Sääntö jota rikotaan jatkuvasti

Kun peräkärrin lasti ylittää takana lavan, niin
se on merkattava merkkilipulla ja pimeän aikaan
valolla. Kuinka moni on nähnyt valolla merkityn
lastin? Väitän, ettei kukaan, lieneekö sitten tuo
vaatimus pakollinen?

Jos haluaisi noudattaa lakia, niin onkohan kukaan
nähnyt tuollaista valoa autotarvikeliikkeissä.
Sehän voisi olla toteutettuna esim. ledeillä, ja
paristoilla.

44

15112

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • kaikki.

      Kyllä meidän firmassa laitetaan aina lamppu pimeällä, ja lippu valoisalla. Ne autojen perustarvikkeita. Perällä vakioana pitoke tälle lampulle.

      Kun ajetaan ja toimitaan, niin mennään lakien ja säädösten mukaan. Ja vastuuntuntoinen firma ei laita kalustoaan pimeääle tielle valotta, mutta ainahan lamppua menee, sille ei mahda mitään. Sitäkin korjattu parilampuilla.

      Mistä kaikki tiedät ?

      • Kirjoitin spontaanisti meistä kevytkärrin
        vetäjistä, joilla liehuu korkeintaan muovi-
        pussi lautakuorman perässä pimeälläkin.

        Kävin juuri Biltemassa ja siellä ei oltu
        kuultukaan moisesta valosta, saatikka sitä
        olisi löytynyt hyllystä. Omavalmistekin saat-
        taa olla nykyisin kyseenalainen käyttää.

        Yhdessäkään kevytkärryssä en ole nähnyt pis-
        toketta ko. valoa varten, joten paristokäyt-
        töistä kaivataan.


      • fillarin
        Täpinä kirjoitti:

        Kirjoitin spontaanisti meistä kevytkärrin
        vetäjistä, joilla liehuu korkeintaan muovi-
        pussi lautakuorman perässä pimeälläkin.

        Kävin juuri Biltemassa ja siellä ei oltu
        kuultukaan moisesta valosta, saatikka sitä
        olisi löytynyt hyllystä. Omavalmistekin saat-
        taa olla nykyisin kyseenalainen käyttää.

        Yhdessäkään kevytkärryssä en ole nähnyt pis-
        toketta ko. valoa varten, joten paristokäyt-
        töistä kaivataan.

        takavaloksi tehtyä led-valaisinta, ja hyvä tulee.
        Laki ei estä ja patteri kestää pikään. Löytyy myös biltemasta.


      • fillarin kirjoitti:

        takavaloksi tehtyä led-valaisinta, ja hyvä tulee.
        Laki ei estä ja patteri kestää pikään. Löytyy myös biltemasta.

        Mikään ei ole niin viisas kuin ihminen,
        paitsi ins...


    • ???

      kuinka paljon kuorma saa tulla yli perävaunusta???
      Ei välttämättä yhtään, sillonkin rikotaan lakia.

      • _saa

        tulla takaa "yli" 2m normaalissa kuljetuksessa, erikoiskuljetuksessa ilman lupia 4m, luvalla enemmänkin.
        Edessä norm 1m.
        Tällä on suuri merkitys esim. siksi, että ajoneuvojen kääntyvyys määräykset ei koske kuormaa, vaan ajoneuvoa. Siksi kuorma saattaa heilahtaa käännöksen alussa sivulle yli 2m, jopa laillisesti kuormattuna. Joskus voi tuollaisen kuorman kanssa oikealle käännyttäessä joutua väistämään vastaantulijoita, mikä saa takana tulevat ihmettelemään eteen pysäyttävää ajoneuvoa. Ei kuitenkaan kannata ängetä vierestä ohi !


      • jakele väärää tietoa...
        _saa kirjoitti:

        tulla takaa "yli" 2m normaalissa kuljetuksessa, erikoiskuljetuksessa ilman lupia 4m, luvalla enemmänkin.
        Edessä norm 1m.
        Tällä on suuri merkitys esim. siksi, että ajoneuvojen kääntyvyys määräykset ei koske kuormaa, vaan ajoneuvoa. Siksi kuorma saattaa heilahtaa käännöksen alussa sivulle yli 2m, jopa laillisesti kuormattuna. Joskus voi tuollaisen kuorman kanssa oikealle käännyttäessä joutua väistämään vastaantulijoita, mikä saa takana tulevat ihmettelemään eteen pysäyttävää ajoneuvoa. Ei kuitenkaan kannata ängetä vierestä ohi !

        Joku pöljä vielä uskoo sun juttujas.


      • ???
        _saa kirjoitti:

        tulla takaa "yli" 2m normaalissa kuljetuksessa, erikoiskuljetuksessa ilman lupia 4m, luvalla enemmänkin.
        Edessä norm 1m.
        Tällä on suuri merkitys esim. siksi, että ajoneuvojen kääntyvyys määräykset ei koske kuormaa, vaan ajoneuvoa. Siksi kuorma saattaa heilahtaa käännöksen alussa sivulle yli 2m, jopa laillisesti kuormattuna. Joskus voi tuollaisen kuorman kanssa oikealle käännyttäessä joutua väistämään vastaantulijoita, mikä saa takana tulevat ihmettelemään eteen pysäyttävää ajoneuvoa. Ei kuitenkaan kannata ängetä vierestä ohi !

        eihän täysperässä jonka pituus on 25,25m saa tulla yli senttiäkään eikä lupaakaan sihen saa. mistä toi 4m on revitty?


