KETÄ KIINNOSTAA AUTTAA...

onneton tapaus

Osaisikohan joku auttaa mua tietämätöntä..

Keliakia todettu 10v. sitten, tähystyksellä.

Laktoosi-intoleranssi 7v. sitten, sen litkun juomisella.

Kilpirauhasen vajaatoiminta ilmeni 5v. sitten, verikokeiden perusteella. siinä thyrozin lääkitys

olen noudattanut ruokavaliota täysin vasta 4 vuotta.. tiedän tyhmä ja nuori kun olin..

Kysymys kuuluukin: Mitä liitännäissaurauksia keliakiassa voi olla?

Itselläni oli n.4v.sitten 3kk. kestävä sahaava kuume, syy ei selvinnyt. Vähän sen kuumeen jälkeen munuaiset temppuilivat, tutkimuksista ei selvinnyt mitään muuta kuin ehkä virtsatiekiviä, ja vasemmassa munuaisessa jonkinlaista poimuttelua.. Kuume loppui aikanaan ja saan ainakin pissattua nykyään..

3 vuotta sitten alkoi epässännöllisesti kk-2kk välein imusolmukkeet kaulalla turvota, ne pullotti n.3vrk kerrallaan (silloin myös kipeät)

Kuumetta ei siis ole lainkaan ollut sen 3kk:n kestokuumeen jälkeen..pikemminkin alilämpöä.. Jos on flunssaa tai muuta liikkellä, saan sen melko herkästi, muilla on se kuume siinä lisänä, mulla ei..

Toimintakykyni on melkoisesti huonontunut 3vuoden sisällä, kärsin epämääräisistä lihaskivuista ja voimien heikentymisistä, tasapainovaikeuksista, kuuloni on huonontunut, näköni on heikentynyt, kärsin päänsäryistä(ehkä piilokarsastus), välillä on älytön nälkä, välillä ei nälkää ollenkaan, myös ripuli ja ummetus vuorottelee, vatsakipuja ei niinkään enää ole.

Perusverikokeista ei muuta selviä, kun leuk, trom, lymf ovat joskus koholla.. Hb on huipussaan 155..(sairastin myös syvän laskimotrombin ja keuhkoembolian n.8v.sitten)

Ehkä jollain on jotain kokemuksia tai tietoa asiasta, mille lääkärille pitäisi suuntautua..

Huolestuttaa senkin vuoksi kun mummoni sairasti syöpää ja kuoli siihen.. (mulle jäi epäselväksi oliko se leukemiaa vai imusolmukesyöpää)

14

2622

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • vajis

      kilppariarvosi? Siis ihan numeroina, ei "lääkäri sanoi kaiken olevan ok".

      • onneton tapaus..

        Kiitos tosi paljon, jos saan edes jotain neuvoa tai suuntaa antavaa tietoa..!!

        SORI UNOHDIN REKISTERÖITYÄ, kuuluu tähän oireilun kuvaan sekin :-(

        eli S-TSH: 1.3 MU/L JA S-T4-V: 17 PMOL/L.. ja silloin B-leuk:9.1

        Kilppareista puheenollen tehdäänkö vajaatoiminnan tulkinta ainoastaan noilla kahdella verikokeella? eikä muita tutkimuksia?


    • liitännäissairauksista.

      Keliaakikoilla on normaaliväestöön verrattuna jonkin verran lisääntynyt riski sairastua autoimmuunisairauksiin, kuten diabetekseen ja kilpirauhassairauksiin.

