Ne hiton tuntohäiriöt!

ONKO MUITA?

Nyt on menny noin kuukausi, kun ei ole ollut pistelyitä, puutumisia jne...Mutta viime viikkojen aikana aamuisin olen välillä herännyt varpaissa outo tunne ja joskus hame saattaa tuntua todella oudolta päällä. Tai siis, kuin tuntisin hameen ihollani kymmen kertaa paremmin normaaliin verrattuna!
En löydä miltään sivustolta, suomenkieliseltä tai englanninkieliseltä, mitään tietoa, että liittyykö tuntohäiriöt OIKEASTI ahdistukseen.
En ole muutenkaan tuntenut itseäni ahdistuneeksi viimeisen kuun aikana, vaikka pelkäänki aina välillä, jos rupean taas saamaan oireita...
Eli onko muilla ollut tuntohäiriöitä? Liittyvätkö ne tosiaan ahdistukseen? Voiko teillä olla niitä aamuisin? Jos voi, niin voiko teillä olla niitä silloinkin, kun te ette tunne itseänne ahdistuneeksi??? Toivottavasti joku vastaa näihin kysymyksiin, sillä en halua taas lähteä lääkäriin!

17

4887

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • -----------

      et kertonut onks sulla jotain lääkitystä päällä? mulla tuntohäiriöt liittyvät paniikkihäiriölääkitykseen. ilman lääkitystä niitä ei esiinny.

      • aloittaja

        Lääkäri kyllä tarjosi, mutta en suostu aloittamaan lääkitystä. Olen aikaisemmin syönyt kolmea eri masennuslääkitystä ja mikään niistä ei auttanut. Yksi niistä jopa pahensi tilannetta.

        Lääkärini myös sanoi sen, että tuntohäiriöt liittyy ahdistukseen jne...Mutta jotenkin tuntuu siltä, että hän sanoi vain noin, jotta rauhoittuisin.
        Mutta paskat se mitään auttaa, jos tän takana onkin jotain muuta kuin pelkkä ahdistuneisuushäiriö...


    • Nita83

      Voi olla, että epätietoisesti jännität kehoasi vaikka varsinainen ahdistus saattaa olla "lepotilassa". Itselläni on ollut jalan ja käsien puutumisia ja pistelyitä, painetta ja kihelmöintiä päässä ja muita välillä omituiselta tuntuvia tuntemuksia. Havaitsin suoran linkin siihen kuinka jännittynyt olin. Esimerkiksi aamulla on saattanut olla pistelyä tms. yläkropassa, kun olen nukkunut rauhattomasti ja purrut leukaluita liian kovaa yhteen (purentavika).

      Tälläseen piilevään lihasten jännittämiseen auttaa syvärentouttaminen, liikunta ja venyttely, mutta sitä saa toistaa aikansa ennenkuin eron todella huomaa. Siksi tälläiset tuntoaistimukset voivat hyvin liittyä ahdistuksesta johtuneeseen jännitystilaan. Jos lihakset menee jumiin, veri ei kierrä kunnolla raajoihin ja tämä saattaa tuntua pistelynä ja puutumisena. Oma mielikuvitus sitten lisää näiden tuntemusten laajuutta ja lisää ahdistusta. Tietysti paniikkihäiriöissä psyykeen osuus on aistimuksiin suurempi.

      Mutta suosittelen venyttelyä, minua se on auttanut hyvin paljon.

      • humppabeibi

        Mulla kyllä liittyy paniikkihäiriöön.
        (Ei ole lääkitystä vielä.)
        Jos esim. raavin päätäni saatan tuntea ne kynnet päänahassa kymmenen minuuttia sen jälkeen.


      • Anonyymi

        Kyllä kyseessä on hoitoa vaativa sairaus ei hdistus.


    • Näin on

      Kyllä nuo tuntohäiriöt ja häröilyt mulla tosiaan liittyy paniikkihäiriöön. Minulla taas lääkitys poistaa nuo puutumiset, kihelmöinnit ja muut. Cipralexia popsin.

