Sosiaalisten tilanteiden jännittäminen työpaikalla

N_25

Työskentelen toimistotehtävissä suuressa organisaatiossa, meidän yksikössä työskentelee reilu 30 henkilöä. Sosiaalisten tilanteiden jännittämisestä on tullut todella iso ongelma. Tunnen oloni epämukavaksi ja tuntuu, etten osaa olla luontevasti ihmisten kanssa. Jännittämisen seurauksena tulee fyysisiä oireita, kuten käsien tärinää, änkyttämistä, punastumista, hikoilua. Pahimpia ovat kokoukset, kakkukahvit tms. tilanteet, joissa ollaan suurella porukalla sekä työpaikan vapaamuotoiset tilaisuudet. Missään saunailloissa tms. ”iltajuhlissa” en ole käynyt, koska ne ovat aika pitkälti juomista, mistä en itse ole kiinnostunut enkä oikein viihdy/osaa olla humalaisten seurassa.

Työtehtävät kuitenkin sujuvat hyvin (myös esimiehet ovat sanoneet olevansa tyytyväisiä). Sinänsä tulen (työpaikan) ihmisten kanssa toimeen, olen aina ystävällinen ja auttavainen, enimmäkseen ongelmia aiheuttavat edellä mainitsemani tilanteet. Eikä kyse muutenkaan ole siitä, etten pitäisi ihmisistä, olen vaan ujo ja hiljainen ja melko pidättyväinen ihmisten seurassa joita en kunnolla tunne. Työtehtävät eivät vaadi aggressiivisuutta, niiden hoitamisessa on enemmän etua siitä, että on rauhallinen ja huolellinen. Luonteeni ei siis sinänsä haittaa työntekoa. Toisaalta tunnen kuitenkin olevani liian hiljainen ja syrjäänvetäytyvä, tuntuu, että reippaampi ja sosiaalisempi henkilö olisi omiaan työyhteisöön.

Mitä te, joilla on/on ollut samanlaisia ongelmia olette tehneet? Onko lääkkeistä ollut apua (ja millaisista)? Itse olen miettinyt jonkinlaisen lääkityksen hankkimista, jotta edes pahimman jännityksen sekä fyysiset oireet saisi pois. Onko mikään muu konsti tepsinyt vai olisiko parempi vaihtoehto yksinkertaisesti vaihtaa työpaikkaa sellaiseen, jossa ei niin olisi hankalalta tuntuvia tilanteita eikä tarvitsisi miettiä olevansa liian hiljainen tms.

17

10995

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • on paljon liikkeellä...

      Terve!

      Olen 35v mies ja työskentelen myöskin eräässä isossa oragisaatiossa.

      Mainitsemasi tilanteet ovat liiankin tuttuja myös minulle.

      Joskus nämä kahvittelut ja kokoukset kävivät niin ylitsepääsemättömäksi, että oli mentävä lääkärin juttusille.

      Kaikki oikeastaan alkoi siitä, kun eräässä kokouksessa (vajaa 7v sitten) menin puheenvuorollani täysin lukkoon. En saanut sanottua sanaakaan sen jälkeen. Pää ja kädet tutisivat ja kahvin juonnista ei tullut mitään.

      Sen jälkeen aloin välttelee erilaisia tilanteita, mutta eihän niitä loputtomiin voi vältellä. Siksi hakeuduin lääkärille.

      Silloin hän määräsi eräitä lääkkeitä paniikkikohtauksiin ja ne kyllä toimivat. Olo oli paljon helpottuneempi sosiaalisissa tilanteissa. Sellainen tuskallinen/jännittämis olo kyllä katosi.

      Mutta, mutta....Nämä lääkkeet on petollisen koukuttavia. Siis koukuttava yhtälailla kuin esim. vahvat huumet (ellei nopeamminkin).

      Eli jos lääkäri määrää lääkkeitä, niin suosittelen että sitä annostusta kannattaa noudattaa.

      Paras yhdistelmä on lääkehoito psykologi. Mutta näitä psykologeja on kyllä liian harvassa. Valitettavasti!

