tietojenkäsittelytieteen kokeet

milla_-

Hei!


Oliko ketään tietojenkäsittelytieteen kokeissa?Miten luulette sujuneen?Olivat kyllä helpomman oloiset kuin viime vuosien.

Sitten siitä tehtävästä geneettiset algotritmit ja siitä tehtävästä 2. Luulin menneen oikein, sillä pääsin oikeaan tulokseen.Tein vain eri tavalla kyseisen asian kuin vastauksissa oli.(risteytin erikohdista) Tarkoittaako se sitä, että se on nyt sitten väärin, kun en ollut samalla tavalla tehnyt.(vastauksessa ei lukenut, että on useampia vaihtoehtoja)

7

1807

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Tseroo

      Mä olin tosiaan. Ykköstehtävä oli aika selkeä, että eiköhän siitä tule pisteitä. Kakkostehtävä oli sen verran haastava etten sitä tehnyt. Tein siis kolmosen joka meni aika pitkälti pieleen kun noita mallivastauksia katseli. Harmi..

      Paljonko saitte kirjoituksista niitä pisteitä? Itse sain 50 ja 55:llä olisi päässyt suoraan sisään.

      • myöskin

        Joo paikalla oltiin. Mietin ettÄ millaisia vastauksia väänsitte siitä bionääriluku tehtävästä? Varsinkin siitä ii'stä ja bionäärien kakkos tehtävästä, jossa siis piti risteyttämällä ja mutaatiolla saada oikea vastaus. Itse kun sain oikean vastauksen vaan risteyttämällä kaksi huonoiten hyvyyspisteitä saanutta bionäärilukua ja tekemällä sitten käänteisen luvun siitä, koska hyvyyspisteet olivat tuossa risteytyksessä 0, eli oikea vastaus oli kaikki luvut käännettynä nollat ykkösiksi ja ykköset nolliksi. Olipa vaikeasti selitetty, mutta siis en tiedä olisivatko he vaatineet vähän vaikempaa vääntöä asiasta.. huh.

        Siitä ykkösen essee tehtävästä sen verran, että arvosteluperusteissa varmaan ollaan aika ankaria, ettei kaikki nyt ihan täysiä pisteitä siitä vedä.


      • milla_-
        myöskin kirjoitti:

        Joo paikalla oltiin. Mietin ettÄ millaisia vastauksia väänsitte siitä bionääriluku tehtävästä? Varsinkin siitä ii'stä ja bionäärien kakkos tehtävästä, jossa siis piti risteyttämällä ja mutaatiolla saada oikea vastaus. Itse kun sain oikean vastauksen vaan risteyttämällä kaksi huonoiten hyvyyspisteitä saanutta bionäärilukua ja tekemällä sitten käänteisen luvun siitä, koska hyvyyspisteet olivat tuossa risteytyksessä 0, eli oikea vastaus oli kaikki luvut käännettynä nollat ykkösiksi ja ykköset nolliksi. Olipa vaikeasti selitetty, mutta siis en tiedä olisivatko he vaatineet vähän vaikempaa vääntöä asiasta.. huh.

        Siitä ykkösen essee tehtävästä sen verran, että arvosteluperusteissa varmaan ollaan aika ankaria, ettei kaikki nyt ihan täysiä pisteitä siitä vedä.

        Muakin mietityttää se kakkos tehtävä. Minkälaisia merkistöjä te teitte.Itse menin pistämään aivan väärin.Laitoin, että merkki vaihtoehdot ovat 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7 . 1 vastas 5kg ,2 vastas 8kg , 3 vastas 10kg yms....Jokainen vastas siis tiettyä laukkua.Enkä merkinnyt niitä laukkuja mitenkään, mitä ei ollut, vain ne laukut mitkä olivat.
        Siihen 1B pistin esim.176



