Hermopinne oikeassa reidessä. APUA!

13 vuotias tyty

Minulla todettiin noin 3 viikkoa sitten hermopinne oikean reiden ulkosyrjässä. Oireita ollut tunnottomuus ja lonkan seudulla kova kipu yli vuoden ajan. Minut laitettiin leikkaus jonoon ja kutsun täytyisi tulla tässä touko-kesäkuun aikana. Sanoivat että melko harvinaista minun ikäisellä hermopinne, koska en ole ollut aiemmin missään leikkauksessa.

Olisiko kellään minkäänlaista kokemusta samanlaisesta tai samantapaisesta leikkauksesta?
joudunko olemaan sairaalassa pitkään?
laitetaanko minulle tikit?
joudunko käyttämään leikkauksen jälkeen keppejä tai jopa pyörätuolia?

olisin enemmän kuin kiitollinen jos joku voisi vastata näihin ja jos voit kertoa vielä lisää niino lisi mahtavaa. Netistä en ole kovin paljon löytänyt mitään tietoa eikä kukaan muukaan tunnu tietävän.

kiitos

17

20899

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • hoidettu

      Suosittelisin kokeilemaan ensin jotakin muuta hoitoa kuin leikkausta. Esimerkiksi, naprapaattia tai osteopaattia.

      Miten muuten se sun hermopinne todettiin? Millaisella tutkimuksella? Oletko käynyt useammalla kuin yhdellä lääkärillä ja saanut saman diagnoosin?

      Ja jos pinne on reidessä, niin ei kipu ylöspäin mene... Eli syy kipuun lonkassa on jokin toinen.

      • tiutiu

        Minulta on leikattu oikeasta ranteesta hermopinne. Paikallispuudutuksessa (ei sattunut lainkaan)leikattiin ja pääsin sen jälkeen kotiin. Tikkejä laitettiin muutama ja parani ihan kivasti. Käsi on ollut nut jo yli kaksi vuotta hyvä :)


      • hoidettu
        tiutiu kirjoitti:

        Minulta on leikattu oikeasta ranteesta hermopinne. Paikallispuudutuksessa (ei sattunut lainkaan)leikattiin ja pääsin sen jälkeen kotiin. Tikkejä laitettiin muutama ja parani ihan kivasti. Käsi on ollut nut jo yli kaksi vuotta hyvä :)

        Kiva kuulla että leikkaus onnistui. Joka vuosi moni saa vastaavassa leikkauksessa pysyvän hermovaurion leikkausvirheen seurauksena... Siksi leikkausta suositellaan vasta viimeiseksi vaihtoehdoksi.


      • Ei hoidettu
        tiutiu kirjoitti:

        Minulta on leikattu oikeasta ranteesta hermopinne. Paikallispuudutuksessa (ei sattunut lainkaan)leikattiin ja pääsin sen jälkeen kotiin. Tikkejä laitettiin muutama ja parani ihan kivasti. Käsi on ollut nut jo yli kaksi vuotta hyvä :)

        Minulta leikattiin 1999. Kivut ja puutumiset pysyneet poissa.


      • 13 vuotias
        Ei hoidettu kirjoitti:

        Minulta leikattiin 1999. Kivut ja puutumiset pysyneet poissa.

        Minulla on ollut kipuja jo yli vuoden ajan. Olen käynyt useassa kaupungissa monen lääkärin luona eivätkä ne tieneet ennen kuin menin kuopion yliopistolliseen sairaalaan. Minulle on tehty joku EMNG- tutkimus jossa pisteltiin neulalla ja annettiin sähkösykäyksiä. Särkylääkkeet ei auta enää mitään ja viime yökin meni valvoessa kivun takia. Leikkaus on viimeinen vaihtoehto tuohon minun jalkaan.

        Sain kirjeen et minun täytyy mennä ennen leikkausta osastolle ja jäädä sinne päiväksi tai pariksi.

