Kahlattuani keskusteluja loputtomalta tuntuvan määrän läpi päätin luovuttaa ja kysyä suoraan viisaammiltani.
Seuraavanlaiset asiat siis mietityttävät pientä kulkijaa...
veneessäni on Volvon AQ120B moottori 270 vetolaitteella. Kone tuntuu siltä ettei kaikki säädöt ole ihan kohdillaan ja sitä on viritelty tietoni mukaan seuraavasti:
- porattu kai ensimmäiseen ylikokoon (nyt 2,3 ?)
- Kaasareina 2 kpl solex 44pai
- Nokka-akselista ei tietoa
Kone vaeltaa tyhjäkäynnillä noin 100 rpm kun tyhjäkäynti noin 1000. ennakkoa lampulla katsottuna on tuolloin 10 astetta.
Palstoja tutkiessani olen huomannut että ilmeisesti koneessa pitäisi olla alkujaan 1 kpl solex 44 pnh kaasari ja a-nokka. Onkohan tuo 2 x 44pai ihan ok ? Ja lisäksi mistähän saisi tietoa kaasareiden perus-säädöstä ko. kokoonpanossa ? Vastaavia vaellus-ongelmia on mainittu jos kaasarissa tai kaasareissa on ollut imuvuotoja... miten imuvuodon voi todeta ?
Vene painaa hieman yli 1000 kiloa ja nykyisen potkurin (ei tietoa noususta) kanssa kulkee noin 21 kn / 4400 rpm (kyydissä 2 henk.) Ihmetyttää se että kun painelen kaasun pohjaan niin kierrokset nousevat aina 5200 kierrokseen, mutta vauhtia ei tule lisää kuin noin 4 solmua. Mikä tuollaisella koneella pitäisi olla marssissa kierrosluku ? Mikähän ylipäätään olisi sopiva teho-painosuhde tämänkaltaiseen veneeseen. (finmar sea cabin)
Olen aika uusi moottoriveneilyharrastaja, joten tiedot on vielä aika vähäiset em. asioista.
Voisiko joku hieman (tai paljon) viisaampi valaista vähän edellämainituissa asioissa...?
Jo etukäteen suurkiitos mahdollisista vastauksista !
-Pekka
Volvo Penta AQ120B + 2x solex 44PAI
12
6169
Vastaukset
- terassihai
hiukan oudolta tuntuu tuo kieroksien nousu nopeuteen nähden !!? ja aika kovin myös kiertää mutta voi olla ihan normit tuolle koneelle.. mulla ei ainakaan tuu oikeastaan yhtään kieroshävikkiä nopeuteen nähden
Mikä vene se on ?
Jos on plaanipaatti niin nopeutta kyllä pitäisi olla rutkasti enemmän noilla luvuilla ? mutta sitä se ei taida olla vai ?- se juu
Jep, eli kyllä se plaanipaatti on... finmar sea cabin.
Kyselin vanhalta omistajalta ja sain vastaukseksi että koneeseen on vaihdettu imusarja, kaasuttimet, liekkilukot, koppa ja bensapumppu mallista 250... Vakiona siis kone vissiinkin yhdellä kaasarilla ???
Ja koneen kierrokset pitäisi olla 5000 maksimi.
-Pekka
- AQ120
Moi,
Noista kierrosluvuista: mulla on tuo sama kone virittämättömänä (108hv) omassa 800-kiloisessa veneessäni. Mikäli muistan ohjekirjan oikein, niin koneen maksimikierroksiksi ilmoitetaan n. 5000, mutta jatkuvaan kuormitukseen suositeltiin hieman pienempää (10%?) kierroslukua. Itse ajan aina kierrosalueella 3500-4000, jolloin nopeus on 18-22kn. Tuo 4400rpm on varmaan vielä ihan ok, mutta yli viiden tonnin en vanhaa Volvoa raaskisi kierrättää.- kovaa menee...
Mitenkä kovasti sulla kulkee huipuilla ?
-Pekka - AQ120
kovaa menee... kirjoitti:
Mitenkä kovasti sulla kulkee huipuilla ?