      • Ei tosita kumoa....
        _saa kirjoitti:

        tulla takaa "yli" 2m normaalissa kuljetuksessa, erikoiskuljetuksessa ilman lupia 4m, luvalla enemmänkin.
        Edessä norm 1m.
        Tällä on suuri merkitys esim. siksi, että ajoneuvojen kääntyvyys määräykset ei koske kuormaa, vaan ajoneuvoa. Siksi kuorma saattaa heilahtaa käännöksen alussa sivulle yli 2m, jopa laillisesti kuormattuna. Joskus voi tuollaisen kuorman kanssa oikealle käännyttäessä joutua väistämään vastaantulijoita, mikä saa takana tulevat ihmettelemään eteen pysäyttävää ajoneuvoa. Ei kuitenkaan kannata ängetä vierestä ohi !

        Tällä palstalla puhutaan kevytperävaunuista jotka 99,99 % varmuudella Suomessa ovat keskiakselivaunuja.

        Keskiakselivaunulta edellytetään tiettyä aisapainoa. Siten enin osa ( eivät kaikki) näistä ylityksistä on laittomia.

        Yleisin ja surullisin tapaus on se naurettava lautakuorma, tai lankkukuorma. Mikään lippu tai valo ei kumoa sitä että useimmiten tielle ei olisi saanut lähteä lainkaan.

        Hämmästyttävän sitkeässä istuu suomalaisen halu kuljettaa kuusimetristä tavaraa 2,65 metrisellä kärryllä.

        Eiköhän periaate ole selkeä: kuorman tulisi mahtua perävaunun lavan laitojen sisäpuolelle.


      • !_!
        ??? kirjoitti:

        eihän täysperässä jonka pituus on 25,25m saa tulla yli senttiäkään eikä lupaakaan sihen saa. mistä toi 4m on revitty?

        "eihän täysperässä jonka pituus on 25,25m saa tulla yli senttiäkään eikä lupaakaan sihen saa."
        Täysperävaunu ei saa laillisesti suomessa olla 25.25m pitkä. Ko. vaunun sisältävä ajoneuvoyhdistelmä saa. Kuorman ylittämis määräykset koskee ajoneuvoja, eikä ajoneuvoyhdistelmiä. Esim jos henkilöauton perässä on 6m pitkä kärry, auton katolla oleva tavara saa normaaliliikenteessä merkittynä tulla 2m taakse auton takapuskurin, eikä suinkaan ulottua kärryn valolautaan asti tai vieläkin pidemmälle !


      • täältä :
        _saa kirjoitti:

        tulla takaa "yli" 2m normaalissa kuljetuksessa, erikoiskuljetuksessa ilman lupia 4m, luvalla enemmänkin.
        Edessä norm 1m.
        Tällä on suuri merkitys esim. siksi, että ajoneuvojen kääntyvyys määräykset ei koske kuormaa, vaan ajoneuvoa. Siksi kuorma saattaa heilahtaa käännöksen alussa sivulle yli 2m, jopa laillisesti kuormattuna. Joskus voi tuollaisen kuorman kanssa oikealle käännyttäessä joutua väistämään vastaantulijoita, mikä saa takana tulevat ihmettelemään eteen pysäyttävää ajoneuvoa. Ei kuitenkaan kannata ängetä vierestä ohi !

        Lisäyksenä edellä kirjoittamaani :
        Linkin :
        http://www.tiehallinto.fi/erikoiskuljetukset
        - kohdasta valitse oikealta :
        "Lisätietoja & vapaat_mittarajat.pdf kohta "
        http://www.tiehallinto.fi/pls/wwwedit/docs/4932.PDF
        Josta löytyy 20m kokonaispituus henkilöauto peräkärry-yhdistelmälle sekä 4m kuorman takaylitys valolaudasta taakse ja 2m vetokuulasta eteen. Kannattaa huomata, että erikoiskuljetusmittoja saa olla kuormassa vain silloin, kun ko. kuormaa ei yhtään millään ajoneuvolla voi normaalimitoilla kuljettaa !

        Tällaisilla mitoilla olevat kuljetukset ei todellakaan käänny alle metrin perän sivuliikkeellä käännöksen alussa, varsinkin kun risteyksistä joutuu kääntymään paljon tiukemmalla (kuin lain käyttämän 12.5m) säteellä, että kärry ei oikaise ojan kautta !!!
        Ps. risteys alueella on muutenkin ohittaminen kielletty.


      • löytyy täältä:
        täältä : kirjoitti:

        Lisäyksenä edellä kirjoittamaani :
        Linkin :
        http://www.tiehallinto.fi/erikoiskuljetukset
        - kohdasta valitse oikealta :
        "Lisätietoja & vapaat_mittarajat.pdf kohta "
        http://www.tiehallinto.fi/pls/wwwedit/docs/4932.PDF
        Josta löytyy 20m kokonaispituus henkilöauto peräkärry-yhdistelmälle sekä 4m kuorman takaylitys valolaudasta taakse ja 2m vetokuulasta eteen. Kannattaa huomata, että erikoiskuljetusmittoja saa olla kuormassa vain silloin, kun ko. kuormaa ei yhtään millään ajoneuvolla voi normaalimitoilla kuljettaa !

