Vanhan ölykattilan purkaminen

Moi,
Vanhassa rintsikkatalossamme on älyttömän iso vanha öljykattila. Sen tilalle sais paljon tilaa...

Kattila pitää purkaa. Se on kellaritiloihin paikalle rakennettu. Joten purkaminen on ainoa vaihtoehto saada se sieltä ulos.

Edellisen omistajan mukaan siellä vois olla tollaset 200l öljyä jäljellä.

Ensin tietty puhditetaan se sisältä. Mutta miten se tapahtuu?
Ja miten sen voi turvallisesti tehdä.

Ajateltiin kyllä purkamiseen palkata ihmnen joka olis tässä ammattilainen. Ei oikein hukuttele ajatus siitä että tekis jotain väärin ja koko p***a räjähtää. Mutta kiinnostaa noin teoriassa tietää kuinka se tapahtuu?

Olisko kellään neuvoja ja tietoa antaa?

10

2292

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • jotain..

Purkuohjeita en osaa antaa, vaan eiköhän tuossa polttoleikkausvehkeitä tarvittane..? Ja miksi se pitäis putsata, eiköhän se mene palasiksi likaisenakin?
      Eikä varmasti räjähdäkään, sillä siinä ei ole mitään räjähtävää... Eikä siellä mitään öljyä ole. Öljyt on öljysäiliössä, ei pannussa.

• valvonta71

olen ollut säiliö-auto firmassa töissä ja ainoistaa bensan jäljiltä olevaa autoa ei hitsata vaan aina diesel/poltto-öljyn.

eli riittää kun huuhtelee säiliön ja sitten vaan polttelemaan... ja pannussa ei ole öljyä kuin polttimessa mutta se on ruuveilla kiinni.
        varaa ennen tulitöitä vettä ja sammutin viereen..

• possu***
        valvonta71 kirjoitti:

olen ollut säiliö-auto firmassa töissä ja ainoistaa bensan jäljiltä olevaa autoa ei hitsata vaan aina diesel/poltto-öljyn.

eli riittää kun huuhtelee säiliön ja sitten vaan polttelemaan... ja pannussa ei ole öljyä kuin polttimessa mutta se on ruuveilla kiinni.
        varaa ennen tulitöitä vettä ja sammutin viereen..

Anteeks...
        Uskon varmasti että sä olet pätevä kaveri, ei siinä mitään...
        Ja varmaan entisenä kuskiva tiedät aiheesta enemmän kuin mä..

Mutta jos tulee öljypalo, näin niinkuin ajatuksena vaan...
        niin ethän sä sitä vedellä lähde sammuttamaan... Sehän leviää!
        Ja toi pitäs mielestäni olla kunnon jauhesammutin vieressä...

Voin toki olla väärässäkin, mut tulipahan mieleen.

• kai?

on kyseessä ei kattila?
      vanha teräksinen kuutio?
      on firmoja jotka tarkistavat ja puhdistavat näitä, tuo operaatio maksoi meille 350€ ja se oli pelkkää tyuötä joten verotuksessa sai vähentää kotityövähennyksenä 60%
      tulivat säiliöautolla ja imasivat öljyt sinne, huuhtelivat ja tarkastivat säiliön ja öljyt takas, oli a-luokkaa joten jatkan sillä.
      jos jatkat öljylämmitystä pitää sinun hankkia uudet säiliöt 2 liplastin lasikuitusäiliötä =3000 litraa kuin tuo vanha 1.5x1.5 m säiliö, vie melkein saman tilan.

siis miksi poistat?

jos taas siirryt pellettiin pitää sinun varata vielä suurempi tila pellettisäiliötä varten.

jos siirryt nyt ja ikuisesti kalliisseen sähkölämmitykseen , silloinhan tuon voi purkaa pois.

Paksua terästä se on joten polttoleikkaus ja rälläkkä tarpeen, sitä ennenhän sen voi huuhdella.

vettä jä pesuainetta ämpäri ja rätti ja tietenkin hengitysuojaimet tarviit, mutta sitä ennen tietenkin kannattaa poltella säiliössä olevat öljyt loppuun.

• ap.

Entinen omistaja siirtyi yösähköön 90 -luvun puolivälissä.
        Tää vanha rouva poistatti samalla mennen tullen kaikki putket ja patterit (sitä tossa vähän kirottiin).
        Ja jäänteenä öljylämmittämisestä, on jäänyt vain kellariin tollanen arviolta yli 4000 litran säiliö, joka on vanhan rouvan pojan tekemä. Ja valitettasti sitä ei ulos saa kun tollasina 100kg:n paloina.

En ole mitannut mutta oliko tuo rohjo tollaset 3 metriä pitkä, leveyttä yli 1,5 metriä ja suunnilleen saman korkunen kuin minäkin eli 170-175.
        Eli KOKOA tolla tankilla todella on. Ja kauhiasti se tilaa vie. Ja kun tilalle olis tarvetta. Siksi me se pois halutaan.

