Maksaako armeija vuokrat?

vastauksia kaivataan..

Olen muuttamassa kesällä omaan kämppään ja tammikuussa olisi lähtö armeijaan.
Semmoinen kysymys tässä nyt olisi että maksaako armeija vuokrat sen aikaa kun intissä olen?

Kauanko pitää oma asunto olla että armeija vuokrat maksaa?
olen jostain kuullut että puoli vuotta vähintään pitää asua omassa kämpässä ennen armeijaa että he vuokran intin ajan maksavat mutta tämäkään tiedosta en ole ollenkaan varma joten osaisiko joku tietäväinen vastata tähänkin että onko siinä joku aika kauanko pitää asua omassa asunnossa ennen inttiä että he sitten vuokrat maksavat??

Kiitoksia etukäteen!!

13

35137

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • ...jenni...

Mun tietääkseni homma menee niin, että asunnossa on pitänyt asua 3 kuukautta ennen palvelukseen astumista.

Valtio maksaa vuokrat niin kauan kun ne pysyy järkevinä. Eli tuskin maksaa jos oot muuttamassa Helsingin keskustaan johonkin kattohuoneistoon ja vuokrat pyörii tuhansissa :]Asiaa kannattaa tarkastaa vielä kysymällä KELAlta, että onnistuuko. Näin mua ohjastettiin ainakin kutsunnoissa.

En tiedä auttoko, mut mut...

• armeijan aikana

Kävelepä Kelaan ! Sieltä saat ajan tasalla olevat tiedot.Kokemus:Luonani asui yo.opiskelija ennen armeijaan menoaan.Hän halusi varata armeija-ajan jälkeen saman asunnon.Kela maksoi minulle vuokran asunnosta ,jota sotilas myös käytti iltalomillaan,tottakai,koska vuokrakin maksettiin.Asunnon voi siis varata,intti ei sitä estä.Hoida homma hyvissä ajoin ennen inttiä !

• tj0

kyllä ainakin minun aikaan maksoi 4vuotta sitten ja kämpän pitää olla vähintään se puoli vuotta ennen inttia

• saa!

Pakkohan jonkun on ne maksaa eli kysy armeijasta niin asia selviää.

• Center

Kelan sivuilta suoraan:
      "Erityisellä syyllä tarkoitetaan soveltamiskäytännössä sitä, että asevel­vollisen pitää asua vakinaisesti asunnossaan. Vakinaisena asumista pide­tään silloin, kun asevelvollinen on vuokrannut asuntonsa vii­meistään noin 3 kuukautta ennen palveluksen alkamista. Asevelvollisen tämän aikarajan jälkeen tai vasta palveluksen aikana hankkiman asunnon asumismenot voidaan kuitenkin korvata, jos asunnon hank­kimiseen on ollut perusteltu syy. Asevelvollinen voi vaihtaa asuntoaan ennen palvelusta tai sen aikana."

• Toinen samanlainen

Armeija saattaa maksaa vuokrasi, tosin sinun täytyy hakea anomuksella kelan sivuilta löytyy (nimellä sotilasavustus etc.). Varaudu maksamaan pari kuukautta itse, sillä kela on niin nopea näissä paperi asioissaan että saat avustuksen(jos saat) n. helmikuun jälkeen. Avustuksen määrään/ ylipäätään saamiseen saattaa vaikuttaa eräitä asioita. Vielä nyt vaikuttaa omaisuus/varaillisuus, niin osakkeet, rahastot kuin tilillä olevat varat; kuitenkin tämä kohta saattaa muuttua (tai ainakin itselleni niin kerrottiin)
      Siis Mene kelaan Marraskuun alussa ja juttele asiasta kelan henkilökunnalle "uusista säännöksistä" samalla voit jättää hakemuksen. ;) opiskelun iloa

• lomat

Armeija on velvollinen majoittamaan ja ruokkimaan myös silloin, kun on vapaa viikonloppu. Eli kyllä armeija hoitaa oman osuutensa "vuokrasta"

• Jessespesse

Ei armeija maksa vuokria. Kela tosin maksaa ne sotilasavustuksina, jos sitä hait takaa. Vuokrasopimus pitää olla kirjopitettu vähintään 3kk ennen asepalvelukseen astumista. Eli kela maksaa ainakin mulla vuokran veden, mutta sähkö menee omaan piikkiin. Jos ei kämppää tahdo löytyä ennen inttiin astumista, niin sos.kuraattori auttaa intissä mahdollisen kämpän hankinnassa ja kelabyrokratiassa enemmän.

• inttileski

Meillä olis sellainen kinkkinen tilanne että minusta tulee inttileski heinäkuussa mutta saadaan vuokrattua haluammamme asunto vasta kesäkuussa että suostuuko kela maksamaan??