        Tällaisilla mitoilla olevat kuljetukset ei todellakaan käänny alle metrin perän sivuliikkeellä käännöksen alussa, varsinkin kun risteyksistä joutuu kääntymään paljon tiukemmalla (kuin lain käyttämän 12.5m) säteellä, että kärry ei oikaise ojan kautta !!!
        Ps. risteys alueella on muutenkin ohittaminen kielletty.

        http://www.tiehallinto.fi/pls/wwwedit/docs/7833.PDF
        jonka 24 pykälästä ilmenee, ettei ajoneuvo saa olla
        lähellekään edellisen linkin taulukon mukainen, vaikka siinä oleva kuorma saakin. Eli kuorma saa tulla yli ajoneuvojen pituudesta annettujen rajojen.
        Tästä voidaan päätellä, että samoin on myös silloin kun ajoneuvo on normaali mittojen mukainen. Ko. linkin 26& ilmenee, että kääntyvyys vaatimukset ovat erilaiset kuin yleisessä liikenteessä. Lisäksi perän sivusiirtymää ei tässä rajoiteta lainkaan !!!

        Hups. tuossa linkissä näkyy olevan useampi
        24 ja 26 pykälä, joten etsikää se oikea jos ei kirjoittamani tekstiä näytä heti löytyvän.

        Tuosta linkistä selviää myös, että yli 12.5m mittaisten esineiden kuljetus on aina erikoiskuljetus (liikkuvan poliisin tulkinnan mukaan linja-autojen suurempi sallittu pituus ei tähän vaikuta), joten sellaisen saa kuljettaa myös henkilöauton kärryllä, jos mahtuu 20m kokonaispituuden rajoihin.


      • viimeisen taulukon
        täältä : kirjoitti:

        Lisäyksenä edellä kirjoittamaani :
        Linkin :
        http://www.tiehallinto.fi/erikoiskuljetukset
        - kohdasta valitse oikealta :
        "Lisätietoja & vapaat_mittarajat.pdf kohta "
        http://www.tiehallinto.fi/pls/wwwedit/docs/4932.PDF
        Josta löytyy 20m kokonaispituus henkilöauto peräkärry-yhdistelmälle sekä 4m kuorman takaylitys valolaudasta taakse ja 2m vetokuulasta eteen. Kannattaa huomata, että erikoiskuljetusmittoja saa olla kuormassa vain silloin, kun ko. kuormaa ei yhtään millään ajoneuvolla voi normaalimitoilla kuljettaa !

        Tällaisilla mitoilla olevat kuljetukset ei todellakaan käänny alle metrin perän sivuliikkeellä käännöksen alussa, varsinkin kun risteyksistä joutuu kääntymään paljon tiukemmalla (kuin lain käyttämän 12.5m) säteellä, että kärry ei oikaise ojan kautta !!!
        Ps. risteys alueella on muutenkin ohittaminen kielletty.

        http://www.tiehallinto.fi/pls/wwwedit/docs/4932.PDF
        kohdat on leveyden ja korkeuden osalta tyhjänä.
        Se voi tarkoittaa:
        1) ettei rajoituksia ole
        2) että ne on samat kuin normaali kuljetuksissa
        3) että sallittuja ylityksiä ei saa lainkaan olla

        Luulis että vaikka sohvan saa laillisesti sidottuna kuskata (muuten huonekaluliikkeiden kärryn vuokraukseen olis puututtu), joten 3) täytyy olla väärä, sehän tulee laitojen yläpuolelle yleensä.
        1) kuulostaa mahdottomalta, joten kai 2) sitten on se oikea vaihtoehto.
        Mutta mitäs se tarkoittaa metreissä sivu-, ja korkeus- suunnassa ?


      • käytännön
        löytyy täältä: kirjoitti:

        http://www.tiehallinto.fi/pls/wwwedit/docs/7833.PDF
        jonka 24 pykälästä ilmenee, ettei ajoneuvo saa olla
        lähellekään edellisen linkin taulukon mukainen, vaikka siinä oleva kuorma saakin. Eli kuorma saa tulla yli ajoneuvojen pituudesta annettujen rajojen.
        Tästä voidaan päätellä, että samoin on myös silloin kun ajoneuvo on normaali mittojen mukainen. Ko. linkin 26& ilmenee, että kääntyvyys vaatimukset ovat erilaiset kuin yleisessä liikenteessä. Lisäksi perän sivusiirtymää ei tässä rajoiteta lainkaan !!!

        Hups. tuossa linkissä näkyy olevan useampi
        24 ja 26 pykälä, joten etsikää se oikea jos ei kirjoittamani tekstiä näytä heti löytyvän.

        Tuosta linkistä selviää myös, että yli 12.5m mittaisten esineiden kuljetus on aina erikoiskuljetus (liikkuvan poliisin tulkinnan mukaan linja-autojen suurempi sallittu pituus ei tähän vaikuta), joten sellaisen saa kuljettaa myös henkilöauton kärryllä, jos mahtuu 20m kokonaispituuden rajoihin.

        esimerkki. Henkilö haluaa saada kesämökilleen lipputangon, pituus 12m. 10km ennen mökkiä on vanha silta, jossa liikennemerkillä osoitetaan max axelipainoksi 1500kg ja telipainoksi 2000kg. Muuta tietä perille ei ole. Milläs konstilla se lipputanko perille saadaan, kun ketään ei kiinnosta tuota 10km matkaa lipputankoa käsissä kanniskella kävellessä ?
        Teoriassa lipputanko sopii kuorkinkärryn sisään, joten menis normikuljetuksena, joten erikoiskuljetus ei tulis kyseeseen. Kuitenkin käytännössä tämä ei näytä onnistuvan. Saako viedä vuokratun 7.5m pitkän kärryn kyydissä, ja jos saa niin vain sillasta eteenpäin vai jo rautakaupan pihasta saakka ? Oikeasti vastauksen siis sais liikkuvilta, mutta kiinnostais näiden "asiantuntijoiden" mielipiteet, ja miksei vaikka ihan yleisögalluppina muidenkin miten tässä kevytkärryjen erikoiskuljetuksiin suhtaudutaan !