        Eikö nukutus oloe mahdollista saada? :O


      • samanlaista
        13 vuotias kirjoitti:

        Minulla on ollut kipuja jo yli vuoden ajan. Olen käynyt useassa kaupungissa monen lääkärin luona eivätkä ne tieneet ennen kuin menin kuopion yliopistolliseen sairaalaan. Minulle on tehty joku EMNG- tutkimus jossa pisteltiin neulalla ja annettiin sähkösykäyksiä. Särkylääkkeet ei auta enää mitään ja viime yökin meni valvoessa kivun takia. Leikkaus on viimeinen vaihtoehto tuohon minun jalkaan.

        Sain kirjeen et minun täytyy mennä ennen leikkausta osastolle ja jäädä sinne päiväksi tai pariksi.

        Eikö nukutus oloe mahdollista saada? :O

        Miten leikkaus meni,kuinka voit nyt?


      • kolme vuotta myöhemm
        samanlaista kirjoitti:

        Miten leikkaus meni,kuinka voit nyt?

        Löysin sattumalta tämän kolme vuotta sitten aloittamani keskustelun

        Leikkaus oli minulle kolmetoista vuotialle tytölle pelottava kokemus ja leikkaus oli iso. Leikkauksen aikana oltiin jo harkittu hermon katkaisemista. Tunto ei ole palautunut reiden ulkosyrjään oikein kunnolla. SIllooin tällöin saatan tuntea jotain sattumalta.

        Nyt kolme päivää on alkanut olemaan jälleen samanlaisia oireita kuin kolme vuotta sitten. Huomenna sairaalaan puhumaan asiasta.


      • minä täällä
        kolme vuotta myöhemm kirjoitti:

        Löysin sattumalta tämän kolme vuotta sitten aloittamani keskustelun

        Leikkaus oli minulle kolmetoista vuotialle tytölle pelottava kokemus ja leikkaus oli iso. Leikkauksen aikana oltiin jo harkittu hermon katkaisemista. Tunto ei ole palautunut reiden ulkosyrjään oikein kunnolla. SIllooin tällöin saatan tuntea jotain sattumalta.

        Nyt kolme päivää on alkanut olemaan jälleen samanlaisia oireita kuin kolme vuotta sitten. Huomenna sairaalaan puhumaan asiasta.

        Täällä jälleen tämän ketjun aloittaja. Jos joku jollain on sama vaiva joskus lukee tätä niin saapahan tietää miten tämä minun hermopinne homma eteni
        Kävin terveystalolla kipujen alettua uudestaan ja laittoivat lähetteen takaisin sinne yliopistolliseen sairaalaan missä leikkaus suoritettiin kolme vuotta sitten. jatkosta en vielä tiedä.
        lääkäri sanoi että melargia paraeshetica on hyvin harvinainen ja etenkin minulla normaalipainoisella nuorella jolla ei ole ikin tehty mitään muita leikkauksia. mut on meitä harvinaisuuksiakin.


      • minä täällä kirjoitti:

        Täällä jälleen tämän ketjun aloittaja. Jos joku jollain on sama vaiva joskus lukee tätä niin saapahan tietää miten tämä minun hermopinne homma eteni
        Kävin terveystalolla kipujen alettua uudestaan ja laittoivat lähetteen takaisin sinne yliopistolliseen sairaalaan missä leikkaus suoritettiin kolme vuotta sitten. jatkosta en vielä tiedä.
        lääkäri sanoi että melargia paraeshetica on hyvin harvinainen ja etenkin minulla normaalipainoisella nuorella jolla ei ole ikin tehty mitään muita leikkauksia. mut on meitä harvinaisuuksiakin.

        Ja vielä kerran täällä sama tyttö! Olen nyt lähemmäksi 18 vuotta ja vaiva vaivaa nykyään enemmän kuin ennen leikkausta.
        Kävin uudelleen alkaneen kivun ja jalan puutumisen vuoksi magneettikuvissa ja lääkärissä. Mitään ei löydetty, kotiin tuli vain epikriisi jossa kerrottiin että tunto ei palaa enää jalkaan ja kivut saattavat olla loppu iän.
        Ei anteeksi pyyntöä ei mitään. sain elinikäiset hermovauriot jalkaan. Kadun että menin 13 vuotiaana leikkaukseen!

        Jos jollekkin toiselle tulee tämä sama ongelma en todellakaan suosittele leikkausta. Elämän laatuni on huomattavasti huonompi kuin ennen leikkausta.