      • aloittaja

        Sen takia en tajua näitä tuntohäiriöitä.
        Kun siis, en tunne itseäni yhtään hermostuneeksi, ainakaan niin, että huomaisin sen. Ymmärrän, että jos saisin jotain paniikkikohtauksia, että silloin voisin saada vaikka mitä oireita...Mutta, että ilman kohtauksia?
        Nytkin ajelin säärikarvat ja hame tuntuu niin hiton oudolta päällä, sekä sukat. Todella hermostuttavaa ja pelottavaa!


      • Nimetön
        aloittaja kirjoitti:

        Sen takia en tajua näitä tuntohäiriöitä.
        Kun siis, en tunne itseäni yhtään hermostuneeksi, ainakaan niin, että huomaisin sen. Ymmärrän, että jos saisin jotain paniikkikohtauksia, että silloin voisin saada vaikka mitä oireita...Mutta, että ilman kohtauksia?
        Nytkin ajelin säärikarvat ja hame tuntuu niin hiton oudolta päällä, sekä sukat. Todella hermostuttavaa ja pelottavaa!

        että oireet tulee ahdistuksesta jos sinulla on paniikkihäiriö todettu? Mutta tiedä häntä, enhän mikään lääkäri ole mutta jotain samantapaista välillä on myös itselläni.


      • aloittaja
        Nimetön kirjoitti:

        että oireet tulee ahdistuksesta jos sinulla on paniikkihäiriö todettu? Mutta tiedä häntä, enhän mikään lääkäri ole mutta jotain samantapaista välillä on myös itselläni.

        Pelkkä ahdistus/stressi.(ahdistuneisuushäiriö oli diagnoosi jonka mä tarjosin...) Nuorempana todettiin paniikkihäiriö, vaikka en koskaan ollu saanut kunnon paniikkikohtausta, vaan enemmänkin ne oli kunnon ahdistuskohtauksia etten pystynyt hengittään, tuli huono olo, pelotti jne...
        Mun lääkäri haluais, että alottaisin masennuslääkityksen, mutta ei tee hirveesti mieli. Käytin kolmea eri pilleriä nuorempana ja mikään niistä ei auttanut. Mä en muutenkaan ole masentunut, mä kärsin vaan ahdistuksen oireista, jos oikeasti edes kärsin... Jos saisi vaan tietää, kuuluuko tuntohäiriöt oikeasti ahdistukseen... Pää hajoo kohta näitten oireitten kanssa!


      • Fuac

        Mulla on samaa, selvisikö tämä sulle koskaan?


      • Anonyymi
        aloittaja kirjoitti:

        Sen takia en tajua näitä tuntohäiriöitä.
        Kun siis, en tunne itseäni yhtään hermostuneeksi, ainakaan niin, että huomaisin sen. Ymmärrän, että jos saisin jotain paniikkikohtauksia, että silloin voisin saada vaikka mitä oireita...Mutta, että ilman kohtauksia?
        Nytkin ajelin säärikarvat ja hame tuntuu niin hiton oudolta päällä, sekä sukat. Todella hermostuttavaa ja pelottavaa!

        Kyseessä diabetekseen liittyvä tuntohäiriö tai itsenäinen beuropatia. Lääkäriin äläkä tyydy vain diabetesdiagnoosiin.


      • Anonyymi
        aloittaja kirjoitti:

        Pelkkä ahdistus/stressi.(ahdistuneisuushäiriö oli diagnoosi jonka mä tarjosin...) Nuorempana todettiin paniikkihäiriö, vaikka en koskaan ollu saanut kunnon paniikkikohtausta, vaan enemmänkin ne oli kunnon ahdistuskohtauksia etten pystynyt hengittään, tuli huono olo, pelotti jne...
        Mun lääkäri haluais, että alottaisin masennuslääkityksen, mutta ei tee hirveesti mieli. Käytin kolmea eri pilleriä nuorempana ja mikään niistä ei auttanut. Mä en muutenkaan ole masentunut, mä kärsin vaan ahdistuksen oireista, jos oikeasti edes kärsin... Jos saisi vaan tietää, kuuluuko tuntohäiriöt oikeasti ahdistukseen... Pää hajoo kohta näitten oireitten kanssa!