    • lausunto

      Ei ollut kellään asiasta tietoa, mutta ny tulee.
      Henkilöauton pv ollessa kyseessä takaylitys saa olla ilman mitään merkintää metri ja kaksi metriä merkinnän kanssa.

      Raskaan kaluston ollessa kyseessä, lähes samat rajoitukset... paitsi ylitys maksimissaan kuusi metriä , kun kyseessä on puoliperävaunu.

      • näin...

        sitten vielä henklöauton kärryssä ei kuorman painopiste saa koskaan olla akselin takapuolella.


      • !?!

        "Henkilöauton pv ollessa kyseessä takaylitys saa olla ilman mitään merkintää metri ja kaksi metriä merkinnän kanssa. "
        Lakikirjassa käsite takaylitys on määritelty tarkoittamaan etäisyyttä takimmaisesta akselista ajoneuvon taaimmaiseen osaan (ei kuormaan).
        Tuossa lainatussa textissä tarkoitetaan takaylityksellä harhaanjohtavasti etäisyyttä jolla kuorma ulottuu ajoneuvon taakse !
        Lisäksi laki erikoiskuljetuksista on tuossa täysin jätetty huomioimatta O1-& O2-luokkien keskiakseliperävaunujen osalta.


      • näin..
        !?! kirjoitti:

        "Henkilöauton pv ollessa kyseessä takaylitys saa olla ilman mitään merkintää metri ja kaksi metriä merkinnän kanssa. "
        Lakikirjassa käsite takaylitys on määritelty tarkoittamaan etäisyyttä takimmaisesta akselista ajoneuvon taaimmaiseen osaan (ei kuormaan).
        Tuossa lainatussa textissä tarkoitetaan takaylityksellä harhaanjohtavasti etäisyyttä jolla kuorma ulottuu ajoneuvon taakse !
        Lisäksi laki erikoiskuljetuksista on tuossa täysin jätetty huomioimatta O1-& O2-luokkien keskiakseliperävaunujen osalta.

        mitataan korin reunasta (siis kärrin takalevystä) saa olla 1 metri merkkaamatta ja 2 metriä punaisella 30 cm x 30 cm lipulla, pimeällä punaisella valolla.


      • !_!
        näin.. kirjoitti:

        mitataan korin reunasta (siis kärrin takalevystä) saa olla 1 metri merkkaamatta ja 2 metriä punaisella 30 cm x 30 cm lipulla, pimeällä punaisella valolla.

        "mitataan korin reunasta (siis kärrin takalevystä) saa olla "
        Väärin mitattu. Venetraikuissa on juuri siitä syystä usein ulosvedettävä valolauta, että kyseinen kuorman ylitys mitataan siitä takimmaisesta osasta eli valolaudasta, joten sen siirtäminen taaksepäin sallii pitemmän kuorman. Kyllä tuo on laissa ihan selkeesti sanottu lue vaikka filexistä itse tai kysy liikkuvasta popliisista jos et usko. Paikallispoliisien puoleen ei kannata kääntyä, ne neuvoo yleensä ihan pieleen liikenneasioissa !
        Ps. mun venetraikku on 12m pitkä, ja oon nää asiat selvittäny.


    • Peräkärri kuormataan

      niinkun tässä meidän töppölässä kaksi maasturia pusikossa rutussa kunnolla ja osallistui rahakas mersumieskin samanlaiseen säästö savotaan kolmantena parin vuoden aikana ja tuli halvaksi.

    • Tästähän kehkeytyi yllättävän laaja-alainen, asiallinen noita viimeisiä höpötyksiä lukuunottamatta, keskustelu. Minäkin luulin tietäväni kaiken tarpeellisen kevytkärryistä, mutta niinhän kävi, että oppia ikä kaikki.

      Noita pykäliä kun on tullut kaivettua rajoitetusti ja vain sen verran, kun on luullut tarvitsevansa.

      Kurisioteettinä aion mitata sekä kärrin, että trailerin aisapainon tyhjänä, kunhan menen mökille. Sitä vaan, että täyttyykö vaadittu minimi 25 kg ?

      • Jaakkoaa

        Haa, mutta mikä siinä on maksimiaisapaino?


      • Jaakkoaa kirjoitti:

        Haa, mutta mikä siinä on maksimiaisapaino?

        Jarruttoman kevytkärrin max 750 kg aisapaino
        on enintään 30 kg, eli 4 % kokonaispainosta.

        Jarrullisella 1500 kg:n kärrillä maksimi on
        60 kg.

        Tuolla asuntovaunusivuilla suositellaan niinkin
        hurjia painoja kuin 120 kg aisalle, laittomasti
        tietenkin.


      • Huvittuneena seurailen...
        Täpinä kirjoitti:

        Jarruttoman kevytkärrin max 750 kg aisapaino
        on enintään 30 kg, eli 4 % kokonaispainosta.

        Jarrullisella 1500 kg:n kärrillä maksimi on
        60 kg.