        Nykyään minulla on päivittäin jalan puutumista sekä reiden ulkosyrjässä ei ole kosketus tuntoa ollenkaan. Leikkaus haavan ympärilläkin tuntuu kipua viikotttain :(


      • Pinteessä
        kkaatti kirjoitti:

        Ja vielä kerran täällä sama tyttö! Olen nyt lähemmäksi 18 vuotta ja vaiva vaivaa nykyään enemmän kuin ennen leikkausta.
        Kävin uudelleen alkaneen kivun ja jalan puutumisen vuoksi magneettikuvissa ja lääkärissä. Mitään ei löydetty, kotiin tuli vain epikriisi jossa kerrottiin että tunto ei palaa enää jalkaan ja kivut saattavat olla loppu iän.
        Ei anteeksi pyyntöä ei mitään. sain elinikäiset hermovauriot jalkaan. Kadun että menin 13 vuotiaana leikkaukseen!

        Jos jollekkin toiselle tulee tämä sama ongelma en todellakaan suosittele leikkausta. Elämän laatuni on huomattavasti huonompi kuin ennen leikkausta.

        Nykyään minulla on päivittäin jalan puutumista sekä reiden ulkosyrjässä ei ole kosketus tuntoa ollenkaan. Leikkaus haavan ympärilläkin tuntuu kipua viikotttain :(

        Moi,

        Itselläni alkoi vasemman reiden puutuminen ja kivut reilu kuukausi sitten. Luulin kipujen tulevan ristiselästä, joka tosin ei ole ollut kipeä. Lääkärin kuitenkin heti sanoi vaivan olevan hermopinne.

        Miten te, jotka olette pidempään kärsineet vaivasta, oletteko huomanneet liikunnan ym. vaikuttavan vaivaan? Jos vaivan perimäinen syy on ahtauma hermokanavassa, niin eikö kehittyvät lihakset vain pahenna asiaa??
        Oletteko huomanneet mitään, mkä helpottaisi vihlomista ja puutumista?


      • Terve selkä
        kkaatti kirjoitti:

        Ja vielä kerran täällä sama tyttö! Olen nyt lähemmäksi 18 vuotta ja vaiva vaivaa nykyään enemmän kuin ennen leikkausta.
        Kävin uudelleen alkaneen kivun ja jalan puutumisen vuoksi magneettikuvissa ja lääkärissä. Mitään ei löydetty, kotiin tuli vain epikriisi jossa kerrottiin että tunto ei palaa enää jalkaan ja kivut saattavat olla loppu iän.
        Ei anteeksi pyyntöä ei mitään. sain elinikäiset hermovauriot jalkaan. Kadun että menin 13 vuotiaana leikkaukseen!

        Jos jollekkin toiselle tulee tämä sama ongelma en todellakaan suosittele leikkausta. Elämän laatuni on huomattavasti huonompi kuin ennen leikkausta.

        Nykyään minulla on päivittäin jalan puutumista sekä reiden ulkosyrjässä ei ole kosketus tuntoa ollenkaan. Leikkaus haavan ympärilläkin tuntuu kipua viikotttain :(

        Voi tyttö rukkaa... itse ravintola alalla olleena jouduin nostamaan kiireessä paljon erillaisia laatikoita ja olut koreja ja multa meni kanssa hermo pinteeseen...eli hermo pinne .mutta selästä.....en kävellyt konttasin ja kysymys ei ollu enään kivusta se oli tuska.....löysin naprapathin jonne mua suositeltiin menemään....lääkärit ei suosittele koska ei kuulemma perustu lääketieteeseen.....ja on heidän pussistaan pois.....mutta menin kahden immeisen tukemana...ja tulin itse kävellen pois........jouduin käymään kolme kertaa.........nyt käyn n. kaksi kertaa vuodessa manipuloitavana........ja kaikki ok......osteopatia on toinen.... Itse käyn www.selkaklinikka.com toinen linja kalliossa...lue siellä on ihmisten kokemuksia....ja kertoo se on heidän kotisivunsa myös.... ja kerro mikä on tärkeää mitä sulle on tehty....yms....Onnea....:-) niin monet menee leikkaukseen..kun olis toinenkin vaihto ehto......Hyvää syksyä ja joulua...


