Hei, kymmenen vuotta käytössä olleesta sähkökiukaasta alkoi haista lämmityksen aikana epämääräistä hajua. Mielestäni se oli aika lähellä kivihiilien sytytysnesteen tuoksu.
Voiko olettaa, että yksi tai useampi vastus on kärvähtynyt ja tuoksu olisi siitä johtuva ??
Kertokaa viisaat vastauksenne !!
Sähkökiukaan vastukset
8
7660
Vastaukset
- jaakko
uusi kiuas maksaa noin 100 - 250 eur, joten ei kannata hirveästi vikaa noin vanhasta etsiä. Hanki uusi !!!
- Amatööri
Ota muutama kivi pois, niin että näet kaikki vastusten kärjet ja ei kun täysille. Jos kaikki lenkit hehkuvat punaisena, niin kai ne myös toimivat.
Kivet sitten heti takaisin, jotta saisivat vastukset jotain lämmitettävääkin, muuten varmalla kärähtävät. Samoinhan sitä ei suositella keraamisia kiviä vastusten viereen, koska antavat vastusten kuumua liikaa. Jos niitä muutaman haluaa päällimmäiseksi heitellä, niin sitten on vastukset turvassa. - Pico
Jos sieltä tulee jotain hajua, niin veikkaan kyllä että sinne kiukaaseen on mennyt jotain sinne kuulumatonta... sytytysnestettä sähkökiukaassa... onko anopppi ollut kylässä? ;)
- Kylmä
useampi olis kärähtänyt, niin eihän se sitten juurikaan lämpene.
- Vanhempi suunnittelija
Olin vuosia sitten sähkösaunassa, kun vastus kärähti siinä. Kuului ritinää ja näkyi kirkasta pientä valokaarta. Taisi vähän nousta savuakin.
Vaihdoin tuohon kiukaaseen vastuksen sittemmin. Että siten kärähtää.- Tabraka
Lenkkisaunassa kymmenisen vuotta sitten tavallinen kiuas "muuttui lampuksi" - valoa siitä tuli. Ja samalla sauna muuttui kuumemmaksi. Säikähdin ja toisen saunojan kanssa päätettiin, että kiuas on sammutettava. Ja ilmoitin sitten huoltoon. Huoltomies kovin naureskeli ja epäili sitä valoasiaa (lienee pitänyt minua täysin saunassa höyrähtäneenä), mutta vaihtoivat vioittuneen vastuksen. Mietin, voiko kiukaaseen tulla valokaari, jollaisen olemassaolosta olen vain kuullut - en mikään sähköasiantuntija tosiaan ole. Mistään en ole saanut selville, kuinka kiuas voi valaista, vaikka siinä ei ole valaisinta. Tuo yllä oleva kommentti on ensimmäinen näkemäni, jossa kerrotaan samasta ilmiöstä, jonka itsekin näin.
- Jussi
sama vika noin 10 vuotiaassa ainavalmiissa. Toimenpiteet: kivet pois, pesu, kivet takaisin. Alapuolinen tuuletusluukku oli lisäksi kiinni ollut kai jo jonkin aikaa. Luukku auki.
Auttoi. Haju hävisi.- Bastu
Vastukset kävivät liian kuummina keraamisten kivien takia. Kiukaiden valmistajat ei myönnä takuita, jos käyttää keraamisia kiviä. Keraamisten kivien koostumus toisenlainen kuin muiden kiukaan kivien. Ongelma hävisi kun vaihtoi takaisin toisenlaiset kivet ja laittoi sekaan keraamisia, mutta ei kovin paljoa.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 713095
- 922865
- 512105
Mietin että
Onko tästä enää paluuta entiseen? Ainut asia joka päiviini toi taannoin iloa, oli meidän yhteinen hassuttelu ja huumorin201565- 151349
Nyt rupeaa löytymään talonmiestä ja muuta sankaria hallipaloon
Kyllä on naurettavia juttuja tuossa paikallislehdessä, että saa tosiaan nauraa niille..51328Aaamu on täällä taas!
Hyvää ja rauhallista työpäivää rakkauteni. Kunpa vaan hymyilisit enemmän. Toivon, että joku kaunis päivä kanssani et vaa131301Tajusin vaan...
Että olen pelkkä kroonistunut mielisairas. Olen sairauspäissäni luullut itsestäni liikaa. Luulin, että olen vain korkein131273- 181250
Noin ulkonäkö-jutut ei multa
Nainen, koskaan en ole kirjoittanut siitä mitään ilkeää. Ei kuulu tapoihin241232