      Sosiaalisten tilanteiden pelko / paniikkihäiriöt / paniikkikohtaukset eivät periaatteessa koskaan katoa mihinkään, niin miksi sitten kieltäytyä edes jostain hoitomuodosta (-->lääkehoito) !!!

      Jos kärsii kivusta ja siihen ei ole hoitoa, niin yleensä käytetään kipulääkettä. Miksi siis ei myös sosiaalisten tilanteiden pelkoon voi käyttää siihen tarkoitettua lääkehoitoa ?

      Ei kukaan halua kärsiä jostain oireesta, jos siihen on tilapäinenkin hoito olemassa

      Itse en käytä kuin tarvittaessa näitä lääkkeitä ja ne toimivat. Ei niitä joka aamu kannata popsia. 2-3krt/vk. Eikä niistä tällä käytöllä tule riippuvaiseksi. Sen olen kysynyt lääkäriltä!

      Tämä fobia on kyllä TOSI yleinen, että ei siinä mitään. Eikä siitä yleensä kärsi ne jotka ovat niitä ujoimpia, vaan yllättävä kyllä ne, jotka ovat niitä äänekkäimpiä!!! Outoa mutta totta. He kun yrittävät sillä äänekkyydellään "peittää" omia ongelmiaan. Trust me, tunnen muutamia sellaisía "johtajatyypppejä", joilla on näitä fobioita!!

      Eräässä artikkelissa mainittiin, että 10-15% väestöstä kärsiin sosiaalisista fobioista / paniikkihäiriöistä / ahdistuksesta jne.

      Siis melkein jokainen vastaantulija.....

      Ja suurinosa näistä vastaantulijoista käyttää yhtenä hoitomuotona juuri tätä lääkitystä. Näin on!

      • Olet väärässä

        Olet väärässä, sosiaalisten tilanteiden pelko ja paniikkihäiriöt katoavat, jos niihin hankkii hoitoa. Useimmilla tepsii terapia lääkehoito.


    • maria.

      kuulostaa hyvinkin tutulta! Mikäli tunnet pärjääväsi työssäsi (niinkuin ilmeisemmin pärjäätki hyvin) ja vain nämä "kakkukahvit" ovat ongelmasi, suosittelisin kokeilemaan propralia, sitä saat ihan työterveyslääkäriltä tms. Tämä lääke ei ole rauhoittava vaan hidastaa sykettä ja auttaa myös käsien tärinään. Lääke on hyvin paljon käytössä juuri näiden hankalien tilanteidein apuna ja myös itse lääkärit ja muut esiintyvät ihmiset käyttävät tätä jänitämisen hallintaan. Lääkettä ei tarvitse syödä jatkuvasti vaan sitä voi ottaa vain tarvittaessa n. 1 h ennen tilaisuutta. Suosittelen tätä, koska itse sain "elämäni takaisin" tämän lääkkeen avulla ja nykyään jo esiinnyn yms työssäni, jota en olsii IKINÄ voinut kuvitella tekeväni. Tsemppiä sinulle, et todellakaan ole ainoa joka "kärsit" tästä.
      Olet aika nuori, joten sinulla on vielä työelämää paljon jäljellä,,,voisit ehkä harkita myös terapiaa ongelmaasi, jostainhan jännittäminen juontaa...minulla meni monta vuotta siinä että pystyin hyväksymään itseni jännittäjänä, ja kun siihen viimein pystyin, katosi jännittäminen!

    • vastaus tulee...

      mene sinne missä ihmiset ovat kännissä, vaikka et tilaisuukista pitäisi. tunnelma on aina yleensä aika vapautunut noissa tilanteissa ja ihmiset, jotka ovat humaltuneita ..sanotaan erilaisia, selvinpäin olevan silmissä. kokeile. toki voisin suositella terapiaa, lääkkeitä ja muuta, mutta tuo näytti liian hyvältä tilaisuudelta passattavaksi. kokeile kerran ja kerro miten meni. jookos...

      • Mulla myös (n 27 v.)