        Sitten siinä kakkos tehtävän kakkos kohdassa. Sain sen oikean vastauksen, mutta aivan erilaisella tavalla,kun vastauksissa oli.Tein näin: Laskin siis kaikki arvot aluksi, ja risteytin kaksi hyvintä vaihtoehtoa, eli c:011011 (4p) ja d:101100 (3p)
        risteytin ensimmäisen merkin välistä.0:11011 ja 1:01100 ELI TULEE e:111011 =3p ja F= 001100=4p

        Sitten risteytin C:n ja f:n viimeisen merkin välistä. c:01101:1 JA f: 00110:0
        Eli tulee G: 011010 (5P)ja H:001101 (3P)


        Sitten tein mutaation G:lle.Vaihdoin toisen merkin .Eli siitä tuli sitten 001010 eli oikea vastaus.
        Munasinko tässä jotain?Vai onko useampia oikeita vastauksia.

        Ei oikein osaa arvioida , kuinka tarkasti ne tyypit siellä arvostelee.Essee arvostellaan varmaan todella tiukasti, kun jokainen siihen jotain osaa raapustaa. Itsellä meni huonosti luultavasti, koska minun perustelut olivat huonoja, enkä sanonut kyllä mitään uutta asiaa. kerroin vain mielipidettäni ja lainailin sen äijän sanoja.Eli tietämys oli hataralla pohjalla.

        sitten olen miettinyt saakohan jostain omanlaisista yrityksistä mitään pisteitä, vai täytyykö tehtävä olla kokonaan aina oikein , että saa ne pisteet.
        Toivottavasti pisterajat eivät hirveästi nousisi.No saa jännittää kuukauden päivät saako jalkansa yliopiston oven väliin.


      • Teekkkari
        milla_- kirjoitti:

        Muakin mietityttää se kakkos tehtävä. Minkälaisia merkistöjä te teitte.Itse menin pistämään aivan väärin.Laitoin, että merkki vaihtoehdot ovat 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7 . 1 vastas 5kg ,2 vastas 8kg , 3 vastas 10kg yms....Jokainen vastas siis tiettyä laukkua.Enkä merkinnyt niitä laukkuja mitenkään, mitä ei ollut, vain ne laukut mitkä olivat.
        Siihen 1B pistin esim.176



        Sitten siinä kakkos tehtävän kakkos kohdassa. Sain sen oikean vastauksen, mutta aivan erilaisella tavalla,kun vastauksissa oli.Tein näin: Laskin siis kaikki arvot aluksi, ja risteytin kaksi hyvintä vaihtoehtoa, eli c:011011 (4p) ja d:101100 (3p)
        risteytin ensimmäisen merkin välistä.0:11011 ja 1:01100 ELI TULEE e:111011 =3p ja F= 001100=4p

        Sitten risteytin C:n ja f:n viimeisen merkin välistä. c:01101:1 JA f: 00110:0
        Eli tulee G: 011010 (5P)ja H:001101 (3P)


        Sitten tein mutaation G:lle.Vaihdoin toisen merkin .Eli siitä tuli sitten 001010 eli oikea vastaus.
        Munasinko tässä jotain?Vai onko useampia oikeita vastauksia.

        Ei oikein osaa arvioida , kuinka tarkasti ne tyypit siellä arvostelee.Essee arvostellaan varmaan todella tiukasti, kun jokainen siihen jotain osaa raapustaa. Itsellä meni huonosti luultavasti, koska minun perustelut olivat huonoja, enkä sanonut kyllä mitään uutta asiaa. kerroin vain mielipidettäni ja lainailin sen äijän sanoja.Eli tietämys oli hataralla pohjalla.

        sitten olen miettinyt saakohan jostain omanlaisista yrityksistä mitään pisteitä, vai täytyykö tehtävä olla kokonaan aina oikein , että saa ne pisteet.
        Toivottavasti pisterajat eivät hirveästi nousisi.No saa jännittää kuukauden päivät saako jalkansa yliopiston oven väliin.

        Tuo 2. tehtävän jälkimmäinen osuus (binääriluku) on kyllä sellainen, että siinä oikeaan vastaukseen voi päätyä varmasti hyvin monella tavalla (kuitenkin on vain 6 lukua, jotka voivat saada arvon 1 tai 0!).