• Kelaan
        inttileski kirjoitti:

Meillä olis sellainen kinkkinen tilanne että minusta tulee inttileski heinäkuussa mutta saadaan vuokrattua haluammamme asunto vasta kesäkuussa että suostuuko kela maksamaan??

Sotilasavustus: Siis ihan niin kuin useat oikein näyttävät kirjoittaneen. Yksin asuessa, vaatimus 3 kk ennen palvelusta avoliitossa ei tätä vaatimusta ole, mutta tuolloin sotilasavustus on puolikas asumskuluista. Muuten kyllä sähkökin maksetaan.

• N

Natinaa tulee.

• N

No enpä usko....kutienkaan

• 20+10

1) Lähtökohtaisesti armeijan aikaiset asumismenot katetaan sotilasavustuksena. Sitä koskevat kriteerit löytynevät kelan sivuilta. Vuokra-asunnon kohdalla edellytetään juuri tuota 3kk:n sääntöä, mutta käytänössä perustellusta syystä siitä voidaan joustaa.

2) Jos sotilasavustusta ei mukamas jostain syystä irtoaisi, voisi aina hakea kelasta yleistä asumistukea. Se taas ei välttämättä kata tietenkään koko vuokran määrää.

3) Koska varusmiehellä usein ei ole varusmiesaikanaan mitään tuloja normaalin päivärahan lisäksi, niin käytännössä varusmies voi viime kädessä hakea asumismenoihinsa myös toimeentulotukea. Luonnollisesti myös siltä vuokran osalta mitä yleinen asumistuki ei kattaisi. Hakemukseen kannattaa liittää myös aina vesi- ja sähkölaskutkin.

Fakta on, että ketään ei voida velvoittaa purkamaan vuokrasopimusta ja muuttamaan taivasalle. Missä varusmies muka viettäisi lomansa tai säilyttäisi irtaimistonsa? Koska kyse on täysi-ikäisestä ihmisestä ei voida myöskään edellyttää että varusmies muuttaisi vanhempiensa nurkkiin asumaan varusmiespalveluksen ajaksi.

3kk määräaika ei siis merkitse sitä etteikö varusmies saisi vuokramenojaan korvattua tavalla tai toisella.

Huom jos asuu avoliitossa niin tilanne luonnollisesti mutkistuu, mutta yksin asuvan varusmiehen kohdalla asia on hyvin yksi selitteinen.

4) Viime kädessä jos varusmiespalveluksen alussa tilanne näyttää jäävän tosi tukalaksi kannattaa ehdottomasti hakea lykkäystä, että saa asumisasiansa kuntoon.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Työsuhdepyörän veroetu poistuu

Hallituksen veropoliittisen Riihen uutisia: Mitä ilmeisimmin 1.1.2026 alkaen työsuhdepyörän kuukausiveloitus maksetaan
      Pyöräily
      223
      6955
    2. Pakko tulla tänne

jälleen kertomaan kuinka mahtava ja ihmeellinen sekä parhaalla tavalla hämmentävä nainen olet. En ikinä tule kyllästymää
      Ikävä
      42
      1239
    3. Fuengirola.fi: Danny avautuu yllättäen ex-rakas Erika Vikmanista: "Sanoisin, että hän on..."

Danny matkasi Aurinkorannikolle Helmi Loukasmäen kanssa. Musiikkineuvoksella on silmää naiskauneudelle ja hänen ex-raka
      Kotimaiset julkkisjuorut
      27
      1042
    4. Yksi kysymys

Yksi kysymys, minkä kysyisit kaivatultasi. Mikä se olisi?
      Ikävä
      75
      891
    5. Hävettää muuttaa Haapavedelle.

Joudun töiden vuoksi muuttamaan Haapavedelle, kun työpaikkani siirtyi sinne. Nyt olen joutunut pakkaamaan kamoja toisaal
      Haapavesi
      48
      845
    6. Katseestasi näin

Silmissäsi syttyi hiljainen tuli, Se ei polttanut, vaan muistutti, että olin ennenkin elänyt sinun rinnallasi, jossain a
      Ikävä
      61
      837
    7. Työhuonevähennys poistuu etätyöntekijöiltä

Hyvä. Vituttaa muutenkin etätyöntekijät. Ei se tietokoneen naputtelu mitään työtä ole.
      Maailman menoa
      93
      794
    8. Toinen kuva mikä susta on jäänyt on

tietynlainen saamattomuus ja laiskuus. Sellaineen narsistinen laiskanpuoleisuus. Palvelkaa ja tehkää.
      Ikävä
      38
      791
    9. Tietenkin täällä

Kunnan kyseenalainen maine kasvaa taas , joku huijannut monen vuoden ajan peltotukia vilpillisin keinoin.
      Suomussalmi
      14
      756
    10. Jäähalli myynnissä!

Pitihän se arvata kun tuonne se piti rakentaa väkisin.
      Äänekoski
      43
      733
    Aihe