        Olen myös töissä suht isossa firmassa. Muuten olen ihan rento ja sosiaalinen, mutta kokoukset on tosi vaikeita. Kun tulee mun vuoro esittää osuuteni, niin on käynyt monesti niin etten saa sanaa suustani, tai sanon jotain hyvin nopeasti naama tulipunaisena ja ääni täristen.
        - Tähän ovat työpaikallani tottuneet, kukaan ei siihen juuri kiinnitä huomiota. Puheliaammat yleensä paikkaavat mun puheenvuoroni, kun en kerta kaikkiaan saa jännitykseltäni muodostettua kovin monta järkevää lausetta...
        - Aion kyllä hakea ongelmaani apua terapiasta (jossa olen käynyt aiemminkin masennuksen/ahdistuksen takia), mutta mielenkiintoista on huomata, miten muut "hyväksyvät" sen osana mun persoonallisuutta. Itse työhän tehdään kuitenkin muualla kuin palavereissa, joten ilmeisesti siellä saralla olen onnistunut saamaan porukan luottamuksen...
        Näillä eväillä eteenpäin- tiedän että ahditukseni/jännitykseni tulee jostakin menneisyyden traumoista/kokemuksista/persoonallisuudesta, joille ei oikein mahda mitään. Helpoimmalla kai pääsis jos hyväksyis tuon jännityksen osana omaa itseään - niinkuin muutkin sen hyväksyvät ... :-/


    • Lady_Me

      sosiaalisten tilanteiden pelko enkä koskaan oo käyttäny lääkkeitä. Lääkehoitoa kannattaa ajatella vasta sitten kun mikään muu ei auta. Terapia on erittäin hyvä vaihtoehto tai sitten menet ja luet kaiken minkä saat netistä tai kirjastosta irti kyseisestä ilmiöstä ja hoidat itse itseäsi. Minä tein niin. Pelko pahenee jos välttelet niitä tilaisuuksia ja kannattaa kertoa jollekin työryhmässä tästä asiasta johon luotat ja jonka kanssa tuntuu turvalliselta olla. Joka kerta kun uskaltaudut tekemään jotain sosiaalista tämä niin sanottu tukihenkilö "palkitsee" sinut(kehuu sinua). Pienestä pitää aloittaa ja yksilöllisesti se ottaa oman aikansa.
      Nämä saunaillat ja kahvittelut sun muut ovat hyviä tapoja aloittaa. Eihän sun tarvitse puhua siellä mitään jos et halua aluksi. Joka kerta vähän enemmän oli mun tavoite. Ja ne ovat hyviä keinoja, että meet esim kaupungilla tuntemattomalta kysymään ohjeita johonkin tai vaikka aikaa (vaikka tietäisit sen jo). Siinä harjaantuu tämä tuntemattomien ihmisten pelko.
      Lääkehoitoa en menisi heti suosittelemaan, koska monissa tapauksissa lääkkeet aiheuttavat (pahaakin) riippuvutta. Varsinkin rauhottavat ja tämä propral mitä yksi ehdotti ei varsinaisesti ahdistuslääke ole. Se toki madaltaa pulssia joka niissä tilanteissa varsin korkea joskus. Mutta lääkkeistä kannattaa puhua lääkärin kanssa ja kysyä suosituksia itsehoitoon ja terapiaan ja kaikkeen muuhunkin tähän liittyen. Varoen kannattaa suhtautua lääkehoitoon. Niissä kuitenkin aina sivuvaikutuksia ja ne ovat ylimääräisiä aineita kropassa. Vielä kannattaa katsoa minkälaiselle lääkärille menee...kannattaa mielummin varata yksityiseltä puolelta aika kun mennä jonottamaan tk:n koska asiasi vaatii kunnon tarkastelua.
      (Lääkäri joka kirjoittaa reseptin parin minuutin keskustelun jälkeen ei ole hyvä lääkäri!)

    • yrjänänänä.

      moclobemidi ja propral ne pelittää.

