Sähkökiukaan vastukset

Bastu

Hei, kymmenen vuotta käytössä olleesta sähkökiukaasta alkoi haista lämmityksen aikana epämääräistä hajua. Mielestäni se oli aika lähellä kivihiilien sytytysnesteen tuoksu.
Voiko olettaa, että yksi tai useampi vastus on kärvähtynyt ja tuoksu olisi siitä johtuva ??
Kertokaa viisaat vastauksenne !!

8

7660

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • jaakko

uusi kiuas maksaa noin 100 - 250 eur, joten ei kannata hirveästi vikaa noin vanhasta etsiä. Hanki uusi !!!

• Amatööri

Ota muutama kivi pois, niin että näet kaikki vastusten kärjet ja ei kun täysille. Jos kaikki lenkit hehkuvat punaisena, niin kai ne myös toimivat.

Kivet sitten heti takaisin, jotta saisivat vastukset jotain lämmitettävääkin, muuten varmalla kärähtävät. Samoinhan sitä ei suositella keraamisia kiviä vastusten viereen, koska antavat vastusten kuumua liikaa. Jos niitä muutaman haluaa päällimmäiseksi heitellä, niin sitten on vastukset turvassa.

• Pico

Jos sieltä tulee jotain hajua, niin veikkaan kyllä että sinne kiukaaseen on mennyt jotain sinne kuulumatonta... sytytysnestettä sähkökiukaassa... onko anopppi ollut kylässä? ;)

• Kylmä

useampi olis kärähtänyt, niin eihän se sitten juurikaan lämpene.

• Vanhempi suunnittelija

Olin vuosia sitten sähkösaunassa, kun vastus kärähti siinä. Kuului ritinää ja näkyi kirkasta pientä valokaarta. Taisi vähän nousta savuakin.

Vaihdoin tuohon kiukaaseen vastuksen sittemmin. Että siten kärähtää.

• Tabraka

Lenkkisaunassa kymmenisen vuotta sitten tavallinen kiuas "muuttui lampuksi" - valoa siitä tuli. Ja samalla sauna muuttui kuumemmaksi. Säikähdin ja toisen saunojan kanssa päätettiin, että kiuas on sammutettava. Ja ilmoitin sitten huoltoon. Huoltomies kovin naureskeli ja epäili sitä valoasiaa (lienee pitänyt minua täysin saunassa höyrähtäneenä), mutta vaihtoivat vioittuneen vastuksen. Mietin, voiko kiukaaseen tulla valokaari, jollaisen olemassaolosta olen vain kuullut - en mikään sähköasiantuntija tosiaan ole. Mistään en ole saanut selville, kuinka kiuas voi valaista, vaikka siinä ei ole valaisinta. Tuo yllä oleva kommentti on ensimmäinen näkemäni, jossa kerrotaan samasta ilmiöstä, jonka itsekin näin.

• Jussi

sama vika noin 10 vuotiaassa ainavalmiissa. Toimenpiteet: kivet pois, pesu, kivet takaisin. Alapuolinen tuuletusluukku oli lisäksi kiinni ollut kai jo jonkin aikaa. Luukku auki.
      Auttoi. Haju hävisi.

• Bastu

Vastukset kävivät liian kuummina keraamisten kivien takia. Kiukaiden valmistajat ei myönnä takuita, jos käyttää keraamisia kiviä. Keraamisten kivien koostumus toisenlainen kuin muiden kiukaan kivien. Ongelma hävisi kun vaihtoi takaisin toisenlaiset kivet ja laittoi sekaan keraamisia, mutta ei kovin paljoa.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Rakastatko?

Ala kertomaan se ja heti
      Ikävä
      71
      3095
    2. Mikä haluat olla kaivatullesi?

1. Kaveri 2. Ystävä 3. Panokaveri 4.puoliso 5 jokin muu
      Ikävä
      92
      2865
    3. Kosiako meinasit?

Voi sua rakas ❤️
      Ikävä
      51
      2105
    4. Mietin että

Onko tästä enää paluuta entiseen? Ainut asia joka päiviini toi taannoin iloa, oli meidän yhteinen hassuttelu ja huumorin
      Ikävä
      20
      1565
    5. Oot ilkee paha noita

Paha babushka Luulitko etten tienny
      Ikävä
      15
      1349
    6. Nyt rupeaa löytymään talonmiestä ja muuta sankaria hallipaloon

Kyllä on naurettavia juttuja tuossa paikallislehdessä, että saa tosiaan nauraa niille..
      Vimpeli
      5
      1328
    7. Aaamu on täällä taas!

Hyvää ja rauhallista työpäivää rakkauteni. Kunpa vaan hymyilisit enemmän. Toivon, että joku kaunis päivä kanssani et vaa
      Ikävä
      13
      1301
    8. Tajusin vaan...

Että olen pelkkä kroonistunut mielisairas. Olen sairauspäissäni luullut itsestäni liikaa. Luulin, että olen vain korkein
      Ikävä
      13
      1273
    9. Sytyttikö hallin lapsi vai joku mielipuoli

Onko tietoa? Toivon jälkimmäistä
      Vimpeli
      18
      1250
    10. Noin ulkonäkö-jutut ei multa

Nainen, koskaan en ole kirjoittanut siitä mitään ilkeää. Ei kuulu tapoihin
      Ikävä
      24
      1232
    Aihe