ammattiastman ennusteesta

homeahdistus1

Ammattiastman ennusteesta

Ammattiastma on yleisin ammattitauti teollistuneissa maissa, eikä sen ilmaantuvuus näytä olevan vähenemässä. Yleensä ammattiastmadiagnoosin jälkeen pyritään lopettamaan altistuminen taudin aiheuttaneelle tekijälle, koska muuten tauti ei parane.

Systemoituun katsaukseen kerättiin tutkimukset, joissa oli dokumentoitu ammattiastmapotilaiden toipuminen oireettomiksi tai keuhkoputkien epäspesifisen hyperreaktiivisuuden paraneminen sen jälkeen, kun altistuminen astman aiheuttaneelle altistumiselle oli loppunut.

Tulokset olivat synkkiä. Vain 32 % ammattiastmapotilaista oli toipunut täysin oireettomiksi, vaikka altistuminen oli loppunut. Mitä iäkkäämpi potilas oli ollut, sitä enemmän oireita oli jäänyt pysyviksi. Ne, joilla altistuminen oli kestänyt vähiten, olivat toipuneet parhaiten astmaoireistaan, mutta tämä yhteys ei ollut lineaarinen.

Keuhkoputkien epäspesifinen hyperreaktiivisuus näytti jäävän pysyväksi 73 %:lla. Tämä oli selvimmin havaittavissa tapauksissa, joissa astman oli aiheuttanut suuren molekyylipainon omaava altiste, esimerkiksi eläinepiteeli tai jauhot.

Ammattiastman varhainen diagnosointi on tärkeää, jotta pysyviltä haitoilta vältyttäisiin. (Thorax 2007;62:147)

10

1000

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • ja tämä tulee

viimeistään ttl:n altistuskokeessa:

"Keuhkoputkien epäspesifinen hyperreaktiivisuus"

Spesifinen reaktiivisuus puolestaan tarkoittaa ttl:n altistuskokeessa sitä, että A. fumigatus allergeeni reagoi keuhkoputken limakalvolla olevan A. fumigatuksen IgE-vasta-aineen kanssa.

Vain ylläkuvatun kaltaisessa tapauksessa ttl voi kirjoittaa diagnoosiksi:
      A. fumigatuksen aiheuttama astma. Ei yhtään mitään muuta.

Jos he kirjoittavat lausuntoonsa esim. kosteusvauriomikrobien aiheuttama astma, niin he
      valehtelevat.

Nämä allergiat ovat todella spesifisiä juttuja.

• oikaisen sinua

Keuhkoputkien epäspesifinen hyperaktiivisuus tulee kyllä kosteusvauriomikrobeista.
        Ilman ttl:n altistuskoettakin.

Kotona altistuneet saavat monesti runsaamman ja pitkäaikaisemman altistuksen ja he eivät käy läpi ttl:n altistuskoetta.

Työssä altistunut on työssä 8tuntia, mutta kotona altistunut voi olla sekä päivän että yön eli 24 tuntia kotona. Siten hänen altistumisensa on runsaampi.

Sinulla on suppea näkemys asiasta ja olet sitä mieltä että ttl:n altistuskoe aiheuttaa suuremman altistumisen. Kuitenkin kotona altistuneet saavat samat altistukset jo ilman mitään ttl:n kokeitakaan.

• Homeherkkä

Majvik II:sen mukaan ammatiastmadiagnooseja alkavat kirjoitella maamme keuhkopoleilla toimivat keuhkolääkärit tai yksityisektorilla toimivat keuhkolääkärit.

Kun sinä olet sitä mieltä, että allergiseen astmadiagnoosiin on löydyttävä verestä IgE-vasta-aine tuon astman aiheuttaneelle allergeenille, tai muuten astmaattisesti oireilevalla ei ole astmaa, niin haluaisinpa tietää mitä mieltä maamme keuhkolääkärit ovat teoriastasi?

• homeahdistus1
        oikaisen sinua kirjoitti:

Keuhkoputkien epäspesifinen hyperaktiivisuus tulee kyllä kosteusvauriomikrobeista.
        Ilman ttl:n altistuskoettakin.

Kotona altistuneet saavat monesti runsaamman ja pitkäaikaisemman altistuksen ja he eivät käy läpi ttl:n altistuskoetta.

Työssä altistunut on työssä 8tuntia, mutta kotona altistunut voi olla sekä päivän että yön eli 24 tuntia kotona. Siten hänen altistumisensa on runsaampi.

Sinulla on suppea näkemys asiasta ja olet sitä mieltä että ttl:n altistuskoe aiheuttaa suuremman altistumisen. Kuitenkin kotona altistuneet saavat samat altistukset jo ilman mitään ttl:n kokeitakaan.

ilmeisesti tapahtuu "jotain", jota olen sivustaseuraajana pitkään ihmetellyt. Johtuisiko ilmiö käytetystä nestemäisestä hometestiaineesta, jota ei ole tarkoitettu käytettäväksi keuhkoputkialtistuksiin? Altistuskokeessa olleet ovat usein altistuksen jälkeen vielä sairaampia kuin ennen sitä ja sairaampia kuin muut, oli altistus tapahtunut sitten kotona tai työssä.

t. Kotona ja työssä 24 h altistunut vuosien ajan sekä suojaamattomassa homepurkutyössä ollut.