      Keliakian oireet ovat moninaiset: (nämä poimittu keliakian käypä hoito -suosituksesta)

      * Tyypilliset oireet:
      o Krooninen ripuli ja vatsavaivat
      o Laihtuminen
      o Anemia
      o Erilaiset lievätkin malabsorptiotilat.
      * Vähäoireiseen keliakiaan liittyvät oireet:
      o Lievät vatsaoireet, ulosteen löysyys, ilmavaivat
      o Noin 50 %:lla keliakiapotilaista saattaa olla sekundaarinen laktoosi-intoleranssi.
      o Vähäoireisen keliakian osuus on lisääntynyt.
      * Suoliston ulkopuolelta tulevat oireet
      o Pysyvien hampaiden mahdolliset kiillevauriot.
      o Niveloireet voivat olla enteroartriitin tyyppisiä, mutta myös nivelkipu ilman artriittia johtaa joskus keliakian diagnoosiin. Vasta-aineseulonta niveloireisella potilaalla voi auttaa diagnostiikassa.
      o Neuropatia, ataksia ja muut neurologiset oireet.
      o Epilepsia.
      o Maksaentsyymien (transaminaasien) suureneminen, joka on usein lievä. Keliakia on kuitenkin syytä muistaa myös eri syistä johtuvassa maksan vajaatoiminnassa.
      * Kasvuhäiriö lapsilla.
      * Iho-oireet
      o Voimakasta kutinaa sekä pienirakkulaista ihottumaa kyynärpäissä, polvissa ja pakaroissa

      Ja vielä vähän suomentelua: malabsorptio=imeytymishäiriö, artriitti=niveltulehdus, neuropatia=hermovaurio, ataksia=(vaikeampi keksiä suomennosta)motoriikan ongelma, esim. kävelyvaikeus.

      • onneton tapaus...

        Tää selventää jo jonkin verran..
        Mitenköhän tuollainen neuropatia, ataksia ja neurologiset oireet diagnosoidaan ja miten ne on hoidettavissa..??

        Ja ne iho-oireetkin on alkanut lisääntyä.. en tiedä onko keliakiaan liittyvää..
        puolisen vuotta sitten huomasin kuivan punottavan läiskän käsivarressa, nyt niitä on myös mahassa ja jalassa ..
        ei auta pesuaineiden vaihto enkä ole löytänyt sopivaa rasvaakaan..
        Ja ne kutiaa eikä sais raapiakaan iiiiik...

        Alan itse kohta epäillä että mulla on väärä diagnoosi keliakian suhteen, kun ei ne oireet ainakaan ruokavaliolla parane, päinvastoin oireet lisääntyy..

        Onko mahdollista että olisi tehty väärä diagnoosi?? Voiko suolinukka tuhoutua jostain muusta syystä? Jos mä tarvitsenkin sen viljan ruokavaliooni?

        Hullulta kuulostaa.. mutta onko muita ideoita?
        Onko ollut tapauksia, että väärä diagnoosi?


    • ritu 5

      Keliakian liitännäissairaudet on moninaisia ja monasti hankala liittää siihen Itselläni keliakia ehti todella pahaksi ennenkuin se huomattiin. se ehti aiheuttaa mm anemian ja ataxian ( humalan kaltainen tila) vitamiinien puutos vei mm muistin ( b12- vitamiini) jne. Onneksi paranen! Keliakialiittoon kannattaa liittyä ja sieltä saa tietoa!

      • puutos

        Mietityttää tuo, mitä oireita vitamiinien puutos aiheuttaa. Minulla todettiin maaliskuun alussa tyypin 1 diabetes, monien kuukausien oireilun jälkeen. Nyt minulla on epämääräisiä vatsavaivoja (välillä maha kipeä, uloste löysää mutta ei ripulia), hiuksia lähtee tajuttomasti ja olen omituisen väsynyt vaikka sokerit ei mitenkään korkealla olisikaan. Lääkärissä kun kävin muutama päivä sitten, kerroin hiustenlähdösrä (syyksi hän sanoi, että jokaisella ihmisellä lähtee jonain vuodenaikana paljon hiuksia, tämä on sellainen tilanne) ja vatsavaivoista sen enempää kysymättä ei sanonut mitään. Väsymys lääkäriä kai mietitytti, mutta en sen parempaa selitystä sille saanut. Olen itsekseni ajatellut että eikö vatsavaivat ja esim. juuri hiustenlähtö VOI olla keliakian oireita? Pitäisikö siihen verikokeeseen mennä lääkärin kautta, vai voinko mennä vaan ja sanoa että haluan että ottavat sen vasta-arvo kokeen?


