Ajaminen ja sen opettelu on yhtä tuskaa. Viimeksi käytiin kaupungin keskustassa ja lähes tuskanhiki valui selkäpiitä pitkin. Kaikki mahdolliset mokat tuli tehtyä, auto sammui varmaan 4 kertaa risteyksiin, ope tarttui 2 kertaa rattiin, kaistanvaihdossa meinasin ajaa takaa tulevan kylkeen jne.
SIIS APUA! Onko kellään muulla samoja fiiliksiä että tästä ei ikinä tuu mitään :((
Niin ja ajotunteja jo sentään 8 takana, pitäisi osata jo jotain.
oppiiko kaikki ajamaan
13
6552
Vastaukset
- nyt kortillinen
Itse pääsin keskustaan vasta noin 10 ajotunnun jälkeen. (ei sitten haukkumisia, yms) kiitos!!!!
Ajoin 54 tuntia.... Siis 3 kertaa normaaliin verrattuna.....
Opin, mutta hitaammin! En tarkoita, että sulla menis noin paljoa, jos edistys on huima, voit olla että et tarvi lisätunteja, mutta ota ihmeessä, jos niitä suositellaan tai itsestä tuntuu, siltä.
Tsemppiä - useimmat kyllä
Tunnen pari ihmistä, jotka eivät millään oppineet ajamaan. Toinen lopetti kesken ja se toinen, joka kauhealla tuntimäärällä pääsi inssistä hädin tuskin läpi ja sai kortin, ei ole istunutkaan kuskin penkille inssiajon jälkeen - eikä istu.
Jotkut oppivat hitaasti, ja harjoittelukysymyshän tuo ajaminenkin on. Uskallan arvella, että muutaman kymmenen ajotunnin jälkeen sinunkin olosi helpottuu ja ajaminen alkaa sujua, vaikka nyt onkin kauhu pinnalla.- KYLLÄ
Minustakin tuntui, etten opi koskaanja auto kolhiintuu parkkipaikoilla tms. Mutta otin 5-10 lisä ajotuntia ja kerrasta menikin niiden avulla sitten inssi läpi. Olin kuukausia sen jälkeen ajamatta koska ei ollut autoa käytössä ja se oli minusta huono juttu. Parempi, että olisi auto odottamassa minkä kanssa harjoittelee kun on kortti (harjoittelee vaikka syrjässä eka ettei mene kolaroimaan mihkään keskustaan joka taas käy kalliiksikin).
Itsellä kun ei ollut autoa kun sain kortin, niin paniikki vain kasvoi. No noin vuoden perästä sain oman auton hankittua ja aloin vaan ajamaan kaikkia kesäloma reissuja ja syksyllä sitten opiskelu ja työmatkoja, jotka olivat pitkiä välillä. Lopulta ajoin kymmeniä tuhansia kilometrejä vuodessa eikä ollut enää ongelmia.
Nykyään olen vain pari kertaa mennyt rattiin vuoden aikana koska en tarvitse autoa lainkaan normaalisti. Mutta nyt kaikkien kilometrien jälkeen ajotaito on niin syvällä minussa, että osaan ihan niin kuin aina ennenkin ajaa.
Sanotaan, että polkupyörällä kun kerran oppii ajamaan, niin se ei unohdu.. tässä on ehkä sama homma, että kun kerran on kunnolla oppinut ajamaan, niin sitten osaa.. osaan tosin itse paremmin ajaa autoa kuin polkupyörää :D
Mutta ne autokoulun tunnit ja satunnaiset ajot eivät vielä tosiaan riitä oppimaan varmaksi kuskiksi. Täytyy tosiaan ajaa pitkään ja paljon.
Mutta tiedän minäkin pari naista ainakin, jolla ei ajo luonnistu. Toinen heistä on ajanut kaksi pikku kolaria kaupungissa ja ei osaa tankata tms ja ajo on yhtä vapisemista. Johtuu tosin siitäkin, ettei uskalla harjotella eikä tarvitse omaa autoa lainkaan. Toinen tuttava taas lopetti kesken.
- ei mikään mestari
Itsellä samoja fiiliksiä vaikka kortti tulikin jo viime vuoden puolella. Itsellä ongelma kuitenkin ratkesi auton valinnalla. Hanki tulevaisuudessa auto, jossa on automaattivaihteet!
Paljon helpompaa, eikä ole varsinkaan pelkoa että auto sammuisi. Voi keskittyä oleelliseen eli liikenteen seuraamiseen. Sinullakin vielä niin paljon ajotunteja edessä, että sen liikenteen seuraamisen varmasti opit.