        Tuolla asuntovaunusivuilla suositellaan niinkin
        hurjia painoja kuin 120 kg aisalle, laittomasti
        tietenkin.

        Kovin ihmeellisiä lukuja arvoja ja väittämiä tässä keskustelussa.

        Eikä lainkaan ensimmäistä kertaa tällä palstalla!


      • Huvittuneena seurailen... kirjoitti:

        Kovin ihmeellisiä lukuja arvoja ja väittämiä tässä keskustelussa.

        Eikä lainkaan ensimmäistä kertaa tällä palstalla!

        Annapa Sinä sitä oikeata tietoa, nyt on tilaisuutesi loistaa. Nuo minun esittämäni luvut 25 ja 30 kg ovat faktaa.

        Nuo kirjoituksissa esitetyt metrimäärätkin ovat oikeita. Tiesitkös sitä, että niitä sovelletaan myös auton katolla kuljetettaviin pitkiin esineisiin esim. putkiin.

        Nyt vastaa huudostasi ja kerro, miten asia mielestäsi on, muuten leimaan puheesi Tassin tietotoimiston jutuiksi, että varastettiin ensivuoden vaalien tulokset. Huvittaa jo etukäteen, kun et pysty esittämään muuta kuin harakan naurua.


      • Koetahan selvittää ihan itse
        Täpinä kirjoitti:

        Annapa Sinä sitä oikeata tietoa, nyt on tilaisuutesi loistaa. Nuo minun esittämäni luvut 25 ja 30 kg ovat faktaa.

        Nuo kirjoituksissa esitetyt metrimäärätkin ovat oikeita. Tiesitkös sitä, että niitä sovelletaan myös auton katolla kuljetettaviin pitkiin esineisiin esim. putkiin.

        Nyt vastaa huudostasi ja kerro, miten asia mielestäsi on, muuten leimaan puheesi Tassin tietotoimiston jutuiksi, että varastettiin ensivuoden vaalien tulokset. Huvittaa jo etukäteen, kun et pysty esittämään muuta kuin harakan naurua.

        Eikö näitä samoja asioita olla toimestasi, ja monen muunkin toimesta, käsitelty tällä palstalla ties miten monta kertaa?

        Ja aina on esitetty sama määrä väärää tietoa, ja sama määrä oikeata tietoa.

        Ylityksistä puhuminen on äärettömän typerää, sillä kevytperävaunujen kohdalla tulee ehdottomasti pyrkiä siihen että kuorma mahtuu laitojen sisäpuolelle.

        Myös aisapainoja on käsitelty, ja niitäkin ties miten monta kertaa.

        Mitä muuten tarkoitat sillä, että "kirjoituksissa esitetyt metrimäärät ovat oikeita" - tuollahan on luvattu suunnilleen kaikkea mahdollista metristä kuuteen metriin.

        Meillä on se ero, että minä tiedän täsmällisesti, kun sinä taas toistuvasti kyselet, ja keräät tietoa milloin mistäkin auto- tai venealan lehdestä.

        Saat rauhassa leimata mielipiteeni ihan miksi haluat. Yritä nyt kuitenkin itse perehtyä asioihin hankkimalla tietoa oikeista paikoista.

        Lehtitiedot ja Suomi24 palstojen tiedot näet ovat yhtä luotettavia kuin arpomalla saadut!


      • Koetahan selvittää ihan itse kirjoitti:

        Eikö näitä samoja asioita olla toimestasi, ja monen muunkin toimesta, käsitelty tällä palstalla ties miten monta kertaa?

        Ja aina on esitetty sama määrä väärää tietoa, ja sama määrä oikeata tietoa.

        Ylityksistä puhuminen on äärettömän typerää, sillä kevytperävaunujen kohdalla tulee ehdottomasti pyrkiä siihen että kuorma mahtuu laitojen sisäpuolelle.

        Myös aisapainoja on käsitelty, ja niitäkin ties miten monta kertaa.

        Mitä muuten tarkoitat sillä, että "kirjoituksissa esitetyt metrimäärät ovat oikeita" - tuollahan on luvattu suunnilleen kaikkea mahdollista metristä kuuteen metriin.

        Meillä on se ero, että minä tiedän täsmällisesti, kun sinä taas toistuvasti kyselet, ja keräät tietoa milloin mistäkin auto- tai venealan lehdestä.

        Saat rauhassa leimata mielipiteeni ihan miksi haluat. Yritä nyt kuitenkin itse perehtyä asioihin hankkimalla tietoa oikeista paikoista.

        Lehtitiedot ja Suomi24 palstojen tiedot näet ovat yhtä luotettavia kuin arpomalla saadut!

        Kun aloitin keskustelun, korostin kuorman merk-
        kaamisen puutteita. Puutavaraa kuljetettaessa
        kuorma ylittää pääsääntöisesti lavan, ja nyt
        puhutaan kevytperävaunuista. Aisapainoihin vas-
        tasin, kun niitä kysyttiin, ja mikä kohta siinä
        oli väärin. Vastaan itse, ei mikään.

        Olen aikaisemminkin avannut aiheesta keskusteluja
        ja yhdessäkään väittämässäni en ole ollut vääräs-
        sä. Jos olet erimieltä, niin perutele. Ilmeisesti
        et ole ymmärtänyt edellisiä etkä tätäkään
        keskustelua.

        Sinulle ei kuulu vähääkään, mitä minä täällä
        kyselen, tai kukaan muukaan kyselee.