    • Nimetön

      Kuulostaa tutulta. Itse olen koulussa, ja joudun jatkuvasti kulkemaan ison porukan (eli siis luokkani) mukana. Luokallamme on yli 30 henkeä. En koskaan viittaa tunnilla, koska jännitän puhumista niin isossa joukossa. Koulussa on myös paljon esiintymistä luokan, joskus monenkin luokan edessä. Niissä tilanteissa näköni sumenee, pää ja kädet tärisevät ja en enää ymmärrä edes mitä puhun, ääni värisee ja tuntuu että taju lähtee ihan kohta. Näitä tärinöitä tulee joskus muutenkin kuin esiintyessä ihan vaan isossa ihmisjoukossa ollessani. Joskus tulee myös pyörtymisen tunnetta. Lisäksi ruokailut on ihan yhtä tuskaa, poden siis lisäksi "kahvikuppineuroosia". Luonnollisesti en oikein tutustukkaan keneenkään koska olen niin ujo, ja toisekseen näiden oireiden vuoksi viihdyn tavallaan yksikseni jottei niitä oireita tulisi. Muuten olen kyllä ihan ystävällinen ja mielestäni mukavakin, ja oikeasti olisi kiva jos olisi kavereita koulussa.

      Tämä ongelma on ollut minulla ainakin yläasteesta asi, nyt olen siis 22v. Yritän aina motivoida itseäni tilanteisiin joita tiedän jännittäväni. Olen uskonut että ongelma poistuisi vanhemmiten. Mutta ei, tuntuu vain että ongelma pahenee pahenemistaan. Vaikka olisin kuinka tsempannut ja päättänyt että nyt ei tarvitse jännittää, niin se jännitys vaan tulee enkä mahda sille mitään.

      Lääkärille en ole mennyt koska en usko pystyväni selittämään näitä juttuja kunnolla. Viime aikoina on kyllä tuntunut siltä että joillekkin lääkkeille olisi tarvetta, tämä ongelma raastaa elämää. Enkä haluaisi kouluakaan lopettaa tällaisen takia.

      • itse kirjoittanut

        Niin samanlaiselta minusta tuntuu ja on tuntunut jo kauan. Minulla oireet alkoivat 16-vuotiaana, kun siirryin yläasteelta lukioon. Olen nyt 45-vuotias. Alkuun oireet olivat tosi pahoja, ja hakeuduin terveyskeskuspsykologin juttusille, mutta siitä (pelkästä jutustelusta) ei ollut yhtään apua. Muutin paikkakuntaa ja kävin tällä uudellakin paikkakunnalla lääkärin ja psykologin luona ja parissakin eri keskusteluryhmässä. Näistä mistään ei ollut apua. Lääkäri tosin määräsi minulle muistaakseni Oxepam-nimistä lääkettä, mutta muistelen, ettei siitäkään ollut mainittavaa apua.

        Kun menin naimisiin ja hankin lapsia, oireet vähenivät huomattavasti. Jotenkin pääsin "lasten taakse piiloon" eli ihmisten huomio kiinnittyi lapsiin ja tunsin, etten itse enää ollut tarkkailun alaisena. Nyt kun lapset ovat kasvaneet ja liikun ilman heitä, oireet ovat taas tulleet pahemmiksi. Uutena oireena minullekin on tullut isossa ihmisryhmässä huimauksen ja ahdistuksen tunne. Olen harkinnut taas lääkärille menoa, mutta en vielä ole saanut itsestäni niin paljon irti. Häpeän tunnustaa, mutta olen joskus käyttänyt alkoholia jännityksen poistamiseksi. Toivon, että löydät ratkaisun ongelmiisi, ehkä lääkärille meno sinunkin tapauksessasi voisi olla hyvä alku.


      • kohmelo
        itse kirjoittanut kirjoitti:

        Niin samanlaiselta minusta tuntuu ja on tuntunut jo kauan. Minulla oireet alkoivat 16-vuotiaana, kun siirryin yläasteelta lukioon. Olen nyt 45-vuotias. Alkuun oireet olivat tosi pahoja, ja hakeuduin terveyskeskuspsykologin juttusille, mutta siitä (pelkästä jutustelusta) ei ollut yhtään apua. Muutin paikkakuntaa ja kävin tällä uudellakin paikkakunnalla lääkärin ja psykologin luona ja parissakin eri keskusteluryhmässä. Näistä mistään ei ollut apua. Lääkäri tosin määräsi minulle muistaakseni Oxepam-nimistä lääkettä, mutta muistelen, ettei siitäkään ollut mainittavaa apua.

