Turvonneet jalat

Virtaheboinen

En tiedä kuuluko aihe tänne, mutta aattelin täältä kuitenkin nyt kysyä. Eli mulla on molemmant jalat nilkasta alaspäin turvoksissa. Vasen jalka melko paljon enemmän. Mistä moinen johtuu. Töissä joudun paljon seisomaan.. Voisiko siitä johtua..

15

16516

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • hyvinsuolattu

Emännällä kädet ja jalat turpoaa, jos se ei syö suolaa, eli merisuolaa. Ruokasuola on vaarallista. Ilman natrium-kalium tasapainoa solut kuivaa, hermosto ei toimi ja aivot rappeutuu. Ja ruokasuolassa on liikaa natriumia.

Aina etelänmatkoille otetaan merisuolaa mukaan ja se imeskelee suolarakeita joka päivä useita. Ei ole turpoamisongelmia enää. Ilman suolaa on. Eikä iske nestehukka eikä väsymys...

Tuo on vanha huippu-urheilijoiden käyttämä kikka. Ei tule myöskään nestehukkaa niin helposti. Neste ei imeydy elimistöön eikä soluihin, jos ei ole suolaa. Elimistö kuivaa ja turpoaa ilman suolaa, koska neste ei imeydy.

Itse imeskelen suolarakeita joka aamu työmatkalla.

• En kyllä usko

tuohon "suolan imeskelyyn"...itselläni sama vaiva jo vuosia! Välillä niin turvoksissa, että tosiaan kuin elefantti! Ja sitten menee ilman mitään "syytä" ohi - kunnes taas turpoaa. Jostain luin, että iän mukana (en tosin tiedä ikääsi) laskimoläpät löystyvät eivätkä jaksa pumpata enää niin hyvin nesteitä ylöspäin...Olen kokeillut myös kylmä-kuuma-vesihoitoa. Siis vuorotellen molempiin vateihin. Merisuola on kyllä varmasti parempaa esim. ruanlaitossa, kuin n.s. tavallinen, mutta en kyllä ryhtyisi suolaa imeskelemään...Jos voit, pidä jalkojasi seinää vasten ylöspäin muutaman kerran päivässä n. 10 min. No, joka tapauksessa mulla sama vika jo vuosia...Varmaan työ työseisomisesikin vaikuttaa.

• Virtaheboinen

Lenkillä kävin niin turvotus katosi.. Saapi sitten nähdä milloin uudestaa turpoaa..En ole vasta kuin 30 vee, että en sitten tiedä voiko olla jostain laskimoista kiinni..

• hyvinsuolattu

"laskimoläpät löystyvät eivätkä jaksa pumpata enää niin hyvin nesteitä ylöspäin..."

Ne laskimot ja muutkin verisuonet kuljettaa vain verta, ei nesteitä. Verenkierto ei liity tuohon nesteen aiheuttamaan turvotukseen vaan se, että neste valuu alaspäin (painovoima) jos se ei kykene imeytymään elimistöön. Ja se ei imeydy jos on natriumin puute.

Siksihän urheilujuomissakin on natriumia, että se imeytyy paremmin.

• korjaus
        hyvinsuolattu kirjoitti:

"laskimoläpät löystyvät eivätkä jaksa pumpata enää niin hyvin nesteitä ylöspäin..."

Ne laskimot ja muutkin verisuonet kuljettaa vain verta, ei nesteitä. Verenkierto ei liity tuohon nesteen aiheuttamaan turvotukseen vaan se, että neste valuu alaspäin (painovoima) jos se ei kykene imeytymään elimistöön. Ja se ei imeydy jos on natriumin puute.

Siksihän urheilujuomissakin on natriumia, että se imeytyy paremmin.

Laskimoläpät eivät pumppaa mitään, vaan toimivat täysin passiivisesti. Turvotus liittyy nimen omaaan myös verenkiertoon. Kudoksissa oleva neste (joka voi esim valua alaspäin) on nimenomaan elimistöön imeytynyttä nestettä, eikä elimistön ulkopuolista (jota on ihon pinnalla esim.suihkun jälkeen).

• hoidettu
        korjaus kirjoitti:

Laskimoläpät eivät pumppaa mitään, vaan toimivat täysin passiivisesti. Turvotus liittyy nimen omaaan myös verenkiertoon. Kudoksissa oleva neste (joka voi esim valua alaspäin) on nimenomaan elimistöön imeytynyttä nestettä, eikä elimistön ulkopuolista (jota on ihon pinnalla esim.suihkun jälkeen).