        Et siis pystynyt esittämään ainuttakaan asiaa
        minun väittämistä, joka ei olisi pitänyt paik-
        kaansa.

        Venelehtien artikkelit olen todennut paikansa
        pitämättömiksi monen kertaan. Jopa TM:n, sinänsä
        ansiokas artikkeli ei ollut aisapainon suhteen
        vimosen päälle oikein.

        Jos Sinussa ei ole miestä tunnustaa olevasi vää-
        rässä, niin keskustelu kanssasi tästä asiasta
        päättyy osaltani tähän.


      • painaa 150 kg

        niin sen max aisapaino tyhjänä on 4% x 150kg =
        6kg, mitenköhän silloin minimi vois samaan aikaan olla 25kg ?
        Oiskohan kuitenkin niin että se 25kg on maximi ihan niinkuin finlexin mukaan lukeekin.
        http://www.finlex.fi/fi/laki/ajantasa/1992/19921257?search%5Btype%5D=pika&search%5Bpika%5D=per%C3%A4vaunu

        46 § (11.7.1997/670)
        Kuorman sijoittaminen
        3 momentti :"Suurimmalta rekisteröinnissä ja käytössä sallitulta massaltaan enintään 3,5 tonnin vetoajoneuvoon kytketty keskiakseliperävaunu on kuormattava siten, että enintään suurempi seuraavista massoista kuormittaa pystysuunnassa vetoajoneuvoa: 4 prosenttia perävaunun kytkentämassasta tai 25 kg."


      • Jos se on tärkein pointti
        Täpinä kirjoitti:

        Kun aloitin keskustelun, korostin kuorman merk-
        kaamisen puutteita. Puutavaraa kuljetettaessa
        kuorma ylittää pääsääntöisesti lavan, ja nyt
        puhutaan kevytperävaunuista. Aisapainoihin vas-
        tasin, kun niitä kysyttiin, ja mikä kohta siinä
        oli väärin. Vastaan itse, ei mikään.

        Olen aikaisemminkin avannut aiheesta keskusteluja
        ja yhdessäkään väittämässäni en ole ollut vääräs-
        sä. Jos olet erimieltä, niin perutele. Ilmeisesti
        et ole ymmärtänyt edellisiä etkä tätäkään
        keskustelua.

        Sinulle ei kuulu vähääkään, mitä minä täällä
        kyselen, tai kukaan muukaan kyselee.

        Et siis pystynyt esittämään ainuttakaan asiaa
        minun väittämistä, joka ei olisi pitänyt paik-
        kaansa.

        Venelehtien artikkelit olen todennut paikansa
        pitämättömiksi monen kertaan. Jopa TM:n, sinänsä
        ansiokas artikkeli ei ollut aisapainon suhteen
        vimosen päälle oikein.

        Jos Sinussa ei ole miestä tunnustaa olevasi vää-
        rässä, niin keskustelu kanssasi tästä asiasta
        päättyy osaltani tähän.

        Tehdäkseni sinut iloiseksi ja tyytyväiseksi myönnän olevani kaikessa väärässä. Väärässä ovat myös ne katsastuskonttoreiden herrat jotka joutuvat puoleeni perävaunusäädösten osalta kääntymään.

        Päättyköön siis keskustelu siihen että minä olen väärässä ja Sinä olet oikeassa! Hyvä niin.

        Hyvää jatkoa.


      • Mutta lue ensin huolella 3 ...
        painaa 150 kg kirjoitti:

        niin sen max aisapaino tyhjänä on 4% x 150kg =
        6kg, mitenköhän silloin minimi vois samaan aikaan olla 25kg ?
        Oiskohan kuitenkin niin että se 25kg on maximi ihan niinkuin finlexin mukaan lukeekin.
        http://www.finlex.fi/fi/laki/ajantasa/1992/19921257?search%5Btype%5D=pika&search%5Bpika%5D=per%C3%A4vaunu

        46 § (11.7.1997/670)
        Kuorman sijoittaminen
        3 momentti :"Suurimmalta rekisteröinnissä ja käytössä sallitulta massaltaan enintään 3,5 tonnin vetoajoneuvoon kytketty keskiakseliperävaunu on kuormattava siten, että enintään suurempi seuraavista massoista kuormittaa pystysuunnassa vetoajoneuvoa: 4 prosenttia perävaunun kytkentämassasta tai 25 kg."

        Lue uudestaan, huolella ja ajatuksella tuo 3 momentti.

        Jos asia ei valkene Sinulle niin Täpinä varmasti sen Sinulle selvittää.

        Salaperäisyyden verhoa voin kuitenkin raottaa sen verran, että jippo on lausumassa "enintään SUUREMPI..."


      • painaa 150 kg kirjoitti:

        niin sen max aisapaino tyhjänä on 4% x 150kg =
        6kg, mitenköhän silloin minimi vois samaan aikaan olla 25kg ?
        Oiskohan kuitenkin niin että se 25kg on maximi ihan niinkuin finlexin mukaan lukeekin.
        http://www.finlex.fi/fi/laki/ajantasa/1992/19921257?search%5Btype%5D=pika&search%5Bpika%5D=per%C3%A4vaunu

        46 § (11.7.1997/670)
        Kuorman sijoittaminen
        3 momentti :"Suurimmalta rekisteröinnissä ja käytössä sallitulta massaltaan enintään 3,5 tonnin vetoajoneuvoon kytketty keskiakseliperävaunu on kuormattava siten, että enintään suurempi seuraavista massoista kuormittaa pystysuunnassa vetoajoneuvoa: 4 prosenttia perävaunun kytkentämassasta tai 25 kg."

