Suomi24 Keskustelussa on viikonlopun aikana ollut poikkeuksellisen paljon bottien automaattiseti luomia kommentteja. Pahoittelemme tästä aiheutunutta harmia. Olemme kiristäneet Keskustelujen suojausasetuksia ja kommentointi on toistaiseksi estetty ulkomailta.

Orit...

*dreamer*

Mua alkaa ottaan päähän tollanen orien väheksyntä!Orit ovat hienoja hevosia,niillä on upea luonne.Käyn tallilla jossa on yksi ori.Se on 4-vuotias ja kiltti kuin mikä!Olen ratsastellut sillä, ja täytyy myöntää että se on tallin paras ratsu nyt jo , vaikka onkin vielä koulutusvaiheessa!Ei oreja voi "tuomita" niiden oriudesta, kuten ei voi ihmistäkään esim. ihonvärin perusteella!Orit ovat mitä hienompia hevosia, eikä niitä tarvitse väheksyä!!
Oppikaa hyvät ihmiset, etteivät orit ole erilaisia kuin muut hevoset..
ja sanon tässä vaiheessa että tiedän aika monta oria ja kaikki ovat kilttejä ja varmoja ratsastaessa, eli kukaan ei voisi sanoa etten voi sanoa millaisia orit todella ovat kun en tunne muutakuin yhden orin.Mä tunnen ihan niinku 8 oria.

14

735

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • onsku

      oot aivan oikeessa meillä oli kotona yks ori ja se ois sopinu vaikka pikkulapeselle se on nii kiltti. mut se ruunattii täs pari vuottaa sitten kun se on ravihevonen ni se vaa hörhötteli tammojen perää eikä keskittyny juoksemiseen,mutta olet oikeassa ei orja saa tuomita on ne jotkut kilttejä

      • Xtina_

        mullakin on 2 vuotias ori tuol tallis ja sil ei muita pahoja tapoja ku näykkiminen. Oriiden (kuten tammojen ja ruunienkin) käytös johtaa siitä miten niitä on käsitelty / käsitellään.
        ottakaa kantaa!


      • *dreamer*
        Xtina_ kirjoitti:

        mullakin on 2 vuotias ori tuol tallis ja sil ei muita pahoja tapoja ku näykkiminen. Oriiden (kuten tammojen ja ruunienkin) käytös johtaa siitä miten niitä on käsitelty / käsitellään.
        ottakaa kantaa!

        Niinhän se on että hevosessa ei yleensäkään oo mitään "vikaa", "viat" johtuu usein omistajasta/hoitajasta tms.

        Tuolla orilla jota hoidan niin silläkin on tapana näykkiä, ja se johtuu siitä kun orin toinen hoitaja on syöttänyt sille esim. kauraa kädestä ja sitten alkanut lyödä sitä päähän, kaulaan ym ilman syytä ja jos ori ei silloin tehnyt mitä sen ed.hoitaja halus niin eikun vaan raippa tai jokin muu esille!Siitäpä sitten ori onkin oppinut tapansa...


      • orinomistaja
        *dreamer* kirjoitti:

        Niinhän se on että hevosessa ei yleensäkään oo mitään "vikaa", "viat" johtuu usein omistajasta/hoitajasta tms.

        Tuolla orilla jota hoidan niin silläkin on tapana näykkiä, ja se johtuu siitä kun orin toinen hoitaja on syöttänyt sille esim. kauraa kädestä ja sitten alkanut lyödä sitä päähän, kaulaan ym ilman syytä ja jos ori ei silloin tehnyt mitä sen ed.hoitaja halus niin eikun vaan raippa tai jokin muu esille!Siitäpä sitten ori onkin oppinut tapansa...

        oriit ei kyllä kaikille ihmisille sovi, mutta jotkut tammathan on ihan kamalia kiimassa. ja kun miettii asiaa niin tuntuu et oriit on oikeasti rauhallisia ehkä jopa tammoja rauhallisempia toki niitä tammat kiinnostaa.

        minä sain 15 vuotiaana ensimmäisen oman pollen. ja se on ori. se on minulla vieläkin ja on edelleen ori.

        en sitä ole ruunannut kun on ollut niin kiltti oriksi.

        vaikka yksi tuttu on sitä ehdottanutkin. (välillä oikein raivoten ja kertomalla miksi sitä ei orina kannattaisi pitää...)

        hän itse ei ole löytänyt sopivaa hevosta, hänestä voi sanoa että vaihtaa kuin mustalainen hevosta.

        hänellä on ollut entisiä ravureita jotkut vielä kilpaileet toiset ratsuiksi koulutettu. ollut 4 vuotiaita ja taas yli 10 vuotiaita...

        ruunia, tammoja ja oreja.

        viime keväänä hän osti ison lv-orin (ex-ravuri) eräänä päivänä se vei häntä mennessään pitkin kylää eikä millään meinannut rauhoittua...

        sen hän ruunasi ja myi... ei ollut hyvä vaikka 18 v. kokemus hevosista...