Kyllä kehon sisälläkin voi olla nestettä, joka ei liiku verenkierron mukana.

100kg painavalla hepulla on n. 80kg eli noin 80 litraa nestettä kropassaan. Verta siitä on n. 4 litraa. Loput on nestettä (yli 70 litraa??). Ei kai se kaikki kulje veren mukana?

Ymmärtäisin, että osa on "imeytyneenä" solujen sisälle ja osa ei. Ja tuota tasapainoa ylläpitää solutasolla natriumpumppu (ionipumppu) eli natrium ja kalium.

"Mitä enemmän saamme ruuasta tai mineraalisuolasta kaliumia ja magnesiumia, sitä paremmin siedämme natriumia." - lääkäri Kaarlo Jaakkola

"Siellä on itseasiassa metabolinen pumppu, joka potkaisee ylimääräisen natriumin pois solusta pienten huokosten kautta."
        http://www.greyhoundwiki.org/index.php?title=Elektrolyytit

Pumppu pitää nestetasapainon solujen sisällön ja ulkopuolisen alueen välillä. Jos tulee epätasapainoa, niin pumppu ei toimi ja nestettä kertyy jompaan kumpaan liikaa. Silloin moni muukin toiminto häiriintyy. Pahimmillaan soluja kuolee. Hermosoluja ensimmäisenä, koska niiden toiminnassa tuo ionipumppu on keskeinen tekijä.
        http://www.psyko.helsinki.fi/psyko/Opetus/Neuro.nsf/dbb6e67abf640545c2256df000264e6d/f23ad5d606167e2ac2256e2a0061a031?OpenDocument

Ja hermosto rappeutuu, jos natrium-kalium tasapaino on pahasti pielessä.

"Tiedon siirto pitkin aksonia (hermosolu) perustuu solukalvon läpäiseviin ionikanaviin, jotka avautuvat natrium- ja kaliumioneille kalvojännitteen funktiona mahdollistaen etenevän vaimentumattoman jänniteaallon, aktiopotentiaalin."

Nyt kun nestekierto ei natrium-kalium epätasapainon takia toimi se kertyy johonkin (vatsa, keuhkot) tai osa valuu painovoiman mukana alaspäin...

Näin mä olen sen ymmärtänyt. Tuolla jotain vastaavaa:
        http://www.antioxidant.fi/artikkelit_tulostus/turvotus.htm

Mutta tuo on helppo kokeilla. Otat reilusti suolaa ja katsot auttaako. Vaikutukset näkyy jopa vuorokauden sisällä...

• nestettä!!
        hoidettu kirjoitti:

Kyllä kehon sisälläkin voi olla nestettä, joka ei liiku verenkierron mukana.

100kg painavalla hepulla on n. 80kg eli noin 80 litraa nestettä kropassaan. Verta siitä on n. 4 litraa. Loput on nestettä (yli 70 litraa??). Ei kai se kaikki kulje veren mukana?

Ymmärtäisin, että osa on "imeytyneenä" solujen sisälle ja osa ei. Ja tuota tasapainoa ylläpitää solutasolla natriumpumppu (ionipumppu) eli natrium ja kalium.

"Mitä enemmän saamme ruuasta tai mineraalisuolasta kaliumia ja magnesiumia, sitä paremmin siedämme natriumia." - lääkäri Kaarlo Jaakkola

"Siellä on itseasiassa metabolinen pumppu, joka potkaisee ylimääräisen natriumin pois solusta pienten huokosten kautta."

Pumppu pitää nestetasapainon solujen sisällön ja ulkopuolisen alueen välillä. Jos tulee epätasapainoa, niin pumppu ei toimi ja nestettä kertyy jompaan kumpaan liikaa. Silloin moni muukin toiminto häiriintyy. Pahimmillaan soluja kuolee. Hermosoluja ensimmäisenä, koska niiden toiminnassa tuo ionipumppu on keskeinen tekijä.
        http://www.psyko.helsinki.fi/psyko/Opetus/Neuro.nsf/dbb6e67abf640545c2256df000264e6d/f23ad5d606167e2ac2256e2a0061a031?OpenDocument

Ja hermosto rappeutuu, jos natrium-kalium tasapaino on pahasti pielessä.

"Tiedon siirto pitkin aksonia (hermosolu) perustuu solukalvon läpäiseviin ionikanaviin, jotka avautuvat natrium- ja kaliumioneille kalvojännitteen funktiona mahdollistaen etenevän vaimentumattoman jänniteaallon, aktiopotentiaalin."

