Imppaava hevonen ja sen ruokinta

Sanne111

Tämän saman viestin olen pistänyt toisen foorumin puolelle, tässä kopio:

Hevoseni imppaa siis ilmasta, ja tekee sitä jatkuvasti, joskus jopa alkukäynnin ajan. Hevonen on tullut todella huonoista ja stressaavista oloista, joten imppaaminen on todella juurtunut ongelmaksi.

Tällä hetkellä hevosellamme on seuraavat asiat kunnossa:

- Iso tarha ja kavereita
- Pidetään ulkona klo. 9-19 kesäisin, mahdollisimman pitkään talvisinkin
- Heinää ollaan lisätty
- Imppauspantoja ostettu jo kaksi kpl (Miracle Collar ja tavallinen), imppaa kuitenkin vaikka olisi kuinka tiukalla
- Karsinassa leluja ja virikkeitä ettei aika käy tylsäksi
- Säännöllinen päivärytmi
- Ei kilpailuja, turhia matkoja tai stressaavia tilanteita
- Kävellytetään vapaapäivänäkin, jotta ilmat saadaan vatsasta pihalle

Hevosella oli kerran pieni kaasuähky kun tuli meille. Tuolloin sillä ei kuitenkaan oltu vielä koskaan käytetty imppauspantaa, vaikka oli kolmen vuoden verran impannut edellisessä kodissaan (!).

Heinäkuu 2006:n jälkeen ei ole ollut ähkyilyn oireita. Ilmaa kertyy vatsaan, jonka huomaa aina aamuisin tallilla. Ilma yleensä tulee ulos kun tekee maasta käsin esim. pohkeenväistöä tai kun menee ratsastamaan. Ennen mahavyön kiristämistä kunnolla on kävellytettävä sitä, jotta ilma tulee ulos.

Joka kerta kun hevosella on ilmaa mahassa, on poika kovin äkäinen (eikä mikään ihme). Harjaaminen ei ole sen mielestä mukavaa, koska se varmasti sattuu, tai poika on muuten vain pahalla päällä vatsaongelmien takia.

Eläinlääkärille ollaan puhuttu hevosen ongelmasta useita kertoja, mutta tällä ei ole ollut muita vastauksia kuin että imppauspantaa on pidettävä aina kaulassa, ja että pellavarouhetta on hyvä syöttää.

Pellavarouhe ei auttanut, ja on vaikea saada yhteyttä eläinlääkäriin jolla on mahdollisuus tehdä tähystys (että onko mahahaavaa, mikä varmasti on).

Sen jälkeen kun imppauspantaa alettiin käyttämään, on poika laihtunut hurjasti (40kg vuodessa). Laihtuminen olikin päämääränä, sillä hevonen oli ihan pulla kun meille tuli. Mietin kuitenkin, onko jotain tehty väärin. Kun ei eläinlääkärikään tiedä...

Otin yhteyttä USA:han asti Feedmark-nimiseen paikkaan, jossa valmistetaan hevosille erikoisrehuja. Sieltä olen saanut hirveästi neuvoja rehujen suhteen, ja olemme pikkuhiljaa siirtymässä Krafftin alfafa-tuotteeseen. Tällä hetkellä olemme yrittäneet Fibergiä, mutta koska siinäkin on kauraa, jätämme sen hiljattain pois ruokinnasta (imppaavalle hevoselle ei kauraa).

Hevonen saa nyt kuivaa heinää _ainakin_ neljä kertaa päivässä. Tällä hetkellä yhteensä ainakin 8kg päivässä. Hevonen on 450kg painava eestinhevonen.

Mitä tältä viestiltä haluan, on keskustelua omistajien kanssa joilla on imppaavia hevosia.

9

9767

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • sama ongelma!!

      Meijänkin hevosemme imppaa, tosin ei ilmasta! Miksi ei saisi imppaavalle hevoselle antaa kauraa..??

      • Sanne111

        Imppavalle hevoselle (ainakin sellaiselle, jolla on vatsahaava) ei kannata antaa kauraa. Tämä sen takia, koska vatsahaavainen tai mahdollisesti vatsahaavainen hevonen tarvitsee hyvän olon vatsalleen, ja hyvä olo tulee muunmuassa kuitupitoisesta rehusta.

