ankkuriliina ?

ankkurointi helpommaksi

olen harkinnut ankkuriliinan hankkimista veneeseeni. ajatuksena se, että tekisi ankkuroinnin helpommaksi kun liina tulee kelalta itsestään. onko millaisia kokemuksia ? onko ankkuriliina hyvä systeeemi ? ja saako siihen kanssa liitettyä kettingin niin kuin köyteen ?

20

11794

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • juuri

liinan? Kun köysikin tulee kelalta itsestään?

• hyvin...

Mulla metrin verran ketjua kiinni liinassa. Toimii hyvin, vaikka onkin joku halpa liina kela. Ei tosin tule itsestään sieltä kelalta...

• ankkurointi helpommaksi

eikös se just se idea ole että rantautumistilanteessa se liina tulee sieltä kelalta ikään kuin "itsestään". tietysti vene menee eteenpäin mutta liina kelautuu sitä mukaa ja ankkuri on pohjassa.

tä ?

• tule
        ankkurointi helpommaksi kirjoitti:

eikös se just se idea ole että rantautumistilanteessa se liina tulee sieltä kelalta ikään kuin "itsestään". tietysti vene menee eteenpäin mutta liina kelautuu sitä mukaa ja ankkuri on pohjassa.

tä ?

eipä tule jos sen on laittanut poikittain (ei veneen pituus suuntaisesti) :) kivat sullekin.

Vakavasti puhuen, sehän siinä on idea että rullaa itsestään ulos kun ajaa eteenpäin.

• veneen ajaja
        tule kirjoitti:

eipä tule jos sen on laittanut poikittain (ei veneen pituus suuntaisesti) :) kivat sullekin.

Vakavasti puhuen, sehän siinä on idea että rullaa itsestään ulos kun ajaa eteenpäin.

Minulla tulee, vaikka kela onkin poikittain - liina kiertää sellaisen renkaan kautta, joten veto on kelan suunatinen ;-))

• kun...
        ankkurointi helpommaksi kirjoitti:

tä ?

se on joku helvetin halpa muovihärpäke, jossa on ylimitotettu liina. Ei vaan tuu ittestää, joutuu veivaamaan ja vetää samalla.
        Noh, kotona odottaa uus parempi asentamista

• Wiki
        kun... kirjoitti:

se on joku helvetin halpa muovihärpäke, jossa on ylimitotettu liina. Ei vaan tuu ittestää, joutuu veivaamaan ja vetää samalla.
        Noh, kotona odottaa uus parempi asentamista

Todennäköisesti tuo muovihärpäke on aito Ankarolina, eikä edes helvetin halpa

• Mummeli 1937
        Wiki kirjoitti:

Todennäköisesti tuo muovihärpäke on aito Ankarolina, eikä edes helvetin halpa

Saisiko tuon muovihärpäkän asennusohjeen. Mitenpäin liinan on tarkoitus tulla kelalta.
        On ollut ongelmia liinan juoksemisen kanssa, ilmeisesti asennettu väärinpäin.

• Merikarju

Edellisessä veneessä Ankarolina, uudessa rullalla oleva köysi. Edellisellä purjehdin paljon yksinään ja arvostin sitä, että Ankarolinasta liina purkautui tahmeasti, mikä jarrutti vauhdin pehmeästi pois ja esti veneen ”karkaamisen” kun itse olin keulassa valmiina hyppäämään rantaan. Uuden veneen köysirullalta köysi purkautuu niin kevyesti, etten ole uskaltanut rantautua yksinään, kun pelkään että vene lähtee tuulen mukana menemään. Ankarolinan mukana tullut muoviveivi oli onneton, mutta normaalit vinssinkammet käyvät.

• cvbgkufhnm

itselläni on kaksin kappalein.. ja nauruihin en enään palaisi.. on sen verran helpompaa.. sekä säilyttäminen, kiinnittäminen että käyttäminen..

• SAKE

Olen erittäin tyytyväinen liinakelaan,kun vene on laiturissa viritän sen niin kireälle että liina ei ota vetten ja limaannu sillä,minkä köysi teki varmasti !!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