Nyt kun nestekierto ei natrium-kalium epätasapainon takia toimi se kertyy johonkin (vatsa, keuhkot) tai osa valuu painovoiman mukana alaspäin...

Näin mä olen sen ymmärtänyt. Tuolla jotain vastaavaa:
        http://www.antioxidant.fi/artikkelit_tulostus/turvotus.htm

Mutta tuo on helppo kokeilla. Otat reilusti suolaa ja katsot auttaako. Vaikutukset näkyy jopa vuorokauden sisällä...

Ihan aluksi: Veri on nestettä, mutta vettä sakeampaa;)
        ilman muuta kehossa on paljon nestettä, joka ei kierrä joka hetki verenkiertojärjestelmässä. mutta siitäkin huolimatta että vain pieni osa nesteestä on verta, niin verenkierto on aivan keskeinen turvotuksen muodostumisessa ja sulamisessa. toisaalta imunestesysteemillä on myös keskeinen rooli. solunulkoinen neste muodostuu suodattumalla verestä. veri ei ole mitenkään konstantti neste, vaan on jatkuvasti vuorovaikutuksessa elimistön muiden nesteiden kanssa, joten jokainen vesimolekyyli aikanaan kiertää osana sitä.

• hoidettu
        nestettä!! kirjoitti:

Ihan aluksi: Veri on nestettä, mutta vettä sakeampaa;)
        ilman muuta kehossa on paljon nestettä, joka ei kierrä joka hetki verenkiertojärjestelmässä. mutta siitäkin huolimatta että vain pieni osa nesteestä on verta, niin verenkierto on aivan keskeinen turvotuksen muodostumisessa ja sulamisessa. toisaalta imunestesysteemillä on myös keskeinen rooli. solunulkoinen neste muodostuu suodattumalla verestä. veri ei ole mitenkään konstantti neste, vaan on jatkuvasti vuorovaikutuksessa elimistön muiden nesteiden kanssa, joten jokainen vesimolekyyli aikanaan kiertää osana sitä.

"ilman muuta kehossa on paljon nestettä, joka ei kierrä joka hetki verenkiertojärjestelmässä. "

Jos se ei kierrä, niin se valuu/kertyy?

"veri ei ole mitenkään konstantti neste, vaan on jatkuvasti vuorovaikutuksessa elimistön muiden nesteiden kanssa, joten jokainen vesimolekyyli aikanaan kiertää osana sitä. "

Mutta juuri tuohon se ionipumppu vaikuttaa: Eli kuinka hyvin se neste imeytyy soluihin eli tuohon tuohon kiertoon ja kuinka iso määrä siitä jää tuohon, mitä sanoit: "nestettä, joka ei kierrä joka hetki verenkiertojärjestelmässä."

• tukisukat?

Voisivat auttaakin turvotukseen, josa se ongelmanasi on.

• Virtaheboinen

Minä en laita mitään prkl... tukisukkia jalkaani! En ole aikaisemmin huomannut että oisi turvonnut. Kyllä liikunnan on riitettävä siihen. Äijälle tukisukat ja kattia kanssa voihan viddu!!

• tukisukat
        Virtaheboinen kirjoitti:

Minä en laita mitään prkl... tukisukkia jalkaani! En ole aikaisemmin huomannut että oisi turvonnut. Kyllä liikunnan on riitettävä siihen. Äijälle tukisukat ja kattia kanssa voihan viddu!!

ihan oikeasti tepsivät, eivätkä ole mikään mummojen juttu vaan nuoremmatkin niitä käyttävät (itse olen 25 ja käytän). Just esim. työssä jossa joutuu paljon seisomaan tai istumaan pitkiä aikoja (esimerkiksi lento- ja junamatkat...), tukisukat ennaltaehkäisevät ja lievittävät turvotusta ja suonikohjuja. Nuorelle ihmiselle riittää paineluokka 1:n sukat. Suosittelen lämpimästi!

terv. jumppari

• ykx kax kol
        tukisukat kirjoitti:

ihan oikeasti tepsivät, eivätkä ole mikään mummojen juttu vaan nuoremmatkin niitä käyttävät (itse olen 25 ja käytän). Just esim. työssä jossa joutuu paljon seisomaan tai istumaan pitkiä aikoja (esimerkiksi lento- ja junamatkat...), tukisukat ennaltaehkäisevät ja lievittävät turvotusta ja suonikohjuja. Nuorelle ihmiselle riittää paineluokka 1:n sukat. Suosittelen lämpimästi!

terv. jumppari

Tukisukat sopii yleisnimitykseksi kaikille e-virallisesti luokitelluille ja tietysti muillekin. Lääkinnälliset hoitosukat on luokiteltu yhdestä eteenpäin ja esim. luokkaa 1 on myös ns. lentosukat. Näille viimemainituille "matkasukat" olisivat parempi nimitys, koska sama vaara uhkaa niin junassa, bussissa kuin henkilöautoissa monen tunnin matkoilla verenkiertoa.