Siellä säiliössä tää vanha rouva epäili olevan jäljellä tollaset 200l öljyä, joten ihan suoraan en rälläkällä lähtis reikiä tekemään....
        Mutten nyt kotikonsteinkaan tiedä miten sen puhdistaisi. Siksi kyselen tyhmiä täällä.

Ja kyllä me se itse puhdistetaan, säästääpähän siinäkin... Syy on tässä:
        Tällä hetkellä meillä menee KAIKKI rahat remontointiin. Nyt vajaan vuoden verran vasta asuneena on vaan niin kova polte remontoida ja laittaa (tulee muuten hulluks ja kappaleiks räjähtää kun intoa on niin paljon) Mielummin ostaa remonttitavaraa kun maksaa jollekulle siitä minkä voi itse tehdä. =)

Ainoa mistä varmaan maksetaan ulkopuoliselle on tuo purkaminen sitten.. Miehen kaveri pelotteli että ovat voivat olla aika herkkiä räjähtelemään jos väärin käy purkamaan.. Eli ihan en uskalla itse lähteä sitä tekemään. Enkä leskeneläkettä halua vielä päästä nauttimaan, katellaan sitä sitten jonkun vuoden päästä ;-) (

• asbesti
        ap. kirjoitti:

Tää vanha rouva poistatti samalla mennen tullen kaikki putket ja patterit (sitä tossa vähän kirottiin).
        Ja jäänteenä öljylämmittämisestä, on jäänyt vain kellariin tollanen arviolta yli 4000 litran säiliö, joka on vanhan rouvan pojan tekemä. Ja valitettasti sitä ei ulos saa kun tollasina 100kg:n paloina.

En ole mitannut mutta oliko tuo rohjo tollaset 3 metriä pitkä, leveyttä yli 1,5 metriä ja suunnilleen saman korkunen kuin minäkin eli 170-175.
        Eli KOKOA tolla tankilla todella on. Ja kauhiasti se tilaa vie. Ja kun tilalle olis tarvetta. Siksi me se pois halutaan.

Siellä säiliössä tää vanha rouva epäili olevan jäljellä tollaset 200l öljyä, joten ihan suoraan en rälläkällä lähtis reikiä tekemään....
        Mutten nyt kotikonsteinkaan tiedä miten sen puhdistaisi. Siksi kyselen tyhmiä täällä.

Tällä hetkellä meillä menee KAIKKI rahat remontointiin. Nyt vajaan vuoden verran vasta asuneena on vaan niin kova polte remontoida ja laittaa (tulee muuten hulluks ja kappaleiks räjähtää kun intoa on niin paljon) Mielummin ostaa remonttitavaraa kun maksaa jollekulle siitä minkä voi itse tehdä. =)

Ainoa mistä varmaan maksetaan ulkopuoliselle on tuo purkaminen sitten.. Miehen kaveri pelotteli että ovat voivat olla aika herkkiä räjähtelemään jos väärin käy purkamaan.. Eli ihan en uskalla itse lähteä sitä tekemään. Enkä leskeneläkettä halua vielä päästä nauttimaan, katellaan sitä sitten jonkun vuoden päästä ;-) (

eikös sitä ole käytetty vanhoissa kattiloissa? Sitä ei saa itse purkaa vaan vaatii ammattilaisen, joka maksaa maltaita.Ainakin putkistoissa on asbestia.

• vaan
        ap. kirjoitti:

hanki joku tynnöri johon voit pumpulla imeä vanhat öljyt pois

• Kimalainen

Ota vain tulityöpaperit omaava ammattihenkilö työmaalle, eli jos tupa kärvähtää niin vakuutus sitten korvaa. Joistakin putkiliikkeistä löytyy myös pumppuja millä säiliön voi tyhjentää itsekkin. Sitten kattilan tilalle löytyy myös vesikiertoisia n 12 kW pellettitakkoja, mutta ilmeisesti suunnittelet uutta kattilaa. Älä vain pelkkään sähköön siirry kun sinulla on vesikiertoinen järjestelmä valmiina.
      Pelletille löytyy myös ulos sijoitettava Esco Pelletbox siilo 1000 pelltikilon erille, eli ei sitä siiloa sisään tarvitse aina sijoittaa, jos pellettiin siirtyy.

• ap*

Joo, tarkoitus olis ottaa ja palkata joku ammattilainen kaveriksi.

Mutta puhdistaa voi varmasti itsekkin kun hyvät ohjeet saadaan.
        Eipä kai tuo säiliön tyhjentäminen yksin öljystä riitä?

Valitettavasti entinen asukki revitytti kaikki putket ja patterit pois jo 90 -luvun puolivälissä. Ja asennutti hepposet sähköpatterit tilalle.

Tarkoitus olis pitää tuo yösähkö.
        Sitten rakennutetaan varaava takka syksymmällä (puut saadaan ilmasiks)
        ja jossain vaiheessa laitetaan lämpöpumppu mitä voi huudattaa alkusyksystä ja alkukeväästä, milloinka siitä on eniten hyötyä.