        Imppava hevonen tarvitsee mahdollisimman paljon pureskeltavaa, eli kuitupitoista ruokaa ja korsirehua, koska niitä pureskellessa suussa erittyy paljon enemmän sylkyä kuin kauraa syödessä. Sylky auttaa vatsahaavaan, sillä antaa hoitavan kerroksen vatsaan.

        Tällaisen vastauksen sain USA:sta Feedmarkista.


      • minztukka
        Sanne111 kirjoitti:

        Imppavalle hevoselle (ainakin sellaiselle, jolla on vatsahaava) ei kannata antaa kauraa. Tämä sen takia, koska vatsahaavainen tai mahdollisesti vatsahaavainen hevonen tarvitsee hyvän olon vatsalleen, ja hyvä olo tulee muunmuassa kuitupitoisesta rehusta.

        Imppava hevonen tarvitsee mahdollisimman paljon pureskeltavaa, eli kuitupitoista ruokaa ja korsirehua, koska niitä pureskellessa suussa erittyy paljon enemmän sylkyä kuin kauraa syödessä. Sylky auttaa vatsahaavaan, sillä antaa hoitavan kerroksen vatsaan.

        Tällaisen vastauksen sain USA:sta Feedmarkista.

        mun hevonen imppasi ennen aidasta tms,mut tänää näin ekan kerran sen imppaavan ilmasta!olin pitänyt sähköjä tarhassa,tervannu karsina lautoi..tänää otin imppauspannan käyttöö!saako sitä käyttää ratsastaes?saako sen jättää yöksi kaulaan?kuinka kireellä se saa olla?


      • Sanne111
        minztukka kirjoitti:

        mun hevonen imppasi ennen aidasta tms,mut tänää näin ekan kerran sen imppaavan ilmasta!olin pitänyt sähköjä tarhassa,tervannu karsina lautoi..tänää otin imppauspannan käyttöö!saako sitä käyttää ratsastaes?saako sen jättää yöksi kaulaan?kuinka kireellä se saa olla?

        Ratsastuksessa pantaa ei saa pitää, mutta muuten pidän pantaa kaulassa jatkuvasti.
        Imppaavan hevosen kohdalla kannattaa kuitenkin mielummin miettiä syytä imppaamiseen, eikä estää imppaamista.
        Me ollaan mietitty vatsan tähystystä, joka tapahtuu eläinlääkärin luona. Epäilen, että meidän hevosen kohdalla kyseessä voi olla mahahaava.

        Jos hevonen imppaa, voi olla kyseessä myös se, että se saa liian vähän tai liian huonoa heinää. Me annetaan heinää hevoselle jatkuvasti. Heinän pitää olla kuivaa, mutta ei pölyistä. Vihreää ja hyvältä tuoksuvaa.


      • +plussa+
        Sanne111 kirjoitti:

        Ratsastuksessa pantaa ei saa pitää, mutta muuten pidän pantaa kaulassa jatkuvasti.
        Imppaavan hevosen kohdalla kannattaa kuitenkin mielummin miettiä syytä imppaamiseen, eikä estää imppaamista.
        Me ollaan mietitty vatsan tähystystä, joka tapahtuu eläinlääkärin luona. Epäilen, että meidän hevosen kohdalla kyseessä voi olla mahahaava.

        Jos hevonen imppaa, voi olla kyseessä myös se, että se saa liian vähän tai liian huonoa heinää. Me annetaan heinää hevoselle jatkuvasti. Heinän pitää olla kuivaa, mutta ei pölyistä. Vihreää ja hyvältä tuoksuvaa.

        Onko kellaan kokemuksia imppaavien hevosten leikkauksista?


    • Minä vaan

      Mitä tarkottaa imppaaminen :D

    • hevosen omistaja

      mun hevonen impaa ilmasta. mut se on pihatossa ja sillä on kaveriki siel. mut se vaa impaa. sillä on tylsää ku on pimeetä ja märkää ja kylmää. se alottaa imppaamisen silloin syksyllä ja lopettaaa keväällä. voiko sinne laittaa jotain syötävää mut sillain ettei se lihota????? ja mitä sinne vois laitaaa.