        Kun menin naimisiin ja hankin lapsia, oireet vähenivät huomattavasti. Jotenkin pääsin "lasten taakse piiloon" eli ihmisten huomio kiinnittyi lapsiin ja tunsin, etten itse enää ollut tarkkailun alaisena. Nyt kun lapset ovat kasvaneet ja liikun ilman heitä, oireet ovat taas tulleet pahemmiksi. Uutena oireena minullekin on tullut isossa ihmisryhmässä huimauksen ja ahdistuksen tunne. Olen harkinnut taas lääkärille menoa, mutta en vielä ole saanut itsestäni niin paljon irti. Häpeän tunnustaa, mutta olen joskus käyttänyt alkoholia jännityksen poistamiseksi. Toivon, että löydät ratkaisun ongelmiisi, ehkä lääkärille meno sinunkin tapauksessasi voisi olla hyvä alku.

        Työhöni kuuluu asiakakkaiden kanssa toimiminen puhelimitse ja kasvotusten. En jännitä puhelimessa tai kasvotusten niin kauan kuin asia koskee työtä jota minun kuuluu tehdä.

        Esimerkiksi jos opastan henkilöä tekemään jotain jännitys on hyvin pientä, samoin työpaikkakokouksissa saan asiani melko hyvin sanottua. Näissä tilanteissa huomio ei keskity MINUUN vaan käsillä olevaan asiaan.

        Kun menen itse esimerkiksi kauppaan jännitän kassalla, parturissa jne. Jännitys ilmenee pään tärinänä mikä on mielestäni inhottavinta. Punastelu on korkeintaan "söpöä", käsien hikoilua ja tärinää ei huomaa kukaan ja äänen takertelun huomaa vain tutu jotka tietävät millainen normaali puheääneni on. Pään tärinän huomaa joka ilmeni ilkeästi kun viimeksi kävin optikolla. Optikko joutui käsin pitämään päätäni paikallaan jottain sain tihrustettua okulaareista läpi. Häpeän ja masennuksen tunne kesti päiviä tapauksen jälkeen.

        Vähän sama kuin tuo "lapsien taa piiloutuminen". Kun tunnen että huomio ei kohdistu minuun henkilönä jännitys pienenee.

        Työpaikkakoulutuksessani osana oli kouluttaja-koulutus jonka osana kuului muutamien opetustuntien vetäminen asiakkaille. Pidän esitysten jälkeen tulevasta helpotuksen tunteesta. Vielä tunteja esitysten jälkeen olo on itsevarma ja pirteä. Ennen esitystä kuitenkin tuntui kuin oksentaisin. 45 minuutin opetuksesta noin 5 minuuttia meni tärinään ja haperteluun. Valmistautumisesta ei ollut mitään hyötyä koska luokan eteen astuessani pääni oli aivan tyhjä. Oman äänen kuuntelemiseen tottui kuitenkin nopeasti ja viimeiset minuutit menivät ihan omalla painollaan.

        Eli oman jännitykseni saan "voitettua" niin kauan kun saan uskoteltuani itselleni että ihmiset eivät kiinnitä huomiota kehooni vaan asiaan jota esitän.

        Laiha lohtu kun nätille tytölle puhuessani näytän kuin minulla olisi joku epileptinen kohtaus tai kun parturi ajelee vahingossa pulisongit pilalle :P

        Jotain beeta-salpaajaa tjsp. olisi mukava kokeilla mutta lääkärissä käynti tämän asia takia on minulle TODELLA iso kynnys.


      • kohmelo
        kohmelo kirjoitti:

        Työhöni kuuluu asiakakkaiden kanssa toimiminen puhelimitse ja kasvotusten. En jännitä puhelimessa tai kasvotusten niin kauan kuin asia koskee työtä jota minun kuuluu tehdä.

        Esimerkiksi jos opastan henkilöä tekemään jotain jännitys on hyvin pientä, samoin työpaikkakokouksissa saan asiani melko hyvin sanottua. Näissä tilanteissa huomio ei keskity MINUUN vaan käsillä olevaan asiaan.

