Joo tää on sairasta...

mut kumminki

Mitä mieltä olette syömisestäni? Syönkö ihan ok, vai liian vähän? Itse olen tokan kannalla mutta en kuitenkaa tiiä! Joskus iskee kyllä kamalia ahmimiskohtauksia, yritän kovasti oksentaa -.- Painan 48-50 kg ja olen 166-167 cm pitkä... Liikun päivittäin mitä nyt koulussa yms. sellasen n.45 min kävelylenkin ja sitten illalla juoksen sellaset 4km suht reipasta/ kevyttä vauhtia. No mutta kuitenki asiaan! eli tässä tavallinen ruokalistani:

Aamu: Yleensä joku hedelmä tai puolikas siitä (omena useimmiten)
Koulussa: Vähän sitä ruokaa mitä onkaan.
Kotona: Melko normaalin annoksen ruokaa.

Illalla en yleensä syö mitää koska se kuulemma lihottaa koska sitä energiaa ei pääse yöllä nukkuessaan käyttämään mihinkään.. Jos taas iskee karrrmea nälkä ja syön ihan vaan jotakin pientäkin alkaa heti itkettämään ja huono omatunto iskee päälle ;__; Tiedän että tämä ei ole normaalia... En kuitenkaan varmasti kerro kenellekään, enkä mitenkään itsellekään oikeastaan myönnä että minulla on syömishäiriö. Ei ei eiiii, ei ole. Tänäänkin alkoi suututtamaan ja ärsyttämään enemmän kuin suunnattomasti kun isä alkoi jotain paskaa kälisemään ja käski vaa'alle. Oikeasti teki mieli vaan lyödä sitä kusipäätä. Iltalenkkikin meni pilalle sen typeryksen takia -.-

Noi ruuat on aika normaaleja, ei mitään dieetti ruokia mut ei mitää rasvasiakaan.
Oon kuullu et jos liikkuu paljon ja syö suht.vähän ni lihakset lähtee ja jää vaan läski. En tod. haluu et mulle käy noi! (mut enhän mä syö kovin vähä! en tiiä!)

No mut mitä mieltä ootte?
Kertokaa omia kokemuksianneki, jos jaksatte, kiitos :)

7

790

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • eppu__

Sä syöt ihan liian vähän. Tällä palstalla on niin naurettavia juttuja siitä, miten ihmiset muka laihduttaa. Etkö tajua, että jos et syö, sun elimistö menee säästöliekille ja silloin et laihdu. Jos söisit kunnolla, energiantarpeesi mukaan ja liikkuisit, niin silloin voisit laihtua ja huomattavasti terveellisemmin. Nyt käy niin, että tulos on sama, kuin että söisit riittävästi (siis painossa), mutta lihakset surkastuu, sun elimistö voi todella huonosti, koska et saa riittävästä ravintoaineita. Mistäs saat kalsiumia? Kohta sulla on osteoporoosi. Onko kivaa, kun jalat menee alta alle 20-vuotiaana? Osteoporoosia ei sitten muuten voi oikeastaan parantaa. Ei voi muuta sanoa, kun pelleilyä omalla hengellä ja elämällä. Mutta jokainenhan tekee niinkuin itse tahtoo. Voi sanoa, että "et vaan osaa". Vähän nyt järkeä päähän.

• laihtumisongelmainen

Tiedät itsekin, että syöt liian vähän. Olen lähes saman pituinen kuin sä, ja tiedän siksi, että painosi on liian vähän. Itse lähes sairastuin aikanani anoreksiaan, mutta vältin sen onneksi sillä, että asetin tavoitepainon itselleni - "normaalipainon" alarajan (löydät sen kyllä painoindeksisi laskemalla). Aina, jos paino on tuon alle, teen normaalin syömisen lisäksi iltaisi terveellisiä herkkuja, esim. marjarahkaa, enkä muutenkaan säästele tai mieti, syönkö liikaa.
      Jos paino taas alkaa nousta kovin paljon ja olo on tukala, syön muuten normaalisti, mutta jätän herkut pois. On toiminut hyvin, paitsi että välillä meinaan sortua samaan kuin sinä nyt, eli liian pienee ruomamäärään. Muista, että kun illalla on nälkä, se on merkki elimistösi liian vähäisestä energiansaannista!

• täysin normaalia

ja jos syö vielä vähän,niin ei pitäisi tuntea mitään huonoa omaatuntoa,paitsi jos haluaa parantua ja syö edelleen vähän,ei ihme jos kolkuttaa.Mutta jos ylipäätänsä siitä,että syö,potee huonoa omaatuntoa, on sairasta...Syöminen on yksi maailman luonnollisimmista asioista!