Tsemppiä.- Kiki
Höpö
Tulevaisuudessa on ihan turhaa ostaa automaattivaihteista autoa, koska tulevaisuudessa niitä vaihteita kun ei pahemmin mietiä, ei kokeneena kuskina mietitä "jaahas, ny kaasua vähemmän, nyt ykkönen" vaan ne menee ihan tottumuksesta, jolloin ne ei keskittymiseen vaikuta, automaatti kuuluisi nimenomaan olla heti eka opetusauto kun noin asiat ei mene selkäytimestä
- tumpelo
Mulla ihan sama fiilis! Pitäisi aloittaa autokoulu HUOMENNA ja jännittää ihan perkuleesti.
Oon jo wanha (yli 3-kymppinen) ja nyt tuntuu että ois pitänyt ajaa kortti nuorempana. Toisaalta, autolla ajo eisilloi kiinnostanut pätkääkään -ja olin juhlimassa n. 5krt viikossa (tähän punasteleva hymiö)...
Mutta tsemppiä meille molemmille -toivottavasti päästään joskus läpikin!! - nice-k.uski
Miksi pitää väkisin ajaa ajokortti, jos ei kerta kiinnosta. Ei kaikilla ole taitoa eikä ymmärrystä liikenteestä. Itse olen pienestä pitäen ollut autojen kanssa tekemisissä. Isälläni oli rekkoja ja kuljin hänen mukanaan ja opin siinä sivussa elämään liikenteessä. Rakastan autolla ajamista ja tunnen sen omaksi elementikseni. Siksi ihmettelenkin miksen jo nuorena hoksannut tehdä siitä ammattia itselleni. Vasta silloin, kun kaikki lapseni olivat jo melkein aikuisia hoksasin, että voisin ajaa autoa ammatikseni ja olen viihtynyt siinä oikein hyvin. Jos pelkää autolla ajamista, niin silloin on parempi jättää ajaminen muille.
- oppia lisää aloittajalle
Mutta monelle ajokortti ja auto on se ainoa tapa päästä töihin ja harrastuksiin. Julkinen liikenne on ajettu ahtaalle eikä bussilla pääse kun ehkä jossain Hgin keskustassa.
Enemmän itse peräänkuuluttaisin meidän enemmän ajavien suvaitsevaisuutta. Jokainen meistä tulee myös vanhaksi, en itse ainakaan heti paina tööttiä ja näytä keskaria jollekkin Papalle vaikka se liikkeelle lähtö tapahtuukin vähän hitaammin vaikkapa valoissa.
Kuka meistä kun on 75v myöntää, että on jo 'ikämies'. Nyt kun on (itse 52v) vielä hyvissä voimissaa, luulee että osaa ajoissa luopua kortista.
Mutta kuka vie sitten kauppaan tai mökille jos ei ole niitä busseja, kodinavustaja kerran kesässä?
- nainen ratissa.
Sain kortin kolme vuotta sitten, varmaan pari kolme ajotuntia ennen inssiä olin tuskissani ja itku kurkussa etten ikinä opi ajamaan. Kuitenkin joku loksahti kohdalleen insissä, ja se meni ekalla läpi. Kaikki vaikeus ja jännitys vaan katosi jonnekin kun inssitäti istui viereen. Samantien kun kortti oli saatu niin oman auton rattiin, ja ekana vuonna kilometrejä sitten tulikin 46 tkm.
- nepustus
nainen ratissa. Sain toivonkipinän, että ehkä minullekin käy noin. Kaksi ajokertaa siis jäljellä, tänään oli tunti mikä meni aivan metsään niin et hyvä ku en purskahtanu itkuun sen jälkee :( tuntuu et tein tänää kaikki mahdolliset virheet! ens torstaina inssi....
- varsinainen tunari
nepustus kirjoitti:
nainen ratissa. Sain toivonkipinän, että ehkä minullekin käy noin. Kaksi ajokertaa siis jäljellä, tänään oli tunti mikä meni aivan metsään niin et hyvä ku en purskahtanu itkuun sen jälkee :( tuntuu et tein tänää kaikki mahdolliset virheet! ens torstaina inssi....