Saa toki arvostella valintaamme ja ehdottaa parempaa =)
        Ollaan kuitenkin tässä omakotitalo asumisessa jokseenkin alottelijoita vielä, mutta opitaan pikkuhiljaa.

• ap* kirjoitti:

Joo, tarkoitus olis ottaa ja palkata joku ammattilainen kaveriksi.

Mutta puhdistaa voi varmasti itsekkin kun hyvät ohjeet saadaan.
        Eipä kai tuo säiliön tyhjentäminen yksin öljystä riitä?

Valitettavasti entinen asukki revitytti kaikki putket ja patterit pois jo 90 -luvun puolivälissä. Ja asennutti hepposet sähköpatterit tilalle.

Tarkoitus olis pitää tuo yösähkö.
        Sitten rakennutetaan varaava takka syksymmällä (puut saadaan ilmasiks)
        ja jossain vaiheessa laitetaan lämpöpumppu mitä voi huudattaa alkusyksystä ja alkukeväästä, milloinka siitä on eniten hyötyä.

Saa toki arvostella valintaamme ja ehdottaa parempaa =)
        Ollaan kuitenkin tässä omakotitalo asumisessa jokseenkin alottelijoita vielä, mutta opitaan pikkuhiljaa.

Tuossa tulee mieleeni, että metallitöitä tekevä tulityöhyväksytty "ammattilainenkin" jotakin osaa. Tuolta halpahalleista saa mm halpoja/hyviäkin Gernin pitkäteräisiä nytkäsahoja reilusti alta 100 euroa, joka pystyy metalliin. Reikä vain ensin poralla siilon seinään ja nytkäsaha käymään. Ei siinä paria tuntia enempää mene kun ison miehen mentävä reikä on seinässä. Siitä sitten tyhjentämään koko siilo ja purku käyntiin. Kyllä yhdella sahalla ja muutamalla terällä tuollaisen siilon hävittää, pillit avuksi kun siilo on ensin putsattu.

Itse purin kaverin muovisiilot pois ja ensin sahasin metalliset täyttöputket pois ja sitten öljyt tynnyriin 400 litraa. Ehkä voit jotakin kautta ensin tyhjentää pääosan öjystä pumpulla.

Tämä viesti vain siksi, että kyllä nuo ammattityhjentävät yritykset maksaa maltaita. Minulla kaksi yhteensä 2500 litraa siilot olivat ulkona muutamssa tunnissa ja vielä ilman isäntääkin.

Sitten itse suosittaisin sähkölämmitteiseen rintamamiestaloon ensinnä kevyttä pellettitakkaa ja toiseksi sitten varaavaa puutakkaa. Tietysti jos on omat puut niin kunnon varaava ja ilmaa kierrättävä kaakeliuunikin on hienoa tavaraa. Noihin kaakeliuuneihinkin saa myös sähköpuhaltimen jos lämmitettavaa alaa on yli 80 neliön.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Diesel-ammattilainen kehuu Sanna Marinia

"Sanna Marinin (sd) hallitus loi neljä vuotta sitten väliaikaisen polttoaine­tuki­järjestelmän, kun energianhinnat nousi
      Maailman menoa
      36
      2799
    2. Pitkänperjantain kunniaksi tekoälyn analyysi Riikka Purran kirjoituksesta

🧠 Mitä se kertoo "riikka"-nimimerkin lähijunassa tapahtuneesta? 1. Asenteellinen ja epäasiallinen sävy: Kirjoitus purs
      Maailman menoa
      22
      2622
    3. 100 prosentin perintövero korjaisi myös Hitas-ongelman

Moni ei uskalla kieltäytyä perinnöstä maineen menettämisen uhalla, joten sitten tulee näitä tilanteita, joissa joutuu es
      Maailman menoa
      43
      2298
    4. Riikan antisakset leikkaavat bensan hintaa ylöspäin

Sannan aikoina bensaa sai 1,3 euron litrahinnalla ja Riikka leikkasi sen euron ylemmäksi reiluun 2 euroon. Joko on saks
      Maailman menoa
      20
      1881
    5. Iso poliisioperaatio Lapualla

Paikalla oli silminnäkijän mukaan myös kolme ambulanssia. https://www.is.fi/kotimaa/art-2000011924650.html Onko virpo
      Lapua
      39
      1676
    6. Olen aika varma

että meidän tiemme risteäminen oli ainutkertainen tapahtuma elämässäni. En tule koskaan kohtaamaan ketään muuta, joka sa
      Ikävä
      52
      1585
    7. Oletko nähnyt hänet ilman...

Vaatteita!?
      Ikävä
      38
      1503
    8. Sukupuolineutraalit liikennemerkit yksi persujen älynväläys

Samassa rytäkässä kaikki syrjäseutujen bussipysäkkien liikennemerkitkin vaihdettiin, vaikkei bussia ole liikennöinyt enä
      Maailman menoa
      25
      1373
    9. Oon niin surullinen

Ettei meistä tullut sitä mitä toivoin
      Ikävä
      35
      1283
    10. Mitä sitten odotat

Jos seurailet vain tekemisiäni
      Ikävä
      26