Kuka muistaa mitään kansanparantajien lääkkeitä tai ohjeita. Esimerkiksi Viiliilän Annilla oli paljon lääkkeitä. Kuka tietää jotain vanhoja lääkkeitä tai konsteja.
Kansanparannuksesta
26
1685
Vastaukset
- ainakin muistan
että jos tuli haava niin sen päälle laitettiin rautalehden lehti (piharatamo)
- Muistan kun
heikkoveristen käskettiin syödä koivunlehtiä. yritin minäkin syödä mutta en pitänyt mausta
- parempi,
tai punaherukan, erittäin rajusti c-vitamiinia näin keväällä. Tosin koivun hiirenkorvat myös hyvin c-vitamiinipitoisia. Nokkoset myös kannattaa syödä pieninä näin keväällä, luonnollista helposti imeytyvää rautaa!
- alatko ???
hoitaa vaivojasi? Jos ohjeita annetaan niin vastuu on kuulijalla siinä tapauksessa. Meinaan jos lääke tappaakin niin mikähän on ohjeen antajan vastuu.
Kun on nuo lait kiristyneet joka suhteessa. - on tehneet
joskus kirjan kasveista mitä voi käyttää lääkkeeksi ja mihin vaivaan kasvia käytetään. Löytyneekö kirjastosta tai muita vastaavia kirjoja.
- löytyy aika perusteellista
tietoa
- Yksi ukkeli
en tee kirjaa enkä kaipaile apua omiin vaivoihini. Kohan vaan kyselen mitä lieksassa päin käytettiin kansanparannuksessa.
On kiva muistella tuollaisia unhoon jääneitä asioita.
Itse muistan Riienmarjat ainakin. Parannettiin riisitautia. Lapsuudessani kuulin joitain kansanomaisia lääkitystemppuja.
Suopursuvesi oli jonkunlainen yskänlääke. Ilmeisesti sitä ei juotu vaan hengitettiin höyryä. Kirjallisuudessa suopursu mainitaan myrkylliseksi.
Siankärsämöstä keitettiin lääkettä mahavaivaan, en nyt muista millaiseen.
Riienmarjahan tarkoittaa Näsiän marjaa, joka on erittäin myrkyllinen. En tiedä miten niistä lääkettä valmistettiin. Tietenkin jos potilas kuoli niin parani se riisitautikin samalla.
Miesten eturauhasvaivoihin keitettiin kivien pinnasta raapittua jäkälää ja juotiin se vesi. Jäkälissähän on jäkälähappoja, joihin moni kuoli nälkävuosina kun ei osattu valmistaa jäkäläleipää oikealla tavalla. Että varovainen sietää olla.
Muutoinkin sanon näistä ohjeista, kuten joku jo tuossa aiemmin toteaa, että jos ken haluaa kokeilla niin tekee sen omalla vastuullaan. En yllytä ketään kokeilemaan.- tuuttimiitsu
Mansikanlehdistä tehtiin lääkejuomaa. Se oli lähinnä taisi joku yskänlääke
- vaan oli
mahaläke eikä mikään yskänlääke
lehtiä muistan kuivatun talveksi ja niistä tehtiin jonkunlaista teetä. Sitä en muista oliko niillä jokin lääkinnällinen merkitys vai juotiinko sitä lehtiteetä muuten vaan.
- muistaakseni
tanhio_takatalvi kirjoitti:
lehtiä muistan kuivatun talveksi ja niistä tehtiin jonkunlaista teetä. Sitä en muista oliko niillä jokin lääkinnällinen merkitys vai juotiinko sitä lehtiteetä muuten vaan.
niitten piti vahvistaa verta ja pitää vastustuskykyä hyvänä
- Simon Pulivari
Kanervanlehtiä käytettiin myös noissa lääkkeissä. Kanervan piti virkistää sydäntä. Ei saanut tehdä liian väkevää eikä juoda paljoa päivässä.
- Simon Pulivari
Meillä kotona juotiin kanssa tuota, mutta siinnä oli myös mustan viinimarjan lehtiä lisänä. Juottivat flunssaoireisiin.
- Yksi ukkeli
Cayenne-pippurija otettiin kourallinen ja laitettiin tenuun. Pullollinen tenua. Sen annettiin hautua noin puoli vuotta. Sillä haudottiin kivistaviä paikkoja ja kipu kuulma läksi.
Hirmunen haju siitä ainakin lähti.- lyijyvettä
käytettiin hautomaan turvonneita niveliä
- Simon Pulivari
Kuusen tuoreista vuosikasvaimista tehtiin keittämällä joku liemi josta vesi suodatettiin pulloon ja sitä juotiin. Oli kuulema reuman kipuihin hyvä aine.
Katajasta tehtiin vastaava yskänlääkkeeksi.- Kamuttaja-Setä
Minä tien vieläkkii joskus tuota kuusenkasvainlientä.
- ei välttämättä
Kamuttaja-Setä kirjoitti:
Minä tien vieläkkii joskus tuota kuusenkasvainlientä.
tarvitse keittää lientä. Niitä voi napostella sellaisenaan ja myös pakastaa. Ovat raikkaan ja pehmeän makuisia napostella sellaisenaan. Myös salaatin sekaan hienonnettuna käy hyvin. Kuusenkerkkien keräysaika lähestyy, se ajoittuu kesäkuun n. 1-2 viikolle, juhannuksen aikaan niitä ei enää saa.
