Koneen putsaus turbon räjähtämisen jälkeen???

kansi auki? luoti otsaan?

Käykää ensin katsomassa kuva, miltä näyttää 330 000 km ajettu KKK:n ahdin sen jälkeen, kun 1,9 TD VW Passatilla on ajettu nelisensataa kilometriä sen jälkeen kun pakopuolen turbiini pomppasi akseliltaan...

http://www.ultimatevw.com/autot/index.php?cmd=auto&id=3910

Jee, eli tarvitsisin apua seuraavassa:
- kandeeko turboa korjata, kun kyseessä on alle 3000 tuhannen euron auto? Autolla on ajettu turbo tässä kunnossa reilut 400 km, joten ainakin irroitetun imusarjan jälkeen imuaukoista tarkasteltuna venttiileissä on aivan vitusti öljyntahnaa, jossa lienee myös metallia mukana, jostakin irronnut...mistököhän...kaikki imupuolen putket ja pakosarjasta imupuolelle tuleva putki on täynnä samaa paskaa, jota syntyi kun auto vei yli litran öljyä sadalla kilometrillä turbon pamahduspaikalta kotiin ajettaessa. Tiedän, ei olisi kannattanut ajaa, mutta emme silloin perheen lomamatkalla edes tajunneet asian johtuvan turbon hajoamisesta...

Oma ammattiattitaitoni ei kestä kannen avaamista ja koneen putsaamista. Naapurin asentajamies saattaisi sen tehdä, mutta selviääkö tässä kannen irrottamisella ja putsaamisella? Pitäisikö purkaa kaikki kampikammotkin...vai pitäisikö vaan laittaa uusi tai kunnostettu turbo kiinni vehkeeseen ja antaa paskojen olla ja vaihdella öljyjä ja suodatinta sadan kilometrin välein muutamia kertoja...

Kertokaa, mitä olette mieltä. Tähän samaan koneeseen on vaihdettu alle puoli vuotta sitten Tammer Dieselissä koneistettu kampiakseli ja siinä yhteydessä kaikki hyvässä kunnossa olevaksi havaittu, joten ihan heti en konetta hukkaan heittäisi.

T Ilkka Palmu

7

5115

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Tuloillaan..

      Siis se on just toi sun "kampikammo" joka tässä kalliiksi tulee.

    • Saetkae

      "vai pitäisikö vaan laittaa uusi tai kunnostettu turbo kiinni vehkeeseen ja antaa paskojen olla ja vaihdella öljyjä ja suodatinta sadan kilometrin välein muutamia kertoja..."
      Melkein tekisin itse näin.

      Laittaisin romisturbon ja ajelisin vaan. Imupuolelta sisään mennyt moska on pääsääntöisesti tullut pakopuolelta ulos. Varmasti on tullut jotain vaurioita, mutta ei välttämättä mitään vakavaa. Metallisilppua on varmasti myös öljytilassa mutta suurimmat jäävät pohjalle ja pienemmät pysähtyvät suodattimeen.

      Ölyhuuhtelu, eli ölyä sisään ja kone lämpimäksi tyhjäkäynnillä, öljyt ulos. Tämä pari kertaa edullisilla öljyillä ja uudella suodattimella. Sitten uudet HYVÄT öljyt ja uusi suodatin ja ei kun menoksi.

      Ajotyyli kannattaa valita sen mukaan että auto on kun vanha isoäitisi, ei niiltä enää pyydetä huippusuorituksia ja täysiä taakkoja ;)

    • otan osaa.

      Tuo on aivan klassinen paljon ajetun turbon laukeaminen ei mitään erikoista.
      ei muuta kuin purkaamolta käytetty turpo kiinni.
      parit öljyn vaihdot vähän tiuhempaan tahtiin.
      Kyl se siit sit:)

    • kampikammolta :D vielä...

      Hei!

      Minä olen siis tuo alkuperäisen viestin jättäjä, kampikammoinen henkilö :D

      naapurin asentaja kertoi että moottorin voi huuhdella, ts. öljyt vege ja tulppa auki ja sitten jarrunpuhdistuspreyllä (tms.) imuaukoista öljytahmoja pois ja paineilmaa perään, ei kuulemma pitäisi päästä pesuaineita männänrenkaiden ohi (ja jos vähän pääsee, ei kuulemma tapa). paskat valuvat sitten öljypohjan kautta ulos, ja spray haihtuu...mies on tehnyt kuulemma näin aiemminkin ja homma toimii

      Taidan kokeilla tätä, ja sen jälkeen sitä öljyhuuhtelua, kiitos vaan rohkaisevasta vinkistä

      Eikös sen vaihtoturbon kohdalla ole kyse siitä väliosasta...eli että sen valurautaisen pakosarjaan kiinnitettävän osan/siinä olevan ylipaineventtiilin (tai mikä sen nimi nyt siten onkaan) voi putsata itse...neuvokaa tässä vielä kokematonta