    • Kun minulla on kipuja ei liikunta tai mikään eri asento auta. kun koskee niin koskee :(

    • Oiskohan95

      Hei viestiketju aloittaja! Miten sinulla nykyään menee? Toivottavasti oireesi ovat helpottaneet. tselläni on 5kk ollut kamala kipu lonkassa ja säteillyt jalkaa pitkin. Nyt epäillään hermo pinnettä.. miten sinulla alunperin löydettiin vauva?

    • Anonyymi

      Minulla vähän yli kuukauden ollut tunnottomuutta ja kipua vasemassa reidessä.
      Välillä tuntuu kuin sähköiskuja tulisi,viime maanantaina oli hermoratatutkimus ja hermopinne todettiin.
      Sain aluksi särkylääkkeitä,nyt muutaman päivän jälkeen ei ole lääkkeistä ollut apua,tuntuu että menee pahempaan suuntaan.
      Rannekanavan hermopinne on operoitu muutama vuosi sitten ja siitä oli apua.

    • Anonyymi

      Hei, etsin taas kerran tietoa tästä vaivasta, että onko iskias vai hermopinne. Minulla ollut n. vuoden verran. Nukuttua saan, en tunne mitään. Seisominen on pahin, tuntuu kuin iho olisi tulessa. Oikean reiden ulkosyrjä kyseessä. Yli 10 vuotta sitten oli oikeassa käsivarressa hermopinne, johon ainoa apu oli kiinalainen akupunktio ja nimenomaan kiinalainen. Kävin fysioterapeutilla ensin, joka myös antoi akupunktiota, mutta se ei auttanut.
      Taidan alkaa selvittämään täällä Tampereella vaihtoehtoja mihin mennä. Suosittelen kaikille!

      • Anonyymi

        Hei , Oletko löytänyt Tampereelta hyvän paikan jossa olet saanut apua akupunktiosta?


    • Anonyymi

      Minullakin melargia n 15 vuotta ,, ilmenee aina parin vuoden välein,,, löysin lääkärin joka osaa pistää kortisonia juuri oikeaan paikkaan…

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      27
      1888
    2. Heikki Silvennoinen petti vaimoaan vuosien ajan

      Viiden lapsen isä Heikki kehuu kirjassaan kuinka paljon on pettänyt vaimoaan vuosien varrella.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      118
      1839
    3. Miksi ihmeessä nainen seurustelit kanssani joskus

      Olin ruma silloin ja nykyisin vielä rumempi En voi kuin miettiä että miksi Olitko vain rikki edellisestä suhteesta ja ha
      Ikävä
      23
      1828
    4. Persut nimittivät kummeli-hahmon valtiosihteeriksi!

      Persujen riveistä löytyi taas uusi törkyturpa valtiosihteeriksi! Jutun perusteella järjenjuoksu on kuin sketsihahmolla.
      Perussuomalaiset
      85
      1610
    5. Onko ministeri Juuso epäkelpo ministerin tehtäviensä hoitamiseen?

      Eikö hänellä ole kompetenttia hoitaa sosiaali- ja terveysministetin toimialalle kuuluvia ministerin tehtäviä?
      Perussuomalaiset
      60
      1432
    6. Sakarjan kirjan 6. luku

      Jolla korva on, se kuulkoon. Sain profetian 22.4.2023. Sen sisältö oli seuraava: Suomeen tulee nälänhätä niin, että se
      Profetiat
      20
      1256
    7. Elia tulee vielä

      Johannes Kastaja oli Elia, mutta Jeesus sanoi, että Elia tulee vielä. Malakian kirjan profetia Eliasta toteutuu kokonaan
      Helluntailaisuus
      37
      1153
    8. Avaa sydämesi mulle

      ❤ ❤❤ Tahdon pelkkää hyvää sulle Sillä ilmeisesti puhumalla Avoimesti välillämme Kaikki taas selviää Kerro kaikki, tahdo
      Ikävä
      38
      1148
    9. Söpö lutunen oot

      Kaipaan aina vaan, vaikkakin sitten yksipuolisesti.
      Ikävä
      11
      1138
    10. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      10
      1127
    Aihe