      • Jannikki
        *dreamer* kirjoitti:

        Niinhän se on että hevosessa ei yleensäkään oo mitään "vikaa", "viat" johtuu usein omistajasta/hoitajasta tms.

        Tuolla orilla jota hoidan niin silläkin on tapana näykkiä, ja se johtuu siitä kun orin toinen hoitaja on syöttänyt sille esim. kauraa kädestä ja sitten alkanut lyödä sitä päähän, kaulaan ym ilman syytä ja jos ori ei silloin tehnyt mitä sen ed.hoitaja halus niin eikun vaan raippa tai jokin muu esille!Siitäpä sitten ori onkin oppinut tapansa...

        oreilla voi muutenki olla jotain "pallien aiheuttamaa häiriötä" vaikka niitä olis aina kohdeltukin "oikein". Ori on vaan terve jos se vähän kävelee kahdella jalalla - kunhan ei päälle tuu =)


    • Shadow

      Mun eka (!) hevonen oli komea oripoika, silloin kuusi vuotias, kiltti kuin mikä ja niin helppo käsitellä, vaikka poika oli julmetun suurikin vielä.Kyllä se on niin, että se on ihan heppa kohtanen juttu, minkälainen luonne on. Toiset on oikeen "macho" poikia ja toiset taas niitä lampaita... ;)Mulla on ollut passeina monta oria, monenlaisilla luonteilla höystetty.

    • Jannikki

      Kuinkahan monesti munki ori on haukuttu hulluksi tappajaksi =) Ei se ees oo paha, sellanen kakara vaan vielä. Ei tuu päälle, näykkiä voi välillä ja vaatteista ottaa kiinni vieraita ihmisi´ä ja talutella taluttajaa, muttei mitään sen kummempaa. Kaikki nuoki saa hallintaan ku vaan työstää sen kans =)

    • Exito

      Oreja ei tosiaankaan sais haukkuu tai sortaa.
      Nehän ovat samanlaisia kun tammat, kiimassa luonne saattaa muuttuu aivan kauheaksi (ainakin kun tamma on lähettyvillä) ja muuten on lauhkea kuin lammas.

      Mutta miettikääpä millaisia ootte itse muurosiässä. =)
      Hormoonit hyrrää ja täytyy kokeilla että kuka on pomo äippä ja isukki vai minä ihan ite.
      Lähes sama juttu orillakin, Täytyy aina kokeilla että kumpi on pomo omistaja vai hevonen. ;)

      • orinomistaja

        munkin oria on sanottu tappokoneeksi vaikka ei se oo tappokone. mutta kyllä huomaa et hevoset aistii ihmisestä jos se on paha tai muistaa et se on tehnyt pahaa sille.

        yksi juttu muuten, oletteko huomanneet eu:n hevostukiasiaa??

        kun sain sen orini yksi tuttu käski kysyyn hevostuesta kun hänen tyttärensä sai sitä tukea kun sillä oli hevonen.

        no muuten olisin saanut tukea mutta orini on "liian vanha" tukea "muista hevosista" saa jos ne on 1-3 vuotiaita.

        mutta tukeen tarvitaan 1 hevosyksikkö. muu 1-3 vuotias hevonen on vain 0,6 yksikköä.

        suomenhevosistahan saa tukea. minun piti ostaa yksi suomenhevosruuna ja kysyin tuesta, no suomenhevonen ruuna/ori on 0,85 yksikköä, suomenhevostamma on 1 yksikkö joten siitä saa tukea. myös muista vähintään kerran varsoneista tammoista saa tukea, ne täyttävät sen 1 hevosyksikköä.

        minun pitäisi siis omistaa 2 suomenhevosoria/ruunaa tai 1 tamma niin saisin tukea.

        minusta olisi hyvä että myös suomenhevosruunasta tai orista saisi tukea. kun puhutaan että suomenhevoset ovat häviämässä.

        ja oreista ja ruunista saa vain 1-3 vuotiaina tukea???

        minusta tämä on syrjintää oreja ja ruunia kohtaan.

        ja jos kyse on lisääntymisestä, niin jos on vaan pelkkiä tammoja eikä oreja niin milläs sitä varsoja hankit...


