Onko salmiakista haittaa kissalle?

saara83

Mun tällä hetkellä jo 5v. kolli on pennusta lähtien tykännyt nuolla salmiakkia. Annan sille pienen (n. 1cmX1cm) palan nuoltavaksi ehkä pari kertaa kuussa tai harvemmin.. Tietääkö joku, miksi kissani tykkää siitä ja että onko siitä sille mitään haittaa? Onko jollain muulla samanlainen kissa? Toinen kissani (5v. sekin) on pennusta lähtien syönyt ihmisten ruokaa, eli tuorekurkkua, banaania, vadelmia. Annan noita ruokia sille muutaman kerran kuussa. Hän tykkää myös hammastahnasta (söisi sitä mielellään jos antaisin) ja eucalyptus-huulirasvasta, siitä väkevästä. Tykkää nuolla sitä rasvaa. Kissankarkoite ei tee mitään vakutusta häneen. OUTOA, EIKÖ? Mistä nämä oudot makumieltymykset johtuvat? Tahtoisin saada selvyyden. Ja sen, että teenkö kissoilleni pahaa, jos annan niille salmiakkia ja ihmisten ruokaa.

8

5967

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Pentu..

Salmiakki tuskin on kissallesi hengenvaarallista ja varsinkin kun se on sitä pienestä asti maistellut eikä mitään ongelmia ole tullut, niin ei se nyt mitenkään hirveä rikos ole. Mutta, salmiakki kohottaa verenpainetta ihmisellä, ja koska salmiakin vaikutuksia kissaan tuskin on kovin hyvin tutkittu, on parempi olla liian varovainen kuin antaa kissalle kaikkea mikä sen kurkkuun vain uppoaa. Samoin salmiakissa on myös reippaasti sokeria joka ei ole kissan hampaille hyväksi, se kun ei osaa hampaitaan harjata eikä xylitol-purkkaa syödä

• lääkkeeksi

Joissakin kissan ns. lääkeruuissa käytetään ammoniumkloridia (=salmiakki) estämään virtsakivien muodostusta.

• vivling

Kissoilla on tosi huono makuaisti, joten kissat voivat syödä vaikka mitä sopimatonta. Mutta tuskin kauhean vaarallista, jos pennusta asti nuoleskellut silloin tällöin vähän salmiakkia. Oliskohan salmiakkikarkissa liivatetta? Se nimittäin voi olla mieltymyksen syynä.

Edesmennyt kissani tykkäsi kumimaisista hedelmäkarkeista tosi paljon aikoinaan, ja luulen että syynä oli nimenomaan karkeissa oleva liivate. Popcornitkin menivät parempiin suihin :D

Huulirasvassakin saattaa olla jotain sellaisia rasvoja joihin kissa tuntee vetoa, mutta en sitten keksi mitä sellaista hammastahnassa olisi...

• ......

ennen oisin vastannut että tuskin kauheata haittaa on..kun itsellään kans sellanen kissa joka on pistellyt kaikenlaista poskeensa pienestä pitäen (oliviit,valkosipuli...ja kaikenlaista mitä itse söin, niin kissa halusin maistaa..)

en tietenkään ihan mitä tahansa antanut jne. mutta nyt meidän kissa juuri täytti 4 vuotta ja todettiin että munuaisissa vika, ja luin asiasta netistä paljon(munuaisvikahan on harvinainen nuorilla kissoilla)niin nyt tuntuu siltä että tuntuu olevan tosi tarkkaa moni aisa mitä kissa suuhunsa pistää ja niillä jokseenkin uskomatoman tarkka elimistö..että ovaty huonoja sietämään kaikkea!en olisi ikinä uskonut...

Joten ehkä siitä sokerista juuri sitä haittaa voi tulla..mut itse olen vain niin järkyttynyt miten herkkiä lopulta kissat ovatkaan ..

joten suosittelen että ei ainakaan kovin usein kannattaisi antaa....vaikka ei siitä välttämättä niin haittaa ehkä ole..mutta voi olla..

• meidän kissan

herkkua, nuolee hedelmä aakkosen tosi nopeasti kun pitää siitä kiinni, harvoin hän sitä herkkua kyllä saa, pahempi ongelma herkkujen kanssa on tapa jolla hän tulee, kun silmä välttää ja nappaa leivän päältä kinkun siivut, ja lähtee menemään syö jossakin aivan kuin olisi saalistanut sen, appelsiini on taas sellanen, jos kuorii sitä niin silloin kissa menee karkuun, ei pidä siitä...

• lisäys

myös lumenen yövoide on kissani herkkua, en voi sitä käyttää koska kissani tulee heti ja nuolee kasvoni...

• saara83
        lisäys kirjoitti:

myös lumenen yövoide on kissani herkkua, en voi sitä käyttää koska kissani tulee heti ja nuolee kasvoni...

Nimittäin toinen kissani nuolee innoissaan viinikumimakeisia.. Siis se joka tykkää hammastahnasta. Ja tykkää myös muutamista mun käsi- ja kasvovoiteista.. Täytyy olla varovainen sen salmiakin kanssa.

• saijja
        saara83 kirjoitti:

Nimittäin toinen kissani nuolee innoissaan viinikumimakeisia.. Siis se joka tykkää hammastahnasta. Ja tykkää myös muutamista mun käsi- ja kasvovoiteista.. Täytyy olla varovainen sen salmiakin kanssa.

onpa hassuja kissoja.
        meillä taas kierretään hammastahnat kaukaa :D kerran annoin haistaa hammastahnaa, niin kissalta tuli kamala irvistys ja juoksi täysiä karkuun :D ei oikein tykkää tommosista väkevistä hajuista.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Joskus mietin

miten pienestä se olisi ollut kiinni, että et koskaan olisi tullut käymään elämässäni. Jos jokin asia olisi mennyt toisi
      Ikävä
      25
      4849
    2. Miten reagoisit

Jos ikäväsi kohde ottaisi yhteyttä?
      Ikävä
      88
      3734
    3. Ryöstö hyrynsalmella!

Ketkä ryösti kultasepänliikkeen hyryllä!? 😮 https://yle.fi/a/74-20159313
      Hyrynsalmi
      48
      3185
    4. Olisiko kaivattusi

Sinulle uskollinen? Olisitko itse hänelle?
      Ikävä
      54
      2677
    5. Mitä haluaisit sanoa

Nyt kaivatullesi?
      Ikävä
      208
      2662
    6. Ihana nainen

Suukotellaanko illalla?☺️ 🧔🏻🫶
      Ikävä
      52
      2625
    7. Sukuvikaako ?

Jälleen löytyi vastuulliseen liikennekäyttäytymiseen kasvatettu iisalmelainen nuori mies: Nuori mies kuollut liikenne
      Iisalmi
      32
      2420
    8. Ootko koskaan miettinyt että

miksi kaivatullasi ei ole puolisoa?
      Ikävä
      153
      2350
    9. Huomenta ihana

Mussu ❤️.
      Ikävä
      31
      1955
    10. Avustettu itsemurha herättää vahvoja tunteita - Laillista Sveitsissä, ei Suomessa

Hilkka Niemi sairastaa harvinaista PLS-sairautta. Hilkan on elettävä loppuelämänsä parantumattoman sairauden kanssa, jok
      Maailman menoa
      109
      1575
    Aihe