Peltivanne vai kevytmetalli?

vanne

Kertokaapa te joilla on omakohtaisia kokemuksia siitä, vaikuttaako vannetyyppi autoon johtuviin rengasääniin. Vaihdoin 406 pösööni alle kesärenkaat, jotka ovat kevytmetallivanteilla, muistaakseni 205 leveät ja rengasmeteli auton takapäässä (farmari) on melkoinen ainakin siinä satasen kieppeillä. Olen myös huomannut, että kun lähden liikkeelle paikalta, niin renkaista kuuluu jonkin aikaa jumputus ääni. Ilmeisesti kestää hetken, ennenkuin pyöriminen ikäänkuin keskittää renkaan takaisin pyöreäksi. Aikaisemmissa autoissani ei ole ollut kevytmetallivanteita, eikä myöskään tämäntyyppisiä tuntemuksia.

13

3139

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • olla missä vaan

jaaha, no enpä sanois et suoranaisesti vanne vaikuttaa, mut onhan aluvanteet kevyempiä joten pyörivätkin periaatteessa keveämmin.
      Myös yleensä aluille laitetaan matalampiprofiisemmat kumit ja aluvanteet ovat leveämmät.
      Mut epäilisin et sulla on renkaassa tai vanteessa tai autossa vikaa. Jos autosta on laakeri menossa.

• vanne

laakerit on kunnossa. Tarkastettu. Edelleen peräänkuulutan niitä omakohtaisia kokemuksia niiltä, jotka ovat vaihtaneet peltivanteensa aluiksi omaan autoonsa. Oletteko saaneet muuta hyvää kuin ulkonäköä autoonne? En todellakaan arvosta mitään matalaprofiilisten renkaiden asfaltilla parempia pito-ominaisuuksia. Minulle on tärkeintä mukavuus, lähinnä hiljaisuus, normaaliajossa.

• sanoa
        vanne kirjoitti:

laakerit on kunnossa. Tarkastettu. Edelleen peräänkuulutan niitä omakohtaisia kokemuksia niiltä, jotka ovat vaihtaneet peltivanteensa aluiksi omaan autoonsa. Oletteko saaneet muuta hyvää kuin ulkonäköä autoonne? En todellakaan arvosta mitään matalaprofiilisten renkaiden asfaltilla parempia pito-ominaisuuksia. Minulle on tärkeintä mukavuus, lähinnä hiljaisuus, normaaliajossa.

mikä on vikana omassa autossasi. Ovatko vanteet taatusti autoosi sopivat, ovatko vanteet ehjät ja onko tasapainoitus kunnossa.

Itse aloin käyttämään alumiinivanteita joskus jo kauan sitten kun tuskailin aina etupyörien tasapainoituksen kanssa. Etupyöriä ei saanut riittävään tasapainoon kuin alla painottamalla. Kaikilla automerkeillä tuota ei tietenkään esiintynyt mutta käyttämässäni automerkissä tuo oli sääntö eikä poikkeus. Ja tuota edessauttoi pienempikehäinen ohjauspyörä joka oli lisäksi alkuperäistä huomattavasti kevyempi. No onneksi nykyautoissa on hyvät ratit jo vakiona.

Miksi alumiinivanne paransi tilannetta tai oikeammin poisti vaivan kokonaan. Kunnollinen alumiinivanna on pyöreä ja vailla pystyheittoa, sitä ei ole YKSIKÄÄN peltivanne.

Omassa tapauksessasi on todella vaikea näkemattä sanoa missä on vika, se on ainakin VARMA että vanteen materiaali ei tuota aiheuta. Jos vanne on autoosi sopiva sekä ehjä ja tasapainoitus kunnossa niin se ei tuota aiheuta.

Ovatko muuten renkaat samat kuin viimekaudella ??? laitoitko siis samat renkaat vain tioisille vanteille.

Itsekkään en harrasta mitään erityisen matalaprofiilisia enkä ylileveitä renkaita vaan käytän sellaisi mitä valmistaja autoon suosittaa. Nykyautoissa on siitähuolimatta kaikissa matalaprofiiliset renkaat.

Kyllä alumiinivanne on ainakin tällähetkellä ehkä se paras vanne. Niiden ajomukavuus peltivanteeseen voi olla hiuksenhienosti parempi, lisäksi tuo jo aiemmin mainitsemani tasapaino on niiden etu. Siinäkin pitää muistaa ettei kallein ole aina se paras, Autoon myytävät merkkivanteet ovat kalliita mutta niiden sopivuus on ainakin taattu, lisäksi noiden etu on että ei tarvitse käyttää mitään soviterenkaita. Ainoa mikä keskittää vanteen pyörännapaan on vanteen keskireikä.