-PekkaMoro. Mulla ei ole lokia, joten ihan tarkkaa nopeutta en osaa sanoa. Uskoisin huippujen olevan jossakin 27 solmun paikkeilla. Koskaan en kuitenkaan ole ajanut paaki pohjassa.
Tuli vielä mieleen, että jos koneesi ottaa kauhean "helpolla" kierroksia aina sinne viiden otnnin pintaan, niin yksi syy voisi olla liian loiva potkuri. - testiin
AQ120 kirjoitti:
Moro. Mulla ei ole lokia, joten ihan tarkkaa nopeutta en osaa sanoa. Uskoisin huippujen olevan jossakin 27 solmun paikkeilla. Koskaan en kuitenkaan ole ajanut paaki pohjassa.
Tuli vielä mieleen, että jos koneesi ottaa kauhean "helpolla" kierroksia aina sinne viiden otnnin pintaan, niin yksi syy voisi olla liian loiva potkuri.Jep... Veneessä on vielä yksi jyrkempi potkuri olemassa ja sitä ajattelin kokeilla kyllä. Mutta mitenkäs sitten kuormalla, jos esimerkiksi tulee 3 kyytiläistä kuski ? Tuolloin varmaan joutuu kone aika tiukille...
-Pekka - AQ120
testiin kirjoitti:
Jep... Veneessä on vielä yksi jyrkempi potkuri olemassa ja sitä ajattelin kokeilla kyllä. Mutta mitenkäs sitten kuormalla, jos esimerkiksi tulee 3 kyytiläistä kuski ? Tuolloin varmaan joutuu kone aika tiukille...
-PekkaMä en ole mikään näiden asioiden ammattilainen, kunhan vaan yhteysveneilijä, mutta: mun käsittääkseni potkurin valinta on aina kompromissi ja sun pitää valintatilanteessa huomioida, millaisella kuormalla sinä keskimäärin ajelet. Eli jos 90% tilanteista on 2 päällä, niin silloin on turha valita potkuria, joka nostaa vasta 5000 kierroksella 5 tyyppiä liukuun.
Itse käytän nousua, joka nostaa mukavasti 4 tyyppiä kamoineen n. 20 solmun nopeuteen, kierrosten ollessa tuolloin 4000. Oliskohan toi potkuri nyt sitten 15X17...
- päätös..
Kiitoksia vastauksista... päätin sitten että hommaan uuden d- tai k- nokka-akselin ja katson tulisiko muutama solmu lisää...
Myös sytytyksen osat menevät vaihtoon, ehkä pääsen kokeilemaan sitä toista porkuria
-Pekka- pekkaharju
Morjens kaima,
Moottori-veneyhdistelmäsi on minulle muuten tuntematon, mutta noin yleisellä tasolla, teknistä askartelua harrastaneena, muutama kommentti mainitsemastasi tyhjäkäynnin vaeltelusta.
Vaeltava tyhjäkäynti viittaisi mielestäni ensisijaisesti alipainevuotoon kaasuttimessa tai imusarjassa, kuten arvelitkin. Niiden paikallistamiseen on vanha konsti "starttipilotin", spraypulloissa myytävän kylmäkäynnistyssumutteen, käyttäminen: kone käyntiin tyhjäkäynnille ja starttipilottia lyhyinä suihkauksina pullon suihkeputkella tähdäten epäilyksenalaisiin kohtiin kaasuttimen alapuolelle, imusarjaan ja mahdollisiin imusarjan liitoksiin. Jos alipainevuotoja löytyy, moottori vetää imun mukana vuotokohdasta kylmäkäynnistyssumutetta, jolloin kierrosluku nousee hetkellisesti.
Myös virranjakajan käyttöakselin mekaaninen väljyys tai jakajan yleinen kuluneisuus voivat aiheuttaa aaltoilevaa tyhjäkäyntiä, samoin kuin moottoriin sopimaton nokka-akselikin.
Onnea projektillesi ja hyvää alkavaa veneilykesää!
t. pekkaharju - jtp
sinulla potkurin virkaa toimittaa?? Itsellä auttoi pelkkä potkurin jyrkennys".