    • Halloo
    • GoldenInca

      Kokeilkaa semmosta tuotetta kuin NAF:in Pink Powder. Se rauhottaa ja tasapainottaa hevosten mahaa. En kyllä tiiä mistä sitä saa tilattuu, asun ite nimittäin Englannissa. Täällä laukkahevoset imppaa sen takia kun niillä ratsastetaan tosi raskaasti tyhjillä mahoilla ja kaikki mahanesteet polttaa mahaa sekä ne ei saa paljoa heinää mutta saa todella paljon kauraa (jotta kuumuisi mutta ei liho) niitten maha on ihan sekaisin jo tuosta huonosta ruokavaliosta. Eikä auta että ne on sisällä koko ajan ja hirvee stressi päällä.
      Googlasin hieman että millasia tuotteita Suomessa on saatavilla ja tämmöinen sivu kuin http://www.betterchoice.fi/betterchoice_yrttisekoitukset.php tuli vastaan, kuulostaa hyvältä, kannattaa varmaan kokeilla.

      Mä en ainakaan käyttäs sitä imppauspantaa.

      Mulla on oma hevonen, entinen laukkaratsu joka imppasi. Nykyisin ei enää, annoin sille tuota pink powderia, allen and pagen calm &condition ruokaa ( soveltuu hevosille joilla on ruoka-allergia) oli paljon ulkona sekä oli se tietty rutiini joka päivä. Yhessä vaiheessa se joi vettä aina ruoan jälkeen, varmaan koska ei pahemmin laukka-ajoilla saanut ruokaa joten halusi tuntea olon täydeksi (joi etenkin jos en antanut impata) harmi vaan kun juominen ruoan jälkeen vaa tyhjentää mahan ja lisää muita ruoansulatusongelmia mutta onneksi se ei enää nii tee :) toivottavasti autto

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Haistoin ensin tuoksusi

      Käännyin katsomaan oletko se todellakin sinä , otin askeleen taakse ja jähmetyin. Moikattiin naamat peruslukemilla. Tu
      Ikävä
      3
      983
    2. Tähdet, tähdet -tippuja Kake Randelin tilittää avoimena: "Tämä on viihdyttämistä, eikä sitä..."

      ISO kiitos Kake lauluistasi!Nyt ei vaan studioyleisö lämmennyt. Olet legenda! Lue Kake Randelinin mietteet: https://w
      Tv-sarjat
      18
      956
    3. En koskaan

      Aliarvoinut, nauranut/pitänyt pilkkana, tai ajatellut mitään negatiivista sinusta. Jos nämä asiat uskot ja luotat sen v
      Ikävä
      49
      850
    4. Martinasta kiva haastattelu Iltalehdessä

      Hyvän mielen haastattelu ja Martina kauniina ja raikkaan keväisenä kuvissa.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      224
      741
    5. Nainen, olet kaipaillut seuraani

      Tiedän sen, kuulen sen. Sinulla ei ole muita joiden kanssa voisit niistä asioista keskustella joista keskustelet kanssan
      Ikävä
      76
      737
    6. Kirjoitit joskus minulle tietäen

      Että se olin minä.
      Ikävä
      46
      719
    7. Vornanen alkaa olla kusessa

      Kaikki vanhat synnit on kaiveltu esiin ja niitä tosiaan näyttää olevan. Poliisin asussa esiintyminen vaaliteltalla, työt
      Joensuu
      82
      702
    8. Emme näe enää koskaan

      Näin ainakin uskon. Mutta ei hätää, et menetä yhtään mitään minussa. Sen kai jo tiesitkin. Hyvää vappua ja kesää. Toivon
      Ikävä
      34
      697
    9. Mitäs meinaatte vappuna

      ikävöivät ihmiset?
      Ikävä
      108
      684
    10. Mitä teet mies

      Tälleen vappuaattona? Mietityttää, että onkohan sulla joku nainen, jonka kanssa vietät vapun? 😔
      Ikävä
      20
      670
    Aihe