Heippa!
Mua tässä mietityttää tälläinen ohimenevä vaiva, eli joskus vuosi sitten minulla saattoi tulla yöllisiä vatsakipuja alhaalle vasemmalle ilmeisesti paksusuolen kohdalla vai mitä siellä nyt sijaitsee??Se ei oikeastaan ollut varsinaista kipua vaan sellaista jännä kouristelua... ja kun menin vessanpytylle kyyryyn ilmaa rupesi tulemaan tai sitten uloste, joka usein oli löysää. Yleensä istuin vessassa puolisen tuntia ja sitten ei ollut mitään kipua tai kouristelua enää. Sitten minulta yhtäkkiä hävisi nämä kohtaukset ja kerran sen jälkeen pari viikkoa sitten tuli samanlainen olo töissä... ei pystynyt seisomaan ja sitten kun taas ilmat tuli pihalle niin tuli normaali olo... ihan pukkasi hikeä pintaan ja oli kalpea. Mutta nyt ei ole taas ollut mitään vaivaa. Eli ilmeisesti johtuu jostakin mitä syön, eihän tämä nyt mitään suolistosyöpää voi olla? olen 23-vuotias, ja ulostenäyte otettiin erään matkan jälkeen maaliskuussa kun epäiltiin parasiitteja. Eikö siinä olisi jotain hälyttävää silloin ollut??Kun tosiaan näytteet oli puhtaita. myöskin verikokeet otettu ei helicoa eikä mitään. Voisiko siis olla jonkinlaista ärsyyntynyttä suolta, olen todella kipuherkkä...mutta kiitos jos joku jaksaa lukea pitkän esseeni ja vastata minulle!!!Aina välillä tätä stressaan vaikka nuorilla mahavaivat ovat ylisesti toiminnallisia... voisiko olla jotain ruuansulatushäiriöö, kuten joku hetkellinen tukos jäänyt suoleen???Kun tosiaan kipu ei kestä kuin siihen asti kun ilma tulee ulos niin helpottaa, mutta olo ei ole mahtava kun vatsaa vääntää ja oksettaa...vastatkaa pliis!!!!
alavatsakipu vasemmalla
10
21166
Vastaukset
- mutta suosittelen
kääntymään lääkärin puoleen, tuossa vaivassa..
Ja jos et kuitenkaan vielä ole halukas/valmis menemään lääkäriin.. voit kysyä suolistosyövästä oikein asiantuntijalta tuosta yläpuolelta vas. suolistosyöpätietoa.. (eli epäiletkö suolistosyöpää).. varmasti tulee asiantuntevaa tietoa sieltä..
niin minäkin tein, ei siis kiusoittelua!! :-)
Jaksamisia!!- auttakaa=)!!!!
Mutta eihän se syöpää voi olla näin nuorella???... ja ei kuitenkaan ole sitä vaivaa enää ollut... saanko udella mitä sinulla silloin oli ja millaisen vastauksen sait?Kyllä mä voin lääkäriin mennä mutta kun luulen et se on joku toiminnallinen häiriö??
- Jopueh
Olet noin nuori eli luulisin että toiminnallista on ellei sitten ole allergioita tjsp. Sitten olisi jotain pahempaa häikkää jos hemoglobiini olisi alhainen ja ulosteen mukana tulisi verta.
- Autetaan, autetaan
auttakaa=)!!!! kirjoitti:
Mutta eihän se syöpää voi olla näin nuorella???... ja ei kuitenkaan ole sitä vaivaa enää ollut... saanko udella mitä sinulla silloin oli ja millaisen vastauksen sait?Kyllä mä voin lääkäriin mennä mutta kun luulen et se on joku toiminnallinen häiriö??
Otettiinko sulta keliakian vasta-aineet ja laktoosirasitustesti??
Mulla tuli hiipien keliakia ja laktoosi-intoleranssi tuolla mainitsemallasi oireilulla.. enkä itse osannut epäillä mitään, ihmettelin vain oireita..! Ja ikää oli 21 silloin..
Eli jos ei otettu niitä kokeita, mars kipin kapin
kokeisiin..!! Pitemmällä odottelulla oireet pahentuu, jos on keliakia..