- kokeiltu
pekkaharju kirjoitti:
Morjens kaima,
Moottori-veneyhdistelmäsi on minulle muuten tuntematon, mutta noin yleisellä tasolla, teknistä askartelua harrastaneena, muutama kommentti mainitsemastasi tyhjäkäynnin vaeltelusta.
Vaeltava tyhjäkäynti viittaisi mielestäni ensisijaisesti alipainevuotoon kaasuttimessa tai imusarjassa, kuten arvelitkin. Niiden paikallistamiseen on vanha konsti "starttipilotin", spraypulloissa myytävän kylmäkäynnistyssumutteen, käyttäminen: kone käyntiin tyhjäkäynnille ja starttipilottia lyhyinä suihkauksina pullon suihkeputkella tähdäten epäilyksenalaisiin kohtiin kaasuttimen alapuolelle, imusarjaan ja mahdollisiin imusarjan liitoksiin. Jos alipainevuotoja löytyy, moottori vetää imun mukana vuotokohdasta kylmäkäynnistyssumutetta, jolloin kierrosluku nousee hetkellisesti.
Myös virranjakajan käyttöakselin mekaaninen väljyys tai jakajan yleinen kuluneisuus voivat aiheuttaa aaltoilevaa tyhjäkäyntiä, samoin kuin moottoriin sopimaton nokka-akselikin.
Onnea projektillesi ja hyvää alkavaa veneilykesää!
t. pekkaharjuKiitos vinkistä... kokeilin tuota starttipilottihommaa, mutta en kyllä huomannut mitään normaalista (n 100 kierrosta) vaeltamisesta poikkeavaa kierrosten nousua.
Täytynee pyytää joku hieman kokeneempi kaveripiiristä vielä tuota katselemaan.
-Pekka - tehoa
jtp kirjoitti:
sinulla potkurin virkaa toimittaa?? Itsellä auttoi pelkkä potkurin jyrkennys".
eli haussa muutama hevosvoima lisää.
Kokeilin vähän jyrkempää potkuria, olisiko ollut 15 x 17 (ainoa 4 potkuristani missä ei lue mitään). Vauhtia tuli noin 2,5 solmua lisää samoilla kierroksilla kuin ennenkin olen ajanut ja plaaniinkin vielä nousi ihan ok.
Kuitenkin vielä vähän pitäisi saada vääntöä tai hevosia hieman lisää, jotta voisi vähän tavaraakin ottaa mukaan.
Koneessa on siis vakiona 1 kaasari ja a-nokka, tehot tuolloin tuon 108 hv. Tähän koneeseen on vaihdettu 145 koneesta tuplakaasarit ja imusarja.
A-nokka on nokista tietoni mukaan kaikkein laiskoin ja nyt olenkin saanut tietooni että b-21 moottoriin on tehty myös vx-nokkaa joka on tarkoitettu karavaanareille vaunun vetämiseen.
ajattelin siis tuon laittaa, josko saisin vähän vääntöä lisää ja muutaman hevosvoiman menoa piristämään.
Ilmoittelen sitten miten kävi.
Jos jollain on vx-nokka vinokoneeseen myytävänä potentiaalinen ostaja on tässä !
-Pekka
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 713105
- 922875
- 512115
Mietin että
Onko tästä enää paluuta entiseen? Ainut asia joka päiviini toi taannoin iloa, oli meidän yhteinen hassuttelu ja huumorin201575- 151349
Nyt rupeaa löytymään talonmiestä ja muuta sankaria hallipaloon
Kyllä on naurettavia juttuja tuossa paikallislehdessä, että saa tosiaan nauraa niille..51338Aaamu on täällä taas!
Hyvää ja rauhallista työpäivää rakkauteni. Kunpa vaan hymyilisit enemmän. Toivon, että joku kaunis päivä kanssani et vaa131301Tajusin vaan...
Että olen pelkkä kroonistunut mielisairas. Olen sairauspäissäni luullut itsestäni liikaa. Luulin, että olen vain korkein131273- 181270
Noin ulkonäkö-jutut ei multa
Nainen, koskaan en ole kirjoittanut siitä mitään ilkeää. Ei kuulu tapoihin241232