      • onneton tapaus...

        Toi vitamiinien puutos kuulostaa ihan järkevältä vaihtoehdolta mun kohdalla..

        Selvitetäänkö vitaaminit verikokein, vai miten??
        Mä kun oon aina saanut tyytyä perusverikokeisiin.. niin en tiedä?

        Ja hyvä vinkki toi liittyä keliakialiittoon, niinpä taidan tehdä..

        Lisää ajatuksia/tietoa keliaakikot ja muutkin..


      • onneton tapaus....
        puutos kirjoitti:

        Mietityttää tuo, mitä oireita vitamiinien puutos aiheuttaa. Minulla todettiin maaliskuun alussa tyypin 1 diabetes, monien kuukausien oireilun jälkeen. Nyt minulla on epämääräisiä vatsavaivoja (välillä maha kipeä, uloste löysää mutta ei ripulia), hiuksia lähtee tajuttomasti ja olen omituisen väsynyt vaikka sokerit ei mitenkään korkealla olisikaan. Lääkärissä kun kävin muutama päivä sitten, kerroin hiustenlähdösrä (syyksi hän sanoi, että jokaisella ihmisellä lähtee jonain vuodenaikana paljon hiuksia, tämä on sellainen tilanne) ja vatsavaivoista sen enempää kysymättä ei sanonut mitään. Väsymys lääkäriä kai mietitytti, mutta en sen parempaa selitystä sille saanut. Olen itsekseni ajatellut että eikö vatsavaivat ja esim. juuri hiustenlähtö VOI olla keliakian oireita? Pitäisikö siihen verikokeeseen mennä lääkärin kautta, vai voinko mennä vaan ja sanoa että haluan että ottavat sen vasta-arvo kokeen?

        Oletko käynyt laktoosirasitustestissä..? Voisi olla laktoosi-intoleranssia, ne vatsavaivat..

        Ja onko kilpirauhasarvot tarkastettu? Hiustenlähtö ja väsymys voisi viitata siihen..

        En sulkisi pois keliakia vaihtoehtoakaan..

        Suosittelen käymään lääkärillä, ja pyytämään verikokeisiin.. Sulla kun on jo toi diabetes ni luulis lääkärin ottavan tosissaan..!

        Mä on niin hyvä neuvoon toisia lääkäriin, kun itelläni on mennyt jo toivo niiden suhteen, ja on kehittynyt jo suoranainen lääkärikammo!!:-)

        Mutta noista vitaamineista en minäkään tiedä, joten odotellaan palstalla viisaampien neuvoa..! :-)


      • puutos
        onneton tapaus.... kirjoitti:

        Oletko käynyt laktoosirasitustestissä..? Voisi olla laktoosi-intoleranssia, ne vatsavaivat..

        Ja onko kilpirauhasarvot tarkastettu? Hiustenlähtö ja väsymys voisi viitata siihen..

        En sulkisi pois keliakia vaihtoehtoakaan..

        Suosittelen käymään lääkärillä, ja pyytämään verikokeisiin.. Sulla kun on jo toi diabetes ni luulis lääkärin ottavan tosissaan..!

