdä mitään töitä jos Raamattua on uskominen. Kuitenkin Jeesus selvensi tätä esimerkillään ja sanoillaan että sapattina TÄYTYY pelastaa ihmisiä. On tiettyjä ammatteja joissa voi työskennellä myös sapattina. Sairaanhoito/vanhustenhoito/lääkäri - nämä ovat niitä "töitä" joita Jeesuskin teki. Sapatissa ei ole kysymys siitä mitä saa ja mitä ei saa tehdä, vaan siinä on kysymys uskollisuudesta Jumalaa kohtaan!

        ovat töissä vaikkapa paperitehtaalla, jossa on keskeytymätön kolmivuorotyö. Meillä molemmilla on aina samat vuorot ja työpäiviä tulee myös lauantaisin.
        Minä tulen töihin launataina, mutta näkyykö Kolme Enkeliä leimaamassa korttiaan ? Mitäs tuumaat työkaveri?


      • kolme-enkeliä
        hirvas kirjoitti:

        ovat töissä vaikkapa paperitehtaalla, jossa on keskeytymätön kolmivuorotyö. Meillä molemmilla on aina samat vuorot ja työpäiviä tulee myös lauantaisin.
        Minä tulen töihin launataina, mutta näkyykö Kolme Enkeliä leimaamassa korttiaan ? Mitäs tuumaat työkaveri?

        Luulin vastanneeni jo viestissäni tähän. Paperiteollisuus ei kuulune terveyden huollon piiriin, joten Jeesuksen seuraaja ei voi työskennellä paperitehtaalla kolmivuorotyössä. Tässä asiassa pitää valita rahan ja Jeesuksen välillä.

        Paperiteollisuus toimii joka päivä rahan takia, terveydenhuolto toimii jokapäivä koska ihmisiä ei voi jättä heitteille, se olisi syntiä!


      • Kadunmies vaan
        kolme-enkeliä kirjoitti:

        Luulin vastanneeni jo viestissäni tähän. Paperiteollisuus ei kuulune terveyden huollon piiriin, joten Jeesuksen seuraaja ei voi työskennellä paperitehtaalla kolmivuorotyössä. Tässä asiassa pitää valita rahan ja Jeesuksen välillä.

        Paperiteollisuus toimii joka päivä rahan takia, terveydenhuolto toimii jokapäivä koska ihmisiä ei voi jättä heitteille, se olisi syntiä!

        ...ettei kaikki sentään ole adventisteja, niin Ei tarvi kolmen enkelinkään takapuoltaan sormella pyyhkiä, vaan voi ihan paperia käyttää.


      • työhön
        hirvas kirjoitti:

        mitä Raamattu sanoo, mutta kysyinkin aloituksessani, miten adventisti suhtautuu vuorotyössä silloin, kun työvuoro on lauantaina.

        Ja jos työvuoro ei ole lauantaina, niin missä kulkevat rajat, mitä saa tehdä sapattina ja mitä ei?

        Siis aivan käytännön kysymyksiä, jotka ovat monen adventistin arkipäivää. Tottahan te parhaiten tiedätte vastata, koska elätte näiden asioiden kanssa.

        hoitoalalle.
        Sitten voi tekopyhyyden huippuna oikeuttaa itselleen tuon lauantaityö, koska sapattina saa tehdä "hyvää".


      • kolme-enkeliä
        Kadunmies vaan kirjoitti:

        ...ettei kaikki sentään ole adventisteja, niin Ei tarvi kolmen enkelinkään takapuoltaan sormella pyyhkiä, vaan voi ihan paperia käyttää.

        Mutta ei ole mukavaa olla kerran tulijärvessä sen takia. Kyllä WC-paperit ehtii kuudessakin päivässä tekemään, ei se niin vaikeaa ole.


      • hirvas
        kolme-enkeliä kirjoitti:

        Luulin vastanneeni jo viestissäni tähän. Paperiteollisuus ei kuulune terveyden huollon piiriin, joten Jeesuksen seuraaja ei voi työskennellä paperitehtaalla kolmivuorotyössä. Tässä asiassa pitää valita rahan ja Jeesuksen välillä.

