Win 98, 98 SE vai ME?

minkä asennan?

Menee käyttis uudelleenasennukseen. Mikä noista vanhoista winkuista olis paras teidän mielestänne ja valinta asennettavaks? ME:stä oon kuullu haukkuja ja että 98 olis parempi kuin ME mutta mitäs mieltä te olette? En itse ole huomannut ihmeempiä eroja 98:iin, joidenkin laitteiden usb-ajurit on ME:ssä valmiina kun 98:ssa ne joutuu asentaa erikseen, esim. usb-muistilaitteet ja -levyasemat.

7

850

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • kaikista

      ja alkuperäinen Win98 kaikista paras/vakain, näin jälkikäteen mietittynä.

    • Poro1

      jos pitää valita 98 tai me niin sitten 98.
      Ja jos saat vielä 98SE version niin siinä on parempi tuki usb laitteille ja muille kommervenkeille. Jotkin ohjelmat ei enää tue 98:a mutta kyllä 98SE:tä, joten se voisi olla parempi.

      Nimim: omaa kokemusta mukaellen...

      :)

    • kaivo härkä

      Itse laittaisin ME:n. Ulkonäkö on sentään tältä vuosituhannelta ja niin kuin sanoit, uudemmassa on valmiiksi parempi ajurituki. Mutta jos levytila on pienellä, saa 98:lla enemmän omiin tarpeisiin.

      Vakaudessa on näillä käyttiksillä ongelmia erityisesti silloin jos koko ajan asentaa jotain uutta peliä / muuta softaa. ME:n järjestelmän palautusta en ole tarvinnut koskaan, mutta kiva tietää että sekin mahdollisuus on...

      • Poro1

        useimmiten ne ongelmat ovat olleet niillä joilla on ollut ME. Olen joutunut ravaamaan ties minkä ongelman takia korjaamassa käyttistä.

        Aiemmin meillä oli kotona 3 koneessa 98SE ja yhtään ongelmia ei ollut...

        :)


      • kaivo härkä
        Poro1 kirjoitti:

        useimmiten ne ongelmat ovat olleet niillä joilla on ollut ME. Olen joutunut ravaamaan ties minkä ongelman takia korjaamassa käyttistä.

        Aiemmin meillä oli kotona 3 koneessa 98SE ja yhtään ongelmia ei ollut...

        :)

        Ja minä asensin aika ajoin solmuuntuvaan 98SE-koneeseen ME:n, mutta eipä siitä sen vakaampi tullut - ei kyllä huonompikaan.


      • ap.
        kaivo härkä kirjoitti:

        Ja minä asensin aika ajoin solmuuntuvaan 98SE-koneeseen ME:n, mutta eipä siitä sen vakaampi tullut - ei kyllä huonompikaan.

        Mulla olisi yksi ehdotus: recovery CD.

        Ihan ensimmäiseks: Imuroidaan joku freewarea oleva kiintolevyn kloonaus ja palautusohjelma joka toimii perus-MS dossissa eikä vaadi windowsia.

        Sitten tehdään Windows-asennus valmiiksi, joko kaikkien ajureiden kanssa tai sitten vain pelkkä "karvalakkiajuri" asennus jolloin näyttiksen, äänikortin ja verkkokortin ajurit asennetaan Recovery CD:n palautuksen jälkeen myöhemmin.

        Elikkä kun asennus on tehty, otetaan siitä levyimage cd:tä varten mutta se poltetaan cd:lle ihan tavallisesti tiedostona eikä tuosta kovoimagesta siis tehdä boottaavaa.

        Sitten tehdään MSDOS 7.1 (eli Windowsin MSDOS) boottikorppu johon laitetaan mscdex.exe, himem.sys, emm386.exe, geneeriset ide- ja scsi- cd asema ajurit ja keyboard-ajurit (keyb*-alkuiset tiedostot) dossia varten, sekä scandisk.exe, fdisk.exe, format.exe ja vielä tuo levynkloonaus/-palautussofta.

        Tuosta boottikorpusta tehdään vielä korppuimage.