        Mä on niin hyvä neuvoon toisia lääkäriin, kun itelläni on mennyt jo toivo niiden suhteen, ja on kehittynyt jo suoranainen lääkärikammo!!:-)

        Mutta noista vitaamineista en minäkään tiedä, joten odotellaan palstalla viisaampien neuvoa..! :-)

        Laktoosirasitustestissä en ole käyny. Kilpirauhasarvot otettiin sillon diabeteksen toteamisvaiheessa osastolla, siitä lääkäri sitten sanoi että normaalit ovat. Kävin siis juuri lääkärissä, mutta en oikein saanut mitään vastausta vaivoihini. Kohta aika d-hoitajalle niin jospa se vaikka osaiskin jotain sanoo :D


      • pientä kokemusta

        Minulla paino laski, olin väsynyt ja hemoglobiini oli alhainen. Kokeissa löytyi foolihapon (B-vitamiini) ja B12 vitamiinien puutoksen aiheuttama anemia.
        Terveyskeskuksen ottamassa verikokeissa ei ollut viitteitä keliakiasta. Vaadin kuitenkin päästä vatsan tähystykseen. TK lääkäri ei oikein ollut innostunut asiasta, luotti verikokeeseen. Meinasi kai, että vitamiinien syömisellä saadaan ukko lihomaan. Taipui lopulta pyyntööni ja kirjoitti lähetteen.
        Diagnoosi on tähystyksen jälkeen keliakia. Nukka oli hävinnyt totaalisesti.


    • liitännäissairaudet

      Sulla on jo varmaan alkanu noi liitännäissairaudet, kilpirauhasen vajaatoiminta on just yks. Sokeritauti kulkee myös käsikädessä ja jos suvussasi on syöpää, se myös kuuluu niihin ja dementia ym pääjutskat. Lista taisi olla melkoisen pitkä. Itselläni hampaat tuntuvat lohkeilevan suuhun. Kiillevaurioita.

      • onneton tapaus....

        Niin en lähtisi sulkemaan pois diabetestäkään, likinäköisyys on lisääntynyt 2 vuodessa lähes puolella, eikä tietääkseni pitäisi lisääntyä tässä iässä enää, vaan pitäisi olla niitten pluslasien tarve, eli mikä lie syy niin se on jo heikentänyt näköäni.. ja aiheuttanut piilokarsastuksenkin, joista pääsen tutkimuksiin vasta elokuussa.. =(

        Ja uutena oireena on kutiavat ihottumaläiskät, jotka on tulitikkuaskin kokoisia, kuivia ja tulehtuvia.. osa läiskien alueesta ns.paranee, mutta samalla alue suurenee.. ja läiskien keskellä on keltainen pigmentti..

        Ensin niitä oli vain yksi, nyt niitä on 7 ja lisää tulossa, se alkaa kuivalla ihokohdalla..

        Hulluksi tässä kohta tulee, kun ei mistään saa apua! Byäähh.. =(

        Mulla oli lapsena kiillevaurioita maitohampaissa, ja aftoja suussa jatkuvasti.. Oli jo varmaan silloin keliakia, mutta diagnosoitiin vasta aikuisiässä.

        Mutta onneksi ei ole nykyisissä hampaissa pahoja vaurioita, ainoastaan yhdessä vaiheessa tuntui, että hampaat lohkeili herkästi, ja silloin saattoi olla vitamiinien puutos syynä tai kilpirauhasen vajaatoiminta..

        Jos sulla lohkeilee hampaat suuhun, voisiko johtua vitamiinien puutteesta??


    • onneton tapaus.....

      Täällä ei ainakaan perusterveydenhuolto toimi.. ei multa edes pyynnöistä huolimatta oteta verikokeita.. lääkäri näkee ilmeisesti päältäpäin silmäilemällä, sairastaako reumaa, sidekudossairauksia tai muita autoimmuunisairauksia??
      On tehokas lääkäri ku 20min vastaanotolla poissulki kaikki sairaudet ilman verikokeita!! =)
      Ja oireet vaan jatkuu ja lisääntyy, eikä voitu edes tarkistaa imeytyykö edes ravintoaineet, ku löysä uloste on aina..?

      Kuinka usein muuten kontrolloidaan keliakia?? Vai onko mitään kontrollia olemassa??
      Ja voiko b-vitamiineja saada piikkinä kun hakee vaan, onko kokemuksia??