        Puhutaan kytkentämassasta, eikä pelkästä kärrin
        painosta ja lisäksi kun pitäis puhua kärrin
        kokonaispainosta mittaushetkellä eikä kytkentä-
        massasta joka liittyy taas auton ominaisuuksiin.

        150 kg painavan kärrin kokonaismassa lienee
        500-600 kg ja siitä tuo 4 % on 20-24 kg,
        jolloin tuo suurempi arvo on 25 kg.

        Lainlaatijalta on vaan jäänyt huomaamatta,
        että joku esim. Täpinä alkaa viisatelemaan
        asiasta. Turvallisuuden takia se 25 kg on
        tarkoitettu minimiksi, ja ymmärrän hyvin
        karavaanareiden suosittelemat aisapainot
        itsekin matkailuvaunua muutaman vuoden vetä-
        neenä. Laki on vaan huonosti ymmärrettävissä.
        Tulee mieleen Lex Teemu Selänne.

        Tuskin osasin vieläkään ymmärettävästi se-
        lostaa.


      • tarkoittaa
        Täpinä kirjoitti:

        Puhutaan kytkentämassasta, eikä pelkästä kärrin
        painosta ja lisäksi kun pitäis puhua kärrin
        kokonaispainosta mittaushetkellä eikä kytkentä-
        massasta joka liittyy taas auton ominaisuuksiin.

        150 kg painavan kärrin kokonaismassa lienee
        500-600 kg ja siitä tuo 4 % on 20-24 kg,
        jolloin tuo suurempi arvo on 25 kg.

        Lainlaatijalta on vaan jäänyt huomaamatta,
        että joku esim. Täpinä alkaa viisatelemaan
        asiasta. Turvallisuuden takia se 25 kg on
        tarkoitettu minimiksi, ja ymmärrän hyvin
        karavaanareiden suosittelemat aisapainot
        itsekin matkailuvaunua muutaman vuoden vetä-
        neenä. Laki on vaan huonosti ymmärrettävissä.
        Tulee mieleen Lex Teemu Selänne.

        Tuskin osasin vieläkään ymmärettävästi se-
        lostaa.

        varsin usein eri asiaa. Ajokortti asioissa kytkentämass saattaapi tarkoittaa rekisteriotteeseen merkittyä suurinta sallittua massaa. Muualla se tarkoittaa lukua joka saadaan kun todellisesta ao. hetkellä punnitusta kokonaismassasta vähennetään aisapaino. eli siis kärryn akseleiden kautta tiehen vaikuttavaa massaa !
        eli jos aisapaino on 20kg ja kärryn tyhjäpaino on 150kg on kytkentämassa tyhjällä kärryllä = 130kg
        Siitä 4% = 5.2 kg. suurempi luvuista 25kg ja 5,2kg = 25 kg eli aisapaino saisi olla enintään 25kg, minkä ehdon tuo 20kg täytti, siis O.K.
        Nolla kg:n aisapaino olisi myös laillinen, eriasia on olisko se järkevää.

        Selatkaapa finlexin pykälistä käsite traktoriperävaunu ja hämmästykää. Sillä käsitteellä on alan lainsäädännössä 3 eri määritelmää, jotka ovat useinkin ristiriidassa keskenään. Jos joku kaipaa lisätietoa tästä, kysykääpä traktori ryhmässä.


    • teistä antaisi

      oiken tiedon nämä on sitä mututietoa ESSO-BAARIN päivä kahvilta.

      • Eiköhän se tuo harakkamies kerro meille kaikille, miten kuorma kärrissä makaa, vai kattoneenko sammakon sääristä.


    • zSimppa
      • Joo.

        Olen nähnyt vastaavan jossa tuota samaa tavaraa eli painekyllästettyä lankkua oli koko lavan leveydeltä reunojen tasolle asti, ylitykset samanlailla, päällä oli vielä umpikuomu (etu-ja takalaita auki) ja vetoautona VW Polo classic.

        Yritti tuolla kuormalla vielä moottoritielle, ei päässyt, suistui rampin loppupäässä ulos ja vetoauto katolleen.


      • omistajana

        Jatkoaisa löytyy ja 6m tavara kulkee laillisesti eli < 2m ylitys ja mahtuu komeasti vielä lukitsemaan mutta en todellakaan lastaisi muualle kuin keskelle kärryä.

        Hurjia kuormia kyllä nähnyt ja ihmetellyt painoa >1000kg (murskekuorma) ihmetteli kun 10" renkaat ei kestänyt :) pikku muuli ja kuomu päällä.


      • Risto K. Sievinen

        Toi on meidän naapurin ukon auto! Se on kyl vienny vielä hurjempia kuormia ku tossa panoraamion kuvassa!


    • Nikkaroija

      Näin! Että ostin polkupyörän punaisen leditakavalon ja rautakaupasta 1 € maksavan pikku puristimen.
      Puristimeen porasin pikku reijän johon pistin nippusiteellä vielä punasen liinan 25 x 25cm.
      Puristimeen laitoin ledi valon kiinni pop niiteillä. Näin puristimen saa puristettua esim laudan päähän kiinni.
      Kätevää eikö totta?

      • vinka...