No toivottavasti pääset selville mistä tuo vaiva johtuu, se on ainakin varma että sitä ei aiheuta se alumiinivanne jos se on ehjä ja autoosi sopiva.

• kunniaan

Peltivanne ja vakiorengas on miljoona kertaa parempi kuin tuninkialumiini. Itse pistin alut varastoon niiden huonojen ominaisuuksien vuoksi vaikkeivat olleet edes halvimmasta päästä. Ulkonäköön saa jo komeampia kapseleita.

• libo...

Kesäkumit oli aluilla ja talvi- ja vararengas peltivanteilla

Kesällä piti laittaa peltipultit vararenkaan kaveiks kaikenvaralle jne , alujen pultit oli aina kirrattava huolella momenttiin ja muistaa jälkikiristykset

vaihdoin peltivanteet ja elämä helpottui tältäosin

Ohan toki aluvanne tarkempaa työtä heittojen suhteen kuin peltivanne , muuta etua en niihin äkistään hoksaa , paitsi ulkonäkö (joidenkin mielestä) , peltivanne saattaa meinaan olla todella heittävä , omat "merkkivanteet , VW" heittää ainakin keskiöheittoisesti melkoisesti , saahan ne painoilla istuviks mutta hyvin epätasalaatuista on jälki

MELUSTA , varmasti jos pysytään samassa vannekoossa ET-mittoineen ja päällä olevine renkaineen niin eroa ei ole pellin ja alun välillä

• Insinööri_asdfghjklö

Kokemustemi perusteella rengas määrää melutason.

Epätasapaino aiheuttaa myös melua, sen olen huomannut.

Peltivanne on yleensä kevyempi (!) kuin alumiinivanne, ainakin ne leveät alut joita itse olen nostellut renkaita vaihtaessani. Sitä alumiinia on nimittäin runsaasti ja paksulti, vaikka onkin kevyempää ainetta kuin teräs. Teräs on kestävämpää.

Ainoa syy, miksi itse käytän aluvanteita: ruosteinen peltivanne on ruma, ja ne koristekapselit rikkoutuvat irrottaessa ja sitäpaitsi irtoilevat ajonaikana. Alumiinin kanssa on vähemmän huolia, hinnasta niin väliä.

• janita...

a. ruosteiset peltivanteet ??? Itsellä on nyt 1 sarja kiiltomustamaalilla ja toinen sarja hopeamaalilla maalattuja peltivanteita ollut kierrossa 6 vuotta ja tippaakaan eivät ole ruostuneet

b. Koristekapselit rikkoontuvat ??? Osta merkki/laadukkaat ni ei varmasti rikkoonnu peruskäytössä

c. Eivät pysy koristekapselit vanteella , aivan kuten edellisessä , osta merkki/laatukapselit , itse ajan 40 000 km vuoteen ja yhtään kapselia nykyisestä ei ole irronnut 6 vuoden aikana

• Rymyäjä
        janita... kirjoitti:

a. ruosteiset peltivanteet ??? Itsellä on nyt 1 sarja kiiltomustamaalilla ja toinen sarja hopeamaalilla maalattuja peltivanteita ollut kierrossa 6 vuotta ja tippaakaan eivät ole ruostuneet

b. Koristekapselit rikkoontuvat ??? Osta merkki/laadukkaat ni ei varmasti rikkoonnu peruskäytössä

c. Eivät pysy koristekapselit vanteella , aivan kuten edellisessä , osta merkki/laatukapselit , itse ajan 40 000 km vuoteen ja yhtään kapselia nykyisestä ei ole irronnut 6 vuoden aikana

No jos ajelee asfalttiteillä niin eihän ne kapselit tipu. Kuoppaisilla sorateillä sitäkin enemmän. Näkeehän sen jo sorateitten reunustojen koristelusta, kapselit oksannokassa roikkuvat...

• Rymyäjä
        janita... kirjoitti:

No jos ajelee asfalttiteillä niin eihän ne kapselit tipu. Kuoppaisilla sorateillä sitäkin enemmän. Näkeehän sen jo sorateitten reunustojen koristelusta, kapselit oksannokassa roikkuvat...

