Liikasvu vaiko tulehdus

Virtsavaivainen ukko

Siis mitä eroa on eturauhasen liikakasvulla tai kroonisella eturauhastulehduksella on? Netistä en löydä vastausta.

Kävin urogologilla, tunnusteli vehkeet, antoi Xatralin lääkkeeksi (on lääke eturauhasen hyvälaatuiseen liikakasvuun) ja antoi esitteen jossa puhutaan kroonisesta eturauhastulehduksesta, enkä älynnyt kysyä että mikä vaiva eturauhasessa on.

Nyt vaiva on uusiutunut ja pelästyin hirveesti kun rupesin lukemaan että eturauhasen liikasvu saadaan kuriin höyläyksellä.

Olen alle viisikymppinen ukko.

Onko kellään tietoa mikä konkreettinen ero noilla kahdella jutskalla on, vai onko se ero se että eturauhanen on suurentunut liikakasvussa mutta kroonisessa tulehduksessa ei? Jos joku viitsisi vastata, niin kiitos.

3

912

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • on hyvänlaatuista

      eturauhasen kasvua; virtsa ei kulje kunnolla, ja tulee vähän kerrallaan tai saattaa olla tulematta kokonaan. Tähän vaivaan auttaa tilapäisesti tämä saamasi lääke,joka vähentää eturauhasen turvotusta. Eturauhanen toimii eräänlaisena virtsarakon sulkijalihaksena. Liikakasvun (prostata hyperplasia) saa pois höyläämällä,jolloin oireetkin häviävät.

      Eturauhastulehdus on sananmukaisesti tulehdus. Jotkut miehet ovat herkempiä se saamaan, sekä nuoret että vahnat sairastavat sitä. Yleensä liikakasvu on hieman vanhempien miesten tauti siin n. 50-vuotiaiden.

      Eturauhastulehdukseen lääkäri voi kirjoittaa antibioottia, hoitona kuumia kylpyjä ja yhdyntöjä tai runkkaamista,koska se auttaa, ihan oikeasti. Ja kylmällä välttää itsensä kylmettämistä sieltä.

      T:sair.hoitaja.

    • Kysymys toinen

      niin voiko liikakasvu säiteillä jomotuksena tai kipuna virtsaputkeen?

      Minulla on sellainen juttu että istuessa tuntuu ajoittain jomotusta virtsaputkessa.

      Virtsaamiseen helpottamiseen minulla auttaa lämpö tai kun nostan makuuasennossa jalat ylös.

      PSA oli minulla 0,6.
      Voiko tästä päätellä onko hyälaatuista liikasvua?

    • toinen vaivainen

      Mene hakukoneen www.fi sivulle ja kirjoita hakusanaksi: eturauhasen liikakasvu. Samoin hakusanaksi: eturauhasen tulehdus.
      Kyllä infoa löytyy.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Valkeakosken 15-v tapauksessa ihmettelen ??

      On sääli, että pahoja ihmisiä liikkuu aina vapaana eri puolilla Suomea, mutta minkä ihmeen takia 15-vuotiaan nuoren täyt
      Maailman menoa
      469
      11005
    2. Nyt ahdistaa

      Joku nuori tyttö on surmattu Valkeakoskella. En tunne ihmistä, mutta silti se koskettaa. Uutisissa oli hiljattain, että
      Valkeakoski
      316
      7629
    3. Valkeakosken tappo

      "Tyttö löytyi poliisin mukaan kuolleena läheisestä metsästä muutaman sadan metrin päässä kotoaan. Uhrin löysivät hänen k
      Henkirikokset
      28
      4615
    4. Puhuuko Orpo niin totta kuin osaa?

      Vai osaisiko "en muuta keksinyt" -Orpo edes vähän paremmin puhua totta? https://www.iltalehti.fi/politiikka/a/f8d5241f-
      Maailman menoa
      340
      2407
    5. Salakamera! Kirsikka Simberg julkaisi Farmilla otetut salakuvat: "Paha tapa" paljastuu! Katso kuvat!

      Oho, no nyt on kyllä rikottu sääntöjä… Farmi Suomi -kuvauksista paljastuu yllättävää materiaalia. Lue lisää: https://w
      Tv-sarjat
      9
      1817
    6. Laita viestiä?

      Sitten kun on sinulle hyvä hetki, minä odotan. Jotain jäi kesken ja haluan viedä sen loppuun 😘
      Ikävä
      95
      1663
    7. Keski-ikäinen nainen raiskasi miehen

      https://www.hs.fi/helsinki/art-2000010451173.html Ei olisi varmasti kymmenen vuotta nuorempana tarvinnut pakottaa.
      Sinkut
      192
      1410
    8. Olen ollut pois täältä neljä kuukautta

      Neljä kuukautta sitten olin tosiaan psykoottinen, ja jouduinkin osastolle hoidettavaksi kahdeksi kuukaudeksi. Ystävyys-
      Ikävä
      188
      1313
    9. 15-vuotiaan ruumis valkeakoskella

      Nuoria tyttöjä tappavat miessaalistajat ja toiset nuoret. Miessaalistajille ruumiin kätkeminen tai tuhoaminen ei ole on
      Poliisi
      6
      1194
    10. Olet seksikäs nainen

      Olet seksikäs nainen
      Ikävä
      54
      1028
    Aihe