        Itsellä on autonperässä ohut sidontaliina, jossa on punainen lippu kiinni. Sen olen sitaissut kuormaan kiinni, jos tulee takaylisystä. On ollu pielessä että pitäisi laittaa juurikin tuollainen punainen polkupyöränlanppu vielä lisäksi, mutta liinan kanssa se lepattaa ajossa, eikä varmaan kestä.

        Tuo puristin olisi varmaan ihan kätevä mm. lautakuormassa, mutta eihän sitäkään nyt ihan mihin tahansa saa kiinni, putkessa esimerkiksi ei ehkä pysy luotettavasti kiinni.


    • ei ole kärryä

      Mitäs pojat tähän tuumaa 1.1.2011 olisi tullut kuulemma voimaan laki joka KIELTÄISI käyttämästä vanhoja kevytperäkärryjä tieliikenteessä ollenkaan,tällaisen huhun kuulin ja nyt on Trafiin lähetetty kyselykin, katsotaan mitä vastaavat?

      • heinäkuorma

        Eikös se päivämäärä ollut 1.4.2011. Sen päivän aamuna minun kaveri soitti ja sanoi hakevansa kuorma-autolla minun kärrini romutettavaksi.


    • Peku72

      Kiinnittäkää hyvät ihmiset myös huomiota oikeaan painopisteeseen. Ajelin vaimokullan kanssa kehäIII länteen. Tuusulan liittymästä käännyimme saman aikaisesti edellä ajavan kanssa rampista alas. Vauhti ei ollut järkyttävä, mutta silti perävaunu nousi oikealle kaartuvassa rampissa yhdelle pyörälle. Kotipoliisina tietysti nappasin kuvan Ruskeasannan Shellin liittymässä.
      Kuva ko. yhdistelmästä: http://www.panoramio.com/photo/103210395

    • Keppi

      Itse väkersin jo 1990-luvulla silloiseen perävaunuun 2-napaisen pistorasian, johon otin sähköt toiselta takavalolampulta. Löytölaatikosta hain vanhanmallisen punaisen perävaunun takavaloksi tai äärivaloksi tarkoitetun valaisimen, johon sopi putkimallinen 5W poltin. Sen ruuvasin "rekipohjamuovin" kappaleeseen siten että poltin on pystyasennossa, jolloin valo näkyy myös molemmille sivuille. Kiinnitysmuovinpalanen oli sen verran suuri. että ruuvasin siihen lisäksi punaisen takaheijastimen. Tähän sitten vain porasin kiinnitysnarun reiät molempiin yläreunoihin, kolmisen metriä 2-napaista kumikaapelia ja 2-napainen perävaunun pistorasian kanssa yhteensopiva pistoke - ja se oli siinä! Myin 2005 kärryn tutulle ja tein omavalmistekärryn, johon asensin samaisen pistorasian. Se sama vanha valaisin on edelleen käytössä, silloin kun olosuhteet sitä edellyttävät. Toki samanlaisen valaisimen voi rakentaa myös punaisesta LED-äärivalaisimesta ja lisätä siihen vaikka sivuille oranssit LED-valaisimet. Kaupan päälle saa yleensä myös samanväriset heijastimet, mikä vielä tehostaa näkymistä. Vain mielikuvitus on rajana, laki kun ei tarkemmin määrittele valaisimen rakennetta, eli antaa varsin vapaat kädet toteuttaa se.

    Ketjusta on poistettu 3 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Olen tosi outo....

      Päättelen palstajuttujen perusteella mitä mieltä minun kaipauksen kohde minusta on. Joskus kuvittelen tänne selkeitä tap
      Ikävä
      17
      2204
    2. Kotkalainen Demari Riku Pirinen vangittu Saksassa lapsipornosta

      https://www.kymensanomat.fi/paikalliset/8081054 Kotkalainen Demari Riku Pirinen vangittu Saksassa lapsipornon hallussapi
      Kotka
      84
      2158
    3. Oletko sä luovuttanut

      Mun suhteeni
      Ikävä
      101
      1407
    4. Vanhalle ukon rähjälle

      Satutit mua niin paljon kun erottiin. Oletko todella niin itsekäs että kuvittelet että huolisin sut kaiken tapahtuneen
      Ikävä
      10
      1386
    5. Maisa on SALAKUVATTU huumepoliisinsa kanssa!

      https://www.seiska.fi/vain-seiskassa/ensimmainen-yhteiskuva-maisa-torpan-ja-poliisikullan-lahiorakkaus-roihuaa/1525663
      Kotimaiset julkkisjuorut
      84
      1257
    6. Hommaatko kinkkua jouluksi?

      Itse tein pakastimeen n. 3Kg:n murekkeen sienillä ja juustokuorrutuksella. Voihan se olla, että jonkun pienen, valmiin k
      Sinkut
      146
      1198
    7. Aatteleppa ite!

      Jos ei oltaisikaan nyt NATOssa, olisimme puolueettomana sivustakatsojia ja elelisimme tyytyväisenä rauhassa maassamme.
      Maailman menoa
      251
      906
    8. Onko se ikä

      Alkanut haitata?
      Ikävä
      78
      889
    9. Omalääkäri hallituksen utopia?

      Suurissa kaupungeissa ja etelässä moinen onnistunee. Suuressa osassa Suomea on taas paljon keikkalääkäreitä. Mitenkäs ha
      Maailman menoa
      173
      874
    10. Mitä sanoisit

      Ihastukselle, jos näkisitte?
      Tunteet
      63
      864
    Aihe