• taas,taas
        homeahdistus1 kirjoitti:

ilmeisesti tapahtuu "jotain", jota olen sivustaseuraajana pitkään ihmetellyt. Johtuisiko ilmiö käytetystä nestemäisestä hometestiaineesta, jota ei ole tarkoitettu käytettäväksi keuhkoputkialtistuksiin? Altistuskokeessa olleet ovat usein altistuksen jälkeen vielä sairaampia kuin ennen sitä ja sairaampia kuin muut, oli altistus tapahtunut sitten kotona tai työssä.

t. Kotona ja työssä 24 h altistunut vuosien ajan sekä suojaamattomassa homepurkutyössä ollut.

Teillä oli muistaakseni astianpesukonevuoto ja siitä kosteusvaurio joka ei todellaakaan ole sama kuin hometalo,halooooooo.

Työssäsi olet halunnut olla siitä huolimatta että tiedät siellä altistuvasi.

Ollaan sitä nyt taas niin marttyyria.

• minun keuhkolääkärini
        Homeherkkä kirjoitti:

Majvik II:sen mukaan ammatiastmadiagnooseja alkavat kirjoitella maamme keuhkopoleilla toimivat keuhkolääkärit tai yksityisektorilla toimivat keuhkolääkärit.

Kun sinä olet sitä mieltä, että allergiseen astmadiagnoosiin on löydyttävä verestä IgE-vasta-aine tuon astman aiheuttaneelle allergeenille, tai muuten astmaattisesti oireilevalla ei ole astmaa, niin haluaisinpa tietää mitä mieltä maamme keuhkolääkärit ovat teoriastasi?

joka on myös ylilääkäri sairaalassaan, oli sitä mieltä että pitää löytyä IgE:tä astmaan. Niinpä minulla ei sitten olekaan diagnoosia. Olen terve:))

• homeahdistus1
        taas,taas kirjoitti:

Teillä oli muistaakseni astianpesukonevuoto ja siitä kosteusvaurio joka ei todellaakaan ole sama kuin hometalo,halooooooo.

Työssäsi olet halunnut olla siitä huolimatta että tiedät siellä altistuvasi.

Ollaan sitä nyt taas niin marttyyria.

haloo itsellesi... Et ole nähnyt meidän talosta tehtyjä tutkimusraportteja, joten tuskin tiedät mistä puhut... kymmeniä vuosia alalla ollut hometutkija sanoi tilanteen toksisten homeiden suhteen olevan pahin, mihin hän on urallaan törmännyt. Kukaan paikalla käynyt tietää, että en liioittele yhtään.

"Halunnut" olla työssä homepaikassa, joopa joo. Kaikkihan me "haluamme" hometyöpaikan, eikös juu. Toivottavasti osuu itsellesikin sellainen, ei voi muuta sanoa.

• -homekorva-
        minun keuhkolääkärini kirjoitti:

joka on myös ylilääkäri sairaalassaan, oli sitä mieltä että pitää löytyä IgE:tä astmaan. Niinpä minulla ei sitten olekaan diagnoosia. Olen terve:))

Mulla EI ole IgE:tä näille; homeet, eläimet, siitepölyt yms. (verikokeet, prick)

IgG:tä löytyy useille homelajeille(yli raja-arvojen).

Ei löydy myöskään nenän / silmien limakalvolta eosinofiilejä.

Neutrofiileja
        Krooninen ? nuha ja silmätulehdus.

Diagnoosi:
        Hyperreaktiivinen Astma, vaikeaksi luokiteltu.
        * terveisin *
        Työterveyshuolto, Keuhkopoli, TTL

Kela korvaus astmalääkkeisiin. Kela;n kuntoutukset läpikäytynä.

• taatusti
        minun keuhkolääkärini kirjoitti:

kukaan ylilääkäri tai mikään muukaan lääkäri ole tuollaista sanonut. taitaa kyseessä olla taas tämä lääkärileikkejä leikkivä ystävämme.

• vaan sanoi!
        taatusti kirjoitti:

kukaan ylilääkäri tai mikään muukaan lääkäri ole tuollaista sanonut. taitaa kyseessä olla taas tämä lääkärileikkejä leikkivä ystävämme.

Ja sanoi paljon muutakin mielenkiintoista. Oli pitkään aikaan ensimmäinen lääkäri, joka tuntui tietävän tosi hyvin mikrobialtistuksesta ja mitä siitä voi seurata ja miten pitää tutkia. Ei tosiaan vähätellyt tilannetta. Astman kaltaiseen tulehdukseen sairastumista ei sinänsä pitänyt mahdottomana näissä tapauksissa, mutta jokainen tapaus on erilainen ja ihmetteli suuresti miten on vain astmaa etsitty näillä oireilla. Ihmetteli kollegojensa epikriisejä, vaikka yleensähän kollegiaalisuus toimii joka ammattiryhmässä.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Ketä tietää

Missä ammuttiin pyssyllä.
      Kotka
      46
      5870
    2. Ei tunnu, että välität yhtään

Tuntuu, että et edes muista minua koko ihmistä. 😢
      Ikävä
      49
      5361
    3. Onko kaipaamallasi

Naisella silikonit 🤔
      Ikävä
      49
      3734
    4. Näytitpä taas niin hyvältä!

Nautit tilanteesta täysin rinnoin. Sinä olet kuin
      Tunteet
      14
      3685
    5. Vimpelin liikuntahallilla tulipalo?

Katsoin, että liikuntahallista tuloo mustaa savua. Sitten ovet pärähti hajalle, ja sisältä tuli aikamoinen lieska. Toise
      Vimpeli
      99
      3401
    6. Veikeä Satu

Tuu jutteleen, kaipaan sua. Oot kuuma nainen.
      Ikävä
      31
      3136
    7. Oletko nyt

Onnellinen mies naisesi kanssa?
      Ikävä
      59
      2894
    8. Rakastatko?

Ala kertomaan se ja heti
      Ikävä
      58