        Eivät kuulu. Sinulla on todettavissa oleva sairaus. Verkokeisiinja sitten lisätutkimuksiin.


    • Artsi5678

      Tuntohäiriötkin kuuluvat kovempaan ahdistukseen. Mulla liikunta, avantouinti ja jooga auttoi asiaan.

    • KysymysP

      Entä näön sumentuminen paniikkikohtauksessa, onko joku kokenut myös sitä?

    • Anonyymi

      Eivät liity. Sinulla on iholla oleva neuropatia. Kiireesti lääkäriin. Pitää selvittää diabeyes kilpirauhasen toiminta muut vajaatoiminnat yms. Verikokeista aloitetaan.

      T

    • Anonyymi

      On pakko mennä. Tämä ei ole ahdistusta vaan auvan selvä oire sairaudesta. Pyudä verensokerin mittaus kilpirauhaskokeet yms. Niistä löytyy helposti. Mutta niinkuin minuls on pitänyt vastimalla vastia pääsyä keskussairaalaan lisätutkimuksiin. Pitää tehdä koepalan otto ihosta sekä kuvata sähköimpulsdin kulku. Siis ei mitään tekoa ahdistuksen kanssa vaan hoitoa vaativa tauti.

      • Anonyymi

        Nämä on hyviä pointteja👍 Voi myös olla joku keskushermoston eli aivojen tai selkärangan sairaus, esimerkiksi MS. Telkkarissa hiljattain eräs kolmekymppinen nainen kertoi todella surkeasta kohtelusta ja mm. perusteettomasta psykiatrisoinnista. Vaikka MS, mikä hänellä lopulta todettiin, on parantumaton sairaus, niin parhaimmassa tapauksessa voi elää lähes oireetonta elämää, kunhan lääkitys aloitetaan mahdollisimman pian!

        Monisairas


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Tapio Suominen on kuollut

      Urheilutoimittaja Tapio Suominen on kuollut. Suominen oli kuollessaan 60-vuotias. Selostajalegendan kuolemasta kertoo Y
      Maailman menoa
      276
      19130
    2. Tapio Suominen oli sairauden uhri

      Urheiluselostaja Tapio Suominen kuoli eilen keskiviikkona aamulla tapaturmaisesti Hattulassa. Toisen uutisen mukaan van
      85
      3539
    3. Tapio suominen

      Liian aikaisin lähdit sinua oli kiva kuunnella.
      Ikävä
      124
      2245
    4. Mitä toivot

      Tämän hetkiseen tilanteeseen?
      Ikävä
      196
      1946
    5. Sydämeni on

      varattu sinulle. Et ole minun, en ole sinun. Me on mahdottomuus. Mutta olet se joka on mielessäni ensimmäisenä kun herää
      Ikävä
      142
      1850
    6. Rannalle! Uimaan!! Rinnat paljaiksi!!!

      Järki kadonnut sekä niiltä feministeiltä, jotka vaativat saada esiintyä rinnat paljaina julkisilla uimarannoilla, kuten
      Maailman menoa
      293
      1600
    7. Minä itkin kotona kun tajusin että

      Pelkuruuteni takia kun en lähestynyt vaikka järjestit otollisen hetken ja myöhemmin huomasin lasittuneen katseesi miten
      Ikävä
      10
      1352
    8. Kok-edustaja: Yle aivopesee työntekijöitä

      "– Yle ei vain sensuroi Kyllä isä osaa-sarjaa, vaan haluaa jaksojen määrää manipuloimalla HÄVITTÄÄ ”ongelman” todellisuu
      Maailman menoa
      86
      1278
    9. Muistutus t-Naiselle.

      Olet ilkeä ja narsistinen k-pää. Annat itsestäsi kiltin kuvan ulospäin kelataksesi ihmiset ansaan. Sitten päsmäröit, hau
      Ikävä
      148
      1158
    10. Ylen jälkiviisaat estotonta Kamala Harris suitsutusta

      Kolme samanmielistä naikkosta hehkutti Kamala Harrisia ja haukkui Trumpia estottomasti. Nyt oli tarkoituksella valittu
      Maailman menoa
      242
      1059
    Aihe