Kaakao kuinka epäterveellistä?

parsa_

Olen melkoisen koukussa kaakaoon. Olen nyt yrittänyt siirtyä kokonaisuudessaankin terveellisempään ruokavalioon ja mietin, kuinka usein uskallan tehdä kaakaota vähärasvaiseen maitoon, ettei se nyt mitenkään äärettömän epäterveelliseksi mene? En haluaisi siitä ihan kokonaan luopua.
Kiitos!

5

7824

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Ei ole...

      Epäterveellistä. Vanhan kansan juttuja sellaset.. Uusimmat tutkimukset nimenomaan osoittaa kaakaon olevan terveellistä. Esim kaakaon sisältämät flavonolit suojaavat monilta yleisiltä sairauksilta. Hampaillehan kaakao tosin on huonoa lisätyn sokerin takia. Juo pois vain mutta harjaa hampaat :)

      • parsa_

        Suurin paheeni kun on tuo Dumle- (ja Oboy) kaakao, niin onkohan tuo myös ihan ok?


      • Erottelija
        parsa_ kirjoitti:

        Suurin paheeni kun on tuo Dumle- (ja Oboy) kaakao, niin onkohan tuo myös ihan ok?

        Kaakao-sanaa tunnutaan täällä käytettävän kuvaamaan mitä tahansa, jossa on ripauskin kaakaota.

        Kaakao on kaakaopensaasta saatavan pavun jauhettu muoto, se on siis puhdasta kaakaojauhetta, ja myydään nimellä Kaakao (engl. Cocoa). Yleisin tavaramerkki on Van Houten.

        Tämä aito "kaakao" ei ole missään mielessä "epäterveellistä", päin vastoin erittäin terveellistä monine flavonoidineen päivineen.

        Perinteinen kaakaojuoma tehdään kaakaojauheesta ja joko kuumasta vedestä tai kuumasta maidosta. Useimmat lisäävät sokeria makunsa mukaan.

        Veteen tehty kaakaojuoma on tummaa ja aromikasta, maitoon taas vaaleampaa ja miedompaa. Ero on vähän saman suuntainen kuin tumman suklaan ja maitosuklaan välillä.

        Sitten on aivan erikseen nämä valmiit jauhesekoitukset (Oboy, Nesquick ja mitä kaikkia niitä onkaan). Niitä maitoon tai veteen sekoittamalla saadaan eräänlainen "kaakaojuoma", joka on juuri niin teollinen kuin olettaa saattaa. NÄMÄ sörsselit eivät ole terveellisiä, mutta ei niiden sisältämästä kaakaosta johtuen (jota niissä on varsin vähän), vaan niiden suuresta sokerimäärästä ja muista lisäaineista johtuen.

        Maitokaakaossa "epäterveellistä" voi olla myös sen sisältämä maito, mikäli se on rasvaista maitoa. Tällöin rasva ainakin on lihottavaa ja kolesterolitasoa nostavaa, ja sokerikin lihottaa, sekä nakertaa hampaita.

        Eli näin asettuvat nämä "terveellisyyskysymykset" kaakaon kohdalla.


      • Nokkso
        Erottelija kirjoitti:

        Kaakao-sanaa tunnutaan täällä käytettävän kuvaamaan mitä tahansa, jossa on ripauskin kaakaota.

        Kaakao on kaakaopensaasta saatavan pavun jauhettu muoto, se on siis puhdasta kaakaojauhetta, ja myydään nimellä Kaakao (engl. Cocoa). Yleisin tavaramerkki on Van Houten.

        Tämä aito "kaakao" ei ole missään mielessä "epäterveellistä", päin vastoin erittäin terveellistä monine flavonoidineen päivineen.

        Perinteinen kaakaojuoma tehdään kaakaojauheesta ja joko kuumasta vedestä tai kuumasta maidosta. Useimmat lisäävät sokeria makunsa mukaan.

        Veteen tehty kaakaojuoma on tummaa ja aromikasta, maitoon taas vaaleampaa ja miedompaa. Ero on vähän saman suuntainen kuin tumman suklaan ja maitosuklaan välillä.

        Sitten on aivan erikseen nämä valmiit jauhesekoitukset (Oboy, Nesquick ja mitä kaikkia niitä onkaan). Niitä maitoon tai veteen sekoittamalla saadaan eräänlainen "kaakaojuoma", joka on juuri niin teollinen kuin olettaa saattaa. NÄMÄ sörsselit eivät ole terveellisiä, mutta ei niiden sisältämästä kaakaosta johtuen (jota niissä on varsin vähän), vaan niiden suuresta sokerimäärästä ja muista lisäaineista johtuen.

        Maitokaakaossa "epäterveellistä" voi olla myös sen sisältämä maito, mikäli se on rasvaista maitoa. Tällöin rasva ainakin on lihottavaa ja kolesterolitasoa nostavaa, ja sokerikin lihottaa, sekä nakertaa hampaita.

        Eli näin asettuvat nämä "terveellisyyskysymykset" kaakaon kohdalla.

        Katsokaapa huviksenne sokeroimattoman kaakaojauheen ravintoarvot finelistä. Kaliumia on kymmenkertaisesti viljaan verrattuna, magnesiumia viisinkertaisesti. Kaakao valmistetaan muuten kaakaopuun hedelmän sisältä saatavasta siemenestä. Sitä kutsutaan virheellisesti pavuksi.

        http://www.fineli.fi/food.php?foodid=20&lang=fi


    • Tiituli

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Kuka maksaa Elokapinan töhrinnän?

      Vieläkö tukevat Elokapinan toimintaa mm. Aki Kaurismäki, Sofi Oksanen, Paleface, Koneen Säätiö ym. ? Kenen kukkarosta ot
      Maailman menoa
      574
      3814
    2. Muuttaisiko viesti mitään

      Haluaisin laittaa viestin, mutta muuttaisiko se mitään. Oletko yhä yhtä ehdoton vai valmis kyseenalaistamaan asenteesi j
      Ikävä
      48
      3298
    3. Jos sinulla kiinnostaisi

      Nyt, miten antaisit minun ymmärtää sen?
      Ikävä
      38
      2781
    4. Valpuri Nykänen elokapina

      Aikas kiihkomielinen nainen kun mtv:n uutiset haastatteli. Tuollaisiako ne kaikki on.
      Maailman menoa
      66
      2719
    5. Oon vähän ihastunut suhun nainen

      Vaikka toisin jokin aika sitten väitin mutta saat mut haluamaan olemaan parempi ihminen :)
      Ikävä
      19
      2114
    6. Jospa me nähtäisiin

      Sinne suuntaan menossa🤣
      Ikävä
      32
      2071
    7. Se että tavattiin

      Hyvin arkisissa olosuhteissa oli hyvä asia. Olimme molemmat lähestulkoon aina sitä mitä oikeasti olemme. Tietysti pieni
      Ikävä
      12
      1917
    8. Elämä jatkuu

      Onneksi ilman sinua
      Ikävä
      29
      1835
    9. Oot pala mun sielua

      Jos toivot, että lähden mä lähden. Jos toivot, että jään mä jään. Koen, että olet mun sielunkumppani, mutta lämmöllä my
      Ikävä
      17
      1770
    10. Hei T........

      Ajattelin kertoa että edelleen välillä käyt mielessä.... En ole unohtanut sinua, enkä varmasti ikinä... Vaikka on kulunu
      Suhteet
      47
      1729
    Aihe