Jos edem. kokeetkin otettin, eikä mitään löytynyt, silloin voisi olla toiminnallista vaivaa!! Ei hätää :-)
- Minulla on
diagnostisoitu divertikuliitti (katso googlesta, löydät taudinkuvan). Se eka kohtaus tuli 8 v sitten juhannuksen aatonaattona, podin sitä liki viikon ja sitten menin läkuriin: tulehdusarvo CRP oli 174! Pissakoe normaali. Divertikuliitit ovat pieniä "pussukoita" paksusuolessa. Niitä on noin joka toisella yli 70-vuotiaalla, mutta kaikki eivät niistä tiedä, jollei ne tulehdu! Minä olin sitten sairaalassa tipassa 3 vrk ja sanin vain suolaliuosta - suoli rauhoitettiin kokonaan syömiseltä. Antibiootteja meni myös. Siitä kuukausi, niin tehtiin semmoinen coloncrafia-koe, (ihan kivuton) jossa diagnoosi varmistui. Ekaksi: SYÖ RUNSAASTI KUITUJA! Pureskele ruoka hyvin. Osta apteekista Visiblin-rakeita ja käytä niitä päivittäin, sekoitettuna mehuun tai veteen x 3. Divertikuliittia sanotaan aika yleisesti "vasemman puolen umpparitulehdukseksi". Sen tyypillisin oire on juuri tuo vasemmalle painottuva kipu. Ja jos vielä uusii, marssi mieluiten jonkun kirurgin (tai tietty terv. keskuslääkärin) pakeille. Pääasia on nyt kiinnittää huomio ruokailutottumuksiisi ja kuituihin ja pureskella hyvin ja syödä kohtuullisen pieniä annoksia vaikka useita. Terveisin: jo kolme kertaa tehty paksusuolentähystys!
- Nimetön
mulla oli ihan samanlaisia oireita tossa 4kk sitten. menin lääkärille ja todettiin laktoosi-intorelanssi sekä keliakia :) silleen helpottavaa kun ei mitään vakavampaa ollut, mutta toisaalta vaatii tämäkin totuttelua kun ei saa syyä kaikkea mitä haluaa :)
lääkärille vaan! tuskin kyse on mistään kovin vakavasta :) - helpottaa....
Kiitos vastauksista.... siis tarkennan vielä että vaivat ilmaantuvat joskus, silloin noin vuosi sitten vaivat esiintyivät useimmin ja yleensä iltaisin ja aamuöisin... sitten loppuivat ja kaksi viikkoa sitten tuli taas samanlainen "kohtaus" mutta meni taas ohi kun alkoi pierut kulkea=)... eli siis ilmeisesti joku toiminnallinen, allergia tai sitten se divertikuloosi... vai mikä se oli=) mutta sinä joka kirjoitit tästä aiheesta niin siis vaivat ei ole kokoaikaisia vaan siis saattavat tulla joskus ja loppuvat kun ulostaa tai ilmat tulee pois suolesta????Kiitos jos jakat tarkentaa....
- helpottaa........
Lisäystä vielä edelliseen, että siis en voi kyllä yhdistää vaivaa mihinkään syömiseen...varsinkin kun oireet olivat poissa pitkään eikä tosin enää viime kerran jälkeen ole mittän ollut. tosin silloin viimeksi kun kouristelu alkoi söin riisipiirakan ja naminamin ja kouristelu alkoi noi kahden tunnin kuluttua siitä.... en ollut syönyt sitä ennen mitään muuta. Ei ole kouristelun ohella ollut kuumetta mutta välillä pahoinvointi kun ilmaa tuntui olevan vatsassa paljon, eikä mennyt eteenpäin. Verta ei ole koskaan ulosteissa ollut ja siis myös kaksi ulostetestiä olen lääkäriin toimittanut. ne olivat puhtaat, ilmeisesti se tutkitaan myös yleisesti eikä vaan niitä parasiitteja. Ja siis myös verikokeiden arvot normaalit. Ja niissä varmaan helikon ohella katsotaan muutakin kuten hemoglobiini yms???lääkäri sanoi myös ettei ole kystia... hemoglobiini minulla on ollut aina alhainen kuten äidilläni ja mummolle... on ollut siis anemia 14-vuotiaasta asti, mutta ilmeisesti arvo oli nt parempi koska lääkäri ei mitään siitä maininnut....kiitos vielä jos jakstatte lukea ongelmaani ja vastata=)!!!!