        Tuon tehtävän pisteytys VOITAISIIN hoitaa siten, että täysiä pisteitä jaetaan ratkaisuista, joissa esimerkiksi neljällä askeleella ollaan geneettistä algoritmia noudattaen päästy lopputulokseen - ja siihen lopputulokseenhan on varmasti useampi reitti. Sen sijaan vaihtoehto, jossa "komplementoidaan" kaikki binääriluvut vaihtamalla 0->1 ja päin vastoin, ei ehkä oikein ole tuon kuvatun algoritmin henkinen.

        Esseetehtävän arviointi voi olla vähän hankalaa - siihen ei oltu tarjottu kovinkaan tarkkoja kriteereitä. Vähän jäi epäselväksi, mitä tuossa ylipäätään haettiin - itse kirjoitin tietoturvasta yleisesti, tarkastellen samalla Järvisen pelkoja ja todellisia tietoturvaongelmia henkilöntunnistuksessa.


    • ------------------------

      Meni aika tosi surkeesti. Luulin olevani kokeen aikana ihan pihalla niistä geneettisistä algoritmeista, mutta nyt kun katselin noita mallivastauksia, niin olis sittenkin kantsinut tehdä se kakkonen, eikä kolmonen. Laskin, että voin saada ihan max. jonkun 25 pistettä eikä se riitä tod. sisäänpääsyyn.

    • Nimetön

      Mistäköhän noita mallivastauksia mahtaa löytyä? Kokeen ohjeissa luki että ne olis netissä nähtävissä mutta en kyllä löytänyt mitään.. vai oletteko jostain yliopiston ilmoitustaululta käyny kattelemassa?

      Koe meni aika penkin alle mutta ois se kuitenkin kiva tietää että onko mitään mahdollisuutta päästä sisään...

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Tärkeä kysymys!

      Haluatko sinä, mies, minut?
      Ikävä
      90
      1260
    2. Asiallinen lähestyminen

      Mitä on asiallinen lähestyminen?? Tietääkö tai tajuaako kukaan, varsinkaan miehet??? Eilen NELJÄNNEN kerran jouduin isk
      Sinkut
      151
      1056
    3. En tiedä..

      Yhtään minkälainen miesmaku sinulla on. itse arvioin sinua moneenkin otteeseen ja joka kerta päädyin samaan lopputulokse
      Ikävä
      63
      797
    4. Jennika Vikman avoimena - Isosisko Erika Vikman ohjeisti napakasti Tähdet, tähdet -kisaan: "Älä.."

      Jennika ja Erika - niin ovat kuin kaksi marjaa! Ilmeiltään, ääneltään ja eleiltään hyvinkin samanlaiset - toinen on kyll
      Suomalaiset julkkikset
      14
      750
    5. Vedalainen metafysiikka

      Termi ”metafysiikka” kuuluu Aristoteleelle. Metafysiikka tarkoittaa ”fysiikan jälkeen” eli tietoa siitä, mikä on tavalli
      Hindulaisuus
      290
      706
    6. Mitäs nainen

      Meinaat tehdä viikonloppuna.
      Ikävä
      60
      694
    7. Ai jaa sinä oletkin ahnas

      Ja romanttinen luonne, nyt vasta hiffasin että olet naarastiikeri. Parempi myöhään kuin ei milloinkaan.
      Ikävä
      107
      688
    8. Milloin viimeksi näit ikäväsi kohteen?

      Oliko helppo tunnistaa hänet? Millaisia tunteita tuo näkeminen herätti sinussa?
      Ikävä
      39
      661
    9. Suhde asiaa

      Miksi et halua suhdetta kanssani?
      Ikävä
      60
      648
    10. En oikeastaan usko että sinä tai kukaan

      Olisi oikeasti ihastunut tai rakastunut. Se on joku harhakuva joka minusta miehestä syntyi. Ja kun se särkyy, niin "tunt
      Ikävä
      42
      634
    Aihe