• yxs kaxs kolm
        Virtaheboinen kirjoitti:

terveet hoitoa tarvitsekaan, vaan sairaat! Onnittelen, jos olet terve, etkä kärsi alaraajojen laskimoiden vajaatoiminnasta tai sydämen vajaatoiminnasta! Varsinkaan jälkimmäiseen ei suolan syöminen auta, sehän on muutenkin vain lisäaine.

• Virtaheboinen

Työ on myös melko raskasta eli hikoilee paljon. Voi siis olla perää tuossa suolajutussa. Itse olen käyttänytkin aina merisuolaa. Tiedä sitä sitten saako tarpeeksi..Harrastan säännöllisesti liikunta niin veren kyllä pitäisi liikkua (kuntosali ja lenkkeily,sauvakävely )

• toimiva_Toimi

lympfaa imunesteille -nestekierto pielessä . Alaraajojen imurauhaset nivusissa.
      http://www.terveyskirjasto.fi/terveyskirjasto/tk.koti?p_artikkeli=ltt01320
      Nilkkoihin kotiuduttua (pakkasessa aina hernepussi ja maissipussi) kylmägeeli,
      https://www.tokmanni.fi/cooling-bag-kylmapussi/6420617841256/dp?nosto=TOK-browsing-history
      https://www.tokmanni.fi/kylmasavi-4kg-pharma-clay/6438076326719/dp?nosto=TOK-productpage-center-bottom1
      Nesteen poistoon ruokavalio mm kaali kaikissa muodoissa, selleri
      Tätä ei ole tutkittu
      http://www.finnmsm.fi/Terveysvinkit/MSMn-edut

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Takaisin ylös

Luetuimmat keskustelut

1. Suureksi onneksesi on myönnettävä

Että olen nyt sitten mennyt rakastumaan sinuun. Ei tässä mitään, olen kärsivällinen ❤️
      Ikävä
      85
      1768
    2. Perusmuotoiset TV-lähetykset loppu

Nyt sanoo useiden HD-muotoistenkin kanavien kohdalla äly-TV, ettei kanava ole käytössä, haluatko poistaa sen? Kanavia
      Apua aloittelijalle
      120
      1174
    3. YLE Äänekosken kaupunginjohtaja saa ankaraa arvostelua

Kaupungin johtaja saa ankaraa kritiikkiä äkkiväärästä henkilöstöjohtamisestaan. Uusin häirintäilmoitus päivätty 15 kesä
      Äänekoski
      62
      1050
    4. No ei sun asunto eikä mikään

muukaan sussa ole erikoista. 🤣 köyhä 🤣
      Ikävä
      62
      936
    5. Hyvin. Ikävää nainen,

Että vainoat ja stalkkaat miestäni.onko tarkoituksesi ehkä saada meidät eroamaan?no,siinä et tule onnistumaan
      Ikävä
      74
      856
    6. Mitä mietit Honey?

Kulta nainen ❤️❤️
      Ikävä
      57
      800
    7. Uskomaton tekninen vaaliliitto poimii rusinoita pullasta

Korni näytösesitelmä menossa kaupunginvaltuustossa. Juhlia ei ole kokouksista tiedossa muilla, kuin monipuolue paikalli
      Pyhäjärvi
      79
      798
    8. Linnasuolla poliisi operaatio

Kamalaa menoa taas meidän ihanassa kaupungissa. https://www.uutisvuoksi.fi/paikalliset/8646060
      Imatra
      29
      796
    9. Katsoin mies itseäni rehellisesti peiliin

Ja pakko on myöntää, että rupsahtanut olen 😆. Niin se ikä saavuttaa meidät kaikki.
      Ikävä
      45
      777
    10. Missä kaikessa olet erilainen

Kuin kaivattusi? Voin itse aloittaa: en ole vegaani kuten hän. Enkä harrasta tietokonepelejä lainkaan.
      Ikävä
      39
      757
    Aihe