No heippa!;) Mulla olis huomenna inssi ja mulla on tällä viikolla ollu joka päivä ajotunti ja joka tunti oon jottain möheltäny:) Vielä tänäänkään kaistanvaihto ei meinannu onnistua, käänsin jo rattia enneku käänsin pään katsoakseni tuleeko ketään.. Ja tuli ihan outoja mokia tänään, esim. ku odotin liikennevaloissa ni huusin kauhuissani että ÄÄK MIHIN SUUNTAAN TÄSTÄ EDES SAA MENNÄ?!! en mä tienny oliks siin mun yläpuolella ollu jotain nuolia et mihi mennään, siis jonkun merkin mukaanhan mä olin kaistan valinnu mut en enää yhtään muistanu ku olin jo menny niistä merkeistä ohi:) Mulla on aika mummon muisti.. Ja eilen mä meinasin viel lähee motarille väärään suuntaan.. mut ope tosin lohdutti että kaikki muutki meinaa mennä siitä samasta kohtaa ku ekan kerran ajavat:) Ja sit multa sammu viel tänää auto risteykseen ja mä yritin kaks kertaa saada sitä käyntiin keskel risteystä ja se sammu aina uudelleen ja mä karjasin sen jälkeen että HITTO MÄ EN PÄÄSE TÄSTÄ LÄHTEEN!! Ope käski tarkistaa jonkun "perusasian" ja sitte mä tajusin että mulla oli viel vaihde kakkosella.. HITTO EN MÄ IKINÄ LÄHE KAKKOSELLA LIIKKEELLE!! Mut se kai vain jäi se kakkonen ku olin jännittyny ja se sammu se auto ollessaan kakkosella.. mut silti ihmettelen että en tajunnu vaihtaa ykköselle ku aina ennenkii oon tajunnu..Mut mun ilme olis varmaan ollu kuvattavan arvoinen ku en saanu sitä autoa kertakaikkiaan liikkeelle ;)Ja ope ei tietenkää heti voinu neuvoo kun me leikittiin inssiä..
- Jännittäjä hylätty.
varsinainen tunari kirjoitti:
No heippa!;) Mulla olis huomenna inssi ja mulla on tällä viikolla ollu joka päivä ajotunti ja joka tunti oon jottain möheltäny:) Vielä tänäänkään kaistanvaihto ei meinannu onnistua, käänsin jo rattia enneku käänsin pään katsoakseni tuleeko ketään.. Ja tuli ihan outoja mokia tänään, esim. ku odotin liikennevaloissa ni huusin kauhuissani että ÄÄK MIHIN SUUNTAAN TÄSTÄ EDES SAA MENNÄ?!! en mä tienny oliks siin mun yläpuolella ollu jotain nuolia et mihi mennään, siis jonkun merkin mukaanhan mä olin kaistan valinnu mut en enää yhtään muistanu ku olin jo menny niistä merkeistä ohi:) Mulla on aika mummon muisti.. Ja eilen mä meinasin viel lähee motarille väärään suuntaan.. mut ope tosin lohdutti että kaikki muutki meinaa mennä siitä samasta kohtaa ku ekan kerran ajavat:) Ja sit multa sammu viel tänää auto risteykseen ja mä yritin kaks kertaa saada sitä käyntiin keskel risteystä ja se sammu aina uudelleen ja mä karjasin sen jälkeen että HITTO MÄ EN PÄÄSE TÄSTÄ LÄHTEEN!! Ope käski tarkistaa jonkun "perusasian" ja sitte mä tajusin että mulla oli viel vaihde kakkosella.. HITTO EN MÄ IKINÄ LÄHE KAKKOSELLA LIIKKEELLE!! Mut se kai vain jäi se kakkonen ku olin jännittyny ja se sammu se auto ollessaan kakkosella.. mut silti ihmettelen että en tajunnu vaihtaa ykköselle ku aina ennenkii oon tajunnu..Mut mun ilme olis varmaan ollu kuvattavan arvoinen ku en saanu sitä autoa kertakaikkiaan liikkeelle ;)Ja ope ei tietenkää heti voinu neuvoo kun me leikittiin inssiä..
Hei
Inssistä tulin juuri eikä mennyt läpi. Lisäajotunteja takana ja viimeisellä ajokerralla tuntui, että nyt kaikki alkoi vihdoin sujua hyvin. Vamis olen. Vaikeuksia oli ollut tuon kytkimen ja vaihteidenkin kanssa.
Vaan inssissä alkoi hirveä jännitys ja auton käsittely sujui huonommin kuin hirveimmässä painajaisessa ja auto sammui useasti. Aloin jo epäillä, että tankkiin oli joku kiusoillaan lirauttanut väärää ainetta.
Insinöörin kanssa meinasin alkaa päätöksestä kinaamaa, koska virheitä en tehnyt, mutta ajoneuvon huono käsittely johti hänen mielestään siihen, etten huomioinut kevyttä liikennettä tarpeeksi. Lopulta hän ohjasi minut pientaloalueelle, kun kun auto sammui Itäkeskuksessa poikkeusristeyksen jälkeen valoihin, jonne liityin oikein. Liikenneopettajalleni hän mainitsi, että emme päässeet tästä enää muualle ajamaan ajotaitojeni vuoksi. Jännittämisestäkin tuli moitteita. 10 lisäajotuntia räpsähti.
Olen lukenut noita muutamia, aika epäkannustaviakin viestejä ajokokelaille. Teille muillekin epävarmoille jännittäjille muistutan, että älkää uskoko noihin, jotka epäilevät kykyjänne.