        Paperiteollisuus toimii joka päivä rahan takia, terveydenhuolto toimii jokapäivä koska ihmisiä ei voi jättä heitteille, se olisi syntiä!

        mutta mitehän se yhteiskunta yleensä toimisi tarpeineen, jos kaikki vaan hoitelisivat toisiaan. Miten on vaikka elintarviketeollisuus, rekkakuskit, lääketeollisuus, energiahuolto, ym ym.

        Jumala sanoi Aatamille näin:

        1. Moos. 3:19
        Otsasi hiessä sinun pitää syömän leipäsi, kunnes tulet maaksi jälleen, sillä siitä sinä olet otettu. Sillä maasta sinä olet, ja maaksi pitää sinun jälleen tuleman."

        Siis työllä pitää jokaisen elättää itsensä, olipa se mitä tahansa. Nykyisin ei voi enää valita työtään, vaan on otettava kohta mitä sattuu samaan.

        Ja toiseksi on muistettava sekin, että työtä ja yhteiskuntaa varten ovat olemassa lait ja sopimukset, joita tulee noudattaa. Vaikka ne ovatkin maallisia lakeja, niin meidän pitää olla alamaiset esivalloille. Sekin on Jumalan tahto.

        Mutta jos tämä yhteiskunta olisi pelkästään adventistien varassa, se pysähtyisi viikossa.


      • kolme-enkeliä
        hirvas kirjoitti:

        mutta mitehän se yhteiskunta yleensä toimisi tarpeineen, jos kaikki vaan hoitelisivat toisiaan. Miten on vaikka elintarviketeollisuus, rekkakuskit, lääketeollisuus, energiahuolto, ym ym.

        Jumala sanoi Aatamille näin:

        1. Moos. 3:19
        Otsasi hiessä sinun pitää syömän leipäsi, kunnes tulet maaksi jälleen, sillä siitä sinä olet otettu. Sillä maasta sinä olet, ja maaksi pitää sinun jälleen tuleman."

        Siis työllä pitää jokaisen elättää itsensä, olipa se mitä tahansa. Nykyisin ei voi enää valita työtään, vaan on otettava kohta mitä sattuu samaan.

        Ja toiseksi on muistettava sekin, että työtä ja yhteiskuntaa varten ovat olemassa lait ja sopimukset, joita tulee noudattaa. Vaikka ne ovatkin maallisia lakeja, niin meidän pitää olla alamaiset esivalloille. Sekin on Jumalan tahto.

        Mutta jos tämä yhteiskunta olisi pelkästään adventistien varassa, se pysähtyisi viikossa.

        8 Muista pyhittää lepopäivä.
        9 Kuusi päivää tee työtä ja toimita kaikki askareesi;
        10 mutta seitsemäs päivä on Herran, sinun Jumalasi, sapatti; silloin älä mitään askaretta toimita, älä sinä älköönkä sinun poikasi tai tyttäresi, sinun palvelijasi tai palvelijattaresi tai juhtasi älköönkä muukalaisesi, joka sinun porteissasi on.
        11 Sillä kuutena päivänä Herra teki taivaan ja maan ja meren ja kaikki, mitä niissä on, mutta seitsemäntenä päivänä hän lepäsi; sentähden Herra siunasi lepopäivän ja pyhitti sen.

        Miksi aina täytyy kiertää asiaa joka on jo käsitelty? KUUSI päivää on työtä varten, mutta seitsemäs on Jeesukselle. Ja kun Raamattu vielä selvästi ilmoittaa mitkä viikon seitsemästä ovat työtä varten ja mikä niistä on sapatti!


      • kolme-enkeliä
        hirvas kirjoitti:

        mutta mitehän se yhteiskunta yleensä toimisi tarpeineen, jos kaikki vaan hoitelisivat toisiaan. Miten on vaikka elintarviketeollisuus, rekkakuskit, lääketeollisuus, energiahuolto, ym ym.

        Jumala sanoi Aatamille näin:

        1. Moos. 3:19
        Otsasi hiessä sinun pitää syömän leipäsi, kunnes tulet maaksi jälleen, sillä siitä sinä olet otettu. Sillä maasta sinä olet, ja maaksi pitää sinun jälleen tuleman."