• Insinööri_asdfghjkl

Kokemustemi perusteella rengas määrää melutason.

Epätasapaino aiheuttaa myös melua, sen olen huomannut.

Peltivanne on yleensä kevyempi (!) kuin alumiinivanne, ainakin ne leveät alut joita itse olen nostellut renkaita vaihtaessani. Sitä alumiinia on nimittäin runsaasti ja paksulti, vaikka onkin kevyempää ainetta kuin teräs. Teräs on kestävämpää.

Ainoa syy, miksi itse käytän aluvanteita: ruosteinen peltivanne on ruma, ja ne koristekapselit rikkoutuvat irrottaessa ja sitäpaitsi irtoilevat ajonaikana. Alumiinin kanssa on vähemmän huolia, hinnasta niin väliä.

• teräslevypyörä

on kyse erittäin heikkolaatuisesta ja halvalla tehdystä alumiinivanteesta.

Itselläni ei ole ollut ensimmäistäkään alumiinivannetta joka olisi ollut raskaampi kuin teräsvanne. Tuossa on kuitenkin muistettava että tuo tarkoittaa vannetta johon asennetaan rengas joka kooltaan vastaa edes suunnilleen teräsvanteelle asennettavaa.

Kuitenkin esim halkaisijan nostaminen yhdellä tuumalla on edelleenkin pitänyt alumiinivanteen kevyempänä kuin tuumaa pienempi teräsvanne.

Yksi syy miksi käytetään alumiinivannetta on sen keveys.

• Selvä homma

Väittäkööt mitä vaan mutta kaksi pääsyytä aluvanteisiin
      - kevyempi, helppo käsitellä - varsinkin isot koot
      - ei ruostu, helppo puhdistaa/pestä
      - näköjutut merkkaa jollekin - ei niinkään itselle

Painosta joku kirjoitteli soopaa. Kyllä Alu on aina kevyempi kun puhutaan samasta koosta ja kohtuullisesta laadusta

Ruostuminen peltivanteella on on ongelma. Jollain oli oikein KUUUUUUsi vuotta vanhat vanteet - ja ilman ruostetta - hui kamala. Itse vasta ostan auton tuossa kuuden vuoden ikäisenä...

• vanne

Syy löytyi toisesta takarenkaasta. Oli vain kulunut epätasaisesti pykäläiseksi (liekö ollut iskarissa aiemmin vikaa, en tiedä auton historiaa). Kiitoksia keskustelusta.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Ei se mene ohi ajan kanssa

Näin se vaan on.
      Ikävä
      130
      2255
    2. Ajattelen sinua nyt

Ajattelen sinua hyvin todennäköisesti myös huomenna. Sitten voi mennä viikko, että ajattelen sinua vain iltaisin ja aamu
      Ikävä
      26
      1968
    3. Vaistoan ettei sulla kaikki hyvin

Odotatko että se loppuu kokonaan ja avaat vasta linjan. Niin monen asian pitäisi muuttua että menisi loppu elämä kivasti
      Ikävä
      12
      1509
    4. Yritys Kannus

Mää vaan ihmettelen, julkijuopottelua. Eikö tosiaan oo parempaa hommaa, koittas saada oikeasti jotain aikaiseksi. Hävett
      Kannus
      12
      1347
    5. Olen huolissani

Että joku päivä ihastut/rakastut siskooni. Ja itseasiassa haluaisin, ettei hän olisi mitenkään sinun tyyppiäsi ja pitäis
      Ikävä
      70
      1231
    6. Oletko täällä mies?

Mitä mietit? ❤️ varmistan vielä, että onhan kaikki ok meidän välillä?
      Ikävä
      95
      1066
    7. Mies kadonnut

Kukas siellä kolarissa on kadonnut
      Kolari
      17
      987
    8. Eikö ole jo ihan sama luovuttaa

Meidän suhde ei ikinä toimisi.
      Ikävä
      88
      913
    9. Kuin sonnilauma

Taas on Virkatiellä kova meteli keskellä päivää. Ei siinä kyllä toisia asukkaita yhtään ajatella. Tullaan yhden asuntoon
      Kuhmo
      17
      800
    10. Syrjintäskandaali Lieksan kaupungin johdossa

Ylen valpas toimittaja kirjoittaa: Lieksan kaupunki kieltäytyi hyväksymästä Vihreiden venäläistaustaista ehdokasta Lieks
      Lieksa
      115
      752
    Aihe