        Kun menen itse esimerkiksi kauppaan jännitän kassalla, parturissa jne. Jännitys ilmenee pään tärinänä mikä on mielestäni inhottavinta. Punastelu on korkeintaan "söpöä", käsien hikoilua ja tärinää ei huomaa kukaan ja äänen takertelun huomaa vain tutu jotka tietävät millainen normaali puheääneni on. Pään tärinän huomaa joka ilmeni ilkeästi kun viimeksi kävin optikolla. Optikko joutui käsin pitämään päätäni paikallaan jottain sain tihrustettua okulaareista läpi. Häpeän ja masennuksen tunne kesti päiviä tapauksen jälkeen.

        Vähän sama kuin tuo "lapsien taa piiloutuminen". Kun tunnen että huomio ei kohdistu minuun henkilönä jännitys pienenee.

        Työpaikkakoulutuksessani osana oli kouluttaja-koulutus jonka osana kuului muutamien opetustuntien vetäminen asiakkaille. Pidän esitysten jälkeen tulevasta helpotuksen tunteesta. Vielä tunteja esitysten jälkeen olo on itsevarma ja pirteä. Ennen esitystä kuitenkin tuntui kuin oksentaisin. 45 minuutin opetuksesta noin 5 minuuttia meni tärinään ja haperteluun. Valmistautumisesta ei ollut mitään hyötyä koska luokan eteen astuessani pääni oli aivan tyhjä. Oman äänen kuuntelemiseen tottui kuitenkin nopeasti ja viimeiset minuutit menivät ihan omalla painollaan.

        Eli oman jännitykseni saan "voitettua" niin kauan kun saan uskoteltuani itselleni että ihmiset eivät kiinnitä huomiota kehooni vaan asiaan jota esitän.

        Laiha lohtu kun nätille tytölle puhuessani näytän kuin minulla olisi joku epileptinen kohtaus tai kun parturi ajelee vahingossa pulisongit pilalle :P

        Jotain beeta-salpaajaa tjsp. olisi mukava kokeilla mutta lääkärissä käynti tämän asia takia on minulle TODELLA iso kynnys.

        ..itselleni riittäisi vain näkyvien oireiden lieveneminen. Olen jännittänyt aina ja olen ihan ok asian suhteen että pulssini on lähempänä kahtasataa noin 12 tuntia päivässä.


    • Anonyymi

      Hikoilu, päänsärky, punastuminen, lihasjumit, mindfock, hengenahdistus, itkeminen, panikoiminen ym. ovat jokapäiväistä.

      • Anonyymi

        Itselläni auttaa urheilu. Varsinkin seuraavan päivän ajaksi. Toimiston ilmapiiri voi käydä joskus liian ahdistavaksi koska olen taipuvainen katastrofiajatteluun ja jonkin verran vainoharhainen. Päiväni vaihtelevat laadultaan hyvin paljon. Yhtenä päivänä olen itsevarma ja viilipytty. Toisena päivänä aika menee nopeasti ja toisena päivänä tuntuu että olen 5 päivää putkeen töissä ja ahdistaa. Kahvista nousee verenpaine myös joskus aivan hirmuisesti. Tuntuu ettei henki kulje yms. Siinäpäs olen elänyt näitten "oireiden" kanssa vuosikausia. Luulen että karu totuus on että oireet johtuvat paljolti siitä ettei ole paljoa sosiaalista elämää nykyisin...


    • Anonyymi

      Diapam on auttanut mua, mutta annos kannattaa pitää pienenä ja ottaa vain harvakseltaan. Koukkuun jää ja sitten tilanne on pahempi entistäkin. Mutta silloin tällöin auttaa hyvin. Tieto että on se pilleri mukana, ja että voi tosihädässä ottaa, auttaa jo paljon.

