Anteeksi hölmö kysymys, mutta kun öljyän ketjut, niin kuuluuko öljyä laittaa vain rulliin, vai myös ketjun sivulle?
Mikäs tämä x-rengas on jonka
american huoltokirja pyytää öljyämään myös?!
ketjujen öljyäminen
5
1973
Vastaukset
- rasvanäppi
Idea siis ei ole öljytä ketjuja joka puolelta. Tavoite on saada öljy vain liikkuvien osien väleihin. Rullien päällä ja ketjun sivuilla öljystä ei ole mitään apua.
x-renkaalla tarkoitetaan ketjun lenkkien välillä olevia tiivisterenkaita. Näkyvät hieman vain ketjun päältä. Niiden tarkoitus on saada pidettyä valmistuvaiheessa laitettu voiteluaine ketjun sisällä.
..eli riittää kun rasvaat ketjut niin että suihkutat _öljyn_ (ei vahan) ketjun "sisäpuolelle". ..eli kun ketju kiertää, niin kekipakoisvoima heittää aina öljyä pois ja jos sisäpinta öljytty, niin on pieni mahdollisuus että osa öljystä jopa menee mahdollisesti vaurioituneesta x-renkaasta ohi ja voiteleekin sitä. :-)- minna-78
Kiitos tiedoista. Ei muuta kuin hommiin
- Tankki-Salonen
minna-78 kirjoitti:
Kiitos tiedoista. Ei muuta kuin hommiin
Rasvaa ne ketjut ajolenkin jälkeen. Uppoavat kuumiin paremmin ja ehtivät imeytyä ennen seuraavaa rundia.
- voidellaan
Rullia ei sinänsä rasvata erikseen vaan ainoastaan nuo tiivisterenkaat, jotka ovat kummallakin reunalla. Itse pyöräytän ketkun ympäri kahteen kertaan, ja rasvaan kummankin reunan erikseen. Rasvaus tapahtuu ketjun sisäpuolelle, koska keskipakovoima vie rasvaa sitten myös ulkopuolelle. Rasvaa leviää rulliin myös ihan varmasti sen näärä mitä tarvitaan. Rasvaus tehdään keskituella ajon jälkeen, pyöritetään sitten ratasta muutama kierros, annetaan rasvan "imeytyä" muutaman kymmenen minuuttia ja pyyhitään kaikki ylimääräinen rasva pois.
Ketjut on kestorasvattu, o- tai x-tiivisteet pitää tehdasrasvat rullien sisällä mutta itse tiivisteet vaativat sen voitelun. - Torvisektio
Anteeksi kaikki puritaanit mutta mun Trumppa on kardaanivetoinen. Eli ketjunrasvausta joudun harjoittelemaan vaimoni Suizukilla. Olemme käyttäneet rasvaukseen ainoastaan vahamaista rasvaa. Ruiskutan sitä ketjujen sisäpinnalle reilusti aina parinsadan km:n ajon jälkeen Pysyy ketjuissa öljyä paremmin. Se on tosin v*ttumaista puhdistaa mouppedin takakatteesta ja haarukasta mutta taas kun katsoo ketju/ratassettiä näin 33000:n km:än jälkeen niin ei se paljon uutta häpee.
P.S. kaveri sano että kun sillä oli ketjuvetoinen HD niin rattaat ja ketjut kesti noin 15000 km. Eli merkeissä taitaa olla eroja.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Olen tosi outo....
Päättelen palstajuttujen perusteella mitä mieltä minun kaipauksen kohde minusta on. Joskus kuvittelen tänne selkeitä tap152121Kotkalainen Demari Riku Pirinen vangittu Saksassa lapsipornosta
https://www.kymensanomat.fi/paikalliset/8081054 Kotkalainen Demari Riku Pirinen vangittu Saksassa lapsipornon hallussapi842068- 1011367
Hommaatko kinkkua jouluksi?
Itse tein pakastimeen n. 3Kg:n murekkeen sienillä ja juustokuorrutuksella. Voihan se olla, että jonkun pienen, valmiin k1451170Vanhalle ukon rähjälle
Satutit mua niin paljon kun erottiin. Oletko todella niin itsekäs että kuvittelet että huolisin sut kaiken tapahtuneen101166Maisa on SALAKUVATTU huumepoliisinsa kanssa!
https://www.seiska.fi/vain-seiskassa/ensimmainen-yhteiskuva-maisa-torpan-ja-poliisikullan-lahiorakkaus-roihuaa/1525663791122Aatteleppa ite!
Jos ei oltaisikaan nyt NATOssa, olisimme puolueettomana sivustakatsojia ja elelisimme tyytyväisenä rauhassa maassamme.249876Omalääkäri hallituksen utopia?
Suurissa kaupungeissa ja etelässä moinen onnistunee. Suuressa osassa Suomea on taas paljon keikkalääkäreitä. Mitenkäs ha171853- 62821
- 59811