      • Alf, Äspoo

        "ei kuulemma pitäisi päästä pesuaineita männänrenkaiden ohi (ja jos vähän pääsee, ei kuulemma tapa). paskat valuvat sitten öljypohjan kautta ulos,"

        Miten paskat pääsevät männänrenkaiden ohi öljypohjaan, jos kerran ohut neste ei pääse? Entä mahdolliset turbosta irronneet metallin palat tai hiukkaset? Pitäisi saada molemmat venttiilit auki, mäntää vasten, kunnon huuhtelu jollain liuottimella ja läpipuhallus voimakkaalla paineilmalla. Jos paskaa tai metallihiukkasia palotilassa, ne pitäisi saada venttiilien kautta pihalle. Varmin tapa olisi ottaa kansi auki, mutta todennäköisesti kansi on ollut auki jokin aikaa sitten, joka tietysti kirpaisee???


      • Saetkae

        Jos haluaa käyttää jotain muuta kuin moottoriöljyä huuhtelemiseen, kannattaa valita jotain rasvaista. Esimerkiksi polttoöljyä tai dieseliä. En menisi huuhtelemaan voimakkaasti rasvaa liuottavilla aineilla. Ethän sinä halua huonontaa voitelukalvoa yhtään enempää...

        Paineilmakin on kyseenalainen menetelmä. Jos huonosti käy, puhallat moskan juuri sinne männänrekaiden ja muiden liukupintojen väliin. Sitten on vielä enemmän vauriota.

        Ei ne öljytahmat imuaukoissa mitään pahaa tee. Ne tulevat kyllä pois itsestään kun ajat. Jos tuntuu siltä, voit räteillä putsata enimmät. Öljyhuuhtelu poistaa moskaa öljytilasta ja palotiloista ne poistuvat itsekseen parhaiten.


      • otan osaa.
        Saetkae kirjoitti:

        Jos haluaa käyttää jotain muuta kuin moottoriöljyä huuhtelemiseen, kannattaa valita jotain rasvaista. Esimerkiksi polttoöljyä tai dieseliä. En menisi huuhtelemaan voimakkaasti rasvaa liuottavilla aineilla. Ethän sinä halua huonontaa voitelukalvoa yhtään enempää...

        Paineilmakin on kyseenalainen menetelmä. Jos huonosti käy, puhallat moskan juuri sinne männänrekaiden ja muiden liukupintojen väliin. Sitten on vielä enemmän vauriota.

        Ei ne öljytahmat imuaukoissa mitään pahaa tee. Ne tulevat kyllä pois itsestään kun ajat. Jos tuntuu siltä, voit räteillä putsata enimmät. Öljyhuuhtelu poistaa moskaa öljytilasta ja palotiloista ne poistuvat itsekseen parhaiten.

        Niin ja viellä lisäksi tiivisteet eivät tykkää näistä rasvan poisto liuottimista.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Vain vasemmistolaiset rakennemuutokset pelastavat Suomen

      Kansaa on ankeutettu viimeiset 30+ vuotta porvarillisella minäminä-talouspolitiikalla, jossa tavalliselta kansalta on ot
      Maailman menoa
      118
      3862
    2. Persut huutaa taas: "kato! muslimi!"

      Persut on lyhyessä ajassa ajaneet läpi kaksi työntekijöiden oikeuksien heikennystä, joita se on aiemmin vastustanut. Pe
      Maailman menoa
      56
      3185
    3. onko kaivattusi

      vaarallinen? :D
      Ikävä
      79
      3157
    4. Haluaisin rakastaa sinua

      Ja olla sinulle se oikea... Rakastan sinua 💗💗💗
      Ikävä
      19
      3105
    5. Purra on kantanut vastuuta täyden kympin arvoisesti

      Luottoluokituksen lasku, ennätysvelat ja ennätystyöttömyys siitä muutamana esimerkkinä. Jatkakoon hän hyvin aloittamaans
      Maailman menoa
      6
      3041
    6. Menen nyt koisimaan

      Ja en ehkä palaa tänne. Asia on nyt loppuunkäsitelty ja totuus tuli ilmi
      Ikävä
      29
      2805
    7. Olisiko sinulla

      Jonossa vaihtoehtoja, ehkä
      Ikävä
      54
      2537
    8. Mitä tuntemuksia

      Rakkaasi ääni herättää?
      Ikävä
      19
      2277
    9. Pieni galluppi

      Mitäs lahjaa odotat joulupukilta.
      Ikävä
      63
      2260
    10. Oletko uhriutuja?

      vaikka itse olet rääkännyt toista ja aiheuttanut ties mitä toiselle.
      Tunteet
      62
      2119
    Aihe