    • Anonyymi

      Nämähän on juuri kuin itse oisin kirjoittanut.
      Olen 42v mies ja sosiaalisissa tilanteissa kuten lääkäri kauppa ihan oikeestaan mikä tahansa missä huomio vähääkään kääntyy minuun, jopa tuttavaan törmääminen kaupassa nykyään laukaisee helvetillisen hikoilu ja punastumis kohtauksen.
      Minulla oli aikoinaan nuorempana masennusta ja paniikkia ja söin 2vuotta cipraa, oireet pysyi pois kymmenisen vuotta ja jostain ihmeestä ne palasi nyt takaisin.
      Sain lääkäriltä 5mg cipralexii nyt ja kai se on aloitettava että tästä elämästä tulee edes jotain, kun ei pysty osallistumaan juuri mihinkään.

    • Anonyymi

      Kärsin ihan samoista ongelmista. Se on hemmetin noloa, ja haluaisin päästä eroon niistä. Se haittaa mun jokapäiväistä elämää. - 28 v mies.

    • Anonyymi

      Samaa täällä, paitsi että en työskentele toimistossa. Itse syön verenpainelääkettä sekä pientä annosta propralia. Auttaa jonkin verran vapinaan. Rauhoittavat auttoivat aluksi, nyk.vain pahentavat oireita. Särkylääke myös auttaa välillä. Mua auttaa myös se, kun ennen työpäivää tietoisesti vetää itsensä niin jäykäksi, että keho alkaa täristä. Saa hyvin purettua adrenaliinia. Kahvin juon vasta päivän lopussa, koska pahentaa oireita. Huonona päivänä ajoitan syömisen suosiolla yksinäiseen hetkeen, kun ei onnistu muuten. Yrttitee rauhoittaa myös, jos jaksaa juoda reilusti. Säännöllinen ulkoilu auttaa myös. Välillä vedän kuureina: e-epaa, magnesiumia, maitohappobakteeria ja karnosiinia. Pään tärinään auttaa, kun opettelee etsimään asennon, missä pää rentona mutta ryhdikkäänä.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Takaisin ylös

    Luetuimmat keskustelut

    1. Baaritappelu

      Hurjaksi käynyt meno Laffassa. Jotain jätkää kuristettu ja joutunu teholle...
      Kokkola
      47
      4773
    2. 4 tuntia töitä kerran viikossa on naisen mukaan liian raskasta

      Tämä ei taija olls lieksalaine vaikka "tuntomerkkiin" perusteella nii vois eppäillä! 🤣 31-vuotias Maya ei kykene tekemä
      Lieksa
      95
      4572
    3. Riikka Purra rosvosi eläkeläiset!

      1900 euron eläkkeestä rosvottiin 350 euroa. Kohtuullista vai? Perussuomalaisia ei enää ole olemassa meille eläkeläisille
      Maailman menoa
      620
      4184
    4. Tappo Kokkolassa

      Päivitetty tänään Iltalehti 17.04.2024 Klo: 15:23..Mikähän tämä tapaus nyt sitten taas on.? Henkirikos Kokkolassa on tap
      Kokkola
      23
      3147
    5. Näytit nainen sanoinkuvaamattoman ihanalta

      En voi unohtaa sinua. Pohdin nyt sinua.
      Ikävä
      79
      2691
    6. Ihastuksesi persoonalliset piirteet ulkonäössä?

      Onko jotain massasta poikkeavaa? Uskallatko paljastaa? Aloitan; todella kauniit kädet ja sirot sormet miehellä.
      Tunteet
      129
      2213
    7. Kansaneläkkeiden maksu ulkomaille loppuu

      Hyvä homma! Yli 30 miljoonan säästö siitäkin. Toxia.
      Maailman menoa
      221
      2163
    8. SDP:n kannatus edelleen kovassa nousussa, ps ja kokoomus putoavat

      SDP on noussut Helsingin Sanomien tuoreessa kannatuskyselyssä kokoomuksen ohi Suomen suosituimmaksi puolueeksi. SDP:n ka
      Maailman menoa
      347
      2163
    9. Ketä ammuttu ?

      Ketä sielä Juupajoela ammuttu ei kait mainemies alkanu amuskelemaan , , Kyösti H ?
      Juupajoki
      29
      1775
    10. Nainen, meistä tulisi maailman ihanin pari

      Mutta tosiasiat tosiasioina, on liian monta asiaa, jotka sotivat meidän yhteistä taivalta vastaan. Surulla tämän sanon,
      Ikävä
      66
      1502
    Aihe