• köysi parempi

Tehköön kukin niinkuin tykkää. Kerron kuitenkin oman mielipiteeni, koska se eroaa cvbgkufhnnm:n kokemuksista. Kolme vuotta käytin sellaista ruotsalaista Ankarolinaa, joka oli muovikelalla. Aika heppoinen, särkyi lopulta. Sitten hankin kotimaisen teräskelan, jossa oli leveää nauhaa 50 m. Kela oli tukevampi ja helpompi käyttää, kun siinä oli kelausnuppi eikä surkeaa kampea. Liina yleensä vispasi ja vonkui tuulessa. Häiritsi yöllä. Kivikkoisella ankkuripaikalla liinaan tuli sitten repeämä. Se riitti. Onneksi ei sentään katkennut!
        Palasin köyteen. Veneeni painaa 11 tn ja hoitelen hommat yksin. Ehkä jonain vuonna hankin köysikelan, ettei tarvitse joka kerran laittaa märkää köyttä peräluukkuun. Ankaroliinaa en koskaan enää hanki, köysi on sittenkin parempi. Helpompi ja luotettavampi ... ja äänetön tuulisella poijupaikalla. Köysi on myös helpompi vinssata kuin litteä liina, joka voi lukkiutua ratsastavien kierrosten takia (painavassa paatissa tulee kovat kuormitukset).

• yli hilseen
        SAKE kirjoitti:

Olen erittäin tyytyväinen liinakelaan,kun vene on laiturissa viritän sen niin kireälle että liina ei ota vetten ja limaannu sillä,minkä köysi teki varmasti !!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

Vettä viistävä köysi kerää yleensä tolkuttoman määrän levää itseensä, sen ymmärrän erittäin hyvin. Mutta mikä estää kiristämästä köyttä, sitä taas en oivalla. Ainakin minulta se onnistuu poikkeuksetta, useimmiten saa poijuköyden kuivanakin sisään.

Sitäkään en ymmärrä, miksi niin monet jättävät köydet ja liinat roikkumaan veteen. Paitsi että likaantuvat, on hyvin usein niin paljon löysää, että isompi aalto takaapäin tai tuulen suunnan muuttuminen vie keulan kiinni rantaan tai laituriin. Kyllä vene kestää parinkymmenen kilon vedon muotoaan muuttamatta, usein sen kestävät jopa ne helatkin.

• cvbgkufhnm
        köysi parempi kirjoitti:

Tehköön kukin niinkuin tykkää. Kerron kuitenkin oman mielipiteeni, koska se eroaa cvbgkufhnnm:n kokemuksista. Kolme vuotta käytin sellaista ruotsalaista Ankarolinaa, joka oli muovikelalla. Aika heppoinen, särkyi lopulta. Sitten hankin kotimaisen teräskelan, jossa oli leveää nauhaa 50 m. Kela oli tukevampi ja helpompi käyttää, kun siinä oli kelausnuppi eikä surkeaa kampea. Liina yleensä vispasi ja vonkui tuulessa. Häiritsi yöllä. Kivikkoisella ankkuripaikalla liinaan tuli sitten repeämä. Se riitti. Onneksi ei sentään katkennut!
        Palasin köyteen. Veneeni painaa 11 tn ja hoitelen hommat yksin. Ehkä jonain vuonna hankin köysikelan, ettei tarvitse joka kerran laittaa märkää köyttä peräluukkuun. Ankaroliinaa en koskaan enää hanki, köysi on sittenkin parempi. Helpompi ja luotettavampi ... ja äänetön tuulisella poijupaikalla. Köysi on myös helpompi vinssata kuin litteä liina, joka voi lukkiutua ratsastavien kierrosten takia (painavassa paatissa tulee kovat kuormitukset).

no ei ehkä tarkoitettu rahtialuksille joille on köysi varmasti parempi.. mutta alle 3t:lle lyömätön vehje..

• enkä ottanutkaan
        köysi parempi kirjoitti:

Paikoin naapurin mekastava liina tosiaan häiritseekin, mutta sopimattomuus vinssille on minulle se ratkaiseva tekijä, joka pitää liinat poissa.

• kyllä toimii

Kaikista vastaisista kommenteista huolimatta minä olen ollut tyytyväinen ankaroliinaan, joita veneessäni on kaksikin. Ei se kampi ole vinssaamista varten. Käsinhän se vene vedetään ja sitten myöhemmin kelataan liina rullalle. Liina purkaantuu kelalta tosi hienosti. Ei sotkeennu kuten köysivyyhti tai kelalta valtoimenaan purkautuva köysi. On toiminut hienosti yksin ja miehistöllä. Suosittelen. Ja poijuhakana on ollut se ruostumaton malli, toimii. Uskon, että koukku toimii myös.

• petskuteemu

Toimii hyvin.

• stormwindsim

Pohdin näistä teksteistä, onko niin että kirjoittajat liittävät sanan "liina" nimenomaan tuohon kelalla olevaan remmiin?

Liinahan on köysi joka on hieman eri tavalla valmistettu kuin trossi. Ainakaan minun päässäni liina ei ole yhtään sama asia kuin tuo kudottu remmi.

Toisaalta käy monesti niin että sanojen merkitys muuttuu ajan mittaan. Itse kyllä käytän tross tai lina kun on kyseessä ankkuri, mutta köydellä (rep) kiinnitän laituriin :-).