Kun ajotunneilla olen seurannut muuta liikennettä, siellä liikkuu enemmän niitä, jotka ajavat röyhkeästi ja rikkovat tieliikennesääntöjä pahasti. Kuinka nämä tyypit on päästetty inssistä läpi? Ehkäpä, kuten muuallakin elämässä valitettavasti, röyhkeys, ylimielisyys ja itsevarmuus on parempi keino kortin saamiseen, kuin rehellisyys ja missään tapauksessa oman epävarmuuden paljastaminen.
Insinöörillä oli valta päättää ajokokeeni tuloksesta. Myönnän, että olin epävarma ja auto pysähtyi liian monta kertaa.
Ehkäpä seuraavalla kerralla osaan olla näyttämättä jännitystäni (nyt tätäkin pitää opetella). Aion tietty harjoitella rivakasti.
Eniten nyt harmittaa se, että ajoin sääntöjen mukaan, mutta tulin kunnolla rökitetyksi ja ilmeisesti myös Liikenneopettajani.
Me naiset. Siksi me ollaan lopulta niin kestäviä ja fiksuja, että silloinkin, kun/jos kohdataan vääryyttä, otetaan opiksi ja mennään eteenpäin.
Tsemppiä vain!
- .......
Tunnista ongelman todellinen luonne.
Tee kehityssuunnitelma
Toteuta.
Heh :) nojoo, vaikka näin:
Mikä siinä oikeasti mättää?
-Onko auton hallinta vaikeaa?
Et tunnu oppivan polkimien ja vaihteiden ja ratin käsittelyä yhtäaikaa?
-Vai pelottaako sinua muiden tielläliikkujien puolesta tai He?
-Pelkäätkö kenties, että teet virheen tai että et osaakkaan asiaa joka opetettiin jo viimeksi?
-liikennesäännöt tuntuvat olevan suolesta?
Mahdollisuuksia on siis monia. Näihin hyviä keinoja on mm. opettelu muualla kuin liikenteessä. Pyydä ajotunteja opetteluradalla tai menkää jonnekkin johon voi "luoda" radan. Kun työväline on hallussa, myös jännittäminen muiden asioden kanssa helpottaa.
Mulla kävi niin, että opettajani mukaan yleensä ensimmäisen ajotunnin lopuksi hän ajuutti yleisellä tiellä muiden takaisin autokoulun pihaan (n.2km). Minut kaveri päästi tielle vasta kolmannen ajotunnin aikana. Ja hyvä niin, auto oli suhtkoht suurinpiirtein hallussa ja pääsin opettelemaan nopeudet ja vaihtamiset ja muut tiellä liikkujat ym. jutut ilman sitä auton perusteiden hallinan kanssa painimista. ..opetteluahan se toki oli kokoajan, ja vasta kun kortin sai oppi oikeasti ajamaan.
Virheitä ei kannata pelätä, se on KOULU! Idea on, että opetellaan ja virheistäkin oppii. Opettaja on siinä vieressä ottamassa niskaansa syyn jos töpeksit. Virheitä ei saa pelätä, niitä pitää "syleillä".
Mitä väliä sillä on, että se kattila sammuu siihen neljän ruuhkaan perjantaina? Painukoot vittuun ne jotka sitä pilliä soittaa! Ja jos joku pelle lähtee kikkaileen jotain ohittaen tai jotain, niin lyö pitkät päälle tai aja vaikka sen kylkeen! (vitsi!) Oppiipahan olemaan ku joku koulaa. :)
Ja se on edelleen auto, eikä mikään Silja Serenade! Ota rennosti, siitä se lähtee :)
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Fuengirola.fi: Danny avautuu yllättäen ex-rakas Erika Vikmanista: "Sanoisin, että hän on..."
Danny matkasi Aurinkorannikolle Helmi Loukasmäen kanssa. Musiikkineuvoksella on silmää naiskauneudelle ja hänen ex-raka1013098GALLUP: Kuka voittaa The Voice of Finland -kisan: Oliver, Janina, Julia vai Mohammad?
GALLUP: Kuka voittaa The Voice of Finland -kisan: Oliver, Janina, Julia vai Mohammad? Tänään jännittävä finaalilähetys431157- 831142
Tämä on kyllä heittämällä erikoisin ihmissuhde mitä on koskaan ollut
Hulluinta on se että ei edes ole varsinaista suhdetta minkäänlaista, mutta tuntuu kuin olisit elämässäni mukana koko aja521045Helikopteri pörrää ja POLIISIT on eristettynä pururadan vieressä!
Suojatehtävä pitää kiireisenä. Kulut ovat kovat!32997- 67868
Tunnustan
Vaikka peitän sen erittäin hyvin niin tunnustan että pidän sinusta erittäin paljon, mieheltä naiselle39852- 53847
- 44822
Autolla puuhun
Halapahallin kohilla auto puuhun, lujaa on tultu ja ei oo pysyny hallinnassa. Taisipa olla lundin pojan auto, eipä tainn24791