- Etninen Lieksalainen
tiedän Viekin mummolla eli Viiliilän Annilla olleen lääkkeet "Vapinatautiin" = Parkinsonin tauti, Migreeniin ja Syöpään sekä eturauhas ja rakkovaihoihin. En tiedä koko seosta mutta osia niistä.
Parkinsoniin teki pavunlehdistä ja torajyvästä jotenkin.
Migreeniin torajyvästä ja Kallioimsrteesta.
Syöpään koivuntuhkasta ja katajanmarjoista sekä kalanmaksaöljystä sekä karpalonlehdistä.
Eturauhasvaivoihin kuivatusta karpaloista ja kuivatuista puolukoista jauhoi.
Rakkovaivoihin samat ja lisäksi kuivattuja mansikanlehtiä ja kuivattuja koivunlehtiä.
Muistakaa että Kallioimarre, torajyvät ja pavunlehdet sekä osin katajanmarjat ovat myrkyllisiä joten alkää itse kokeilko seoksia ettei henki tai terveys mene.
Sain häneltä joskus taskurahaa keräilemällä joitain kasveja tai kasvinosia. Silloin hän puhui mihin niitä käytetään.
Oma poikansa ei seurannut äitin jalanjälkiä parantajana.
Hänellä ei ollut mitään taikuutta vaan aivan vaan tietoutta.
Muistan paljon muitakin juttuja häneltä, siis noista lääkkeistä. En niitä kuitenkaan nyt tänne laita.- tämmönen tappaus
"kansanparantaja". Kiersi kylillä hieromassa ja entenkin kuppaamassa (oli aidot sarvet) Häntä sanottiin "Kalja-Elsaksi". Muistan hänet ainakin 60-luvulta. Olin silloin n. 10-vuotias. Jotenkin pelottava mielikuva on hänestä jäänyt, vaikka varmaan hän teki arvokasta hoitotyötä sen aikaisille ihmisille.
- Kamuttaja-Setä
Ootkos sinä kerännä niitä jonnehhii taltteen. Niistä voes olla jottae käättöö vielä nykyjjäänni.
- ollu melekonen
tippa.iita koko viekin mummo. nuo tiedot kun olis joku keränny talteen niin olis nyt rikas
- on huuhaata
ja turhaa huijausta. ei pitäis uskoo muihin kuin tieteellisesti tutkittuihin lääkkeisiin
- eläkä
mossota joutavia. Paskaa ne on nuo apsteekin lääkkeet. Luonnosta löytyy rohto kaikkiin ihmiskurjan vaivoihin.
- Kamuttaja-Setä
Moni liäke on löytynnä kansanliäkinttee tutkimalla. Esimerkkinä kuulusat Taxus-solumyrkyt on löyty silleen. Niitä on paljo muitahi joeta en luvettele tässä ja enkä tiijäkkää kaikki kun en satu olemmaan farmakolookian tohtori.
Ketjusta on poistettu 4 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 854598
Haleja ja pusuja
Päivääsi kulta 🤗🤗💋❤️❤️❤️ kaipaan sinua Tänäänkin.. Miksikäs se tästä muuttuisi kun näin kauan jatkunut 🥺864426Onko mukava nähdä minua töissä?
Onko mukava nähdä minua töissä vai ei? Itse ainakin haluan nähdä sinut 🤭433759Oi mun haniseni
Mul on ihan törkee ikävä sua. En jaksais tätä enää. Oon odottanut niin kauan, mutta vielä pitää sitä tehdä. Tekis mieli173612Hei rakas sinä
Vaikka käyn täällä vähemmän, niin ikäväni on pahempaa. Pelkään että olen ihan hukassa😔 mitä sinä ajattelet? naiselle402987Kyllä mulla on sua ikävä
Teen muita juttuja, mutta kannan sua mielessäni mukana. Oot ensimmäinen ajatus aamulla ja viimeinen illalla. Välissä läm102794En kirjoita sulle tänne
Enään nainen. Olen kyllä kiltisti enkä ala mihinkään kuin tosirakkaudesta. Kanssasi sitten jos se on mahdollista ja pidä212711IS:n tiedot: Toni Immonen irtisanottiin MTV:ltä Toni Immonen työskenteli pitkään MTV:llä.
IS:n tiedot: Toni Immonen irtisanottiin MTV:ltä Toni Immonen työskenteli pitkään MTV:llä. IS uutisoi torstaina Toni Imm392143Nainen, tunnusta että olet varattu ja tyytymätön suhteeseesi
Ja siksi pyörit täällä ikävä palstalla etsien sitä jotain jota elämääsi kaipaat. ehkäpä olet hieman surullinen, koska ta1581758Savon murteella viäntäminen asiakaspalvelussa?
Olin äsken tekemisissä puhelimitse rahoitusalan firman asiakasneuvonnassa. Tyyppi väänsi leveää savoa oikein perusteelli1171332