      • Jannikki
        orinomistaja kirjoitti:

        munkin oria on sanottu tappokoneeksi vaikka ei se oo tappokone. mutta kyllä huomaa et hevoset aistii ihmisestä jos se on paha tai muistaa et se on tehnyt pahaa sille.

        yksi juttu muuten, oletteko huomanneet eu:n hevostukiasiaa??

        kun sain sen orini yksi tuttu käski kysyyn hevostuesta kun hänen tyttärensä sai sitä tukea kun sillä oli hevonen.

        no muuten olisin saanut tukea mutta orini on "liian vanha" tukea "muista hevosista" saa jos ne on 1-3 vuotiaita.

        mutta tukeen tarvitaan 1 hevosyksikkö. muu 1-3 vuotias hevonen on vain 0,6 yksikköä.

        suomenhevosistahan saa tukea. minun piti ostaa yksi suomenhevosruuna ja kysyin tuesta, no suomenhevonen ruuna/ori on 0,85 yksikköä, suomenhevostamma on 1 yksikkö joten siitä saa tukea. myös muista vähintään kerran varsoneista tammoista saa tukea, ne täyttävät sen 1 hevosyksikköä.

        minun pitäisi siis omistaa 2 suomenhevosoria/ruunaa tai 1 tamma niin saisin tukea.

        minusta olisi hyvä että myös suomenhevosruunasta tai orista saisi tukea. kun puhutaan että suomenhevoset ovat häviämässä.

        ja oreista ja ruunista saa vain 1-3 vuotiaina tukea???

        minusta tämä on syrjintää oreja ja ruunia kohtaan.

        ja jos kyse on lisääntymisestä, niin jos on vaan pelkkiä tammoja eikä oreja niin milläs sitä varsoja hankit...

        Kaikista 1-3-vuotiaista hevosista saa muistaakseni tukea (jos niillä on paperit). Suokeista saa tukea, jos on tarpeeksi peltoa omistuksessa hevosen lisäksi (en muista kuinka se meni). Muistaakseni myös siitosoreista sai tuen....


      • orinomistaja
        Jannikki kirjoitti:

        Kaikista 1-3-vuotiaista hevosista saa muistaakseni tukea (jos niillä on paperit). Suokeista saa tukea, jos on tarpeeksi peltoa omistuksessa hevosen lisäksi (en muista kuinka se meni). Muistaakseni myös siitosoreista sai tuen....

        eli mun orilla on paperit. ja peltoa löytyy ylittekin se määrätty määrä. mut siitä ei saa tukea. ei meillä päin ainakaan vaikka sitä käyttäisi siitoskäytössä.

        sillä suomenhevosellakin olis ollut paperit ok ym. mutta siitä ei olisi saanut tuka ellei olisi hankkinut toisenkin rsuomenhvosruunan tai orin.

        suomenhevostammasta, ponitammasta tai muusta tammasta joka vähintään kerran on varsonut/ varsoo tuki aikana, saa tukea.

        1-3 vuotiaasta ´saa tukea jos yksiköitä tulee 1 hevosyksikkö, mutta 1-3 vuotiaasta muusta hevosesta (ponit, ruunat, oriit, tammat jotka ei ole varsonet)on 0,6 hevosyksikköä.

        näin meille on selitetty, en tiedä onko se sitten eri muualla. mutta tuskin, ei kai kunta voi yksin päättää millaiset tukiasiat sillä on???!!


    • *tanzu*

      Olen kanssasi aivan samaa mieltä... Ei oreja kannata väheksyä...jos oreja ei olis ni hevoset kuolis sukupuuttoon...
      Ja mun mielest orit ovat paljon lempeempii kuin tammat tai ruunat... Mulla ei ole yhtään hevosta mmut hoidan melkein 2 vuotiasta oria... ja sillä on nyt ollu vähän tyhmää aikaa, mut kyl sen ymmärtää... onhan nyt kevät tulossa!!!
      Hyvää kevättä kaikkille orien ystäville!!!

    • pepper
    • Anonyymi

      mä vein eilen mun orin teuraaks ku tappo meijän maharajahin jälkeläis tamman.. tamma oli vuotias

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Millä voin

      Hyvittää kaiken?
      Ikävä
      92
      2421
    2. Jotain puuttuu

      Kun en sinua näe. Et ehkä arvaisi, mutta olen arka kuin alaston koivu lehtiä vailla, talven jäljiltä, kun ajattelen sinu
      Ikävä
      101
      2133
    3. Haluan sut

      Haluatko sinä vielä mut?
      Ikävä
      83
      1780
    4. Hei A, osaatko

      sanoa, miksi olet ihan yhtäkkiä ilmestynyt kaveriehdotuksiini Facebookissa? Mitähän kaikkea Facebook tietää mitä minä en
      Ikävä
      45
      1575
    5. Haluaisin aidosti jo luovuttaa ja unohtaa

      Ei tästä mitään tule koskaan.
      Ikävä
      78
      1556
    6. Ampuminen Iisalmessa

      Älytöntä on tämä maailman meno.
      Iisalmi
      11
      1505
    7. Pohjola kadulla paukuteltu

      Iltasanomissa juttua.
      Iisalmi
      33
      1468
    8. 54
      1340
    9. Synnittömänä syntyminen

      Helluntailaisperäisillä lahkoilla on Raamatunvastainen harhausko että ihminen syntyy synnittömänä.
      Helluntailaisuus
      87
      1296
    10. Mitä tämä tarkoittaa,

      että näkyy vain viimevuotisia? Kirjoitin muutama tunti sitten viestin, onko se häipynyt avaruuteen?
      Ikävä
      30
      1219
    Aihe