        Siis työllä pitää jokaisen elättää itsensä, olipa se mitä tahansa. Nykyisin ei voi enää valita työtään, vaan on otettava kohta mitä sattuu samaan.

        Ja toiseksi on muistettava sekin, että työtä ja yhteiskuntaa varten ovat olemassa lait ja sopimukset, joita tulee noudattaa. Vaikka ne ovatkin maallisia lakeja, niin meidän pitää olla alamaiset esivalloille. Sekin on Jumalan tahto.

        Mutta jos tämä yhteiskunta olisi pelkästään adventistien varassa, se pysähtyisi viikossa.

        viimeiseen lauseesesi. Sen mukaan Jumala ja Jeesus ovat erehtyneet ilmoittaessaan että kuudessa päivässä ehtii kaiken tekemään ja että sapattina tulee levätä! Ja jos tämä yhteiskunta tässä muodossaan pysähtyisikin vaikka koko maailmassa, sehän olisi suuri SIUNAUS ihmiskunnalle joka raataa rahan ja menestyksen perässä. Ajatusmaailmasi on siis kovin maailmallinen.


      • hirvas
        kolme-enkeliä kirjoitti:

        viimeiseen lauseesesi. Sen mukaan Jumala ja Jeesus ovat erehtyneet ilmoittaessaan että kuudessa päivässä ehtii kaiken tekemään ja että sapattina tulee levätä! Ja jos tämä yhteiskunta tässä muodossaan pysähtyisikin vaikka koko maailmassa, sehän olisi suuri SIUNAUS ihmiskunnalle joka raataa rahan ja menestyksen perässä. Ajatusmaailmasi on siis kovin maailmallinen.

        töitä täysin ilmaiseksi, koska et tee sitä rahan vuoksi. Eli kyllä sinullekin työstä maksetaan sopimuksen mukaista palkkaa, jos olet hoitoalalla töissä.

        Etkä varmaan tee kuutta päivää töitä joka viikko, siitäkin ole melkoisen varma.


    Ketjusta on poistettu 7 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Oletko nainen siis

      Ihastunut vai rakastunut?
      Ikävä
      69
      2147
    2. Mies rakkain

      Meidän rakkaus ei pala tulessakaan❤️‍🔥
      Ikävä
      43
      1935
    3. Sinulle kaunis ihana yh...

      Kerro jotain lisää elämäntilanteestasi ja itsestäsi. 😊
      Ikävä
      68
      1805
    4. Karpo kujalla

      PrimeTimessä joku demari pyörittää Karpoa 100-0.
      Ähtäri
      50
      1742
    5. Sointu Borg keikistelee vartaloa nuolevassa mekossa -Kohukaunotar Marika Fingerroos kuittaa "Mikä.."

      Sointu Borg ei jätä kylmäksi edes aikansa kohukaunotarta, Marika Fingerroosia. Lue lisää: https://www.suomi24.fi/viihd
      Kotimaiset julkkisjuorut
      26
      1689
    6. Näytit minulle

      aivan uudenlaisen maailman. Sellaisen, jossa peilien pinta ei ole säröillä. Ihastuin sinuun mitä paremmin opin sinut tun
      Ikävä
      46
      1418
    7. Persut eivät lähde mukaan hallituksen rasisminvastaiseen kampanjaan

      Ja sekö on sille yhdelle hallitusta johtavalle töppöselle ihan ok? 🤪 https://www.is.fi/politiikka/art-2000010657169.htm
      Maailman menoa
      295
      1316
    8. Kuka huijasi Suomea hakemaan NATO jäsenyyttä?

      Huh huh huh… Nuoret sotaintoilijat eivät ymmärrä mitä kirjoittavat. Suomella on mennyt aina hyvin, kun suhteet itäiseen
      Maailman menoa
      453
      1214
    9. Lapinlahtelaisessa koulussa laulettiin virsiä ja ruokarukouksia, rehtorille vakava huomautus

      Suomen kulttuuriin kuuluu jo kristillisyys. Käsittämättömäksi on aika muuttunut. https://www.mtvuutiset.fi/artikkeli/la
      Helluntailaisuus
      162
      1174
    10. Mä oon niin patti tilanteessa

      Vaikeassa sellaisessa!!
      Ikävä
      19
      1085
    Aihe