• yksäiti

Lapseni on anoreksian vuoksi nenä-mahaletkuhoidossa. Tilanteesi on vaarallinen.Syöt aivan liian vähän.Tuolla ruokamäärällä tilasi romahtaa nopeasti. Kun elimistö ei saa tarpeeksi ruokaa, se alkaa polttaa omia voimavarojaan. Ensiksikin sisäelinten, sydämen ja aivojenympäriltä häviää niille välttämätöntä rasvakerrosta( vaikuttaa myös hormonitoimintaan ja myöhemmin ajatteluun ja keskittymiseen). Kun et syö, elimistö saa viestin, että kyseinen henkilö näkee nälkää. Niinpä sydän alkaa lyödä hitaammiin ja samoin verenpaine voi laskea vaarallisen alas. Tyttäreni lähti noilla sinun lukemillasi hoitoon, koska elimistö oli niin heikossa kunnossa. Eli tiedätkö veriarvosi, sykkeesi, verenpaineesi, hormoniarvosi? Uskallatko ottaa tietoisen riskin oman terveytesi kustannuksella?

• --aloittaja--

söisin vielä illalla jonkin verran? Sittenhän se olisi oikeastaan aika normaalia vai kuinka. ja liikkuisin saman verran. nykyinen tavoitteeni on että en syö 6 enää mitää, mutta mitä jos söisin vielä illalla vaikka klo 8... jotain ehdotuksia, olisin todella kiitollinen

• --aloittaja--

Enkä muuten ole kovinkaan laiha että oikeesti. Näytän ihan normaalilta, kädet ehkä vähän kapeammat mitä nyt tavallisesti ja ''selkäluut'' (siis ne 2 isoa, anteeksi en muista niiden oikeaa nimitystä!) näkyy vähän selvemmin siinä kaikki.

• yksäiti
        --aloittaja-- kirjoitti:

Enkä muuten ole kovinkaan laiha että oikeesti. Näytän ihan normaalilta, kädet ehkä vähän kapeammat mitä nyt tavallisesti ja ''selkäluut'' (siis ne 2 isoa, anteeksi en muista niiden oikeaa nimitystä!) näkyy vähän selvemmin siinä kaikki.

Sinun pitää ehdottomasti syödä illalla. Muuten kehosi saa viestin, että jälleen on tulossa nälkäkausi ja elimistö tekee kaikkensa saadakseen aivoille, sydämelle ym ravintoa. Laskin juuri, että sinun tapauksessasi päivän energiankulutus on 1500kcal, mikäli et liiku yhtään. Tämä tarkoittaa suurin piirtein sitä, että makaat päivät sängyssä. Saat siis syödä vielä enemmän, etkä sittenkään liho, jos syöt säännöllisesti ja terveellisesti. Vielä tuosta laihuudesta. Oman tyttäreni sairastuminen oli täysi yllätys kaikille. Voit olla syömishäiriöinen, vaikka näyttäisit melko normaalilta ja toisaalta, itse olet kaikista huonoin tällä hetkellä arvioimaan ulkonäköäsi. Toivoisin, että etsisit asiallista tietoa anoreksiasta, etkä missään nimessä usko tällaiselta palstalta saamiasi ohjeita. On huolestuttavaa, jos toinen sairas neuvoo toista sellaisessa tilanteessa, kun ei itsekään halua parantua.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Immu otti pataan

Olen pettynyt, hänen piti viedä Stagalaa kuin litran mittaa - mutta kuinka kävikään? Voi hemmetti sentään.... Ääääääh!
      Kotimaiset julkkisjuorut
      144
      2480
    2. Näetkö feminismin uhkana

Vai mahdollisuutena kun deittailet naisia? Mitä miehet mieltä feminismistä?
      Ikävä
      197
      1173
    3. Tykkäätkö halaamisesta?

Minä en. Tänään tuttava, jolle olen maininnut että en pidä halaamisesta, yritti halata minua ja olen vieläkin ihan raivo
      Maailman menoa
      113
      1081
    4. Hinduilu on suurta eksytystä

tekosyvällinen tarina uppoaa moneen. Harhautusta todellisen Jumalan yhteydestä. Kuka haluaisi nähdä sielunvaelluksessa
      Hindulaisuus
      389
      940
    5. Malmin tapaus on järkyttävä

Kolme ulkomaalaistaustaista miestä raiskasi nuoren tytön tavalla, jota ei meinaa uskoa todeksi. Mikä voisi olla oikeampi
      Maahanmuutto
      298
      901
    6. Mitkä asiat teidän elämässänne on

Tällä hetkellä parasta?
      Ikävä
      66
      868
    7. Kyllä me vaan

Tykätään toisistamme ❤️ siinä ei ole mitään väärää kenellekään
      Ikävä
      53