        Sitten tehdään boottaava cd johon laitetaan tuo korppuimage bootti-imageksi, tuo kovoimage laitetaan cd:lle myös mutta EI bootti-imageksi vaan se lisätään tavallisena tiedostona elikkä tarkoitus on että cd:tä selatessa se näkyy ihan normaalisti esim. c-asema.iso nimisenä tiedostona.

        Sitten kun cd on valmis, niin kun on aika tehdä windowsin uudelleen asennus, ei tarviikaan muuta kuin käynnistää tuolta cd:ltä ja ajaa tuo levynkloonaus/-palautusohjelma ja palauttaa tuolla se mitä kiintolevyllä oli heti windows asennuksen jälkeen, eli se lukee tuon c-asema.iso tiedoston ja kirjoittaa sen kovolle. Tavallista kopiointia ei tuossa voi käyttää, sehän vain kopioisi c-asema.iso tiedoston sellaisenaan kovolle eikä siitä olis mitään hyötyä.

        Toivottavasti joku nyt sai jotain tolkkua, uskon ainakin jos teistä joku on joskus tehnyt boottaavan cd:n, kloonannut kiintolevyn tms. Minä olen tehnyt bootticd:n, kloonannut levyjä joten tuttua kauraa. Tosin recoverycd:tä en ole vielä tehnyt mutta meinaan kyllä tehdä, ei se ole vaikeaa kunhan vaan pistää itselleen tietyn listan missä järjestyksessä tekee mitäkin.


    • ...

      Jos aiot pelata vanhoja DOS-pelejä, 98/98SE on varmaan parempi, koska sen voi käynnistää suoraan DOS-tilaan ilman korppua tai kikkailuja.

      98/98SE/ME ovat kaikki DOS-pohjaisia, mutta ME:ssä tätä ominaisuutta on yritetty kätkeä ja ME:n versio on muutenkin suppeampi.

      Toisaalta jos aiot käyttää vain Windows-ohjelmia, ME voi olla jopa parempi uudemman työpöytänsä, ajuriensa ja USB-tuen ansiosta.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Baaritappelu

      Hurjaksi käynyt meno Laffassa. Jotain jätkää kuristettu ja joutunu teholle...
      Kokkola
      63
      6233
    2. Tappo Kokkolassa

      Päivitetty tänään Iltalehti 17.04.2024 Klo: 15:23..Mikähän tämä tapaus nyt sitten taas on.? Henkirikos Kokkolassa on tap
      Kokkola
      25
      3986
    3. Miksi tytöt feikkavat saaneensa orgasmin, vaikka eivät ole saaneet?

      Eräs ideologia itsepintaisesti väittää, että miehet haluavat työntää kikkelinsä vaikka oksanreikään, mutta tämä väite ei
      Sinkut
      262
      2397
    4. Poliisit vaikenee ja paikallinen lehti

      Poliisit vaikenee ja paikallinen lehti ei kerro taposta taaskaan mitään. Mitä hyötyä on koko paikallislehdestä kun ei
      Kokkola
      26
      1940
    5. MAKEN REMPAT

      Tietääkö kukaan missä tämmöisen firman pyörittäjä majailee? Jäi pojalla hommat pahasti kesken ja rahat muisti ottaa enna
      Suomussalmi
      26
      1403
    6. Mitä ihmettä

      Kaipaat hänessä
      Ikävä
      95
      1306
    7. Itämaisesta filosofiasta kiinnostuneille

      Itämaisesta filosofiasta kiinnostuneille. Nämä linkit voivat auttaa pääsemään niin sanotusti alkuun. https://keskustel
      Hindulaisuus
      304
      1087
    8. Kuntoutus osasto Ähtärin tk vuode osasto suljetaan

      5 viikkoa ja mihin työntekijät, mihin potilaat. Mikon sairaalan lopetukset saivat nyt jatkoa. Alavudelle Liisalle tulee
      Ähtäri
      54
      1050
    9. Välillä käy mielessä

      olisiko sittenkin ollut parempi, että emme koskaan olisi edes tavanneet. Olisi säästynyt monilta kyyneleiltä.
      Ikävä
      77
      996
    10. Mulla on kyllä

      Järkyttävä ikävä sua. Enkä yhtään tykkää tästä olotilastani. Levoton olo. Ja vähän pelottaa..
      Ikävä
      39
      971
    Aihe