      Kaikki apu ja tuki tarpeen, kuinka teitä hoidetaan??
      Kiitoksia etukäteen jos viitsitte lukea, ja ehkä kokemuksia jakaa, miten keliaakikot yleensä hoidetaan??=( olen epätoivoinen ja epätietoinen, kaikki tieto tulee tarpeeseen.. snif =(

      • onneton tapaus......

        ihottumasta, mikä ilmeni.. Se on nyt häipymässä osittain ilman lääkitystä.. Voisiko kyseessä olla psoriaasi?? Ilmeisesti ilmestyy itsestään ja häviää, tosin jättää tummemman läiskän jälkeensä.. Vai minkälainen ihokeliakia on, voiko ilmetä, vaikka syökin gluteenitonta? Ja häipyykö se itsestään??
        Onko muilla samanlaisia ihottumia keliakian ohessa, eli läiskiä, jotka ovat renkaita ja keltaisia sisältä, ja kuivuu reunoilta, kutiaa, ja poistuu kuivuen, ja jättää tummemman kuivan kohdan?? En siis tarvinnut rasvausta tai lääkettä, vaan oireilee ja osittain häviää.. Sopisi lanttiekseemaksi kuvan perusteella, mutta ei kuitenkaan oikein näytä siltä..

        Pahoittelen kysymyksiä palstalla, mutta kaikki tiedot ovat tervetulleita, kun ei terveyskeskuksesta apua saa..
        Olen menossa viikkojen sisällä yksityiselle, ja ehkä musta otetaan verikokeitakin, niin olisi hyvä tietää, mitä kannattaisi tutkia, ja ihottumakin saattaa olla poistunut, eikä ole ehkä enää silloin näkyvissä, joten ei ole mitä näyttää.. Ja saattaahan se myöhemmin puhjeta uudestaan ärsympänäkin, joten olisi hyvä tietää mitä on??
        Kiitoksia etukäteen =)


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Heikki Silvennoinen petti vaimoaan vuosien ajan

      Viiden lapsen isä Heikki kehuu kirjassaan kuinka paljon on pettänyt vaimoaan vuosien varrella.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      149
      2339
    2. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      27
      1958
    3. Miksi ihmeessä nainen seurustelit kanssani joskus

      Olin ruma silloin ja nykyisin vielä rumempi En voi kuin miettiä että miksi Olitko vain rikki edellisestä suhteesta ja ha
      Ikävä
      23
      1928
    4. Persut nimittivät kummeli-hahmon valtiosihteeriksi!

      Persujen riveistä löytyi taas uusi törkyturpa valtiosihteeriksi! Jutun perusteella järjenjuoksu on kuin sketsihahmolla.
      Perussuomalaiset
      85
      1730
    5. Onko ministeri Juuso epäkelpo ministerin tehtäviensä hoitamiseen?

      Eikö hänellä ole kompetenttia hoitaa sosiaali- ja terveysministetin toimialalle kuuluvia ministerin tehtäviä?
      Perussuomalaiset
      67
      1520
    6. Sakarjan kirjan 6. luku

      Jolla korva on, se kuulkoon. Sain profetian 22.4.2023. Sen sisältö oli seuraava: Suomeen tulee nälänhätä niin, että se
      Profetiat
      20
      1296
    7. Avaa sydämesi mulle

      ❤ ❤❤ Tahdon pelkkää hyvää sulle Sillä ilmeisesti puhumalla Avoimesti välillämme Kaikki taas selviää Kerro kaikki, tahdo
      Ikävä
      38
      1190
    8. Elia tulee vielä

      Johannes Kastaja oli Elia, mutta Jeesus sanoi, että Elia tulee vielä. Malakian kirjan profetia Eliasta toteutuu kokonaan
      Helluntailaisuus
      37
      1183
    9. Söpö lutunen oot

      Kaipaan aina vaan, vaikkakin sitten yksipuolisesti.
      Ikävä
      11
      1178
    10. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      10
      1157
    Aihe