• .. ..

Itse kukin valitsee tyylillään. Mulla on molemmissa päissä paattia kannessa hela, itse sorvattu tietysti, putkenpätkä ja kaulus. Sen päällä istuu kuppi, jonka pohjan molemmilla puolilla asialliset lenkkivehkeet. Helan alapuolella on tilaa köysivarastolle. Sinne ei köyttä koilata, vaan lykätään kasaan, niinkuin ankkuripoksiin kuuluu. Köyden jarruttelu onnistuu vaikka niin, että heittää sitä vinssin kaulan kautta.

Kupin yläpään lenkkiin voidaan tarpeen mukaan ripustaa jatkoa; pätkä kettinkiä ja ankkuri, tai poijuhaka.. mitä milloinkin. Ei kaikkea tarvitse kaupasta rahalla ostaa. Voi ajatella itsekin.

Mutta kuten sanoin, kukin tavallaan. Mun paatti ei paina kuin vain 9 t.

• .. ..

Jatkanpa vielä, kun alkuun pääsin.

Poijuhaka
        Jos sitä käytetään vain peräpoijutilanteissa, siis ei maata sen kanssa kotipoijussa leijumassa, niin:
        Sen ei tarvitse olla mutkikkaila lukoilla varustettuja kauppiaiden keksintöjä. Riittää, kun ottaa fii 10 ruostumatonta tankoa noin vajaan metrin pätkän ja taivuttelee sen toisen pään ottavan koukun näköiseksi ja toiseen päähän jonkun silmukan. Sitä koukkua voi sitten jatkaa jollakin luudanvarrella tai katajanoksalla niin pitkäksi kuin on tarvis. Tässä vaiheessa kyllä pitää olla taito joko teipata tai penslata.

Täsmennyksiä annan vielä sen varalta, että uusavuttomia on joukossa.
        - Jos paatti on yli noin 5 tonninen, niin koukkua voi ehkä vähvistaa hitsaamalla sen ulkokaaren puolelle lisää.
        - Ei se poijusta karkaa, kun kerran narussa on veto koko ajan päällä.
        - Köysi tai mikälie pannaan sitt kiinni siihen silmukkaan, ei teipattuun harjanvarteen.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Keskisarja loisti A-studiossa, vauhkoontunut Sofia Virta munasi itsensä

Keskisarja taas puhui 100% faktaa maahanmuuttoon liittyen. Kokoomuksen Kaumalta tuli pari hyvää puheenvuoroa, joskin muu
      Maailman menoa
      700
      3743
    2. Janni Tikkanen ohjattiin miesten pukuhuoneeseen

Vai olisko sittenkin Janne Tikkanen? Jos siellä jalkojen välissä on miesten killukkeet, mieshän tämä Janni on. Ja kuuluu
      Kajaani
      100
      2788
    3. Sä olet epävakaa

tai ainakin yrität onnistuneesti vaikuttaa siltä. Ei sun kanssa uskalla ruveta yhtään mihinkään, menis hommat ojasta all
      Ikävä
      21
      1771
    4. Rakastan ja ikävöin sinua

Ei helpota tämä ikävä millään. Pelkäsin että tämä ajanjakso tulee olemaan juuri näin vaikea. Siksi halusin ennen tätä pä
      Ikävä
      77
      1662
    5. Mieti miten paljon yritin

Löytää yhteyttä kanssasi uudelleen sen väärinymmärryksen jälkeen. Koen etten tullut puoleltasi hyvin kohdelluksi mies😔
      Ikävä
      53
      1641
    6. Vihjeketju naisille

Kirjoita tähän vihjeesi kaivatullesi.
      Ikävä
      82
      1603
    7. Teräväkielinen Virta jauhotti totaalisesti sössöttävän Keskisarjan

Harvoin on noin suvereenia jauhotusta A-studiossa nähty. Ja minä äänestän demareita, joita ei oltu paikalle edes kutsut
      Maailman menoa
      376
      1573
    8. Tiedän ettet tehnyt tahallasi pahaa

Asiat tapahtuivat, ristiriidat ovat meitä vahvempia. Olemmeko me niin vahvoja, että selviämme tästäkin vielä? Aika paljo
      Ikävä
      110
      1520
    9. Kurkkiiko myyrä jo

Milloin tulee kolostaan?
      Ikävä
      28
      1389
    10. Haluatko tietää totuuden?

Olen kyllästynyt sinuun. Et herätä enää mielenkiintoa. Samat jutut x 100. Kuten narskuilla aina. Samalla tunnen myötätun
      Ikävä
      90
      1303
    Aihe