- omia kokemuksia
Minulla oli eka "kohtaus" liki viikon ajan alavatsa kipeä, kipu painottui vasemmalle. Vasta sitten siis kävin lääkärissä ja loput vastasin ed. vastauksessa. Olin hyvin huolellinen ruokien suhteen 2-3 vuotta, sitten "kerran repesin" ja heitin liki wienerpitkon(ihan tuoreen) melkein kerralla! Seuraus: selvästi samanlainen polte ja se EI KYLLÄ mennyt pieraisemalla ohi! Söin kahta antibioottia (kotona) ja lepäilin ja join vain nesteitä. Sillä meni ohi. Kyllä sinulla saattaa olla jokin muukin toiminnallinen häiriö, olet aika nuori divertikkelipotilaaksi, mutta kyllä minäkin nuoresta saakka olen ollut mahani kanssa "ongelmainen" ja ilmaa on aina kertynyt runsaasti. Älä nyt missään nimessä ajattele mitään "suolistosyöpää" - käväise lääkärissä jos asia mieltäsi painaa. Toiminnallisiin, lyhytaikaisiin suolisto- ja virtsatievaivoihin on oma kipulääkekin: Litalgin. Se on reseptilääke. Kerran sain sitä, kun en voinut istua, kun niin sietämättömästi sattui alavatsaan! Se meni ohi sillä. Ja voithan kokeilla ilman reseptiä saatavia ilmavaivalääkkeitä apteekista, ei se iso sijoitus ole! Jos sinulla on joskus "pieru eksyksissä." Usein on niin, että kun rupeamme ajattelemaan jotain vaivaa ja luemme netistä lisää "oireita" alamme alitajuisesti tuntea kipua ja huoli kasvaa. Itselleni on käynyt näin - ja monelle muulle, arvelen. Älä ole huolissasi, mutta jos mielenrauhasi vaatii, käy läkurissa! Kyl se siit sit!
- aika paljon
helpottaa........ kirjoitti:
Lisäystä vielä edelliseen, että siis en voi kyllä yhdistää vaivaa mihinkään syömiseen...varsinkin kun oireet olivat poissa pitkään eikä tosin enää viime kerran jälkeen ole mittän ollut. tosin silloin viimeksi kun kouristelu alkoi söin riisipiirakan ja naminamin ja kouristelu alkoi noi kahden tunnin kuluttua siitä.... en ollut syönyt sitä ennen mitään muuta. Ei ole kouristelun ohella ollut kuumetta mutta välillä pahoinvointi kun ilmaa tuntui olevan vatsassa paljon, eikä mennyt eteenpäin. Verta ei ole koskaan ulosteissa ollut ja siis myös kaksi ulostetestiä olen lääkäriin toimittanut. ne olivat puhtaat, ilmeisesti se tutkitaan myös yleisesti eikä vaan niitä parasiitteja. Ja siis myös verikokeiden arvot normaalit. Ja niissä varmaan helikon ohella katsotaan muutakin kuten hemoglobiini yms???lääkäri sanoi myös ettei ole kystia... hemoglobiini minulla on ollut aina alhainen kuten äidilläni ja mummolle... on ollut siis anemia 14-vuotiaasta asti, mutta ilmeisesti arvo oli nt parempi koska lääkäri ei mitään siitä maininnut....kiitos vielä jos jakstatte lukea ongelmaani ja vastata=)!!!!
itseäni - varsinkin nuorempana. Olet pikkuisen "neurootikko" sairauksien suhteen ja ajattelet nyt sitä liikaa. Sinuahan on tutkittu jo melkoisesti! Jätä NYT SUOSIOLLA se syövän ajattelu pois! Paksusuolessa voi nimenomaan ilmetä toiminnallisia häiriöitä, sellaiseen juuri sain Litalginia. En kyennyt istumaankaan. Mutta JOS sinua asia yhä vaan vaivaa, pyydä colongrafia-tutkimusta. Se on melko helppo ja kivuton; siinä maataan semmoisella "pöydällä" ja suoleen laitetaan semmoista valkoista lientä. Läkuri sitten kääntelee sitä pöytää eri asentoihin ja näkee "kamerasta", millainen suolesi on. Mutta epäilenpä, antaako tk-läkuri siihen lähetettä...nuo vaivasi kun tuntuvat vähän "liian pieniltä". Karjalanpiirakka ja Nami-nami muuten tekisivät minulle varmaan vastaavan olon! Muista myös ne Visiblin-tuotteet apteekista ja luontaiskaupoista! Osta ensin pusseja, on halvimmat. Ja otat pussillisen 3 ketaa päivässä ja katselet viikon-pari. Pääasia, että lopetat nyt hermoilun! Nou hätä!
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 881577
Kesän odotuksia hyrynsalmella
Kyllä kesällä hyrynsalmellakin on mahdollisuus osallistua kylän menoon monella tavalla . On kaunislehdon talomuseolla121460- 981390
- 691260
- 1041199
- 1161150
Anne Kukkohovi ei myykkään pikkuhousujaan
Kyseessä oli vain markkinointitempaus. Anne höynäytti hienosti kaikkia ja Onlyfans-tilinsä tilaajamäärä lähti jyrkkään n257972- 69971
Voi Rakas siellä
Olet ollut mun ajatuksissa taas koko päivän. Olet ihmeellinen kertakaikkiaan ja arvostan sinua niin paljon❤️Minulla ei o18925- 37907